Lokalne knjižare su, poznato je, u problemu već neko vrijeme – što zbog pojave digitalnih i audio knjiga, što zbog dominacije velikih igrača kao što je Amazon.
U vrijeme pandemije stanje je postalo još ozbiljnije: veliki online posrednici postali su još jači, dok su se male poslovnice, unatoč tome što njeguju stogodišnje tradicije, našle na rubu egzistencije. Ipak, svijetlo na kraju tunela, otkrio je poduzetnik i pisac Andy Hunter, suosnivač web stranice Literary Hub te osnivač nove iznimno uspješne platforme Bookshop.org čiju sjajnu priču donosimo u nastavku.
“Bila je to luda vožnja”, za Guardian je izjavio Andy Hunter koji je svoju online knjižaru Bookshop službeno pokrenuo u siječnju 2020. godine, ne računajući pri tome na izazove s kojima će se sresti u vrijeme kada pandemija koronavirusa uzme maha.
“Bilo je potrebno samo pet tjedana za nešto što smo inicijalno smatrali da će nam trebati oko šest mjeseci prilagodbe. Pojavio se Covid-19 i iznenada je stvar prerasla u ogroman posao.”
“Za uspjeh je zaslužna činjenica kako je dovoljno ljudi bilo svjesno toga da su male knjižare na rubu egzistencije”, komentira Hunter koji je zahvalan na vjernosti i naklonosti koju čitatelji gaje prema lokalnim prodavaonicama knjiga.
Naime, Andy, koji je razmišljanju pristupio iz perspektive znatiželjnog pisca kojeg zanima rad kolega, ali i iz perspektive pasioniranog čitatelja, shvatio je kako nije jedini koji shvaća važnost malih knjižara te da ima mnogo istomišljenika koji su sentimentalno vezani uz “svoje knjižare” koje su se, nažalost, našle pred izumiranjem. Svoj projekt, Bookshop.org, lansirao je u pravom trenutku.
Biznis započeo s još četvoricom zaposlenika – radeći od kuće, rano ustajući te, kako bi sve funkcioniralo, odlazeći na spavanje što je kasnije moguće. Tijekom samih početaka p ai kasnije bili su zahvalni i entuzijastični jer su stalno stizale razne pohvale i ohrabrenje, ali i sve više upita od strane zainteresiranih klijenata.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
Ova online prodavaonica knjiga već je u startu počela poslovati s 250 malih nezavisnih knjižara iz SAD-a, a suradnja se do sada proširila na čak 900 partnerskih poslovnica. Promet se od 50.000 američkih dolara zarađenih tijekom veljače i ožujka naglo utrostručio u travnju, a broj prodanih knjiga putem platforme do sada je dosegao brojku od oko 7,5 milijuna dolara.
Hunterov pothvat opisan je kao “revolucionarni moment u povijest prodaje knjiga – društveno odgovorna alternativa Amazonu koja čitateljima omogućuje da kupnjom knjiga paralelno podrže lokalnu zajednicu, odnosno neovisne prodavaonice knjige.”
Širenje platforme s ciljem okupljanja knjižara Ujedinjenog Kraljevstva bilo je u planu 2021. ili 2022. godine. Ipak, vidjevši golemi uspjeh na američkom tržištu, izdavači i autori “s druge strane bare” zamolili su Huntera da proba stisnuti vremenske rokove, što je on, s obzirom na cjelokupnu situaciju, i učinio. Platforma je u UK pokrenuta puno prije nego što je inicijalno planirano – u studenom 2020. godine. Već okuplja više od 130 britanskih knjižara te se očekuje se da će ih do kraja godine biti oko 200.
Vlasnici manjih knjižara oduševljeni su! Svjesni su da im je do sada bilo nemoguće samostalno, pa čak i ako se udruže, konkurirati velikim korporacijama koji dominiraju tržištem. Smatraju da, iako na marginama profita, imaju kvalitetne knjige za ponuditi te ideju Bookshopa obasipaju pohvalama sa svih strana. Uz takvu platformu – koja je dovoljno velika, vođena od strane posvećenih i stručnih entuzijasta te ljudi koji podržavaju kulturu, kojima je stalo do svijeta u kojemu žive i nastoje očuvati njegove vrijednosti – Amazon je, čini se, dobio dostojnog rivala.
Online knjižara Bookshop ostvareni je san ljubitelja knjiga i pisca Andyja Huntera. Otvorena kao podrška nezavisnim knjižarama, omogućuje im da u sklopu platforme kreiraju svoj vlastiti virtualni dućan te ostvaruju punu profitnu maržu od svake prodane knjige dok platforma nudi kompletnu uslugu: od narudžbe preko pakiranja do isporuke. Za korisnika-čitatelja pretraživanje se odvija uz pomoć preporuka, ne algoritama, te nudi iskustvo koje, kako navode, vjerno odražava radost otkrivanja novih knjiga, baš kao u fizičkoj poslovnici.
Bookshop.org pokrenut je s misijom “stvaranja benefita za javno dobro te radi poboljšanja dobrobiti neovisne književne zajednice”. U statutu navode kako tvrtka nikada ne može biti prodana nekoj od vodećih divova iz te industrije, uključujući Amazon.
Naslovna fotografija: Pexeles