Ponedjeljak, 14 listopada, 2024

Kritika filma: TETRIS: Zabavni triler o nastanku prve i najpopularnije video igrice na svijetu

Za ljubitelje napetih, ali opuštajuće i vrlo razumljivo predstavljenih punktova igračke pretpovijesti 21. stoljeća, film je iznimno zabavna vožnja lunaparkom prošlosti

U vrijeme kada Umjetna Inteligencija počinje kucati na vrata preuzimanja svijeta od strane čovječanstva, i ljudi će se naći u situaciji laganog nesnalaženja što nudi svijet tehnologije, računala i robotike, producenti na čelu sa superzabavnim redateljem Matthew Vaughnom (Kickass, Kingsman, X Men) ujedno i producentom glasovitih Guy Ritchiejevih (Snatch i Lock, Stock & Two Smoking Barrels) i ex supermodelom Claudiom Schiffer, okrenuli su se biopicu o nastanku, točnije prodaji prve i još uvijek jedne od najzabavnijih i najpopularnijih svjetskih video igrica svih vremena.

Retro smashu zvanom Tetris. Uvjetima njegove prodaje svijetu i pada komunističke čelične zavjese koje je korespondiralo s vremenom pokušaja Amera i Japanaca da “preuzmu” distribuciju te igrice za svijet. Naime, tvorac te igrice datirane u lipnju 1984., ruski znanstvenik Aleksej Pažitnov je radio kao programer u računalnom centru Sovjetske akademije znanosti. U prijevodu to je značilo da je njegov proizvod državno vlasništvo i da ne postoje verzije copyrighta i productionrighta bliskog Amerima i ostatku kapitalistički nastrojenog svijeta. Tu kreće radnja filma “Tetris”, motiviranog stvarnim događajima i imenima, koja iz perspektive hladnoratovskog perioda i križaljke prati ping pinganje nekoliko izvora pokušaja dolaženja do prava na igricu.

Koja je radnja filma?

Scenarist Noah Pink kroz vizuru obiteljskog čovjeka Nizozemca s američkom putovnicom Henka Rogersa (Bulletproof Software) u impersonaciji izvrsnog Tarona Egertona, prikazuje borbu za Tetris. Uz japanske predstavnike Nintenda, sumnjivog biznismena Maxwella i njegova sina oko Microsoft družine, američke trkače iz Nintendo America ureda, utrka za prava svjetske distribucije na rubno špijunski način u godinama pred padom Gorbačova i njegova režima, dala je više nego zabavan rezultat.

Miješaju se rizici i američka sklonost kockanju, strahovi malog obiteljskog čovjeka od ruskog režima, sukobi kultura i poslovnih etika, pokušaja zastrašivanja, prijetnji ubojstvima, ali sve na vrlo dinamičan i vizualno stroboskopski način. Priča je vrlo zahvalna i simpatična redateljska odluka (John S Baird) cijelim filmom, montažno ispreplitati grafike koje podsjećaju na dizajn blokova originalnog Tetrisa, ne bi li storytellingu pridao razumijevanje „kibernetike“ oko odnosne igrice.

Za ljubitelje napetih, ali opuštajuće i vrlo razumljivo predstavljenih punktova igračke pretpovijesti 21. stoljeća, “Tetris” je iznimno zabavna vožnja lunaparkom prošlosti.

8/10