Nasilje nad ženama tema je o kojoj se ne priča dovoljno i koja se često ‘gura pod tepih’, a tijekom pandemije koronavirusa problem je postao još veći. Cilj Međunarodnog dana borbe protiv nasilja nad ženama, koji se danas obilježava, jest ukazati na važnost senzibilizacije i osvještavanja javnosti o tome problemu. Osim toga, teži se ohrabrivanju žena koje proživljavaju bilo kakvu vrstu nasilja da to prijave nadležnim institucijama. Nasilje se ne manifestira samo kroz fizično, nego i kroz psihičko, spolno i ekonomsko, te je jedan od primarnih razloga nejednakosti žena i muškaraca.
Prema statistikama, svaka treća žena u Hrvatskoj zlostavljana je u bračnoj zajednici. Posebno poražavajući i zabrinjavajući su podaci da je od 2013. do 2019. ubijeno 112 žena, što čini 50% ukupnih ubojstava u Republici Hrvatskoj. Veliki problem jest i što na jedno prijavljeno silovanje dolazi još 15 do 20 neprijavljenih. Žene i djevojčice silovanje ne prijavljuju jer se žrtve silovanja često stigmatizira kada progovore o traumi.
Ujedinjeni Narodi predviđaju dodatnih 15 milijuna slučajeva rodno zasnovanog nasilja za svaka tri mjeseca tijekom pandemije, stoga je obiteljsko nasilje postalo ‘pandemija u sjeni’. Odbor za ravnopravnost spolova održao je sjednicu na kojoj se raspravljalo o porastu nasilja u obitelji u vrijeme korona-krize. Prema podacima tog odbora, zabilježen je znatan porast prijava nasilja od početka ožujka do kraja listopada ove godine u odnosu na isto razdoblje prethodne godine.
“Treba znati da izlazak iz nasilnog odnosa nije jednostavan jer su se u njemu kroz godine razvile i emocionalne poveznice. Taj odnos nije uvijek loš! Postoje faze dobrog i podržavajućeg odnosa koje onda preljevaju faze agresivnosti, vrijeđanja, emocionalnog ucjenjivanja, a nada da će biti bolje gotovo nikad ne umire”, poručuje ravnateljica Doma Duga Zagreb mr.sc. Željka Barić.
Potaknute zabrinjavajućim podacima, mnoge kompanije pokrenule su inicijative pomoći ženama žrtvama nasilja.
Avon tako, primjerice, poziva ljude širom svijeta da se izjasne i prekinu tišinu oko rodno uvjetovanog nasilja kampanjom #SpeakOutSilenceHurts, prodajom limitiranih izdanja proizvoda. Unutar same kompanije pokreću Protokol o rodno zasnovanom nasilju kao potpunu podršku za zaposlenike koji se suočavaju s nasiljem. A povodom 16 dana aktivizma i konstantne podrške lokalnoj zajednici doniraju 50.000 kn Udruzi Brod, u Slavonskom Brodu.
IKEA Hrvatska pokrenula je pak kampanju protiv obiteljskog nasilja ‘Siguran dom je bolji dom’. U sklopu kampanj uveli su dva nova programa podrške za svoje zaposlenike koji se suočavaju s posljedicama koronavirusa, između ostalog, i obiteljskog nasilja: IKEA Fond solidarnosti, kroz koji pružaju financijsku pomoć te IKEA Program podrške za zaposlene, odnosno psihološko savjetovanje žrtvama nasilja.
City Center one i Autonomna ženska kuća Zagreb (AŽKZ) organizirali su humanitarnu akciju #ŽelimSveMoguSve u sklopu koje se prikupljao novac za obnovu u potresu stradalog Savjetovališta AŽKZ za žene i njihovu djecu, žrtve rodno uvjetovanog nasilja. Prodajom hoodica i majica sa snažnim porukama u samo tri dana prikupljeno je 57.400,00 kn, a City Centar one donirao je dodatnih 40.000,00 kn, čime je ukupna donacija porasla na 97.400,00 kn.