“Halo Bing, kako brat?
Čuj, imam jedan fini dizajn za riješit’. Trebam ćopit tuđu fotku s weba, motiv kune, dlakave životinjice. Neki piratski Photoshop i od toga složit dizajn za kovanice u Rvackoj, kad pretvore kune u Eure. Moš mi to riješit? Cijena, prava sitnica…”
Malo je Alan Ford tipkao po Facebook grupama
Tako je otprilike pričao nagrađeni dizajner “autor” Stjepan Pranjković prilikom istrage za najboljim načinom ukalupiranja svog koncepta novih metallica kojima ćemo od 1. siječnja 2023. mijenjati sedmostoljetni hrvački novac za ove new age EU svinjarije. Malo je dotični Alan Ford lik tipkao po Facebook grupama, malo je ćopio i kopipejstao fotografiju kune (životinje) škotskog fotografa Iana H. Leacha, pa je dodao nekolio vizualnih trikovlja svom odbljesku novčića.
Poslao HNB-u taj paketić na natječaj i pobrao za taj motiv prvu nagradu od 70.000 kuna. Plus bonus tracks za dva druga rješenja po 35 hički, sve zajedno 140.000 kuna. 20.000 eura. Pau, pau, pau…
A sve za potrebu natječaja nacionalnog dizajna kovanice eura/kune na jednoj od novih kovanica. Kuna, koja je trebala krasiti kovanicu od 1 euro dobila je i objašnjenje nacionalnih dizajn strućljaka: “Autor prvonagrađenog rada odlučio se za realistični prikaz motiva životinje kune. Vrlo je uspješno grafički istaknuo lik kune upotrebom druge teksture površine, što je pridonijelo realističnosti prikaza.
Autor je vješto iskoristio međusobni odnos zadanih elemenata, pa tako ravne i oštre linije šahovnice upotrebljava kao okvir motiva i stavlja ih u kontrast valovitim linijama na prikazu životinje kune i grane na kojoj stoji. Pozicija obveznih elemenata, koji su postavljeni uz rub unutarnjeg dijela kovanice, dodatno uokviruje motiv i naglašava njegovu poziciju“, objašnjavali su u HNB-u lupajući pečat na krađu tuđeg motiva i copy paste tehniku prisvajanja industro dizajna i intelektualnog vlasništva tamo nekog Škota.
Profesionalci su se prekrižili
Srećom, postoji Internet i more dokonih, više ili manje zainteresiranih online detektiva i novinara koji su trackali put odnosne nacionalne blamaže i copy pastea. I razotkrili ovu 57. stranicu nove tek skriptirane epizode Alana Forda. Profesionalci su se prekrižili.
Ljudi se, dotle, čude i zgražaju pura drek principom modelu rada dizajna kuna/Eura, ali hladni realizam je da su plagijati duboko ukorijenjeni u modusu funkcioniranja ovih prostora na svim razinama.
Copy paste je Balkancima sasvim legitiman sistem u svim kreativnim ili biznis sferama. Počevši od glazbe (istraživao sam za regionalno izdanje Rolling Stone magazina prije nešto godina problematiku plagijata na regionalnoj glazbenoj sceni pišući veliki feljton o posuđivanjima i naslanjanjima na utjecaje u glazbi ex Yu prije i poslije interneta), preko aktualnih raznih dizajnerskih ideja i sfera poslovanja (pogledati podudarnosti vizuala trademarka teleoperatera A1, ex Vip i slučajno petnaestak godina prije njihova dolaska na tržište originala vizuala jedne domaće koncertne booking agencije – A1 Booking Agency), posuđivanja motiva filma, scenarija, ideje tretmenta i tako dalje i tako šire. Ljudi ovih prostora ne vide baš ništa sporno ni loše u “posuđivanju” tuđih ideja, copyrighta, tj. intelektualnog vlasništva.
Zagrebete li površinu taj će način biti pravilo, a ne iznimka, potvrđuju članovi Hrvatskog dizajnerskog društva. Zakonodavni sistem i sistem zaštite tuđeg copyrighta, autorskog prava ili industrijskog žiga i intelektualnog vlasništva, skup je, formalan, neefikasan i naprosto u Republici Hrvatskoj je standard da je dopušeno biti dovoljno nemaštovit i bezobrazan da vam nije problem ćopavati sa strane i potpisati svojim.
Kolika je cijena obraza?
S druge strane medalje, Andy Warhol meets Quentin Tarantino moment – cijela pop kultura je kultura “utjecaja”, paying tribute to, copy pastea. Zadnjih dekada jedan od najlukrativnijih glazbenih žanrova – rap glazba sa svim svojim mutacijama je korijenski počela na bazi samplova tuđih radova. Bezbroj je primjera kada uzimanje tuđeg bude sasvim legit moment “inspiracije”. Tako da prije nego što izlijate kantu dreka na lopinu dizajnera, sjetite se samo koliko ta lova malo, tj realno apsolutno ništa ne vrijedi u RH. Cijena obraza, pljuc, daj amo. Par sto kuna će bit dosta, ljudi su očajni. Ajmo dalje. Sljedeći, molim.
Bottom line, Hrvatska je usvojila i nagradila pokradeni idejni prijedlog dizajna za nacionalnu valutu. Kako tipski i točno. Zašto bi, uostalom, bilo drugačije? Da nije brutalno zabavno, bilo bi tužno. Online zajednica se ruga, podjebava i smišlja najdovitljiviji način komentiranja ovog debakla. Ali tkogod je odrastao na Alan Fordu, sad je upravo pročitao još jednu, najnoviju epizodu i saznao na praktičnom primjeru zašto je dotični strip, osim u matičnoj Italiji, jedino u Jugoslaviji i svim zemljama nasljednicama bio najpopularnije štivo. A sutra je novi dan i apsolutno ništa se neće promijeniti.
U vrijeme kad je na Netflixu hit mjeseca Tinder Swindler. Dokumentarac o Izraelcu, liku koji je preko appa zavaljivao i zašprehavao žene diljem svijeta prodajući se za bogatuna, skemajući ih i živeći na njihove račune te dignuo više od 10 milijuna dolara. Preskačem spoil moment, ali film prati troje žena koje su nasjele na dilberovu spiku i kako je lik odšetao nakon 5 mjeseci zatvora da bi sada slobodan, a one još uvijek otplaćuju njegov dug. Strava koja šizofrena situacija i kako zločin u današnjem društvu ne prolazi kažnjeno.
Sjajna priča, dramaturgija dokumentarca bolja nego u gro igranih filmova. Ono što je zanimljivo jest kako takvi ljigavi debili prodaju spiku i zašto se tako lako pada na bogatstvo kao šarm. Kako materijalno situirane i nimalo neinteligentne ženice popuše tu jeftinu spiku da je lova šarmantna taj dio je questmark
Za koji dan će premijeru imati i sličan serijal “Inventing Anna” baziran također na stvarnoj con osobi Anni Delvey i njezinom penetriranju u društvo modne aristokracije.
Inventing Anna: Intrigantna serija prema istinitoj priči koja će vas šokirati
Novi con artisti diljem svijeta samo što nisu. Ako u nečemu, u tome vidimo po svim segmentima funkcioniranja društva, držimo sjajan dvokorak s prvom ljigom svjetskog creme de la cremea.
Dovitljivi superhero dizajner
Ako je iole mozga, natječaj će poništiti, našem Sir Oliveru uzeti dodijeljenu lovu i istu rasporediti na manje lopinska dizajn rješenja, moliti se i računati na potrošnost blamova i Internet debilana ovog tipa te umiranje novih pop kult heroja kako bi imali spinove za što prije zaboravit ova sranja. A naš će dovitljivi superhero dizajner završiti u crnoj knjižici Broja Jedan.
Za to vrijeme ujedinjene snage grupe TNT u napetoj akciji koja je uključivala i Boba Rocka i Alana i Grunfa, Debelog Šefa i Jeremiju, odmarat će i gledat reprizu Mućki, uživajući pak u avanturama kultne braće Delboya i Rodneya Trottera. To je taj teren djelovanja. Između dviju epizoda, one s lovom na rijetkog leptira i seks lutkama na napuhavanje, zazvonit će im telefon u cvjećarnici.