Na današnji dan, 5. travnja 1994., kultni frontman Nirvane Kurt Cobain izvršio je samoubojstvo. Bilo mu je 27 godina pa se – kako su odmah zamijetili mediji – pridružio popisu velikih zvijezda rocka poput Jimija Hendrixa, Jima Morrisona, Briana Jonesa i Janis Joplin, (a godinama kasnije i Amy Winehouse) koji su preminuli kao dvadesetisedmogodišnjaci.
Na isti datum 1970. Crosby, Stills, Nash & Young su albumom “Déjà Vu” zasjeli na vrh američke rang liste. Album je dao konačan zvuk i oblik jednoj od najutjecajnijih i najkomercijalnijih “super grupa” sedamdesetih te uhvatio duh glazbene scene Zapadne obale s epicentrom u Laurel Canyonu. Zanimljivo je da su te i slijedeće godine sva četvorica članova super grupe objavili i samostalne albume; zacijelo i najbolje u svojim dugovječnim karijerama. Doduše ova opaska ne vrijedi baš za Neila Younga koji je uspješno, sve do danas nastavio niz, no svakako stoji kao ultimativna ocjena u diskografijama Davida Crosbyja i Stephena Stillsa.
Unatoč svemu, ispao je jedan sjajan album
“Déjà Vu”, prvi album na kojem se trojci priključio i Neil Young (te sa Stillsom albumu dao senzacionalne gitarske međuigre), bio je instantni hit. Sniman između srpnja 1969. i siječnja 1970. uz gotovo osamsto sati provedenih u studiju, bio je zamišljen i odrađen kao zbroj vrhunskih prinosa “super četvorke” koja je album sama i producirala. Naime, s izuzetkom skladbe “Woodstock” svaki od autora je imao potpunu slobodu u snimanju svog broja pozivajući ostale članove da mu se pridruže kad je to smatrao potrebnim. U slučaju Younga mahom samo za snimanje višeglasja.
Zapravo, kako je kasnije tvrdio Young, osim “Woodstocka”, još su samo “Helpless” i “Almost Cut My Hair” snimani i dovršeni na zajedničkom sessionu. Atmosfera na snimanju bila je sve samo ne optimistična. Dijelom zbog propalih veza Nasha (koji je prekinuo vezu s Joni Mitchell) i Stillsa te smrti Crosbyjeve djevojke, a dijelom zbog jakih autorskih osobnosti i Youngovog “soliranja” koje – svima je to bilo jasno – nisu dugo mogle grupu zadržati zajedno. Bilo kako bilo “Déjà Vu” je ispao sjajan album koji je uhvatio atmosferu (kantautorske) Zapadne obale tog vremena, donio deset iznimnih skladbi te Crosbyja, Stillsa, Nasha i Younga pretvorio u zvijezde mainstreama.
I drugi album je ispunio očekivanja
Autorski zgodici četvorke bili su naprosto sjajni. Stillsove “Carry On” i “4+20” te zaključna kolaboracija s Youngom u “Everybody I Love You” (pravi podsjetnik na dane Buffalo Springfielda) pokazali su oba njegova lica: žestokog rockera i nježnog “trubadura”. Crosbyjeva “Almost Cut My Hair” bila je pravo remek djelo naslonjeno na radove iz vremena Byrdsa, Nash je pokazao svoj rafinman za pop melodiju u “Teach Your Children” i “Our House”, a Young bljesnuo u “Helpless” i “Country Girl”.
Očekivani drugi album trojke kojoj se priključio i Young ispunio je očekivanja svih koji su već u predbilježbi albumu osigurali golemu nakladu te – naravno – dospio i na prvo mjesto Billboardove rang liste.