Petak, 22 ožujka, 2024

Porto Morto: Navikli smo publiku da ništa ne uzimamo zdravo za gotovo

S dečkima iz benda Porto Morto razgovaramo u povodu velikog zamaha odličnih stvari koje je bend naredao: genijalni album, tri fantastična spota, Porin, show u Tvornici na predstavljanju albuma koji nas je ostavio bez daha te novog video spota za pjesmu 'Super ljepilo'

Porto Morto već je dugo poznato ime na zagrebačkoj sceni – originalni, kreativni izrazito teatralni pomiču granice u produkciji glazbe, spotova, ali i live koncerata. Napokon smo dočekali novi spot za pjesmu “Super ljepilo” s njihovog zadnjeg albuma “Portopop”. Povodom velikog zamaha odličnih stvari koje je Porto Morto naredao: genijalni album, tri fantastična spota, Porin, show u Tvornici na predstavljanju albuma koji nas je ostavio bez daha razgovaramo s dečkima iz benda…

Love & hate odnos s nagradama

Osvojili ste Porina – to je veliko priznanje za vaš rad, no neki su mišljenja da se  tako nešto trebalo dogoditi prije nekoliko godina. Je li moguće da je ova nagrada došla samo zato što je vaš uspjeh trenutačno neosporiv?
 
Imamo love & hate odnos s nagradama. Mislimo da definitivno pomažu i važan su, ali nikako ne i esencijalan, dio uspjeha glazbenika. Ono što nas smeta općenito kod takvih manifestacija jest transparentnost kriterija i procesa sudjelovanja, isto tako razina produkcije nečega što bi trebalo odgajati i postavljati standard zabavno-glazbeno programa često nam se čini ispod razine. Najveći benefit je definitivno spotlight i nekoliko minuta medijskog prostora. Veliki nam je izazov da naučimo baratati tim prostorom i koristiti ga inspirativno.
 

Kakav je vaš odnos prema nagradama uopće? Vjerujete li u sustav nagrađivanja?



Mi bismo voljeli da jednom nagrada bude financijskog tipa ili da je nagrada, primjerice, prilika da se radi na velikom projektu koji otvara neka realna vrata…

Zašto Porto Morto ne osvaja radio scenu i televiziju, kad je već osvojio publiku? 

To je uglavnom zatvoreni krug kojeg nismo dio. Radiji se često primarno bave svojim opstankom, a ne glazbom i slušateljima.

Predložili ste stvaranje nove nagrade PortoPop i banalizirali podjele na alternativni album i pop album? Mislite li da će vaše riječi odzvoniti i promijeniti način pristupanja i nominiranja u pojedinim kategorijama?

Mislimo da neće. Ali nećemo se zamarati razmišljanjem. Mi smo tu da djelujemo i u tom trenu smo htjeli iskomunicirati barem dio svojeg stava, koji i je jedan od faktora zbog kojeg smo tamo stajali.

Trudimo se biti dosljedni

Je li Jebotonu u planu zaista napraviti svoju nagradu PortoPop? Što bi takva nagrada promijenila u sustavu glazbenog nagrađivanja?

Jebotonu je u planu napraviti svoju krovnu glazbenu nagradu i raditi svoje fešte na još elitniijm mjestima.

Vaš novi album je dramaturški genijalan. Kako se motivi isprepliću iz pjesme i pjesme, je li to intencionalni narativ ili se stvorio spontano?

Unaprijed smo si zadali određene smjernice, parametre i ubrali da možemo ići daleko ako smo dosljedni, a trudimo se da dosljedni budemo.

Voljeli bismo vidjeti Portopop predstavu, imate li u planu napraviti takav show?

Zasad nam je ambicija izvesti PP show u Beogradu i Ljubljani, što je prilično nelako s obzirom na troškove produkcije. No, definitivno nećemo stati dok ne ojačamo u regiji koliko smo jaki u Zagrebu, a dok ne dođemo do toga, učimo kako minimalizirati produkciju, a opet napravit show i praksat’ performans 1 na 1. Volimo brijati na megalomaniju, ali nije uvijet. Uvijet je da se nešto stvarno dogodi.

Što vam je najvažnije na live koncertima? Glazba ili dijalog s publikom?

Zajedništvo, uigranost, komunikacija, energija koju moramo i generirati i zajahati… Glazba je tu i sredstvo, i cilj, i posljedica.

Vaš vizualni identitet je otišao na novu razinu. Hoćete li se nastaviti razvijati u smjeru spajanja showa, kazališta i glazbe… Koji su vam daljnji planovi?

Promocija Portopopa je plan NO.1, live nastupi koje jedva čekamo… Radi se na brdu novog materijala, pokušavamo primijeniti hrpu toga što smo naučili, ali i za što smo se ohrabrili tijekom posljednjih godinu dana.

Što smatrate najvećom vrijednosti Porta Morta? Što po vama je taj X faktor kojeg imate i zbog kojeg vas mladi obožavaju?

Ne bojimo se plesa, a ni Popa!

INTERVJU: Porto Morto – novi Haustor, novi Peppersi, ma novo sve…

Kako komentirate Vaš nastup u Tvornici? Sigurno se možemo složiti da je to jedan od vrlo ambicioznih pothvata, rijetko viđen u Hrvatskoj. No, s odmakom je li to smjer u kojem želite ići?

Na PORTOPOP showu smo radili s Filipom Renićem koji ga je režirao i s nama nadograđivao PORTOPOP viziju u medij showa. Veliko iskustvo. Puno toga smo naučili, što bismo i što ne bismo. To je bio event koji ćemo još neko vrijeme probavljati i s kojeg ćemo ljuštiti i na koji ćemo nadograđivati još neko vrijeme. Tek smo načeli njuškanje u tom smjeru. Već smo navikli publiku da ništa ne uzimamo zdravo za gotovo i da u sve ulazimo s određenim rizikom i mislimo da upravo to privlači i uvlači ljude.

Je li vam pomogao rad u kazalištu za ohrabrenje da ste spremni i glumiti, pjevati, plesati i zabavljati publiku istodobno?

Definitivno. Najveći smo do sada angažman i proces rada na predstavi osjetili u predstavi Nepoznata i Seine u &ITD-u, ali smo i prije radili u kazalištima i to je definitvno nešto prema čemu gravitiramo. Sviđa nam se kako prostor kazališta već dosljedno postaje naša stanica u kojoj nam se zakuhavaju ideje za nove albume i prožmu se s nekim organskim feelom koji nije specifičan za studio space, nego baš za to nešto što kazalište daje.

Radiš s nekim s kim vajbaš

Surađujete s mnogo mladih umjetnika? Podržavate li svjesno u svojem radu nezavisne mlade umjetnike poput Ire Rumore? Kako je vaša suradnja uopće počela? Ona sada zajedno s vama stvara kostime za vaše spotove i koncerte?

Radiš s nekim s kim vajbaš i čij te rad inspirira i s kim se slažeš kao tetris ali ne neki tetris koji možeš predvidjeti. S Irom vajbamo na svim poljima i slažemo taj tetris kuhani i pečeni.

Kada stvarate glazbu, što je vama najvažnije?

Da nas vozi.

Smatrate li da je načelo hrabrosti i rizika jedino moguće za istinsku autentičnost?

Da – ne –  moguće . Kroz lutanja po ovoj kuglici upoznali smo već tolike persone koje stvaraju i čij rad rezonira, i taj odnos lika i djela je svaki puta specifičan, često nakon druženja sa nekim čiji nam rad nije toliko zanimljiv, odemo euforični i obrnuto. Ne znamo je li to baš bilo pitanje, ali ovo je jedini odgovor koji ćete dobiti na njega 🙂

Želite li svakim albumom redefinirati svoj odnos prema glazbi i zvuku?

Htjeli bi raditi u real timeu sa time što nas u tom trenu inspirira, ali isto tako da afirmiramo nešto što nam se događa mimo našeg svjesno pokrenutog kreativnog procesa. Tako da to kako će nam zvučati albumi ovisi o trenutku u kojem će nastajati.

Imamo osjećaj da Porto Morto funkcionira po principu dekonstrukcije i ponovne konstrukcije? Kao da uzmete sve što je popularno, uništite to i date Porto potpis svemu, tako i trapu i popu u novom albumu, radite li to namjerno?

Kako kada, redefiniranje, reprogramiranje, reprezentiranje, reartikuliranje je nešto što je dio crafta na kojem radimo i mix impulsa u kojima imamo veliku želju reći nešto svoje, ali se i nadovezati na neki rukavac glazbenog, kulturnog, društvenog naslijeđa.

Kako vidite ovo doba u kojem živimo?

Kako koji dan. Nekad kao upitnik, nekad kao uskličnik, nekad kao točkicu, a nekad kao tri…

Što Vas inspirira?

Između puno toga, osjećaj da se u svoj rad može utisnuti život i živost i da to može zračiti i emitirati energiju dalje. Evo baš smo jednoj tratinčici pustili Porto Morto album, sigurni smo da je primila neki impuls.

Osjećamo razliku između benda i projekta

Mislite li da umjetnička scena stoji na mjestu ili se razvija neko novo autentično vrijeme i novi glazbeni jezik?

Ide jako, treba počupat’ retrovizore i gledati naprijed. Želja za izlaskom iz audio konformizma je definitivno u zraku.

Što mislite da najviše rezonira s mladima u umjetnosti danas?

Elektricet. Trenje. Magnetičnost.

Normane, vi ste razvalili na posljednjem koncertu sa svojim plesačkim ali i stand-up talentom? Jeste li uživali? Možemo li očekivati vidjeti vas i u kompleksnijim ulogama u showu benda?

Jesam? Hvala. Bilo je zabavno i veliki užitak to raditi.. iako mi je bio prvi put da izvodim nešto takvog tipa performansa. Isprike plesačima kojima sam više puta nagazio noge. Uz svoj set od 14 instrumenata koje sviram u bendu, planiram dodati i 15., i time dobiti na kompleksnosti zvuka. Što se tiče uloga u showu, sve je moguće, samo je pitanje trenutka… Neću u detalje da ne pokvarim iznenađenje. Iznenađenje je najbolja obmana.

Kako dolazite do ideja za vizualni identitet benda?

Sve što komuniciramo na van shvaćamo kao dio izraza i zabavlja nas i inspirira da to sve bude organski povezano. Ljudi kroz vizualnu estetiku benda često percipiraju razumijvanje estetike i cijeli neki feeling.

Što mislite što je vaša najveća snaga kao benda?

To što osjećamo razliku između benda i projekta.

Da su članovi benda Porta Morta super junaci, tko bi bio tko?

Klema – Xena princeza ratnica, Antun – Superman, Norman – Hulk,  Brajki – Batman,  Perić – Robin, Roko – Conan, Marin – Legolas, Domo – Q

Koliko je teško živjeti od glazbe? Jeste li napokon na putu da biste svi mogli živjeti od toga? Kako rješavate krize? Je li jako puno odricanja za ovu karijeru?

Jest, tako je, grize se, žvače se dobro, 32 puta svaki zalogaj hahah. Još smo u potrazi za načinom financiranja koji bi nam omogućio daljnji rast i fokus na to što radimo. Imamo spremne scenarije za spotove, predloške za predstave, filmove… Megalomani smo, ali imamo viziju, ne guramo određenu estetiku ili produkciju reda radi, znamo točno što bismo s tim. Idemo za time što želimo emitirati i štimamo komunikacijski kanal (pjesma, spot, koncert) da to prenese. A ta materijalizacija ima svoju cijenu i često je u sustavu PDV-a.

Kako biste opisali ulogu svakog člana benda Porta Morta?

Brajki – Porto Laser, Norman – Porto Sunce, Antun – Potro Bonkas, Roko – Porto 024, Klema – Porto Struja, Marin – Porto Afrodizijak, Domo – Porto Fixer.

Za kraj, koji je vaš veliki razmaženi san koji hoćete odmah sad?
Neopterećenost budžetom u trenutku rada na koncertu, spotu, albumu 🙂

 
Naslovna fotografija Luka Dubroja
 

Pročitajte još...

Povezano

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime