Koliko je država spremno mijenjati Ustav zbog nekog benda? Koliko je puta McDonald’s bio spreman odustati od svojih boja u reklami neke ekskluzivne ponude te ponudu menija najaviti u nijansi koju je odabrao bend?
Koliko vas je već moralo u McDonald’s po tu ponudu, jer eto, samo još nekoliko tjedana djeca imaju šansu okusiti BTS menu? Tko su u konačnici ta sedmorica BTS-ovaca i kako se poput pandemije nezaustavljivo uvlače u domove diljem svijeta?
Sedmeročlani južnokorejski boy-bend definitivno je fenomen današnjeg doba. S jedne strane fascinantan, s druge, pomalo i zastrašujući. BTS ili BangTan Sonyeondan (što u prijevodu znači Izviđači otporni na metke), osnovani su 2013. godine u Seulu. Iza njihovog megapopularnog imidža stoji industrija K-Popa, te gotovo i doslovno krv, suze i znoj njihove dugogodišnje usmjerenosti na postizanje uspjeha u maniri najozbiljnijih vojničkih obuka za najzahtjevnije bitke.
Kako je sve počelo?
BTS-ovci su debitirali te 2013. godine sa singlom “No More Dream”. Pritom su prije debitiranja prošli vježbenički status. To prevedeno znači da su godinama prije prvog uspjeha, 24/7 od zore do ponoći učili pjevati, repati i plesati, spavajući pod istim krovom, pripremajući se tako poput vojnika za bitku na globalnom medijskom glazbenom bojištu. Tako otprilike izgleda pozadina industrije K-Popa i proizvodnja bendova u lovu na uspjeh.
BTS je uspio. Šest godina nakon debitiranja, ušli su u povijest kao drugi najslušaniji izvođač na svijetu. Iste su godine postali prvi izvođači čija su tri albuma bila na prvom mjestu američke Billboardove ljestvice i to u istoj kalendarskoj godini. Wall Street Journal ih je 2020. proglasio inovatorima godine. U kolovozu 2020., svojim su novim singlom Dynamite srušili sve rekorde YouTubea. Njihov novi spot je pogledan više od 100 milijuna puta u samo 24 sata otkako je objavljen. Nakon što je premijernu izvedbu spota na YouTube-u pratilo otprilike 101.1 milijun obožavatelja diljem svijeta uspjelo im je i srušiti Guinnessov rekord u kategoriji virtualno najposjećenijih glazbenih izvedbi uživo.
godinama prije prvog uspjeha, 24/7 od zore do ponoći učili pjevati, repati i plesati, spavajući pod istim krovom, pripremajući se poput vojnika za bitku na globalnom medijskom glazbenom bojištu
Koliko god njihov uspjeh bio nevjerojatan, moram priznati da mene pomalo i zastrašuje. U obrisima planetarno popularnog imidža skrivaju se vrhunski osmišljene propagandne tehnike u virtualnom ruhu. U pozadini se zapravo skriva izvozno orijentirana strategija korejske vlade koja utječe na formiranje svjetskih trendova, a ključan kapital se stvara u obliku kulture obožavatelja.
Stvaranje idola je središnji pojam u K-Pop sustavu
Zato su i mijenjali Ustav. Korejski Ustav, naime, propisuje obvezu dvogodišnjeg služenja vojnog roka za muškarce. Uslijed toga, previše članova korejskih boy-bendova moralo bi na vrhuncu slave zamijeniti reflektore pozornice s vojnim. K-Pop je, naime, okrutna arena tržišne bitke. Na mjesečnoj razini pojavi se desetak novih imena iz kategorija girl/boy izvođača, a brojni bendovi i nekoliko puta godišnje mijenjaju svoje izvođače. Konkurencija je neumoljiva, a dvije godine odsustva su poput mača koji brutalno siječe snove o životu idola na globalnoj razini.
A stvaranje idola je središnji pojam u K-Pop sustavu. Doslovno se događa komodifikacija talenta, mladosti, ljepote, upornosti, želje za uspjehom i predanog rada. Kad se to zbroji u proizvod, dobijete bendove, promotore države i donositelje velikih zarada. Stoga, uslijed planetarnog uspjeha BTS-a ne čudi akcija promjene Ustava. Nisu bez razloga naši stari govorili da “para vrti gdje burgija neće.”
Utjecaj BTS-a na ekonomiju zemlje često se tako uspoređuje s utjecajem Samsunga i Hyundaija. Koliko god tržišna zarada agencije s kojom BTS-ovci imaju ugovor i, primjerice, zarade Hyundaija te Samsunga nisu usporedive, teško da će netko putovati u Južnu Koreju zbog Hyundaija ili Samsunga. Zbog BTS-ovaca hoće i to mnogi. Prema podacima iz 2017. godine, svaki 13. turist posjetio je Južnu Koreju zbog BTS.
Njihova vojska fanova naziva se ARMY
Ta je globalna manija za uspjehom i zaradom dio takozvanog korejskog vala (Hallyu) koji je započeo još u 90-tim. Koreanci su tada na državnoj razini ozbiljno pristupili primjeni strategije razvoja utjecaja ekonomije zabave, TV serija (K-Drama) i korejske pop kulture (K-Pop). Sigurno se još uvijek svi sjećate globalne zaraze pjesmom “Gangnam Style” prije gotovo devet godina, a zahvaljujući BTS-ovcima, korejska pop kultura danas živi svoje najveće globalne uspjehe. BTS-ovci su u povijest ušli i kao prvi južnokorejski bend koji je nastupao na stadionu Wembley, a taj je koncert (s pjesmama pjevanim gotovo isključivo na korejskom) rasprodan u samo 90 minuta.
Izvršni direktor Big Hits Global Yoon Seok-Jun (agencija s kojom BTS-ovci imaju ugovor do 2025.) prošle je godine za Harvard Business School rekao da su BTS-ovci jedinstveni, osobnost i kemija članova ne može se multiplicirati, jednako kako je i posebna njihova vojska fanova. ARMY kako se sami nazivaju, uistinu su poput prave vojske gorljivih obožavatelja na čijim leđima BTS gradi karijeru o kojoj ostali mogu samo sanjati. Navodno ih je diljem svijeta gotovo 48 milijuna. Samo o toj kulturi obožavatelja bi se mogla napisati knjiga.
U maniri slijeđenja kultova velikih vođa
I za kraj, jedan detalj à propos utjecaja BTS-ovaca na ponašanje ARMY-članova, a vezano uz McDonald’sov meni u svjetlo ljubičastoj nijansi s početka teksta. BTS nameće trendove, pa tako i simboliku boja. Taehyung, jedan od sedmorice BTS-ovaca je, naime, izjavio da je ta svjetlo ljubičasta nijansa posljednja u paleti duginih nijansi te da predstavlja ljubav i povjerenje. U maniri slijeđenja kultova velikih vođa, tako i fanovi BTS-a slijepo konzumiraju njihove trendove. Pa se tako nemojte čuditi ako čujete nekog iz te vojske fanova kako si međusobno izgovaraju I purple you – umjesto I love you. Jer da, oni to uistinu čine. Meni je to pomalo scarry.
U svakom slučaju, u tom modernom wanna be poput mog idola svijetu, idoli su utjelovljenja arhetipova velikih vođa koji imaju nevjerojatan utjecaj na svoje obožavatelje aka sljedbenike. To s jedne strane može biti izuzetno opasno, a može biti i inspirativno. Jer ako ništa, možda od njih nauče da se do uspjeha dolazi potpunom predanošću, odricanjem i doslovno taktikom krv, suze i znoj i to 24/7.
Fotografija: @bts.bighitofficial