Srijeda, 5 travnja, 2023

Mixer jednog imidža: Banksy i priča o identitetu ljudi i događaja

Uzima si za pravo stvarati ono što želi, gdje želi i kada želi, a neka od njegovih najpoznatijih djela nalaze se na javnim mjestima širom svijeta. Takva umjetnost izaziva kontroverze, posebno kao kritika društvenih i političkih tema

Za početak, Banksy je pseudonim. Iako se ne zna tko je on zapravo, čini mi se da su svi uvjereni da je muškarac. To je i zanimljivo i intrigantno –  jer zašto nitko ne pomisli da je možda neka žena tako genijalna i kao umjetnica i kao provokatorica na razne društvene i političke teme. Neovisno o tome, zasad je i meni o Banksyju lakše komunicirati u muškom rodu, takva gramatička struktura prirodnije ide uz pseudonim.



Banksy je dakle ne samo aktivist, provokator, antikapitalist, nego i vjerojatno najpoznatiji svjetski crtač grafita. On je britanski ulični umjetnik koji fascinira sposobnošću da unatoč nebrojenim djelima koje je nacrtao na javnim mjestima, ostane anoniman. Njegovi prvi provokativni radovi pojavili su se na ulicama Bristola početkom 90-ih godina, a danas vrijednost njegovih djela u galerijama dostiže enormne iznose.

Jedno od najpoznatijih i skupo prodanih djela je “Love Is In The Bin“, djelo nastalo kao posljedica trenutka u kojem se “Djevojčica s balonom” na dražbi suvremene umjetnosti u Sotheby’su u listopadu 2018. godine – “samouništila”. Sotheby’s je, nakon početnog šoka, rad, uz odobrenje Banksyja, preimenovao u “” , a prodaja je ostala važeća. Banksy je na svojoj internetskoj stranici kasnije objavio video s porukom o tome  kako je platno “Djevojčica s balonom” trebalo biti do kraja izrezano rezačem skrivenim u okviru, nakon što je prodano na toj dražbi. Jedna od narativnih niti u priči o Banksyju, je dakle ta nit o stvaranju i uništavanju, odnosno transformaciji koja je sveprisutna kako u životu tako i u društvu u kojem živimo.

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

A post shared by Edo Officioso (@edoardo.officioso)

Poseban je i po stilu rada koji koristi 

Druga narativna nit njegovog imidža je ona o načinu na koji stvara. Banksy se 2000. godine vraća stencil tehnici koja ga je i proslavila. Stencil je u osnovi predložak kroz koji se može bojati sprejom. Navodno je na tu ideju došao skrivajući se jednom od policije ispod kamiona za smeće. Tom tehnikom je kao prvo – brz, kao drugo, identitet i dalje ostaje neotkriven. Banksy kao motive koristi djecu, starije ljude, štakore, majmune, policajce i vojnike. Priča o društvenim kretanjima i političkim previranjima, ali i borbi za očuvanje autentičnosti umjetničkog izričaja. Upravo ta dinamika čini Banksyja jednim od najintrigantnijih i najutjecajnijih umjetnika današnjice. Uzima si za pravo stvarati ono što želi, gdje želi i kada želi, a neka od njegovih najpoznatijih djela nalaze se na javnim mjestima širom svijeta. Takva umjetnost izaziva kontroverze, posebno kao kritika društvenih i političkih tema.

Neka od najpoznatijih djela uključuju “Girl with Balloon”, “Flower Thrower” i “Kissing Coppers”. I to su samo neki. Njegovi radovi su se prodavali za milijune dolara na aukcijama, a Banksyjeva izložba “Dismaland”  (2015) privukla je veliku pažnju medija i publike. “Dismaland”  je uključio radove 60 umjetnika, a zamišljen je kao mračna instalacija tužne zemlje koja se referirala na Disneyland. Unatoč tome što je bio otvoren samo mjesec dana, Dismaland je privukao više od 150.000 posjetitelja.

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

A post shared by Bansky Streetartist (@bansky.official)

Tko stoji iza ovih radova, muškarac ili žena?

Treća narativna nit je tajni identitet. Časopis Time ga je primjerice 2010. godine uvrstio na listu 100 najutjecajnijih ljudi 2010. godine, njegova fotografija s papirnatom vrećicom na glavi pojavila se tada u društvu Baracka Obame, Stevea Jobsa i Lady Gage. Na početku je koristio pseudonim Robin Banx, što bi se moglo prevesti kao “pljačkaš banaka”. Međutim, brzo je promijenio pseudonim, a danas se spekulira da bi njegovo pravo ime moglo biti Robin Gunningham, barem tako kažu znanstvenici na sveučilištu Queen Mary u Londonu. Valjda samo stereotipno muškarac koji je i sam kontroverzan i poučan, može biti u pozadini ovog pseudonima.

Neovisno o tome je li iza tog identiteta žena, muškarac ili čak kolektiv umjetnika,  Banksy je kultna figura u svijetu umjetnosti. Njegove poruke kritike društva i politike potiču na promišljanje o dvoličnosti i licemjerju općenito, a potom o suvremenom društvu i izdvojenim problemima specifično.  I ono što je najbolje – svatko može pročitati svoju perspektivu: netko će možda osjetiti gnjev ili tugu koje će same teme svojom težinom aktivirati, dok će drugi osjetiti nadu ili ohrabrenje u porukama koje Banksy šalje. I sve to možete pogledati na izložbi The Great Communicator. Banksy (neautorizirana izložba). Ja sam imala sreću pa sam taj genijalan višeslojan storytelling pogledala nedavno u Trstu, i to u sjajnom društvu, zahvaljujući rođendanu prijateljice. Ovdje ću samo dodati – bio je to najbolji rođendanski poklon i nama i njoj. U Hrvatsku izložba navodno stiže 2024. godine – i već sada s nestrpljenjem očekujem reprizu.

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

A post shared by Streetartchat (@streetartchat)

 

Pročitajte još...

Mixer jednog imidža: Agresija iz prikrajka propagiranja istine 

Nakon svakih izbora neka tema dominira. Ovaj put pričamo o laganju, podilaženju masama i manipuliranju, i naravno - traži se krivac. Podjela je i dalje najjača politička/društvena valuta i kao takva donosi najviše emocija. Je li vrijeme baviti se imidžem propagande naše svagdašnje ili ćemo kao većina šutjeti i reći da su za laži i unižavanja krive društvene mreže?

Mixer jednog imidža: bivolski rogovi na glavi za kraj Trumpovog mandata

Očekivali smo, naime, svi da Trump neće ugasiti svjetla predsjedničkih reflektora onako obično, bez da uđe u anale "vjerovali ili ne". Ali sumnjam da je itko mogao predvidjeti scenarij razjarene rulje koja upada u američki Kongres (ok, osim možda Simpsona)

Mixer jednog imidža: Beyoncé – život kao spektakl za publiku 

Ona je savršena menadžerica svojih javnih prispodoba i to u maniru arhetipa Jungove velike majke koja je 'snažna, jaka i braniteljica dobra'. Čak i svoje ranjivosti i/ili ranjivosti svojih korijena Beyonce predano pakira u medijski spektakl

Mixer jednog imidža: Antonio Salazar – u zagrljaju diktatora 

Koliko god da moć (politička ili kakva god) bila snažan afrodizijak mnogima, je li ona zaista vrijedna života u kojem je žena ipak možda samo "objekt" u svrhu samo-prezentacije? Pitam za prijatelja

Povezano

Mixer jednog imidža: Sharon Stone i život kroz status seks simbola

Priča o nečijem životu sastoji se tako od barem dvije narativne niti, bez obzira je li riječ o 'slavnom' ili 'normalnom' životu. Jedna nit ima zadatak odgovoriti na pitanje tko je ta osoba nama, odnosno drugim ljudima, a druga - tko je ona zapravo sebi

Mixer jednog imidža: Olivera Ćirković – od kriminala do najbolje verzije sebe

Iako je rekla da zatvor od većine ljudi napravi gore osobe, ona je odlučila da niti tamo neće biti žrtva. Pobijedila je vrijeme u zatvoru radeći, a za život je kroz praksu naučila jednu od najvažnijih pouka: za životne pobjede ključna je jedino i samo volja. Tamo gdje je volja, tamo je sve moguće

Mixer jednog imidža: Pokvarene djevojke iz Kine i fikcija o homoseksualnoj ljubavi

Priča ima elemente mitologije, fantastike i kineske kulture, a istražuje teme poput prijateljstva, ljubavi, izdaje, prihvaćanja i iskupljenja. Veza između Xie Liana i Hua Chenga je glavni sukus radnje, homoseksualnost se prikazuje kao prirodna ljubavna veza između dva lika koji se međusobno poštuju i podržavaju

Mixer jednog imdiža: Marija Jurić Zagorka – priča o Ženi za Dan žena

Na svoj se je način definirala kao žena, opis je stvorila pod vlastitim uvjetima, tapkajući u mrklom mraku tadašnjeg patrijahata. Nije bilo šanse da ju poraze u intelektualnom mačevanju koje je savladala tapkanjem u mraku. Nije imala niti uzore u koje se mogla ugledati, osim nje, u redakciji nije bilo novinarki

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime