Nedjelja, 31 ožujka, 2024

Kritika filma: MARGINALCI (Ljubomir Kerekeš): Pokušaj filma na tragu kasnih nastavaka Žikinih dinastija

Oni rade ono što smatraju da je narodski i populistički i zahodski humor. Tu su da ponude ono što je narodu dobro i zabavno. Jer, ljudima je dosta ozbiljnih tema i treba im nešto za razbibrigu i razonodu

Vječna dilema i prijepor između ljubitelja filma kao umjetnosti ili zabave – koji su to kriteriji po kojima bi nešto trebalo biti smiješno i dobro? Po broju gledatelja? Po kritikama filmskih kritičara? Po medijskoj prisutnosti? Po osvojenim festivalskim nagradama? Po kuloarima šuškanja struke?

I što je to arhetip hrvatskog humora? Večernja škola? Nad lipom 35? Jel me netko tražio? Stevo Cvikić standardi prepisivanja viceva iz križaljki i jugo biltena osamdesetih? Ili nešto modernije i bliže pokušajima u “Bitangama i princezama”, “Zakonu” ili drugim viđenim, urbanijim verzijama kopiranja ili prilagođavanja zapadnjačkih modela uspješnih sitcoma?

Narodski humor

U nedostatku kvalitetnih scenarija ili identiteta i ideje što bi hrvatski humor trebao biti, dio kreatora hrvatskim humorom smatraju ljude koji govore karikirani zagorski Davor Dretar Drele “ahaha rekao sam gujda s naglaskom na u i gemišt s naglaskom na game over” style. Ili pak sjede na wc školjci u poljskom zahodu prde, podriguju i prepričavaju nizove skečeva koji izgledaju kao video vicevi iz produkcije za video serijale odrađivane za web portal 24 sata. Ljubomir i Jan Kerekeš, otac i sin, glumci i voditelji varaždinskog Kerekesh Teatra, pučke kazališno filmske družine, nemaju te dvojbe.

Oni rade ono što smatraju da je narodski i populistički i zahodski humor. Tu su da ponude ono što je narodu dobro i zabavno. Jer, ljudima je dosta ozbiljnih tema i treba im nešto za razbibrigu i razonodu. Pritom će, naravno, autorski i konceptualno krajnje karikirano, ali zabavno zamotati glupost, priprostost domaćeg čovjeka i narugati se sebi i svima na način kako bi to radili Žarko Potočnjak i ini likovi iz Cvikićevih “humorističkih” umo(bol)otvorina.

Znatna i brojčana publika

Tako su nakon debitantske populističke komedije “Ufuraj se i pukni”, u “Marginalcima” ponudili sličan koncept smijeha u kojem su smiješni karikirani stanovnici malog mjesta Črevo, koje nije ni desno ni lijevo, evo već osjećate humor, a navodnike na riječ smiješno stavljate po vlastitom nahođenju. Jer tu se našla galerija likova poput cigana koji nisu Cigani, nekog tko se zove Ivek, Dragec i Đurđa i nekog tko želi vladati mjesnom zajednicom i oni su pretpostavka za urnebes.

Jer u mjestu u kojem je kako sami predstavljaju Bog rekao laku noć dolazi Naša najnovija hrvatska televizija i mještani spremaju narodnu zabavu uz narodnu glazbu i akciju “Zbogom oružje” i WC školjku. I zapravo su kroz te parodične i karikatura likove autori provukli jetku kritiku i zrcaljenje zatečenog sistema u RH AD 2022.