Kaže danas kolegica – konačno je našao ženu koja će se ubiti od posla zbog njega. Ako treba, preuzet će odgovornost, ukoliko nešto pođe po zlu. I uz sve to, s političkim osmjehom na licu stajat će stoički iza njegova karaktera. Što nimalo nije jednostavno, kako se priča po medijima.
Ako ste se pitali o kome se radi – tema je Elon Musk i nova izvršna direktorica. Koja je “foolish enough“ da preuzme njegovo mjesto. Odnosno, konkretnije, Musk je krajem prošle godine tvitnuo otprilike sljedeći tekst: kad konačno pronađe nekog “foolish enough” za glavnu poziciju, on se miče s te pozicije. U jednom trenutku sam čak pomislila kako je tim tvitom pokazao da je istinoljubiv, čak i samokritičan. No pitanje je što je on zapravo time hitio reći. Bilo kako bilo, uspio je. Pronašao je osobu koja je “foolish enough”, odnosno spremna uz svoje ime staviti poziciju – CEO Muskove kompanije. Što je privuklo Lindu Yaccarino, ne znam. Možda iznos zarade možda jer očekuje globalnu reputacijsku vidljivost, pa time i moć. A možda je taj posao prihvatila jer joj naprosto paše raditi s Elonom Muskom.
Nove osobe donose nove prilike
Što se nas tiče, svakako je razlog nebitan. Činjenica je da Linda Yaccarino počinje s radom za nekoliko tjedana. Njezinim dolaskom Musk odlazi s te pozicije. Plan je da se ona bavi tvrtkom, njegov fokus ostaje na timovima za softver i servere. Naime, Musk nastavlja raditi na transformaciji Twittera u X “aplikacije za sve”. Dok on stvara budućnost, Yaccarino bi trebala zaustaviti pad prihoda od oglašavanja, a potom osigurati i rast prihoda, možda i ustaliti reputaciju Twittera uslijed superizborne 2024.
View this post on Instagram
No krenimo redom, barem skroz kratko. Twitter gubi zaradu koju je inače imao od oglašavanja. Prema Jasmini Enberg – do kraja 2023. godine, Twitter će izbrisati sve prihode od oglašavanja koji su ostvareni od 2019. godine, odnosno – Twitterov posao s oglašavanjem će se smanjiti na otprilike istu veličinu kao prije 4 godine. Je li razlog osebujno Muskovo ponašanje kako se tvrdi, ne znam. No stavljanje nove osobe na čelo tvrtke svakako je poruka da kreću drugačije, a ljudi, odnosno publika su skloni vjerovati kako nove osobe donose nove prilike. Vidjet ćemo.
Jedinstvo suprotnosti kao imidž za publiku
U oglašivačkom svijetu ime Linde Yaccarino ima snagu. Navodno ju zovu baršunasti čekić (Velvet hammer). U poslovnoj komunikaciji, taj se izraz koristi kao metafora suprotnosti “baršuna” (velvet) kao mekane, nježne tkanine i “čekića” (hammer) kao alata koji je snažan i oštar. Uglavnom opisuje nekoga tko ima sposobnost biti taktičan i diplomatski, ali istovremeno čvrst i odlučan u postizanju ciljeva. Yaccarino dakle u startu donosi imidž jedinstva suprotnosti, pa tko zna, možda joj uspije Twitter, odnosno (ako ne griješim), danas sutra – X, učiniti privlačnijim kako za profit tako i za masu – jer pažnja mase je njihova najjača valuta u privlačenju oglašivača.
View this post on Instagram
No, izazovi s oglašivanjem nisu jedina tema koju Musk planira poboljšati. Vođenje Twittera bilo je “prilično bolno” i “tobogan”, rekao je Elon Musk u intervjuu uživo za BBC, koji je nedavno postao viralan. U tom je intervjuu Musk pričao o masovnom otpuštanju u kompaniji, dezinformacije i Muskove radne navike. Dakle, pričali su o korporativnoj kulturi i utjecaju na javnost. Utjecaj na javnost, dakle širenje ili ne-širenje dezinformacija je uslijed super-izborne 2024. godine, ključna tema centrima moći. Dio tog intervjua je stoga postao i viralan, i to onaj dio u kojem Musk jasno poziva novinara da navede konkretne primjere širenja govora mržnje na njegovoj platformi, kad već plasira u javnost da se na Twitteru potiče govor mržnje.
“Tražim jedan primjer, a vi ne možete dati niti jedan. Onda kažem, gospodine, da vi ne znate o čemu govorite. Ne možete mi dati niti jedan primjer sadržaja mržnje, čak ni jedan tvit. A ipak ste tvrdili da je sadržaj pun mržnje sveobuhvatan. To je laž, samo”, inzistirao je Musk i to stilom čekića. Možda će Yaccarino ovoj temi pristupiti baršunastim stilom, pa im zajednički uspiju uvjeriti publiku u drugačiji imidž. Yaccarino je inače 2018. godine bila dio Vijeća za sportsko vježbanje i prehranu pod vodstvom Donalda Trumpa. Kasnije je surađivala s Bidenovom administracijom – kao predsjednica Vijeća za oglašavanje. Čini se da zasad prihvatljiva i jednima i drugima što oni baš baš desno i nisu dočekali s prevelikom oduševljenošću (theguardian.com).
Ima li žena na vrhu mogućnost (ne)uspjeha?
Kao CEO Muskove kompanije, Yaccarino će vrlo brzo imati rezultate, čime će u svoj poslovni portret upisati još jedno iskustvo. Što se tiče njezine karijere prije Twittera, Yaccarino je prvo stažirala na NBC Universalu, potom je radila u korporaciji Turner Entertainment, te se u konačnici vratila u NBC i vodila oglašivanje. Mediji ju prikazuju kao osobu kojoj su važni moć, izvršna pozicija i mogućnost donošenja odluka. Što se tiče nove pozicije, vrijeme će pokazati hoće li Yaccarino uspjeti u onome, što je Musk naumio.
U toj je priči je ionako svima primarno do moći i ostvarenju uspjeha, a time i potvrde vlastite važnosti. Uspjeh ili neuspjeh u toj poslovnoj priči direktno će pokazati (ne)uspješnost dijeljenja moći na vrhu. A to je izazovno, osebujno i bojim se, prilično neizvjesno. Možda djelomično zato što Muska neki u medijima opisuju kao znatiželjno, ali osebujno dijete. Pa se možda pribojavaju da bi ova poslovna priča mogla završiti pomalo u stilu one narodne poslovice koja otprilike započinje ovako – tko s djecom…(…). Kraj ću prepustiti parafrazama.
Naslovna fotografija: YouTube screenshot