Nedjelja, 13 listopada, 2024

Kritika knjige: Rick Rubin: Kreativni čin – Metafizika stvaranja glazbenog producentskog gurua

Nikom nije jasno što on to i kako čini, obzirom da po vlastitom priznanju niti je neki muzičar, studijskim tehničkim instrumentima jedva da se služi, u realnu produkciju glazbe jedva da se dotiče, to mu odrađuju studijski inženjeri zvuka

Rick Rubin je genijalac prije svega, a onda vrlo pošten lik. Također je vrlo uspješan poslovni čovjek i brand manager. Pričem je jedini brand oko kojeg je u životu brinuo nakon pokretanja diskografske kuće Def Jam recordings kao start upa komercijalnog uspjeha rapa u svijetu, upravo onaj njegov sam.



Dugobradi i dugokosi čupavac iz New Yorka nije mogao proći nezapaženo kada se u njegovom portfoliju nagomilalo imena od Beastie Boysa, Run DMC-a, Public Enemyja, Johnnyja Casha, RHCP-a, Toma Pettyja, The Culta, Danziga, Slayera, AC/DC, Micka Jaggera, Neila Diamonda, SOAD-a, Saula Williamsa, Shakire, Weezera, RATM-a, Gossipa, Macy Gray, Audioslavea, Jay Z-a, Mars Volte, Metallice, Lane Del Rey, ZZTOP-a, Eminema, Lady Gage, Eda Sheerana, Wu Tang Clana, pa sve do Imagine Dragonsa i Jovanottija levitirajući veći dio karijere između rapa, metala, crossovera pa kasnije sve do akustik countryja i inih pop formi.

Iskustvo pretočeno u knjigu

Taj široki dijapazon izvođača s kojima je surađivao nikad ga nije lovio etiketom svaštara ili komercijalnog orijentiranog zvučnog eksperta. Samo kao čovjeka koji usmjerava, sugerira, predlaže sisteme eliminacije ili naglašavanja u glazbi spomenutih i još desetaka drugih. I taj mu model rada uglavnom u dobrom omjeru donosi i komercijalni i medijski i kvalitativni uspjeh.

Točnije izvođačima nasađenim u njegovim minimalističkim Shangri La studijima. Mimo mita o njemu kao liku zlatnog dodira ispeglana je dekadama i istočnjačka lifestyle ideologija i način života koji odgovara zen budističkim minimalističkim principima eliminiranja svega zapadnjačkog i stresnog čemu je u svijetu amerikanizacije showbizza mogao i jest izložen. Na tim osnovama osim pokojeg promotivnog gostovanja u razgovorima s likovima poput Pharrella Williamsa ili ukazanja u video spotovima Beastie Boysa do Jay Z-a, Rubin je osjetio potrebu kumulirati svoja duhovno glazbena iskustva u korice.

Kompilacija misli i razmišljanja

Knjigu “The Creative Act: Way Of Being” kojoj nije za ciljem bilo postati Biblijom uspješnog svladavanja zanata, već samo kompilacijom misli i razmišljanja koje su profunkcionirale u njegovom slučaju. Omogućavajući si spajanje dva kreativna svijeta – onog glazbenog i onog medijsko promotivnog zbog kojeg ga se čita sa zanimanjem, Rubin se koristi podosta eteričnim izborom alata. Jer, nitko još nije otkrio točno što on to producentski i glazbeno radi osim što sluša i osjeća glazbu, kako sam kaže. Kanalizira energiju koju mu glazbene vibracije rade po i u tijelu te je dijeli sa svijetom tj. suradnicima koji će ga posluhnuti ili neće, sve je dobro, kaže Rick.

Već od početne teze i citata Roberta Henrija kako “cilj nije stvoriti umjetničko djelo već biti u onom stanju u kojem umjetničko djelo postaje neizbježno“ Rubin se služi finim generalizacijama koje mogu proći i kod publike Ane Bučević, Vidovitog Milana i čitatelja sklonih racionalizacijama istočnjaka a nezadovoljnih paletom ponuđenih zapadnjačkih, mahom materijalnih zadovoljština.

Misli s dozom skepse

Iz pozicije multimilijunaša svaka njegova duhovna misao može se promatrati s dozom skepse jer lako je biti duhovnim u materijalnom bogatstvu i stanju koje si je radom ili maglom pribavio dosad. Taj nivo spoznaje nije karakterizirao ambicioznog mladića dok iz svog sobička i studija prava pokreće prve naznake diskografske kuće. Tek kasnije, bildajući zidove iskustva Rubin postaje svojevrsnim guruom i ležernim stilom pristupa ljudima i kreaciji pokazuje potencijalne puteve kako.

O čitatelju ovisi hoće li zinuti oduševljen i popiti sve s Rickovog dlana ili pak s ciničnim smiješkom popratiti njegov nauk. Yeah right majstore, prodaj to u 52.-oj državi Amerike – brdovitom Balkanu. S koje god strane spektra mu prilazili, “Kreativni čin: način postojanja” u 78 područja razmišljanja i preko 400 stranica (uključujući i blank pages pri kraju za čitateljeve vlastite notice i zabilješke) nudi self help pristupom načine pronicanja i komuniciranja demona ili anđela vlastite kreativnosti. Obzirom na zapremninu u knjizi je premalo konkretnih situacija i modela rada, više se distopijski uranja u metafiziku, osjećaj i teoretiziranja i doživljaj.

Nikom nije jasno što on to i kako čini

Tu i tamo zgodne sekvence i skice poredbi Ramonesa i Bay City Rollersa, reakcije Briana Wilsona na Beatlese, dodiri Andya Warhola ili Oscara Wildea, poredbe glazbenog stvaralaštva s filmom ili grafičkim i likovnim kreacijama, citiranja Theodorea Roosevelta svjedočit će Rubinu kao čovjeku širokih interesa, načina promišljanja i kanaliziranja svog uspjeha. Povratak na početak priče o ovom djelu. Nikom nije jasno što on to i kako čini, obzirom da po vlastitom priznanju niti je neki muzičar, studijskim tehničkim instrumentima jedva da se služi, u realnu produkciju glazbe jedva da se dotiče, to mu odrađuju studijski inženjeri zvuka.

TOP 10: Najbolje suradnje Ricka Rubina

Ali uspio je. Svi znaju za njega, svi se referiraju njegovom radu, svi kupuju stotine albuma s njegovim producentskim dodirom i to mu svakako otvara vrata predstaviti se i na ovaj način. Knjigom koja čitatelja neće učiniti bitno duhovnijom osobom niti kreativnijom. Ali iskusnijom za nečije tuđe misli, svakako. (Planetopija, meki uvez, 400 stranica, lipanj 2023.)

Pročitajte još...

Povezano

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime