Utorak, 3 listopada, 2023

Automobil ravnopravni član kućnog budgeta troškova… Ili nepotreban trošak?

Automobil je uistinu potreba ali ne bi smio biti financijski teret koji nas dodatno opterećuje. Kako je dobar plan pola posla prije svake odluke o nabavci i posjedovanju automobila napravite analizu troškova i koristi te na osnovu dobrog plana uskladite vlastite ciljeve i mogućnosti

Iako prema statističkim podacima posjedujemo manje automobila prema broju stanovnika od razvijenijih članica Europske unije, većina kućanstava posjeduje barem jedan automobil. Dodatno, prodaja novoregistriranih vozila polako se oporavlja i u 2021. godini primjetan je rast prodaje automobila u odnosu na isto razdoblje prošle godine.



Složit ćemo se da nam posjedovanje automobila uvelike olakšava odlazak na posao, u nabavu, razvoženju djece na razne aktivnosti i sl., te ga svrstavamo u potrebu više nego u luksuz.

Što sve spada u redovne troškove?

Automobil je mnogima i statusni simbol i nerijetko prva imovina koju mladi ljudi nabavljaju kad se zaposle. Istodobno, posjedovanje automobila znači i značajan udio troška u kućnom budgetu. Često ne zbrajamo i ne kalkuliramo sve vezane troškove automobila redovno, no ono na što trebamo paziti kod nabave i korištenja osobnog automobila su troškovi; nabavke automobila, redovitog servisa i održavanja (zamjena guma ljeto/zima), poreza, registracije i osiguranja, troškovi parkinga i autoputa… kazni za prekoračeno parkiranje i sl. Veliki dio ljudi kupuje automobila putem kredita pa su tu i troškovi vezani uz kredit, leasing i ostalo.

A koliko bi nas automobil trebao koštati kako bi i ove troškove imali ‘pod kontrolom’? 

Automobil i svi vezani troškovi trebali bi biti između 15 i 20% prihoda, uključujući sve gore nabrojane troškove! Ako uzmemo prosječnu mjesečnu plaću u RH koja prema DZS u siječnju 2021. godine iznosi 6.979 kn neto znači da ukupni trošak automobila ne bi trebao biti veći od 1.400 kn mjesečno. Ovo je već ozbiljan trošak i potrebno je dobro razmisliti je li trošak automobila opravdan tj. kako održavati ostale stavke kućnog budgeta kao što su režije, prehrana, odjeća i sl. a pritom osigurati štednju i dio sredstava odvajati za nepredvidive troškove. Automobil, iako je nužnost nije dio kućnog budgeta kojeg bi trebali zamijeniti sa štednjom za nepredviđene situacije.

Kada je potrebno konzultirati stručnjaka za automobile?

Također, uvijek trebamo imati na umu da se vrijednost automobila umanjuje s vremenom. Ako kupujemo novi automobil procjene su kako isti u prosjeku već u prvoj godini gubi od 20-30% svoje vrijednosti. Daljnji pad vrijednosti kroz godine nije tako rapidan ali je kontinuiran te je činjenica da automobil star 5-6 godina može imati prodajnu vrijednost duplo manju u odnosu na cijenu novog automobila. 

Naravno, novi automobil pretpostavlja manje troškove održavanja i servisa, u odnosu na rabljeni te je kod kupnje rabljenog automobila važno provjeriti njegovo trenutno stanje, prijeđenu kilometraži i sl. Pri kupnji rabljenog automobila dobro je konzultirati stručnjaka za procjenu stanja vozila, to svakako nije uzaludan trošak. Iako automobil gubi na vrijednosti u vremenu, jedan dio kupaca se odlučuje na kupnju automobila putem različitih kreditnih linija tako da i taj trošak treba uključiti pri razmatranju kupnje automobila. Kako bilo, kupnja novog ili rabljenog automobila trebala bi kao prvi korak uključivati postavljanje financijskih okvira i kreiranje budgeta, a tek zatim analizu koja se vrsta, marka, boja i sl. uklapa u naš budget. Osim financijskog okvira za kupnju automobila važno je promisliti koliko i u koje svrhe koristimo automobil te koliki je mjesečni trošak njegovog održavanja. Primjerice, ako procijenimo da nas automobil košta 2.000 kn mjesečno, a trenutno ga koristimo samo za odlazak u nabavku jednom tjedno možda je mudrije odgoditi nabavku automobila te u ovim prilikama koristiti usluge javnog prijevoza ili taxi službi. 

Altrnativne ponude prijevoza i(li) izvor dodatne zarade?

Dodatno, pri kupnji automobila dobro je unaprijed misliti o tome koliko je određena vrsta i marka vozila ‘prodajno’ zanuimljiva, tj. može li se – jednostavno i brzo prodati. Svima nam je dostupan oglasnik na internetu te možemo pogledati koji se automobili najviše traže, koliko dugo je pojedini automobil oglašen, kako se kreće ponuđena cijena i sl. 

U svakom slučaju, kod odluke o nabavci i općenito posjedovanju automobila važno je razmotriti koje su nam alternative ponuđene pa tako danas za dnevne potrebe možemo koristiti i razne taksi službe, razvijene su i platforme koje nude tzv. ‘sheranje’ usluge prijevoza kod koje su ponuđene relacije i vrijeme vožnje te se možete odlučiti biti putnik u tuđem automobilu.
Nedavno je grad Osijek ponudio mogućnost korištenja ‘javnih’ automobila u kojima ste sami svoj vozač, a ako nam je automobil potreban za odlazak na dulje putovanje velika je ponuda i ‘rent a car’ usluga. 

Automobil se može koristiti kao izvor dodatnog prihoda – bilo da van redovnog posla zarađujete kao vozač taksija ili se odlučite raditi unutar raznih dostavnih službi. Na taj način moguće je kućni budget upotpuniti dodatnim prihodom, a i automobil ima svrhu kao sredstvo za rad i stvaranje vrijednosti. 

Automobil je uistinu potreba ali ne bi smio biti financijski teret koji nas dodatno opterećuje. Kako je dobar plan pola posla prije svake odluke o nabavci i posjedovanju automobila napravite analizu troškova i koristi te na osnovu dobrog plana uskladite vlastite ciljeve i mogućnosti. 

________________________________________________________________________

Ivana Gabrić Markovinović diplomirana je ekonomistica s dugogodišnjih iskustvom rada u marketingu te u prodaji banaka i osiguravajućih kuća. Na temelju poslovnog iskustva u ‘malom prstu’ ima sve o racionalnom upravljanju novcem. Supruga je i majka dvoje djece pa sva znanja primjenjuje i u privatnom životu. 

Pročitajte još...

Izbjegnite crni scenarij: Kako tijekom krize ‘spasiti’ osobne financije?

Uz brige i strahove koje donosi sama bolest i pandemija jedan od najvećih strahova svakog od nas je i egzistencijalni strah, odnosno strah od smanjenja prihoda i gubitka posla, a samim tim i strah od nemogućnosti zadovoljenja životnih potreba pa i onih osnovnih

Financije u vezi/braku: Moje ili tvoje ili naše ili nešto sasvim treće?

Financijska neovisnost u braku trebala bi biti temeljena na ukupnoj kvaliteti odnosa, a ne samo na količini osobnog novca na računu. Kako bilo i kako god partnerima pasalo kod raspodjele prihoda, svakako je dobro dogovarati se o zajedničkim investicijama i planovima

Financijska odgovornost: 10 preventivnih načina kako bolje upravljati novcem

Živimo u financijski vrlo nepredvidivom tržišnom okruženju koje negativno utiče na zaposlenost, visinu primanja, mogućnost zapošljavanja... Možemo li uopće utjecati na sve negativno što nas okružuje? Što možemo učiniti s vlastitim financijama kako bi bili i financijski odgovorni?

Momageri & Dadageri: Roditelji koji su dobro unovčili talente svoje djece

Značajne uloge u uspjehu i karijerama slavne djece odigrali su i igraju, naravno, i njihovi roditelji koji su na efikasan i vrlo promišljen način unovčili talente svoje djece, ali podebljali i svoje račune

Povezano

U Zagrebu otvorena izložba posvećena 65 godina dugoj povijesti Leda

Sve je počelo 1958., a tijekom šest i pol desetljeća Ledo je postao dio gotovo svakog domaćinstva, obiteljskog okupljanja, druženja s prijateljima, rođendana i drugih veselih trenutaka

Kako se izboriti za veću plaću? Donosimo savjete!

Najvažniji korak u procesu traženja veće plaće je razgovor s poslodavcem, znamo koliko težak može biti taj prvi korak, pa stižemo u pomoć

Imate li ove vještine? One će biti ključne za dobivanje posla u budućnosti

Istraživanje je identificiralo niz od 56 temeljnih vještina koje će koristiti svim građanima i pokazalo je da će osobe koje imaju ove vještine imati veću vjerojatnost zaposlenja, veće prihode i biti zadovoljniji poslom koji obavljaju

Prof.dr.sc. Darko Tipurić: Globalizacija stvara nejednakosti koje škode ekonomskom rastu

Rezultat nužnih gospodarskih promjena u Hrvatskoj ne smije biti nova verzija predatorskog kapitalizma koja će dodatno raslojiti i uvećati razlike u društvu, nego civilizacijska politika razvoja koja treba balansirati ekonomske, socijalne i ekološke ciljeve. Novi svijet mora postati bolji od onoga u kojemu živimo, ističe predsjednik Hrvatskog društva ekonomista

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime