Ponedjeljak, 25 ožujka, 2024

Sound & Vision: Kino – danas, sutra, prekosutra…

Otvaranjem američkih kino dvorana i porastom osjećaja sigurnosti gledatelja u kino dvoranama raste optimizam kako bismo uskoro i mi u ostatku svijeta mogli vidjeti filmske hitove, čija je distribucija odgođena zbog pandemije koronavirusa

Vodeća holivudska agencija za istraživanje tržišta ‘National Research Group’ tjedno anketira one koji gledaju filmove, otkako je pandemija započela, o njihovoj udobnosti i opuštenosti pri povratku u kino dvorane.



Prošli je tjedan, po prvi puta otkako je pandemija ‘osakatila’ doživljaj odlaska u kino, zabilježen rekordni udio od 57 posto ispitanika koji su izjavili kako će se osjećati “vrlo” ili “donekle” sigurno kad ponovno krenu u lokalni multipleks.

Sve optimističniji gledatelji najavljuju povratak u kino dvorane

To je identičnan postotak anketi od prije godinu dana, 15. ožujka 2020., prije nego što su sva američka kina zatvorila svoja vrata. Ako se ovaj trend nastavi, ukupna razina osjećaja sigurnosti mogla bi prijeći 60 posto do prvog tjedna travnja.
Ovo su rezultati
dva tjedna uoči dolaska hollywoodskog spektakla ‘Godzilla protiv Konga’ na velika platna te nakon što su kina u Los Angelesu i New Yorku – u dva najveća filmska tržišta u SAD-u – ponovno krenula s radom. 

‘Godzilla protiv Konga’, u produkciji Legendary Pictures i Warner Brosa, mogao bi se pokazati ključnim testom apetita za oporavkom prihoda na kino blagajnama. Do danas je najveće otvaranje za vrijeme pandemije bilo je ono filma ‘Wonder Woman 1984’, koje je tijekom božićnog vikenda krenuo sa 16,7 milijuna dolara. Nakon spomenute ankete, to je navelo analitičare da vjeruju kako bi  filmski spektakl o dvoboju mitskih divovskih bića mogao uprihoditi 20 milijuna dolara.

 

Izostali su mamci za domaću publiku – block-busteri

Šefovi filmskih studija koji tjedno primaju brifinge NRG-a također su ohrabreni podacima kako se 25% anketiranih osjeća ‘vrlo ugodno i opušteno’ – što je rekord pandemije. Poklapajući se s porastom komfora i sigurnosti, i ostali metrički podaci o filmovima također su se osjetno poboljšali; 61 posto ispitanika vjeruje da su kinodvorane vrlo ili donekle sigurne, što je napredak od 2% ili više od prije tjedan dana te, istodobno i novi izmjereni rekord tijekom pandemije.

A kako je kod nas? U Hrvatskoj su kino dvorane bile otvorene dobrim dijelom 2020. i 2021. godine i za razliku od zemalja Europske unije, publika je imala prilike pogledati lijepi izbor filmova u kontroliranim i sigurnim uvjetima. No, glavni problem naših kino dvorana nije bilo htjenje publike da kupi ulaznicu već manjak velikih i komercijalnih block-bustera koji su i najveći mamac za gledatelje. Filmoljupci su dobrim dijelom svoju žeđ nadoknađivali on-line streaming servisima i njihovom ponudom serija i filmova. 

Universal

S otvaranjem kino dvorana kreće i distribucija filmova diljem svijeta

I onda dolazimo do slijedećeg pitanja, kakve veze ima publika u američkim kinima s repertoarom u našim kinima? Velik broj atraktivnih naslova odgodio je distribuciju za više od godinu dana. Filmovi poput nove avanture Jamesa Bonda ‘No Time To Die’, nastavak kultnog ‘Top Guna’, novi nastavak sage ‘Fast & Furious’, novi Marvelov film ‘Black Widow’ i nova verzija SF spektakla ‘Planeta Dina’. Otvaranjem američkih kino dvorana, ti filmovi će konačno biti dostupni publici širom svijeta jer će konačno i otvaraju kino dvorane diljem svijeta.

Ako ne bude novih nepredviđenih valova pandemije, sve ove filmove, plus mnogo drugih, domaća publika će imati prilike vidjeti bez dodatnih odgađanja i u mraku kino dvorana, kako je i ciljano za svaki pravi filmski projekt. Također, ljubitelji filmskih festivala imat će prilike gledati autorske i art poslastice na velikom platnu, a ne na malom ekranu računala ili tableta. 

Paramount

Jesu li (i koliko) streaming servisi poremetili uobičajenu praksu?

Ne smijemo zaboraviti i još jednu činjenicu. Ova nestabilna situacija pokolebala je mnoge šefove studija i producente koji nisu imali strpljenja čekati smirenje pandemije ili cijepljenje većine populacije, pa su u proteklom razdoblju dobar dio svojih naslova (poput ‘Comming 2 America’ ili ‘Trial Of Chicago 7’) prodale platformama kao što su Amazon Prime i Netflix.
Također je došlo i do paralelnog i hibridnog modela distribucije u kojima su filmovi u američkim kinima paralelno i s minimalnim odmakom krenuli i na velike ekrane, ali i na servise kao što su Disney+ ili HBO Max.
Na pitanje mnogih kolega i prijatelja, znači li to da je ovakvim eksperimentiranje narušen dosadašnji kino distribucijski model moj odgovor je da u normalizaciji pandemijskih uvjeta, koji bi mogli nastupiti za nekoliko mjeseci, kina će i dalje biti prvo i glavno mjesto konzumiranja sedme umjetnosti. Sigurno je da će publika kućnih videoteka htjeti neke naslove pogledati doma no kina su prebitna komercijalna, sociološka i kulturološka institucija kojoj nisu uspjele nauditi ni ekonomske krize, ni pojave raznih fizičkih video formata kao što su DVD ili BluRay, a ni streaming servisi.
Neki odnosi će se ipak malo mijenjati, ali će publika birati gdje i kada želi gledati željeni sadržaj, a izbor boj 1 će i dalje biti mrak kino dvorana. 

Chris Garner

Pročitajte još...

Povezano

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime