Nedjelja, 24 rujna, 2023

Afganistanski film: Kratki rezovi i talibanski taoci između Bore Leea, Jakova Sedlara i Hane Jusić

Većina proizvedenih filmova je niske kakvoće i produkcijske izvedbe te ih se svrstava u kategoriju B filmova Na pomirenju tih krajnosti ogledaju se neki od nacionalnih primjeraka afganistanskog filma koji rijetko izlaze van nacionalnih okvira

Nije samo Rambo u trećem dijelu zalutao u afganistanske planine ne bi li se jašući na konju borio kontra Rusa uz pomoć Mudžahedina i tamošnjih plemenskih naroda. Taj će nastavak svojedobno ući u Guinessovu knjigu rekorda s najvećim brojem ubijenih po minuti i najvećim brojem nasilnih scena.



Išlo je nešto kao više ubijenih od minuta filma. Dobro se Stallone izborio još davne 1988. Poslije će sva sila Amerike patronizirati u realnom životu čuvajući Afghanistan od talibanskih ekstremista. 

Afghan prilike i neprilike

I u filmskom svijetu mnoštvo će se filmova iz hollywoodske baze nastaviti referirati i bar djelomice doticati Afghan prilike i neprilika. ‘Brothers’ Jima Sheridana s Natalie Portman je odlazio do Afghanistana na bazi Homerove Odiseje ne bi li potezao duhove rata, ‘Lions For Lambs’ sudska drama Roberta Redforda s Meryl Streep i Tomom Cruiseom ostala je u sjeni, ‘War Dogs’ Todda Phillipsa su išli preko Albanije do trgovanja oružjem s afganistanskom armijom, ‘Lone Survivor’ Petera Berga s Markom Wahlbergom je isto dužio US misiji u dolini Korangall, da bi i akcić ‘Old Guard’ sa Charlize Theron također referirao s Afganistanom, jednako kao i Whiskey Foxtrot Tangu u kojem se trebalo zapaziti i Margot Robbie među drugim sjajnim imenima. 

Nakon Vijetnama i ispucavanja ratnih filmova smještenih post festum američkih intervencija kontra Vietkonga, Bliski je Istok postao zgodna destinacija za lupanje milijunskih budžeta. Za ratne zgode i nezgode i ljudske drame ogrezle u sukobe kultura, religija i civilizacija. 

No, što je s autohtonim afganistanskim filmom i njihovom kinematografijom, ne kao lokacijom i središtem za američko ruska ratna onaniranja i demonstracije sile? 

Ona je, kao i ostali segmenti pop kulture, potpuno zavisna od centraliziranja političke moći na vrhu. U vrijeme amerikanizacije društva i njihove intervencije tijekom koje su protjerali talibane, nacionalna filmska je umjetnost živnula mahom kroz djelovanje AFO (Afghanistan Film Organisation), državno vođene filmske produkcije ujedno i filmskog arhiva.

Prva žena iz Afganistana koja je dobila titulu doktorice filma

Dokumentarni filmovi su snimani s ciljem bilježenja narodne kulture, dok su dva inozemna dokumentarca označavana kao iznimno bitna za razumijevanje njihovog filmskog fonda i arhiva: Flickering Truth iz 2015. Novozelandske redateljice Piettre Brettkelly koji prati pokušaje spašavanja arhiva Ibrahima Arifya kad su talibani preuzeli vlast i prijetili uništenjem svega. I drugi The Forbidden Reel iz 2019., kanadsko afganistanskog redatelja Ariela Nasra koji prati povijest odnosne organizacije pokušavajući detektirati što je to afganistanski filmski nacionalni identitet. Trenutna direktorica odnosnog centra je Sahraa Karimi, prva žena iz Afganistana koja je dobila titulu doktorice filma. 

Počeci afganistanske kinematografije datiraju startom prošlog stoljeća no zbog nedostatnih tehničkih sredstava i opremljenosti, izostanka filmskih školi tako da je prvi afganistanski film ‘Love And Friendship’ produciran 1946., dok je prvi igrani film afganistanskog redatelja, na nacionalnom jeziku bio ‘Like Eagles’.
Kinematografija je postojala samo u većim gradovima i centrima, a prvi su filmovi bili crno bijeli reflektirajući siromaštvo i prikazujući mahom socijalnu dramaturgiju. Prvi kolor film ranih osamdesetih zvao se ‘Run Away’ s čime je počela nova era afganistanskog filma.

Filmovi koji rijetko dopiru na međunarodne festivale

Kad su Talibani prvi puta 1996. preuzeli vlast uništili su mnoge filmove. Nakon sljedećeg oslobođenja 2001. uz ostalu kulturu živnula je i filmska umjetnost. No, velika većina proizvedenih filmova je niske kakvoće i produkcijske izvedbe te ih se svrstava u kategoriju B filmova, ako zamislite vrhunac stvaralaštva Bore Leea, Jakova Sedlara i naturalizam Hane Jusić, na pomirenju tih krajnosti ogledaju se neki od nacionalnih primjeraka afganistanskog filma koji rijetko dopiru na međunarodne festivale i rijetko izlaze van nacionalnih okvira. 

Doka Baaz jedna je od komedija afganistanskog filmskog miljea iz 2012. 

 

Iranski redatelj iz Afganistana Mohsen Makhmalbaf privukao je svjetsku pažnju filmom Kandahar, kao pokušaj da se svijetu pokaže priča zaboravljenoj zemlji. Film je prvi put u povijesti doveo Afgan film na filmski festival u Cannesu.

 

Prva imena za zapamtiti u kontekstu filmotvoraca bila su Samira Makhmalbaf, Siddiq Barmak, Razi Mohebi, Horace Shansab, Yassamin Maleknasr i Abolfazl Jalili. Barmakov prvi film Osama (2003.) osvojio je nekoliko nagrada na filmskim festivalima u Cannesu i Londonu, no i te su nagrade dužile egzotici više i činjenici da se uspjelo proizvesti pristojan film, više nego je on svojim filmskim vrijednostima plijenio pažnju. 

Nezavisna kinematografija je vrlo skromna

Siddiq Barmak ujedno je direktor afganistanskog pokreta za obrazovanje djece (ACEM), udruge koja promiče pismenost, kulturu i umjetnost, koju je osnovao iranski filmski redatelj Mohsen Makhmalbaf. Škola osposobljava glumce i redatelje, a 2006. Afganistan se pridružuje konfederaciji filmskih festivala u Srednjoj Aziji i Južnom Kavkazu.
Nezavisna kinematografija je vrlo skromna i ona ako i uspije biti proizvedena izgleda u najmanju ruku kao bollywoodske trećerazredne trash kopije. 

Neki od novijih izdanaka afganistanskog filma poput ‘Jabuke iz raja’ izgledaju ovako: 

 

Zajednički nazivnik je niska kvaliteta produkcije, sklonost lošim dramaturškim segmentima, kiču, preglumljavanju, nejasnim redateljskim konceptima, navučenim metaforama i kazališnoj, neprirodnoj glumi, nešto vrlo nalik hrvatskom igranom filmu devedesetih.

Što se dalje događa u budućnosti s afganistanskim filmom ako je suditi po onoj kako se povijest ponavlja – ne piše mu se dobro odluče li talibani ponavljati koncept obnašanja vlasti od prije 25 godina.  

Pročitajte još...

Afganistanska glazba: Između world music, folk etna i stidljivih varijanti pop glazbe

Klasična glazba Afghanistana ne postoji kao unisono tradicionalna već varijante razne glazbene tradicije i stilova razvijane stoljećima u kontekstu društva s vrlo raznolikim etničkim, jezičnim, regionalnim, vjerskim i klasnim razlikama

Mixer jednog imidža: Nadia Nadim – od afganistanske izbjeglice do najbolje nogometašice na svijetu

Nadia Nadim je danas jedna od najplaćenijih nogometašica na svijetu, čija je obitelj morala izbjeći iz domovine zbog talibana. Uz sve to, uskoro će postati i kirurginja, a govori i devet jezika. Njezin je život nevjerojatna priča o djevojčici koja se nije predala nemoći, već je pobijedila okolnosti sportom

Ova fotografija o ženama u Afganistanu velikom se brzinom širi društvenim mrežama

Fotografija pod imenom 'Nestajanje žene' na vrlo emotivan način prikazuje kako vidi situaciju 'nestajanja' žena i djevojčica u Afganistanu, ali i drugim zemljama u kojima su na vlasti šerijatski zakoni

Pop Cooltura: Vratite nam naše ratove, kakav vražji Afganistan i tuđe patnje

Da nismo sebični i egocentrični, odsječeni i nezainteresirani, svijet bi u stvari full trebao stati. Svi. Selo spika. Dok se ne dovede u normalno stanje po provincijama najzaostalijih zemalja četvrtog svijeta da jedno jedino dijete ne umire u neživotnim uvjetima ili žene moraju zucnuti bez muževljeve dignute obrve

Povezano

Kritika filma: Plaćenici 4: Vrijeme je za mirovinu, ‘Plaćenici’ su preplaćeni

U prva tri dijela su imali kakvo takvo šarmantno dramsko opravdanje za ukazanje Stallonea i Scharzeneggera i Brucea Willisa u kadru dočim ovaj posljednji se ponaša otprilike kao i posljednji Indijana Jones u kontekstu svih više ili manje šarmantnih prednika

Najbolji dokumentarni filmovi koje vrijedi pogledati

Prepustite se gledanju ovih inspirativnih priča na velikim ekranima i doživite svijet filma kao nikad prije

Ne Netflix je stigla četvrta sezona serije ‘Sex Education’: Znamo sve detalje!

'Sex Education' stiže sa svojom četvrtom sezonom, a mi otkrivamo što će se događati s našim najdražim likovima

Kritika filma: Ubojstvo u Veneciji: Agatha Christie i Hercule Poirot u novoj priči

Što nam donose Agatha Christie i Hercule Poirot u filmu 'Ubojstvo u Veneciji'? Ovaj put Poirot živi u samoodabranoj izolaciji i mirovini

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime