Opet je to doba godine. Grammyi su iza nas, pa čak i dok je ‘najveća glazbena noć’ možda malo manja nego inače, zbog mjera predostrožnosti radi COVID-a. I nekako, čak i nakon cijele godine koja je bila nevjerojatno zamorna od virtualnih pseudo-ceremonija, mnogim ljudima je stalo do Grammyja.
To je kao da idete kući za blagdane. Znate da će cijeli događaj biti isti kao i uvijek, ali nastavljate tradiciju, jer je svijet hladan, nebrižan i kaotičan i lijepo je da barem neke stvari ostanu pouzdane, poput toga da će Grammyji biti onakvi kakvi jesu svaki put.
Ove se godine puno ljudi ljuti na Grammyje
Pandemija ili ne, nevjerojatno je da je svima toliko stalo do te ceremonije i nagrada, bilo koje godine. Svaki put je isti ciklus: Svi posvećuju puno pažnje nominacijama za Grammy i vodstvu po broju istih, svi gledaju događaj i žale se na njega, mogu biti jedan ili dobra dva trenutka, a onda sljedeći dan svi razgovaramo o tome koliko su nas Grammyi opet razočarali. Ni ova godina nije bila drugačija, a opet je poput konstantne automobilska nesreća od koje nitko od nas ne može skrenuti pogled.
Ove, pak, godine ima puno ljudi koji se ljute na Grammyje – iz više razloga. Neprijateljstvo prema instituciji osjeća se najizraženije do sada, no kontekst za toliku pobunu jesu umjetnici koji nastavljaju ozbiljno shvaćati Grammyje. Pa krenimo redom.
‘Slučajevi’ Justina Biebera, Teyane Taylor i Weeknda
- Justin Bieber žali se na nominaciju u pop kategoriji. Jednostavno i istinito, Justin je napravio solidan RnB album, ali za glasače Akademije on je i dalje pop-boy ikona bez obzira kakvu glazbu izvodio;
- Teyana Taylor je prozvala kategoriju R&B albuma, koja je ove godine bila rezervirana za nominacije isključivo muškaraca. R&B je multietnička i kategorija koja je jednako zastupala oba spola. No, u posljednje vrijeme žene se sve više percipiraju kao izvođačice dok muškarci kao autori, producenti i izvođači što nije ni blizu istine.
- Weeknd. Vjerojatno je Weeknd bio spreman dobiti hrpu nominacija nakon velikog uspjeha singla ‘Blind Lights’ i pozitivnog prijema za album After Hours. I onda je dobio jedno veliko ‘ništa’. Potpuno isključen iz svih nominacija. Sam izvođač, pravog imena Abel Tesfaye, nije bio previše sretan zbog toga, a svoje je osjećaje prenio na društvene mreže. Tamo je optužio Grammyje za korupciju, tvrdeći da su nesuglasice oko planiranog nastupa na Grammy nagradama sa njegovom izvedbom na Super Bowlu dovele do toga da nije nominiran. Drake, Elton John, Kid Cudi i Charlie Puth također su se pobunili zbog ‘slučaja’ Weeknd. Sve je završilo da je Weekndov nastup u finalu američkog nogometa ušao u povijest. I zabranio svojem diskografu, Universal Music, da više nikad ne bude predložen za nominaciju.
Vrh ledene sante prigovora nakon nominacija
Ovo je samo vrh ledene sante prigovora koja je izronila nakon nominacija. Moj osobni prigovor je činjenica da je Billie Eilish dobila Grammy za ‘No Time To Die’ naslovnu pjesmu iz filma o James Bondu koji izlazi u listopadu ove godine. Suludo, reći ćete. Zbog tog razloga Eilish nije nominirana za Oscara za najbolju pjesmu iz filma koji još nitko nije vidio.
A sada nešto o samoj ceremoniji i nagradama. Uz sjajne nastupe Megan Thee Stallion i Cardi B, Lil Baby, BTS, Taylor Swift, Dua Lipa, Harry Stylesa, Haima i Billie Eilish, CBS je iz velike glazbene večeri dobio veliki i dostojanstven show. Bila je ovo svakako noć slavljenja glazbe koja nas je provela kroz godinu. Tako ga je Trevor Noah, domaćin s puno entuzijazma, prenio maloj svjetinji na otvorenom, socijalno distanciran i povremeno prekinut zvukovima prometa iz centra Los Angelesa.
Zašto je jedva bitno tko su pobjednici?
Pobjednici? Ovo su Grammyji. To je jedva bitno. Beyonce se iznenađujuće pojavila, šokirajući Megan Thee Stallion kad joj se pridružila u prihvaćanju nagrade za njihov ‘Savage’ – iako je njezino prisustvo postalo manje šokantno kad je oborila rekord Grammya koji su osvojili žena ili pjevač, muško ili žensko.
Taylor Swift je osvojila svoj treći album godine i bila van sebe. Billie Eilish osvojila je nagradu za drugu pjesmu godine zaredom i rekla Megan Thee Stallion da nagrada pripada njoj. Mnoge nagrade dodijelili su zaposlenici različitih neovisnih glazbenih institucija kao podsjetnik na branše koje je poharao COVID i nadu da će glazba dovesti do njihovog uskrsnuća negdje u budućnosti. H.E.R. je zasluženo pobijedila u R&B i generalnoj kategoriji za snimku godine za ‘I Can’t Breathe’ posvećena tragičnoj smrti Georgea Floyda.
Televizijski prijenos nije uspio u svom drugom dijelu, krenuvši u solidnih 15 zabavnih i raspjevanih minuta u emisiji koja je već bila predviđena za 3 i pol sata ukupnog trajanja. I nije da nije bilo načina uštedjeti vrijeme.
Rekordno niska gledanost dodjele nagrada
Kratki filmovi Gibsona Hazarda o pobjednicima pjesme godine bili su pristojni TV sadržaj za publiku. Kao posljedica, nedjeljne Grammy nagrade su imale rekordno nisku gledanost. Prema najranijoj dostupnim podatcima Nielsena, prijenos dodjele na CBS televiziji privukao je ukupno 7,9 milijuna gledatelja i rejting 1,9 među publikom od 18 do 49 godina. Uistinu poražavajuće, ali i poučavajuće.
Grammy nagrade su postale potvrda vrijednosti, ali ne i izvor novih snaga. Muzej, a ne institut. Oni koje osvoje Grammya neće dobiti više gledatelja na koncertima ni bolju prodaju albuma. To je, jednostavno, još jedna nagrada u nizu od mnogih koje ne donose ni novi prihod niti novu publiku.
Čak i kada se pojave Black Pumas, kao najbolji novi izvođači 2019. Ili imaju nominaciju za najbolji album ove sezone iako se radi o proširenom izdanju albuma od prije dvije sezone sa bonus pjesmama. Nema veze, gledat ćemo ih ovog ljeta na Tvrđavi Sv. Mihovila u Šibeniku.