Nedjelja, 13 listopada, 2024

Parangall: ABBA, Voyage – Superioran povratak starih kajli

ABBA su se očito vratili i to onako kako su to svih ovih godina željeli njihovi fanovi: klasičnim ABBA albumom koji je zanemario (pametno!) sve aktualne trendove i naprosto nastavio tamo gdje su stali



ABBA

Voyage

Universal – Menart

****

Kada sam prije 18 godina objavio prvo izdanje Velike svjetske enciklopedije rocka, bilo je mnogo pitanja zašto sam u nju uvrstio ABBA-u. Jer, oni su (kao) komercijalna ‘ljiga’ koja s rockom ili pop-rockom – u najširem smislu riječi – nema ama baš nikakve veze.

Kako krivo! Naravno najprije stoga što – kako je to u šezdesetima kazao Manfred Mann – pop-rock glazba vrijedi onoliko koliko se proda i koliko je popularna – a potom i zbog značaja ABBA-ine pjesmarice.

Efektno kombiniranje svih mogućih europskih glazbenih utjecaja

Zašto? Odgovor je odavno dao kritičar NME-a David Quantic “ABBA su spasili pop-glazbu naprosto zato što su bili prokleto dobri. Tjerali su ljude na plesni podij i pjevuckanje zaraznih refrena i uistinu nije važno što se povremeno pojavio kakav nebulozan poput ‘Love Ist’n Easy (But It Sure Is Hard Enough)’. Konačno, njihove dobre skladbe još uvijek su mnogo bolje negoli one najbolje većine pop-autora!”

Ili, pak, riječi Björna Ulvaeusa koji je kazao da je razlog ABBA-inog uspjeha bio u efektnom kombiniranju svih mogućih europskih glazbenih utjecaja. A to je – kaže – bilo ono ‘nešto’ što je bandu osiguravalo sjajnu prođu i za europsko te anglo-američko tržište.

ABBA je fenomen iz više razloga

ABBA je i u ‘realnom vremenu’ prije upokojenja prodala više od dvjesto milijuna albuma, a samo u Velikoj Britaniji čak devet puta zasjela na sam vrh top-lista (osam studijskih i jedan kompilacijski ABBA-album također su bili britanski i europski No. 1). Ipak ‘fenomen’ nove ‘abbamanije’ nije bio samo vezan uz negdašnje klince koji su se još u vrtiću navukli na ABBA-u, niti uz novu publiku koja je do njih došla preko ‘Mamma mie’.

Fenomen je barem dijelom uvjetovan i promjenom optike kojom je stara rock kritika čitala ABBA-u te prepoznala njihov pop rafinman, iznimno uspjele stilizacije i poigravanje s tako raznorodnim žanrovima kakav su gypsy-pop (‘Chiquita’, ‘Fernando’), disco (‘Gimme Gime’), folk… Nekoć su bili kod tvrdokorne rock kritike shvaćeni kao metafora banalne pop konfekcije, saharinskih refrena i goleme komercijalne uspješnosti no već u devedesetima stvari su se promijenile.  

No ‘fenomen’ ABBA-e i nekoć i danas (nakon filmova ‘Mamma Mia’) mnogo je jednostavniji – pitke i pjevljive skladbe, ispoliran image dvaju pjevačica (‘hladne’ nordijske ljepotice Agnethe i drsko seksipilne crvenokose Fride) iznimno dobar menagement producenta, koautora i poslovnoga genija Stiga Stikkana Andersona (jednog od najplodnijih švedskih hit-makera) te dakako – i savršene melodije. Koje su – eto jedne paralele – bile (i ostale) rasni pop i po mjeri Beatlesa.

Singlovi za stare i nove fanove

Uostalom takva su bila dva najavna singla s njihovog netom objavljenog povratničkog albuma ‘Voyage’ koja su napalila stare i nove fanove. ‘I Still Have Faith In You’ (koja i otvara album) je nježna ljubavna balada koju bi zacijelo rado pjevala i Adele no s patentiranim višeglasjima i priljepčivom melodijom. Poruka – koja se da očitat i na pripadajućem video spotu je jasna: istina je da smo se svađali, mrzili i izbjegavali no ipak nas veže negdašnja ljubav i zajednička fabulozna glazbena prošlost.

Druga skladba ‘Don’t Shut Me Down’ je još jedna tipična skladba iz vreće ABBA-inih trikova sastavljena iz uvodnog lirskog dijela, te diskoidnog raspleta koji (još od vremena kad se i disco nakon mega uspjeha Daft Punka s ‘Acces All Areas’ vratio na velika vrata na scenu) je u ABBA-inim rukama uvijek bio komercijalni zgoditak. I donijela zajamčeno uspješan povratak.

‘When You Danced With Me’ ima pak sve odlike znanog autorskog rukopisa i zamamnu osunčanu melodiju koja diže iz mrtvih no ambalaža je ovog puta himnički keltska s gajdaškim stilizacijama koje su tako dobro znali u svoje brojeve uključiti i Paul McCartney i Mark Knopfler.

Novi božićni hit?

‘Little Things’ s klavirskim uvodom je pospana laganica koja će se spomenom božićnog jutra i aranžmanom kojeg rabe klasične ‘christmas songs’ te zaključnim dječjim zborom, sigurno naći na popisu obvezatnih božićnih tema. Jer, Bjorn i Ulveas su uvijek znali što će i kada objaviti.

‘Just A Notion’ je zarazni pop broj pogonjen upečatljivim klavirom pa polegnut na ‘posteljicu’ rockabillyja okađenog – taman koliko treba – retroom pedesetih i ABBA-e iz najboljih dana. ‘I Can Be That Woman’ je nova klavirska grand-balada (i ona po kroju idealnom za izvođače poput Adele) a ‘Keep An Eye On Dan’ vraški zanimljiv složenac s naglašenom uporabom arhaičnih sintesajzera a la sedamdesete, gudača te gugutave elektronike s dramatičnim uletima bubnja i promjenama ritma od laganog uvoda do raspjevanog i razigranog refrena.

‘Bumblebee’ je staro-novi klasik u kojem se ćuti duh brojeva poput ‘I Have A Dream’, ‘No Doubt About It’ brzac, a zaključna ‘Ode To Freedom’ još jedan lirski broj bogato orkestriran kao da je riječ o nesuđenoj filmskoj temi. Naravno, s tako tipičnom melodramatičnom završnicom kao jednim od trade-marka ABBA-e.

ABBA su se očito vratili i to onako kako su to svih ovih godina željeli njihovi fanovi: klasičnim ABBA albumom koji je zanemario (pametno!) sve aktualne trendove i naprosto nastavio tamo gdje su stali!

Pročitajte još...

Povezano

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime