Deepfake je sintetički medij u kojem je osoba na postojećoj slici ili videozapisu zamijenjena tuđom slikom. Iako čin lažiranja sadržaja nije nov, Deepfake koristi moćne tehnike iz strojnog učenja i umjetne inteligencije za manipuliranje ili generiranje vizualnog i audio sadržaja s visokim potencijalom za zavaravanje. To bi bila definicija, a što je s realnošću?
Deepfake-ovi su privukli široku pozornost zbog njihove upotrebe u lažnim pornografskim videima slavnih, lažnim vijestima i financijskim prijevarama. To je izazvalo reakcije informatičke i medijske industrije te državnih vlada u nastojanju da otkriju i ograniče njihovu upotrebu.
Sve više fake aplikacija
No, stvari su se nastavile kotrljati dalje. Nastale su nove aplikacije koje su bile svima dostupne. U siječnju 2018. pokrenuta je desktop aplikacija pod nazivom FakeApp. Ova aplikacija omogućuje korisnicima jednostavno stvaranje i dijeljenje videozapisa međusobno zamijenjenih lica. Od 2019. FakeApp su zamijenile alternative otvorenog koda kao što su Faceswap, DeepFaceLab i web-aplikacije poput DeepfakesWeb.com.
Deepfakes tehnologija se ne mora koristiti samo za izradu poruka i djela drugih osoba, već se može koristiti i za oživljavanje umrlih pojedinaca. Dana 29. listopada 2020. Kim Kardashian objavila je video svog pokojnog oca Roberta Kardashiana koju joj je poklonio partner Kanye West za 40. rođendan. Lice u videu Roberta Kardashiana stvoreno je Deepfake tehnologijom. Ovaj hologram izradila je tvrtka Kaleida, koja u izradi holograma koristi kombinaciju performansi, praćenja kretanja, SFX, VFX i DeepFake tehnologije.
Lažna reklama s Bruceom Willisom
Tu je i primjer Joaquina Olivera, žrtve pucnjave u Parklandu, koji je uskrsnuo s Deepfake tehnologijom. Oliverovi roditelji udružili su se u ime svoje organizacije Nonprofit Change the Ref, s McCann Health kako bi producirali ovaj lažni video zapis koji se zalaže za kampanju glasanja o sigurnosti oružja. U ovoj Deepfake poruci prikazuje Joaquina kako potiče gledatelje na glasanje.
Trenutni vrhunac upotrebe ove tehnologije dogodio se prošlog mjeseca u Rusiji. Bruce Willis je zvijezda nove serije reklama za ruskog telekom operatera MegaFon. Osim što on nije glumio u reklami. Njegov Deepfake jest. MegaFon je upotrijebio ovu tehnologiju za generiranje lica kako bi lice Brucea Willisa digitalno stavio na drugog glumca, dok je Willis bio kod kuće u SAD-u. Willis je ipak naplatio korištenje svoga lika za cifru od 2 milijuna dolara.
U izradi reklame inženjeri studija Deepfake odabrali su veliki broj fotografija i video zapisa sa glumcem. Imali su 34.000 jedinice sadržaja koje je neuronska mreža koristila za stvaranje slike o liku Brucea Willisa.
Mogućnosti je sve više. Tehnologija je sve kvalitetnija
Ovakvo korištenje glumaca mnogo je sigurniji i jeftiniji način za obavljanje poslova pogotovo u vrijeme u kojem je pandemija COVID-19 i dalje veliki problem.
“Shvatili smo da možemo isporučiti visokokvalitetni sadržaj, a da pritom ne postanemo taoci ograničenja koja je pandemija uvela u kretanje diljem svijeta. Korištenje tehnologije omogućuje snimanje sadržaja brže i jeftinije u usporedbi s poznatim osobama na setu”, rekao je predstavnik telekoma.
Iz kompanije tvrde da ne pokušavaju nikoga dovesti u zabludu ovim novim projektom te da vjeruje kako je vidjeti Brucea Willisa “kakvog ga se sjećamo” velika stvar za obožavatelje.
Mogućnosti je sve više. Tehnologija je sve kvalitetnija. U kojem trenutku i u kojem smjeru će nas Deepfake slijedeće zaskočiti, veliko je pitanje.