Ponedjeljak, 16 rujna, 2024

Kritika filma: FAST X: Jubilarka pretjerane Fast and Furious auto moto soap opere

Omjer akcije i razuma je otprilike 10:1 u korist akcijašenja. A dodamo li kombinatorici činjenicu da jurnjave i pretjerivanja imaju neku svoju misao i nit vodilju sve dok se regrutirate iz ergele ljudi koji će ovim filmom kretati upoznavati plejadu karaktera

Najveći hype mjeseca svibnja u svijetu kino blockbustera je novi (deseti, ili jedanaesti, ovisno s koje strane brojanja franšize gledate) nastavaka jurnjave autima u kojem se između dvije akcijske scene na najgluplje moguće načine nasilu umetne i neka po prilici obiteljska pseudo drama. Ili nalik radnja kako bi povezala manje ili više smisleno dvije tuče, eksplozije ili jurnjave autima po cestama, zgradama, pod vodom i u svemir, kamo li sve nisu završavali od starta 2001. Definirati Fast And Furious vrstu filmova svakim je novim nastavkom sve teže i teže. Tamo gdje su se Transformersi pretjerivali Vin Dieselov Dominic/Dom Toretto gazi i vozi i dalje, brže, više i jače. Do preprsnuća.

U novom djelu postavljenom kao direktnom nastavku F9, Dom mora zaštiti svoju obitelj od Dantea, suludog sina osvetnika (zabavno zaigrani Jason Momoa) stradalog narko bosa u F5, koji je kao 12-godišnji klinac vidio pogibiju svog oca, a sada se želi osvetiti targetirajući Domovog 8-godišnjeg klinca.

Poput najpojednostavljene video igrice ili točnije C eksploatacijskih akcića 80.-ih koje bi slali direkt na DVD i zapleta ispodprosječne TV sapunjare, “Fast X” mari jedino za “spektakularnu” akciju, specijalne efekte i ubrzanje. Ni traga pokušaja angažmana bar zerice mozga s naznakama da ostavlja otvoren prostor mogućnosti da iza ovoga više nema novih nastavaka. To je, naravno, komercijalni trik jer će zbog basnoslovne zarade u kinima svako novo ukazanje itekako opravdati svoje financijske logike. Obzirom da nikakve druge potrebe nema.

Brojna poznata imena

Ono što film ima je niska glumaca koji se obožavaju pojaviti u takvom brain damageu jer im je fora ne misliti, izgledati akcijski, a napose ostaviti svojoj djeci trag da nisu glumili samo u dramama i po Shakespeareu već su se znali i zabaviti. Navodnike na zabaviti staviti po vlastitom nahođenju.

Ali Charlize Theron, Brie Larson, John Sena, Jason Momona, Ludacris, Hellen Mirren, Jason Statham, Michelle Rodriguez, svi su stali na poster. Uz spomenutog Dieselaša.

Valjalo bi iznaći načina kako napisati išta iskreno afirmativno o filmu koji se trudi učiniti Michael Bayeve filmove ozbiljnim dramskim djelima, a prema svojoj logici pretjerivanja svakim se novim nastavkom postavlja sve nonšalantnije. U tom kontekstu, omjer akcije i razuma je otprilike 10:1 u korist akcijašenja. A dodamo li kombinatorici činjenicu da jurnjave i pretjerivanja imaju neku svoju misao i nit vodilju sve dok se regrutirate iz ergele ljudi koji će ovim filmom kretati upoznavati plejadu karaktera. Ostali su namamljeni na foru već viđenog u novom ruhu odgledati još jedan zamor, davež i dizanje noge na pokušaj iole inteligentnije razbibrige.

Ovo je film rađen doista za posebnu vrstu gledateljskih mazohista. Doduše, ima Charlize Theron. To je ona četvorka iz ocjene. Sve drugo je zanemarivo i ispucano u marketinškom komuniciranju filma. Jer nikakve druge sinestezijske kvalitete nema.

4/10