U beauty svijetu već je nekoliko godina prisutan trend dermarollinga (microneedlinga). Proces u kojem se alatom finih mikroiglica kontrolirano i ciljano tretira epidermis i dermis primjenjuje se kako bi se tretirali ožiljci, neujednačena tekstura kože te općenito povećala sinteza kolagena čije prirodne razine s godinama opadaju.
Međutim, jedan od glavnih sindroma tog šarenog svijeta – izuzetna nestrpljivost – doprinijela je tome da su dermarolling alati iz ruku educiranih stručnjaka dospjeli u domove običnih korisnika. Postavlja se pitanje gdje povući granicu i koliko vjerovati svemu što vidimo i čujemo, kroz (društvene) medije i tuđa iskustva, samo zato što rezultate na koži želimo odmah, sad i po mogućnosti, za što manje novaca.
Sumnjičavi prema kremama, blagonakloni prema iglama
Diskurs o čišćenju kože kao temelju kvalitetne njege nikad nije bio snažniji. Sapuni su odavno izbačeni iz skincare jednadžbe zbog svojih kemijskih svojstava i posljedičnih učinaka na kožu. Dvostruko čišćenje, uz otapanje šminke pa umivanje gelom ili pjenom sve je popularnije, djelomično i zbog komunikacije kako takva rutina isključuje gruba potezanja kože pa posredno umanjuje mogućnost nastanka bora.
Tu je, naravno, i nezanemariv low-waste utjecaj. U njezi kože iskušavaju se razni aktivni sastojci, stvaraju kombinacije, mjere pH vrijednosti. Facebook grupe postaju mjesta izvrsne razmjene informacija, ali i upitne revolucije jer, eto, otkrivaju se “clean beauty” aplikacije. Prosječni korisnik seruma ili kreme, u želji da postigne najbolje rezultate, gotovo da sumnjičavo okreće leđa brendovima iza kojih stoji stručno znanje i neporecivo iskustvo i kreće se baviti svojstvima pojedinačnih tvari i njihovih koncentracija u finalnom proizvodu bez nužnog konteksta onih koji tu formulaciju osmišljavaju, umješavaju, testiraju, promišljaju i dišu mjesecima ili godinama. I baš uslijed te silne sumnjičavosti prema kozmetici dostupnoj na tržištu, pomalo ispod radara, rodio se i više nego zabrinjavajući trend dermarollinga kod kuće. U kojem smo to trenutku postali sumnjičavi prema kremama, a blagonakloni prema iglama?
Zašto ne, kada i kod koga (možda) da
Dok se zapravo još uvijek pokušavaju ustanoviti dugoročni učinci ove prakse po kožu, naročito po pitanju stvaranja mikroskopskog ožiljkastog tkiva i mogućeg kontraefekta u vidu gubitka kolagena, dermatolozi diljem svijeta sve češće progovaraju o vrlo jasnim opasnostima koje nosi DIY dermarolling i apeliraju na korisnike da naprosto prestanu s kućnim tretmanima, i to iz više razloga.
Prvi je taj da dermarolleri koji se nude na tržištu za kućnu upotrebu najčešće nisu alat u koji biste trebali polagati sve nade. Upitne su kvalitete, izrađeni od materijala koji ne podliježu najvišim standardima i međunarodno priznatim normama, ne nose oznake europske sukladnosti. Često imaju mane kao što su narušena tekstura čelika, grubi prijelazi, preširoke iglice, “kukasti” vrhovi igala, a koje neutreniranom oku nažalost nisu vidljive ili pak sumnjive.
Osim toga, s punom slobodom možemo zaključiti kako je tržište po ovom pitanju vrlo neregulirano i preslobodno pa se u ovom trenutku putem interneta mogu naručiti dermarolleri upitno dugih igala (čak i do 2.5 mm) koje prodiru značajno duboko u dermis kože, čak i dublje no što bi prodrli alati u rukama educiranih stručnjaka!!!
Dodatan problem čini i nemogućnost sterilizacije alata u kućnim uvjetima (ne dezinfekcije) nakon svakog korištenja, a pitanje je možemo li se pouzdati u steriliziranost i netom kupljenog dermarollera.
Bez procesa sterilizacije, “izbockana” je koža gotovo osuđena na neki oblik neravnoteže – od proliferacije štetnih bakterija, nastanka upalnih procesa do okidanja kroničnih stanja kože kao što je rozaceja i nastanka novih ožiljaka i hiperpigmentacije
Dolazimo i do posljednje problematike, a to je nestručnost i nedostatak edukacije prosječnog “kućnog” korisnika. Ruku na srce, rizici ovakve procedure uvijek postoje, no teoretsko i praktično znanje koje stječu licencirani stručnjaci doprinosi tome da se takvi rizici maksimalno umanje.
Prije svega, koriste se alati medicinske kvalitete u higijenski adekvatnim uvjetima. Određeno je kolika je duljina iglica potrebna za tretiranje pojedinih dijelova kože, čak i pojedinih vrsti ožiljaka. Koliko je puta poželjno proći po određenom dijelu kože i kako “rasporediti” zone lica. Poznaje se i njega proizvodima koji se koriste tijekom tretmana, ali i njega nakon dermarollinga koja bi trebala pripomoći u oporavku od praktički namjerno nanesenih mikrotrauma.
Koja nam je alternativa?
Posljednji ekstremi kojima smo svjedoci preplavljuju mreže, posebice YouTube i TikTok. U raznim videima možemo vidjeti gotovo pa preko ekrana bolno, prebrzo i preduboko “raubanje” obraza, brade i čela. Ide se čak toliko u krajnost da se nakon dermarollinga, praktički na otvorene rane, nanose izuzetno jaki kemijski pilinzi kako bi se, tobože, pospješila njihova djelotvornost!
Jasno je kao dan da se u cijeloj toj priči, unatoč silnim izvorima i znanju svejedno tapka u mraku, a nažalost zanemaruju i upute proizvođača kozmetike. Vrijeme je da se fokus s najednom toliko agresivnog pristupa koži vrati na početne postavke jer alternativa postoji i zove se (slijedi otkrivanje tople vode, ali…) pravilna njega. Ništa ne može zamijeniti dugoročan, održiv, dosljedan pristup vlastitoj koži, kao i nezanemariv osjećaj svjesnosti i zadovoljstva koji iz takvog pristupa proizlazi.
Njega bi trebala biti kvaliteta i učinkovita, pažljivo “skrojena”, ali prije svega – nježna
U redu je uvesti pokoji aktivni sastojak, isprobati novu kremu, kožu osvježiti i potaknuti cirkulaciju neinvazivnom masažom rukama ili trenutno popularnim rolerima za lice od poludragog kamenja (naravno, uz pravilno čišćenje i skladištenje takvih alata). Kod specifičnih potreba kože moguće je posegnuti i za nježnim eksfolijantima i koncentriranom serumskom njegom, ali sve se na kraju svodi na nužno upoznavanje kože i praćenje onoga što joj je potrebno.
Pravilna njega nije igra iglama nakon tuširanja, pa ni dvostruko čišćenje lica triput dnevno. Nije ni odokativno redanje aktivnih sastojaka lagodno gotovo kao na kuhinjskom pultu. Ma koliko to sad bilo primamljivo, nije čak ni konstantna potraga za novim, boljim, fizički i performativno privlačnijim proizvodima, čak i u situacijama kad nam postojeća rutina odgovara po svim postavljenim kriterijima. Ako vam njega odgovara, ali doista odgovara po onome što vidite i osjećate, zbilja ništa ne propuštate. Pa makar ekrani i zasloni “vrištali” drukčije.
Sara Jerman je brand managerica u Olivalu, skin care entuzijastica i savjetnica za njegu kože. Sara je magistra novinarstva s iskustvom u raznim medijima, u odnosima s javnošću i u digitalnom marketingu. Nešto više od godinu dana radi u Olivalu, gdje je dobila jedinstvenu priliku da konačno spoji dva svijeta koja najviše voli – digital i preparativu – pa s veseljem sudjeluje u istraživanju, razvoju i formuliranju, brandingu i komunikaciji novih proizvoda te pomaže korisnicama da personaliziranim pristupom postignu zdravu kožu kojoj svi težimo!