Subota, 27 studenoga, 2021

Savjet psihologinje: Zašto nam je teško (i kako) promijeniti sebe?

U geštalt psihoterapiji postoji nešto što se zove paradoksalna teorija promjene, a ona se temelji na shvaćanju da se čovjek može istinski promijeniti tek onda kada sebe prihvati onakvim kakav jest

Kada mi je nedavno na psihoterapiji klijentica pričala o sukobu s partnerom, pri čemu je on njoj, među ostalim, prigovorio da je emocionalno hladna, zapitala sam je što je to točno što ju čini nesigurnom u odnosu s njim.

Odgovorila mi je kako u vezi ima dojam da je uvijek na rubu, jer joj je on više puta jasno rekao da će otići ako se ne bude popravila. Takve izjave popraćene su još i onim poznatim: “to je za tvoje dobro”, koje vješto prikriva činjenicu da kada tražimo da se drugi mijenjaju, to je u pravilu za naše, a ne za tuđe dobro.

Promjena se ne može dogoditi bez prihvaćanja vlastite ličnosti u cjelini

U geštalt psihoterapiji postoji nešto što se zove paradoksalna teorija promjene, a ona se temelji na shvaćanju da se čovjek može istinski promijeniti tek onda kada sebe prihvati onakvim kakav jest. Drugim riječima, geštalt terapeuti ne vjeruju da se promjena može dogoditi bez prihvaćanja vlastite ličnosti u svojoj cjelini, zajedno s dijelovima sebe koji nam se sviđaju, ali i dijelovima koji nam se ne sviđaju. Do promjene dolazi kada osoba postaje sve više ono što jest, ne pokušavajući postati ono što nije.
Autor paradoksalne teorije promjene, psihijatar Arnold Beisser (1925. – 1991), razvio je ovu postavku temeljeći je na osobnom iskustvu. Beisser je naime bio vrlo uspješan tenisač kada je u 32. godini života ostao potpuno paraliziran od vrata naniže uslijed teške bolesti. Nakon prvotne depresije, uspio je prihvatiti svoju novu situaciju sa svim ograničenjima i mogućnostima, živeći puniji i svjesniji život od onoga kakvog je vodio ranije.

Promijeniti se nećemo zato što su nam drugi ljudi tako rekli. Često se nećemo doista promijeniti niti ako sami to jako želimo. Za svaku promjenu, koliko god to paradoksalno zvučalo, potrebna je određena doza prihvaćanja trenutne situacije takve kakva jest. U suprotnom, samo bježimo od realnosti, a duboko u sebi i dalje ostajemo onakvi kakvi ne želimo biti.

Porastom samopoštovanja do promjene

U knjizi “Pričaj mi priču” psihologinje Dubravka Miljković i Majda Rijavec to ilustriraju na jedan vrlo slikovit i zabavan način kroz priču o mišu.
Jedan budistički lama našao je gladnog i promrzlog miša ispred svog hrama, pa ga je nahranio, utoplio i pozvao da živi s njim. Nakon nekoliko dana, miš zamoli lamu da ga pretvori u mačka jer se strašno boji kućne mačke koja također živi s lamom. Međutim, i nakon pretvaranja u mačku miš je i dalje osjećao isti strah, pa je lamu zamolio da ga pretvori u velikog strašnog psa. Idući put kada je mačka naišla, miš je pobjegao lami u krilo. Ovaj put, miš zamoli lamu da ga pretvori u opasnog tigra. Naravno, niti to mu nije pomoglo – iako je izvana izgledao kao tigar, iznutra je bio i ostao mali plašljivi miš. Na kraju priče lama vraća miša natrag u njegov početni oblik i kaže mu: “Sada shvaćaš, prijatelju. Izgled ne govori ništa. Izvana strašno izgledaš, a bojiš se običnog mirnog mačka jer srce ti je ostalo neizmijenjeno”.

Kada doista prihvatimo sebe takvi kakvi jesmo, osjetit ćemo veću opuštenost i slobodu, ali i porast samopoštovanja. Razlog tome je što se samopoštovanje ne može graditi na negiranju sebe. Stoga, put do promjene, paradoksalno, put je ostajanja u mjestu onoliko dugo koliko je potrebno da se osjetimo dobro u vlastitoj koži.

Pročitajte još...

5 stvari koje će vam pomoći da lakše prebrodite pandemijsku zimu

Strah, neizvjesnost, ekonomska kriza, bolest... toliko je strahova povezanih sa zimom i koronavirusom. A zima je i bez pandemije za mnoge teško razdoblje, pogotovo ako pate od sezonske depresije. Ovi savjeti stručnjaka neka vam pomognu da što bezbolnije prebrodite ovo teško razdoblje

Kako se nositi s neizvjesnošću koju nam donose sljedeći mjeseci?

Epidemija koronavirusa i ekonomska kriza poprilično su uzdrmali naš osjećaj sigurnosti. U takvim uvjetima mnogi su ljudi preplavljeni strahom, osjećaju se bespomoćno, imaju teškoće sa spavanjem, apetitom...

Kako se u jeku pandemije oduprijeti – crnim mislima?

Kada ste se pobrinuli za stvari nad kojima imate kontrolu, vježbajte toleranciju na stvari nad kojima nemate kontrolu. Briga je korisna samo kada imamo konkretan problem na kojeg možemo utjecati. U suprotnom, briga privlači još brige, i to je onda priča bez kraja

Naučite se smijati sami sebi: Humorom protiv straha od koronavirusa!

Njegujte svoj smisao za humor i ne oklijevajte smijati se bar ponekad i samima sebi! Smijeh nam pomaže da teške i zbunjujuće životne situacije učinimo podnošljivijima

Povezano

Kako u samo 5 koraka smanjiti stres i anksioznost – u kuhinji

Ako želite kuhati tako da vam taj ritual postane razbibriga za um te da se pri tome osjećate zdravije, sljedeći savjeti mogu vam pomoći u smanjenju tjeskobe u kuhinji

Živjeti u trenutku: 8 načina kako biti više mindful i uživati u životu

Što nam je 'to do' lista veća i punija prioritetima, manja je vjerojatnost da ćemo zastati i negdje putem pomirisati ruže, pogledati zalazak sunca... Mindfulness zahtijeva trud i praksu, ali je moguće početi živjeti u trenutku, čak i ako ste navikli samo proći kroz dan

Prijateljice: Koja je tajna veze koja često nadživi i mnoge brakove?

Ako ste se pitali zašto svjetske statistike redovito pokazuju da žene u prosjeku žive dulje od muškaraca, ovaj bi vam tekst mogao puno toga otkriti

3 načina kako se nositi s osobama koje su opsjednute kontroliranjem

Kada ste suočeni s osobom koja ima potrebu sve kontrolirati, važno je djelovati proaktivno i odmah na početku razgovarati s njom direktno o problemu. Donosimo nekoliko učinkovitih savjeta kada je riječ o suočavanju s destruktivnim osobama ovakvog tipa

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime