Prvi “Top Gun” Tonyja Scotta sredine osamdesetih bio je Simpson/Bruckheimer hiperproducirani šminkerski marketinški trip za US Navy preletače zrakoplova, bojne pilote, motore, vindjakne i naočale. I relativno dramaturški pristojna sapunjarska melodramica u kojoj Tom Cruise i Kelly McGillis kao ljubavnici kradu uzdahe u krevetu i na motoru, jednako kao što je njegov “Maverick” biva vratolomnim u zraku, među kopilotima, preminulim prijateljem Gooseom, Icemanom, Jesterom i drugima.
Problematični i buntovni karakter, uz nevjerojatan talent Cruiseovog lika u akcijskim scenama, jamčio je sjajnu prođu u kinima. Uz generacijski soundtrack i prekrasnu baladu “Take My Breath Away” grupe Berlin, tada nabrijanu “Danger Zone” Kennyja Loginsa (koja se ponavlja u novom dijelu), originalni “Top Gun” prometnuo se u jedan od najvećih akcijskih hitova ne samo godine, podebljavajući neupitni blockbusterski trendmakerski status.
Potencijalni superhit godine
Nakon nekoliko odgađanja proteklih godina od prvo planirane premijere 2019. nastavak filma “Top Gun: Maverick” dočekuje se prije ljeta postpandemijske 2022. kao jedan od potencijalnih superhitova godine. Jer nostalgija i osmadesete nikad ne omanu. Ali i producentska računica u kojoj su matematički postavili formulu ponavljanja uspješnosti prvog dijela.
Nastavak filma zatiče botoksiranog Mavericka pri povratku u letačku bazu na poziv starog rivala Icemana (Val Kilmer) gdje je trebalo ubrizgati novu krv kadetima, među kojima se nalazi i sin njegova preminulog frienda Goosea (Miles Teller). Umjesto fatalne narednice Kelly McGillis, baca oko na novu generalsku kći (i dalje neodoljiva Jennifer Connely) koja nije sasvim sigurna što želi i želi li išta od Toma The Neodoljivog, ali je po svoj prilici i ona pala na njegov “hello”. Štuc.
Novi redatelj Joseph Kasinski po producentskim uputama glavnog ovna filma do temelja kopira i ponavlja režijski recept i rad Tonyja Scotta. Koncentriran na priču oko Cruiseova lika u detalj rekapitulirajući šminkersko kamermansko raspoloženje originala, inzistira na tehnikama snimanja dokinutim marketinško-estetskim kadrovima snimljenim kao da su preuzeti sa stocka za TV reklame US Navy Sealsa.
Igranje na sigurno
Taj snimateljski pristup izbora kadrova je ubojica prirodnosti i doživljaja realizma nauštrb kojeg se gledatelje uvlači u divni dotjerano sterilni svijet. Ponavljanje punktova originala, samo znatno nabildanije, doživljava se kao igranje na sigurno, nikako u danger već comfort zoni. Scene pokušaja nove Maverickove ljubavi s prelijepom Connely, scene sukoba s Gooseovim klincem Roosterom, scene u bircu gdje se kadeti zabavljaju, scene problematičnog karaktera i odnosa s autoritetima Mavericka, sve je tu, raspoređeno među dva sata prelijetanja i sjajnih letačko akcijskih scena.
Ništa nije spontano, ništa nije prirodno, sve je preprogramirano i predvidljivo do zadnjeg zareza, ali to je ono što ste očekivali i tražili. Dramski rukavci i obrasci ponavljaju limunadu osamdesetih, a umjesto genijalne Berlin teme, imaju modernizirani korektni pokušaj Lady Gaga s baladom “Hold My Hand”. Uz happy end koji, nadam se, ne ostavlja mogućnosti da se botoksirani Maverick za 20 godina poslije velikog komercijalnog uspjeha ovog filma sjeti završavati trilogiju. S Jessicom Chastain, Charlize Theron ili 4D projekcijama Kelly McGillis i Nicole Kidman u rolama Maverickovih povrataka na stare ljubavne staze. Ovaj puta u raketi, sponsored by Elon Musk.
Samo bi takvih nekoliko plot twista mogao nadjačati zvučni i dramski zid postavljen u drugom dijelu, kao superiornom nastavku mainstremašku kultnog originala. Ovog proljeća će piloti opet biti u modi.
Ocjena: 7/10