Ponedjeljak, 25 ožujka, 2024

Mixer jednog imidža: Taylor Swift i mamac oslanjanja na druge

Recikliranje je i inače jedna od taktika kojom se može opisati konstrukcija Taylorina imidža. Tijekom pandemije ona je zapravo uspješno rebrendirala samu sebe, objavljujući ponovne snimke svojih starih albuma

“Znam tko je Taylor Swift, vjerojatno i znam većinu njezinih pjesama, ali isto tako, kad ih čujem, ne povezujem ih odmah s njom”, kaže mi kolegica na prvoj kavi u ponedjeljak. Nakon jednog uhićenja, jednog the vjenčanja i jednog glazbenog wanna be spektakla, mi smo nakon te burne subote na prvoj kavi krenule demontirati pitanje je li ili nije pobjednička pjesma s Dore kopija stila Taylor Swift. Pritom niti jedna od nas nema neko konkretno glazbeno obrazovanje kojim bismo “izmjerile” stvarne parametre potencijalnog plagijarizma.



No, to nas nije spriječilo da u maniri četiri milijuna epidemiologa, nogometnih trenera, estradnih menadžera i drugih raznih Google-stručnjaka krenumo preslušavati pjesme i uspoređivati. Naš kvazi stručan zaključak je bio – ma sve to na kraju zvuči slično. Ili kako je to sama Mia rekla: “Ali se slažem da podsjeća atmosfera i slažem se da su mi albumi Folklor i Evermore Taylor Swift bili velika inspiracija. Mislim, to su albumi koje ja slušam od 2020., ono kad je bila pandemija, stalno sam u njima, tako da je to nešto što mi se sviđa, to je zvuk koji mi je odličan i svaka usporedba s Taylor Swift je veliki kompliment.” Je li plagijat ili nije, možda je najbolje poentirao Jurkas u zadnjoj kolumni Plagiraj me nježno.

Popularna Taylor i taktike na koje padaju mase

A ako ste i vi kao moja prijateljica, koja zna, a ne zna tko je zapravo Taylor Swift, evo par crtica o tome zašto je ona sada toliko popularna i kojim se taktikama kreira njezin imidž. Taylor Swift je naime popularna (i to dugo), jer stvara glazbu i imidž koji se sviđa širokom rasponu ljudi, što znači da i koristi  taktike na koje padaju mase ljudi. E sad, koje su taktike?

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

A post shared by Taylor Swift (@taylorswift)

Jedna od taktika zbog koje nam plijeni pažnju jest kreiranje kontroverze o kojoj se priča u medijima. To konkretno znači da se zbog neke teme pojave tekstovi o Taylor, ti tekstovi imaju nijansu skandala. Privuku pažnju, a ona zapravo nije krivac tog problema aka kontroverze.

Primjer. U medijima se pojavilo pitanje piše li Taylor Swift sama svoje pjesme ili se možda i ona ipak naslanja na tuđi stil (onako kako to mediji sada pripisuju našoj Miji)? Naime, to se pitanje nedavno počelo povlačiti po medijima. Zašto? Damon Albarn je izjavio da Taylor ne piše sama pjesme. “Ona ne piše svoje pjesme”, rekao je tako za Los Angeles Times, tvrdeći da se koautorstvo “ne računa”. Taylor je potom krajem siječnja ove godine tvitnula: “Bila sam tvoj veliki obožavatelj dok ovo nisam vidjela. Pišem SVE svoje pjesme. Vaša vruća izjava je potpuno lažna i TAKO štetna. Ne morate voljeti moje pjesme, ali stvarno je zajebano pokušavati diskreditirati moje pisanje. WOW.” Zaključno, pitanje je riješeno, a pažnja je stvorena.

Kontroverza, pa reciklaža kontroverze

Ili još jedan primjer.  Sjećate li se showa dodjele MTW nagrada 2009. godine? Trenutka u kojem Kanye West izlazi na pozornicu, uzima mikrofon od Taylor i govori pred cijelom publikom da je nagradu zapravo trebala dobiti Beyonce. Ok je i ako se ne sjećate, ipak je prošlo punih 12 godina. No unatoč 12 godina, priča još uvijek ima svoje reperkusije. Primjerice, Kanye je u intervjuu 2020. godine rekao da mu je Bog osobno te 2009. godine poručio da izađe na pozornicu i poklopi Taylor izjavom da je Beyonce bolja. Kontroverza, pa reciklaža kontroverze. I eto ponovno pažnje na starim temama.

Mixer jednog imidža: Victoria Woodhull – žena koja nije kopirala, nego je kreirala

Takozvano recikliranje je i inače jedna od taktika kojom se može opisati konstrukcija njezina imidža. Ukratko, tijekom pandemije Taylor je zapravo uspješno rebrendirala samu sebe, objavljujući ponovne snimke svojih starih albuma. Tako je Fearless (Taylor’s Version) postao prvi ponovno snimljeni stari album (prva verzija je iz 2008.), u novom je izdanju objavljen u travnju 2021. godine. Istu priču prošao je i Red (Taylor’s Version).

U konačnici, četiri albuma koje je Taylor objavila od 2019. godine – Folklore, Evermore, Fearless (Taylor’s Version) i Red (Taylor’s Version), su postali su kultna pandemijska umjetnost.

Taylorina nostalgična emotivnost dobro je legla u vrijeme pandemije slučajno (ili namjerno) pogodivši Zeitgeist

Ne znam kako vi, ali i ja sam se tijekom pandemije pomalo navukla na njezine pjesme. Ne znam zapravo zašto. Možda sam pala na tu lakoća s kojom je njezin glazbeni stil prešao iz countryja u pop te sada u alternativni/indie. Ona zapravo svojim tekstovima, ali i cijelom svojom pričom ne stvara neki novi svijet u glazbi. Ne gradi portret senzualne žene aka seks bombe, ne prkosi riječima, a nije niti glazbeni talent koji prkosi odabranom žanru. Barem se to meni tako čini, iz perspektive moje Google-stručnosti. No, u tekstovima je neposredna, a umjerena i pritom emotivna. Za svoje pjesme kaže da ih inspirira nostalgija, jer ona zapravo “voli čuvati sjećanja“. Eto, očito nam je ta njezina nostalgična emotivnost dobro legla u vrijeme pandemije. Taylor je, dakle, slučajno ili strateški pogodila – Zeitgeist.

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

A post shared by Taylor Swift (@taylorswift)

U konačnici, ljude privlače medijske figure s kojima se mogu poistovjetiti, koje im održavaju neke dijelove njihova svijeta, figure s kojima imaju iluziju bliskosti. I to je još jedna taktika kojom Taylor suvereno gradi svoj imidž. Taylor je na kartu bliskosti s publikom zaigrala u okviru svojih Secret Sessions. Tom prilikom ona poziva grupe najaktivnijih obožavatelja s društvenih mreža u svoj dom i pušta im svoje albume prije nego što budu objavljeni u javnosti. U svakom slučaju, tom se taktikom koristi i dok svojim obožavateljima ostavlja uskršnja jaja i zagonetke u glazbenim spotovima, u bilješkama albuma te u objavama na društvenim mrežama. Tako ih mami na info o sljedećem glazbenom izdanju. U svakom slučaju, Taylor je kraljica poticanja angažmana, mogli bismo zaključiti zasad. Opet – možda slučajno, a možda i strateški promišljeno.

Mene zato uopće ne bi začudilo da baš taj žamor oko pitanja je li se naša Mia naslonila stvarno ili samo atmosferski na Taylor bude razlog zašto će se i u Torinu više pričati o Miji. Danas je u konačnici pažnja ključna valuta, pa ako Taylor pažnju privlači potencijalnom kontroverzom, zašto ne bi i Mia. I pritom još i pokoji bod.

 

Naslovna fotografija: Instagram @taylorswift

Pročitajte još...

Povezano

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime