Srijeda, 4 listopada, 2023

Kritika filma: CLERKS 3 (Kevin Smith): Jer Devedesete…su bile godine

Šteta jeftine nostalgije jer zdušno navijaš da te jedan od favorit redatelja razveseli remek djelom, ali onda shvatiš da je to odavna prošlo svršeno vrijeme i da su Smithovi filmovi tek reciklaža internih fora u kojima se bar netko dobro zabavljao

S glazbene strane ranih devedesetih bila je Seattle i grunge eksplozija – Nirvana i Pearl Jam su kapitalizirali ono što su im Sonic Youth i REM par godina prije utirali, a The Jesus Lizard, Fugazi i Girls Vs Boys čekali. S društvene strane bio je rat, a s filmske strane bio je američki indie film. Unutar kojeg se pojavio low budget freak Kevin Smith i svojim “Mall Ratsima”, “Clerksima”, a poslije i “Chasing Amy” postavio temelje kultne stripovske low budget fanologije o blesavim marginalcima s ruba američke indie scene.  



Smithov rukopis je bio svjež, prljav, nezavisan, relativno inovativan, direktno iz videoteke. Obožavali smo dijaloge, usputne situacije, improvizacije, likove kvartovske luzere koji su odisali tonom šarma, citirali provale o Starwarsima i filmofiliji rubno funkcionalnih filozofa iz Groceriesa. Jay i Silent Bob su od sporednih figura i sitnih dilera postali pop kulturno blago, dok su Dante i Randal gurali svoj status iz sjene. Matt Damon i njegov side kick Mr. ženim se dvaput za J. Lo su obožavali naduvani Smithov smisao za humor. S manje komercijalne strane Jamesa Franca, Setha Rogena i te ekipe, Kevin Smith je nabildao u pravom timingu nekoliko indie dragulja. U tom kontekstu kinematografije je funkcionirao savršeno, zaključno s Dogmom. Iznimno duhovitom komedijom koja je očekivano podbacila jer se usudila i drznula narugati s katoličkim mitovima – smiling Krist i Bog je žena (Alanis Morissette).

Vagnje omjera uspjelih i nepotrebnih fora

No, čini se da se njegov mojo ispuhao i limitirao upravo tim filmovima. Svi kasniji nastavci, od Clerksa dvojke preko Jay And Silent Bob Strikes Back do aktualnog, patili su od istih mana. Apsolutno nekoherentne dramaturške strukture, bacanja jednako uspješnih i neuspješnih fora koje su usmenom predajom možda zvučale dobro, ali pri ekranizaciji su ispale promašenima. Tako je potrošio i na vagu stavljao svaki od filmova da su fanovi i dobrohotni gledatelji morali vagati omjere uspjelih i nepotrebnih fora.

Sve se to ponavlja i u priči u kojoj jedan od quick shop inventara Randal nakon srčanog udara (kojem je pretrpio sam redatelj Smith) poželi snimiti film o njima i njihovim događajima i vremenima. Koji je u stvari prvi “Clerks”. Treći nastavak Clerksa je metafilm. Film referenci i flashbackova. Film aludiranja i komentiranja. Oslanjanja i naslanjanja na bolju prošlost. Prvih pola sata je pristojno rečeno najgluplje utrošeno filmsko vrijeme puno praznih dijaloga scenarističkih rupa isforsiranih šala – ove godine, no otkad likovi krenu u proces nimanja filma kao da se nešto metronomski pomakne u smjeru duhovitijeg pa počnete dobivati pristojne štoseve. Sve to, uz genijalnu Rasoario Dawson i mnoštvo cameo ukazanja, nije dosta za iskupljenje za dvije dekade čekanja nečeg jačeg, boljeg, manje internog. Ali to se ne događa.

Šteta jeftine nostalgije jer zdušno navijaš da te jedan od favorit redatelja razveseli remek djelom, ali onda shvatiš da je to odavna prošlo svršeno vrijeme i da su Smithovi filmovi tek reciklaža internih fora u kojima se bar netko dobro zabavljao. A ti za utjehu dobiješ omjer solidnih fora na koje ćeš se nasmijati i odgovoriti friendu s kojim si uživao i obožavao prve “Clerske”, koji te pita i kakav je treći, paaaa ono, moglo je bit i gore.

6/10

Naslovna fotografija: clerksmovie

 

Pročitajte još...

Kritika filma: BULLET TRAIN (David Leitch) – najzabavniji film godine

Ni trenutaka originalnosti, ali svi dijelovi ubačeni u ovaj rollercoaster profunkcionirali su kao rijetko kada u američkom komercijalnom filmu posljednjih godina. Uz redaljku iznimno raspoloženih glumaca koji su 'Bullet Train', unatoč dvadesetak minuta viška od dvosatnog trajanja, prometnuli u jedan od najzabavnijih filmova ove godine

Kritika filma: REEF: STALKED (Andrew Traucki): Uništavanje efekta straha ljetnih filmova s morskim psima

Glumačka ostvarenja ne idu dalje od gledljivog, dok je sve drugo na razini osnovne škole i stilskih vježbi ne osobito inventivnih mladih filmaša kojima se želi kroz puno studija i taktika pokušaja promašaja naučiti neke sitnice o filmskoj režiji i dramaturgiji

Kritika filma: ŠESTI AUTOBUS (Eduard Galić) – još jedan promašaj na temu Domovinskog rata

Ponekad je vrlo humano i puno bezbolnije uzeti stare redatelje za ruku i reći im: 'Ok je majstori, ali vrijeme je za mirovinu', nego im davati prostor u obliku dugih metara igranih filmova koji od ideje do realizacije postanu negacijom sebe samih i teme koju obrađuju

Kritika filma: LJETO KAD SAM NAUČILA LETJETI (Radivoje Andrić): Šarmantna srpska dječja komedija puna nostalgije

Generacijski sukobi, zaigrani karakteri, dinamična režija, sjajna fotografija, odlične i uvjerljive uloge - sve su to kockice iznimno šarmantnog mozaika, za koji je samo ljeto i korona postfestum uzrok zašto nije u kinima prešišao i 'Južni vetar' i 'Tomu'. Vremena se mijenjaju, ali potreba za dječjim pogledom na svijet ostaje konstantna

Povezano

7 najboljih dokumentarnih filmova i serije o istinitim zločinima!

U ovoj godini imamo novi popis zadivljujućih dokumentarnih filmova i scenarističkih serija o istinskim zločinima za gledanje

Zaronite u svijet serija i filmova uz nove kanale

FOX kanali od jučer u Hrvatskoj imaju novo ime STAR Channel, STAR Life, STAR Crime i STAR Movies i novi vizualni identitet

Safe, The Stranger i druge hit serije koje možete pogledati u jednom vikendu

Krenite u istraživanje novih serija za vikend! Mixer.hr vam donosi preporuke za nekoliko vrlo kvalitetnih i intrigantnih mini serija

Najbolji dokumentarni filmovi koje vrijedi pogledati

Prepustite se gledanju ovih inspirativnih priča na velikim ekranima i doživite svijet filma kao nikad prije

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime