Srijeda, 24 veljače, 2021

Nikola Zec: Ima samo 20 godina, a već je vlasnik tri uspješne tvrtke

Još u srednjoj školi - sa samo 17 godina - pokrenuo je svoj prvi startup World Food Box, a potom su uslijedile Gooder News, prvi portal s pozitivnim vijestima te agencija za poduzetničko savjetovanje Nikola Zec Business. Ispričao nam je sve o 'tajnama' svog poslovanja, pandemiji, životnoj filozofiji...

Da Nikolu Zeca sretnete negdje na ulici vjerojatno biste pomislili kako je ovaj simpatični mladić student ili čak i neki srednjoškolac. Kovčava kosa i nestašni osmijeh daju mu i manje godine od njegovih – 20! No, Nikola je zapravo iznimno nadaren mladi poduzetnik koje je, vjerovali ili ne, svoju prvu privatnu tvrtku pokrenuo sa samo 17 godina.

U srednjoj je školi pokrenuo svoj prvi startup World Food Box, a potom su uslijedile Gooder News, prvi portal s pozitivnim vijestima, te agencija za poduzetničko savjetovanje Nikola Zec Business. 

Ideju za prvi posao dobio na putovanju s roditeljima

“Meni je kao djetetu bila fora isprobavati drugačije okuse i hranu. Naime, još kao mali puno sam putovao s roditeljima i volio isprobavati slatkiše i grickalice na putovanjima. U Khuala Lumpuru su me, primjerice, oduševile alge. Oni te alge osuše, pa na njih stave neki okus i ispadne – kao čip. To mi je bilo skroz fora i na tom sam putovanju i dobio ideju za WorldFood Box”, ispričao nam je Nikola.
Bio je to ujedno i njegov prvi startup, a u trenutku pokretanja biznisa imao je samo 17 godina. Radi se o tvrtki koja se bavi uvozom hrane iz raznih dijelova svijeta. Uvoze slatkiše i grickalice iz Japana, Kine, Amerike… U početku poslovanja njihovi su se kupci mogli mjesečno pretplatiti i na kućnu adresu dobiti kutiju s proizvodima, a postojala je i mogućnost narudžbe bez pretplate. No, s vremenom su se prebacili isključivo na veleprodaju. Jedan od razloga je i taj što su shvatili da se, primjerice, u ljetnim mjesecima neki proizvodi, poput čokolada, otope kada se šalju poštom. Nikola nam objašnjava kako o tome na početku nije razmišljao, ali je brzo shvatio kako je učenje – dio poslovanja. 

Koronavirus je stopirao rad dviju Nikolinih tvrtki

Gooder News je pokrenuo u sklopu Udruge za razvoj kreativnog razmišljanja, a cilj je bio pratiti odaziv javnosti na projekt pozitivnih vijesti. Naime, Nikola je Gooder News pokrenuo uočivši kako u Hrvatskoj javnosti ima previše negativnih i tužnih vijesti, a vijest ne mora nužno biti u tom obliku da bi bila zanimljiva, poput primjerice putopisa. Osobno ne voli loše vijesti i smatra da one moraju biti u javnosti kako bi se pokrenule promjene, ali u moru loših često nema ni jedne dobre vijesti. No, pandemija je i njega natjerala da krene u postupak reorganizacije, pa je zbog nedostatka resursa (većinu novca u projekt je uložio iz vlastitih sredstava) odlučio obustaviti poslovanje, odnosno traži investitore kako bi ponovno pokrenuo posao.
Zbog koronavirusa se i njegova prva tvrtka World Food Box našla u problemima oko uvoza hrane. Naime, preveliki je rizik uvoziti hranu, a na stopiranje poslovanja utjecao je i izlazak Engleske iz EU. NAime, jedan od glavnih Nikolinih distributera je u Velikoj Britaniji. S obzirom da se pravila poslovanja mijenjaju i uvoz više ne može proći bez carine, u tvrtki  pokušavaju pronaći distributera unutar EU.

Video sadržaj je budućnost poslovanja

Njegov trenutno najuspješniji projekt je agencija Nikola Zec Business koje pomaže tvrtkama da u svoj rad inkorporiraju video sadržaj.
“Osobno smatram da će se u sljedećim godinama u marketingu video produkcija jako razvijati, a to možemo vidjeti već sad u vrijeme Covida. Dionice Netflixa primjerice trenutno rastu, dok dionice ostalih kompanija koje proizvode mobitele i ostala tehnološka pomagala padaju. Video produkcija nam je u rukama uvijek dostupna putem mobitela, a prema istraživanjima s područja neuromarketinga video je vrlo efektivan u marketingu. Također možemo vidjeti i s influencerima i njihovim pristupom marketingu. Mi radimo nešto slično poput njih. Kreiramo zabavan video sadržaj kroz koji naši klijenti mogu stvarati brend awerness i planirati njihov proizvod ili brend. Video je i izvrstan način za product placement. Kroz razne video zapise potrošačima se u podsvijest plasiraju proizvodi koje će na kraju i kupiti, a da ni sami nisu svjesni što ih je potaknulo da izaberu baš taj proizvod u odnosu na druge”, objašnjava Nikola.

U poslu nema hijerarhije, ali se zna kad se radi, a kad se zabavlja

Njihovi su klijenti većinom stranici, ali se nada kako će potencijal video produkcije prepoznati i u Hrvatskoj, pa da će ovdje imati više posla. Trenutno ima više od 15 kooperanta, koji rade na ugovor o djelu. 
“Projekt otprilike traje dva do tri mjeseca, pa se može dogoditi da onda mjesec dana nemamo novih. Zato nema potrebe nekoga zapošljavati da dolazi svaki dan na posao od 9 do 5 jer ima dana kada ta osoba ne bi imala posla, dok za vrijeme projekta snimanja znaju trajati i do 12 sati. Imati nekoga stalno zaposlenog ne bi bilo dovoljno efektivno jer se kreativnost ne može prisiliti. Kreativnost nije nešto što se može raditi od 9 do 5. To je proces koji traje nekoliko sati kad ste jako skoncentrirani na nešto i tada dajete najbolje od sebe”, kaže mladi poduzetnik.

Zato radi s freelancerima jer nema hijerarhije i svi se trude napraviti projekt što bolje. “Kada radite s kreativcima hijerarhija šefa i radnika ne postoji, ali se zna kad se radi, a kad se zabavlja. Oni također znaju da ako ne odrade svoj posao neće biti ponovno angažirani, pa nema potrebe za šefovanjem”, ispričao nam je Nikola o svom načinu poslovanja.

Prioritet je vrijeme za sebe i društveni život

Poput pravog poslovnjaka i Nikola dan započinje oko 6 ili 7 ali si prvi sat nakon buđenja posvećuje – sebi.
“Ne palim mobitel prvih sat vremena. Uvijek si dan prije napravim popis obveza za sljedeći dan i pokušavam ih sve obaviti. Dogodi se nekad da si zadam previše stvari, pa onda ne stižem. No, trudim se uvijek pronaći balans jer je jako bitno imati društveni život. U srednjoj školi sam ga totalno zanemario, a to dugoročno nije dobro. Ne smijemo zaboraviti uzeti vrijeme za sebe, jer mi smo ti koji radimo posao i ako nismo odmorni i zadovoljni sa sobom, posao koji ćemo odraditi neće biti kvalitetan. Zato je važno imati i društveni život. Svaki dan prošetam krug oko Jaruna i mobitel stavim na mute te slušam klasičnu glazbu ili jazz. To je moje vrijeme za opuštanje”, otkriva nam Nikola.
S obzirom na to da je prvi posao pokrenuo još u srednjoj školi nitko nije vjerovao da će nešto napraviti i da će to biti ozbiljno, pa kada i sam pogleda kako je radio na početku i kako radi sada, uočava velike promjene.
“Kada vidim kako sam vodio društvene mreže World Food Boxa zaboli me glava, ali opet je projekt radio i imali smo dobru prodaju”, iskreno priznaje.

Podrška obitelji od samih početaka

Njegovi roditelji su mu uvijek bili podrška, iako su u početku bili malo i skeptični i nisu mislili da će nešto konkretno napraviti. No, s vremenom su se počeli događati ozbiljni projekti i shvatili su da je njihov sin uspješan u tome što radi. No, baš kao i svi roditeljima – na prvom mjestu im je želja da Nikola bude sretan.  
A Nikola, baš poput svakog mladog poduzetnika koji svaki dan radi na sebi i razvoju svog poslovanja, otkriva kako mu je tr
enutno ‘neznanje najveći izazov’: Naime, iako je u poduzetništvu već četiri godine smatra kako mu nedostaje znanja iz komunikacije, prodaje i odnosa s javnošću. Stoga je upisao dva fakulteta – trenutno je student treće godine ekonomije u Valenciji u Španjolskoj i prve godine MBA na Swiss School of Management. 

“Trenutno možda nemam dovoljno iskustva i mislim da mi treba neka iskusna osoba koje bi mi pomogla oko projekata na kojim radim. U poduzetništvu je izvrsno to što se svaki dan nešto može naučiti. Mogu slobodno reći i da su me kao osobu izgradili moji projekti i zahvalan sam što imam mogućnost pokretati ih”, otvoreno priznaje.  

Dobra organizacija i jednostavan koncept su ključni za uspjeh

Na pitanje koji bi savjet dao svima koji tek kreću u poslovanje Nikola nam odgovara: “Svedi sve na najlakši način i na najjednostavniji mogući koncept. Ne mora stranica biti savršena, niti prodaja, ali s vremenom – kako će projekt rasti – tako će i to napredovati. Ljudi si stave previše problema odjednom i zato odustanu od pokretanja projekta. Vrtite se u krugovima poduzetnih i uspješnijih ljudi koji vam mogu pomoći u onome što želite ostvariti”, savjetuje mladi poduzetnik.
Dodaje i kako se uz dobru organizaciju vremena sve može obaviti.
“Puno je bitnije ono što radimo kada smo budni. Mi smo strojevi koji rade, pa kao i svi strojevi, moramo se ‘servisirati’ s vremena na vrijeme. Moramo uzeti vremena za sebe i naspavati se, jer u protivnom ni projekt na kojem radimo neće biti dobar. Uz dobru organizaciju sve se može stići”, zaključuje Nikola. 

Odabrano

Ana Petričić Gojanović: upoznajte ‘mama-matu’ u PR industriji

Simbolično, ove godine agencija PRiredba slavi 13 godina, a u nikad izazovnijoj godini za cijelu branšu, njezina vlasnica Ana Petričić Gojanović i njezin vrijedni tim objašnjavaju koje poslovne vizije i vrijednosti sada dolaze do izražaja - više nego ikad

Nika Pintar i Bruno Balen: U 2020. razvili najinovativniji europski food-tech start up

Iluzorno je očekivati da je žlica octa magično rješenje. Ipak, ta žlica može pomoći stabilizirati šećere u krvi, ojačati imunitet, ubrzati metabolizam i obnoviti crijevnu mikrofloru, tako da je neupitno vrijedan saveznik u borbi za istinsko zdravlje - objašnjavaju Nika Pintar i Bruno Balen, vlasnici dvaju brendova koji se bave proizvodnjom jedinstvenih formula fermentirane hrane

Koliko stoji znanje? Instrukcije – biznis koji je isplativiji od rada u školi

Javna je tajna da gotovo svako dijete ide na instrukcije iz nekog predmeta, što je dodatan udarac na obiteljski budžet. Zašto je to tako te je li isplativo i koliko držati instrukcije, otkrivaju dvije strane - profesori koji daju instrukcije i roditelji koji ih plaćaju

Obitelj Karlić: prvi na svijetu stvorili gin i čokoladni namaz s tartufima!

Kad se u svijetu visoke gastronomije spominju tartufi, ime obitelji Karlić, iz malog mjesta Paladini pokraj Buzeta, izgovara se s velikim poštovanjem; jer osim što njihove tartufe traže diljem svijeta, oni su i pravi pioniri tartufarske scene - njihov gin i čokoladni namaz jedini su takvi na svijetu i na njih možemo biti svi ponosni

Povezano

Ivana Validžić: Zaposlenici će sve više sami odlučivati kad će raditi od kuće, a kad iz ureda

Ivana Validžić dugi je niz godina provela kao menadžerica i voditeljica razvoja u renomiranoj zagrebačkoj agenciji za dizajn i arhitekturu, ali je upravo u doba pandemije odlučila promijeniti posao i zagrebačku adresu zamijeniti manjom sredinom te preseliti u Čakovec - kao voditeljice marketinga tvrtke Sobočan

Aduti iz rukava: 10 načina kako da ‘rasturite’ online razgovor za posao

Ako ste trenutno u potrazi za poslom, velika je vjerojatnost da se intervju neće dogoditi licem u lice. Umjesto toga, većina tvrtki komunicira preko Skype, Zoom ili Microsoft aplikacija, kako bi se sastali i procijenili potencijalne kandidate. Pa kako osigurati da i dalje ostavljate dobar dojam?

Daruvar kao New York: Obišao 6 kontitenata i vratio se kući da stvori koktel carstvo

Denis Vlahovac prvi je put probao pravi koktel prije pet godina u koktel baru 'Employees only' u New Yorku. Nakon 12 godina vratio se u Daruvar i otvorio agenciju koja se bavi educiranjem ugostitelja, ali i gostiju kojima će pokazati kako se rade najbolji kokteli

Kako je pandemija oblikovala buduće trendove na radnom mjestu 

‘Virtualne vožnje’, umor od zoom-a i prekomjerni/cjelodnevni rad samo su neki od trendova koji su se razvili tijekom 2020. godine. Antropolog Dave Cook napominje kako je od vitalne važnosti da 2021. oblikujemo ugodniju i bolju ravnotežu između poslovnog i privatnog života

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime