Iza nas je izvrsna turistička sezona; brojke su se vratile na one prije pandemije pa turistički radnici zadovoljno trljaju ruke. Najviše noćenja ostvareno je u Istarskoj i Splitsko-dalmatinskoj županiji, Kvarneru, Zadarskoj i Dubrovačko-neretvanskoj županiji. No, danas više nego ikad svjesni smo da odlaskom ljeta turistička sezona ne prestaje i da je treba produljiti što je više moguće.
Jedna od zvijezda ovogodišnje turističke sezone prema rezultatima svako je Rivijera Crikvenica, a direktorica Turističke zajednice Grada Crikvenice Marijana Biondić za Mixer otkriva u čemu je tajna uspješnosti te što sve pripremaju za posjetitelje ovog primorskoga grada i nakon vrućih ljetnih mjeseci. Kako se čini, sve koji posjete crikveničku rivijeru očekuje izuzetno bogata jesen i zima.
Cesta plave ribe
Da krenemo od posljednjeg projekta “Mjesec plave ribe” koji je u restoranima i ugostiteljskim objektima trajao tijekom mjeseca rujna, a dio je šireg projekta “Cesta plave ribe”. Sluti se o čemu je riječ, ali molim Vas iz pozicije pokretačice i organizatorice da nam približite koncept akcije…
“Cesta plave ribe” je gastro projekt koji je osmislila Turistička zajednica Grada Crikvenice nadahnuta bogatom poviješću naše rivijere. Današnja turistička Crikvenica nekada je bila ribarska Crikvenica – ovdašnji ribari su bili izuzetno organizirani, spretni, a pedesetih godina 20. stoljeća ostvarivali su čak 30% cjelokupnoga jadranskoga ulova. Neki od njih su bili i izumitelji ribarskoga alata, a posebno se ponosimo braćom Skomerža – prvi na Jadranu su u uporabu uveli ribarsku brodicu na motorni pogon, vozili prvi brod-hladnjaču na Sredozemlju, riječku ribarnicu opremili uređajima za hlađenje, konstruirali mrežu plivaricu “na jezik” i prvi na Jadranu uspjeli je iskoristiti u ribolovu male plave ribe, u noćnome ribolovu primijenili novu petroplinsku svjetiljku…
A zašto baš plava riba? Jedan od razloga je što su upravo nju naši ribari tijekom povijesti najviše lovili, ali i činjenica da je to izuzetno cijenjena namirnica bogate nutritivne vrijednosti koja ima mnoge blagodati na zdravstveno stanje ljudskog organizma. Sve se to idealno uklapa u priču o Crikvenici kao o destinaciji i oazi zdravlja, koja je kao takva prepoznata davne 1906. kada se osniva Lječilišno povjerenstvo, a Crikvenica je službeno proglašena Klimatskim lječilištem i morskim kupalištem.
“Cesta plave ribe” je posebna cesta i uključuje cijeli niz naših konoba i restorana koji tijekom godine u svojim jelovnicima nude specijalitete od plave ribe. Projekt smo pokrenuli 2013. godine, a kako bismo projekt učinili vidljivijim, svake godine imamo razne aktivnosti poput promotivnih menija u restoranima uključenima u projekt, raznih edukacija za kuhare i goste, velike prezentacije projekta na otvorenom s cooking showovima, degustacijama i slično. Prvih godina organizirali smo promotivni Tjedan plave ribe, no uskoro smo prerasli u Mjesec plave ribe kako bismo još kvalitetnije mogli predstaviti projekt i ponuditi našim gostima razne sadržaje vezane uz plavu ribu, ribarsku tradiciju i gastro i eno ponudu na Crikveničkoj rivijeri.
Ovaj projekt također služi tome da svi dodatno osvijestimo da je ono što je domaće, lokalno i autohtono izuzetno vrijedno. Svugdje na svijetu možete pojesti hamburger ili steak, ali Crkveniške rupice samo na Rivijeri Crikvenica
Kako ste zadovoljni odazivom na akciju te odražavaju li se takve konceptualne i tematske večeri na povećano zanimanje za kulinarsku ponudom kraja?
Iz godine u godinu projekt “Cesta plave ribe” raste – pridružuju nam se ugostiteljski objekti, ali i naši dragi gosti sve više prepoznaju ovu ponudu i koriste ju vrlo rado. Ovakvi projekti su uvijek vrlo zahtjevni i kompleksni jer uključuju veliki broj dionika, dobru suradnju među njima i naravno jako puno koordinacije.
Projekt promovira autohtonu kuhinju i lokalne namirnice, a među lokalnim namirnicama važno mjesto zauzima riba. S obzirom na to da je u ponudi naših restorana plava riba bila nepravedno zapostavljena (s izuzetkom tune), naš cilj je bio pokazati koje sve vrste plave ribe postoje, na koje se sve zanimljive načine mogu pripremiti, koliko je sve to zdravo i ukusno i tako diferencirati našu ugostiteljsku ponudu od konkurenata. Ovaj projekt također služi tome da svi mi zajedno dodatno osvijestimo da je ono što je domaće, lokalno i autohtono izuzetno vrijedno. Svugdje na svijetu možete pojesti hamburger ili steak, ali Crkveniške rupice samo na Rivijeri Crikvenica.
Ove godine pripremili smo svaki vikend u rujnu događanja na otvorenom na dvije lokacije, u Crikvenici i Selcu, cooking-showove, posebne menije po promotivnim cijenama u restoranima uključenima u projekt, dvije ekskluzivne večere u 6 sljedova sljubljene s odličnim vinima i poseban gastronomsko-umjetnički doživljaj na Kotoru.
jesenska verzija programa ‘Experience Crikvenica’ Traje do 31. listopada, a ovim putem pozivamo sve da nam se pridruže i budu dio ove posebne gastro – wellness – rekreativne priče
Experience Crikvenica
Kakvih još sezonskih akcija sličnog ili potpuno različitog tipa organizira Turistička zajednica Grada Crikvenice?
Turistička zajednica Grada Crikvenice tijekom cijele godine organizira izrazito puno različitih manifestacija, a nakon “Mjeseca plave ribe” na rasporedu je jesenska verzija programa “Experience Crikvenica”. Projekt je to koji obuhvaća aktivnosti i rekreaciju na otvorenom, opuštajuće wellness programe u hotelima i zdravstvenim institucijama te posebne zdrave menije u odabranim ugostiteljskim objektima na Rivijeri Crikvenica. Manifestacija je to koja traje do 31. listopada, a ovim putem pozivamo sve da nam se pridruže i budu dio ove posebne gastro – wellness – rekreativne priče.
Naša rivijera, što se tiče evenata, živi 365 dana godišnje. Nedugo nakon Adventa i Nove godine slijede nam “Maškare”, uskrsni program, proljetne aktivnosti kao što je “Experience Crikvenica”, koji pruža široki spektar sportskih, gastro i zabavnih događanja. Lipanj nam uljepšava Festival “Na palade – kanat i štorije“. U glavnoj nam sezoni slijedi “Crikvenica Summer Showtime”, bogat i raznovrstan program koji ujedinjuje pet velikih, glavnih manifestacija (“(Sr)etno Selce”, “CrikvArt”, “Dani turizma”, “Plivački maraton Šilo – Crikvenica”, “Ribarski tjedan”) i puno manjih, ali ništa manje kreativnih. Tradiciju pokušavamo utkati u sva naša događanja i “upakirati” je kao turistički proizvod.
Fokus na zdravstvenom turizmu
Koje je, općenito, prevladavajuća ponuda crikveničkog kraja što se tiče turističkih sadržaja koje nudite već niz godina, mimo spomenutih?
Na Crikveničkoj rivijeri vrijedno radimo na razvoju outdoor ponude. Upravo smo u suradnji sa subregijom završili novu mrežu biciklističkih staza, a pri kraju smo i s redefiniranjem nove mreže planinarskih staza. Isto tako, na našem području održavaju se brojne sportsko-rekreativne manifestacije u raznim sportovima tijekom cijele godine.
Treba istaknuti i projekt “Zaljubite se u Crikvenici(u)” koji obuhvaća sadržaje ljubavne tematike (Ljubavna cestica, labirint ljubavi, lokacije za ljubljenje, srca za fotografiranje, drvoredi ljubavi…).
Crikvenica je, najviše zahvaljujući povoljnom položaju, vrlo zdravoj i ugodnoj klimi, prirodnim ljepotama, čistom zraku i moru, svoj turistički razvitak započela kao zimsko izletište i oporavilište. TZG Crikvenice već nekoliko godina provodi brojne aktivnosti usmjerene ka objedinjavanju ponude zdravstvenog turizma te njenoj promociji i plasmanu na tržište pa smo tako, primjerice, tiskali brošuru i snimili kratak promotivni film o zdravstvenom turizmu, sudjelovali na stručnim skupovima i radionicama, postali članom Klastera zdravstvenog turizma Kvarnera i tako dobili još više mogućnosti za promociju naše rivijere…
CIHT konferencija je svakako jedan od naših najvažnijih projekata vezanih uz zdravstveni turizam. Zdravstveni je turizam svakako jedan od segmenata koji će se i dalje razvijati i ima najveći potencijal da doprinese produljenju sezone, međutim uz njega za sada i dalje naši najvažniji turistički proizvodi ostaju outdoor te turizam sunca i mora.
Rivijera Crikvenica se našla u TOP 10 destinacija Hrvatske prema ostvarenim noćenjima u razdoblju od siječnja do kolovoza te na zavidnom drugom mjestu kao jedna od najpoželjnijih destinacija domaćih turista
U najpopularnijem društvu – TOP 10 destinacija Hrvatske
Kako ste zadovoljni ljetnom sezonom u usporedbi na one koronskih godina i prije toga? Službeni rezultati TZ Hrvatske komuniciraju sa s podacima blizu rekordne 2019. Je li i na Vašem području bilo tako?
Rivijera Crikvenica se ove godine ponovno može pohvaliti i turističkim rezultatima. Rezultati za prvih osam mjeseci u 2022. godini u sustavu e-Visitor kazuju da je na crikveničkoj rivijeri ostvareno 36,18% više dolazaka turista u usporedbi s istim razdobljem lani te 27,58% više noćenja. Uspoređujući sa 2019. godinom, rekordnom po turističkim postignućima, podaci su sljedeći: ove godine imamo samo 1,83% manje dolazaka te 6,14% manje noćenja (2,02% manje noćenja ako promatramo isključivo komercijalni smještaj).
Rivijera Crikvenica se našla u “najpopularnijem društvu”, u “TOP 10 destinacija Hrvatske” prema ostvarenim noćenjima u razdoblju od siječnja do kolovoza te na zavidnom drugom mjestu kao jedna od najpoželjnijih destinacija domaćih turista. Veseli nas činjenica da je broj noćenja ostvarenih u hotelima u odnosu na lani porastao za 41,95%, a u odnosu na 2019. godinu za 15,38%.
Prosječna popunjenost hotela s pet zvjezdica povećala se za šest dana u odnosu na 2019., a ostvarena noćenja za 8,08%, dok je taj postotak u hotelima s četiri zvjezdice 3,09%. Broj ostvarenih noćenja u kampovima je bolji u odnosu na 2021. godinu za 41,09% i 2019. za 5,48%. Nadamo se da će zahvaljujući novim investicijama, konstantnom trudu i radu turističkih djelatnika, poboljšavanju kvalitete postojeće ponude te osmišljavanju novih proizvoda i programa, crikvenička rivijera u budućnosti dodatno produžiti turističku sezonu te privući i neke nove goste i tržišta.
Gledajući na zemljopisnu poziciju Crikvenice i lokacijsku sponu, tj. sredinu puta od Kvarnera i Primorsko-goranske županije prema Dalmaciji, te blizinu naših najvećih nacionalnih parkova – koliko lokacija Vama uvjetuje razne turističke akcije i ponude kojima možete privlačiti domaće i inozemne turiste i u kojim sve segmentima?
I u ovoj su godini naša glavna tržišta, koja su ostvarila najvažniji obujam turističkog prometa, već tradicionalno Njemačka, Hrvatska, Mađarska, Slovenija, Austrija, Češka, Slovačka, Poljska, Italija te Bosna i Hercegovina. Sve su to auto tržišta, no ono na čemu treba dodatno raditi jest, zajedno s regijom i zračnom lukom, uvoditi nove zrakoplovne linije, kreirati novu ponudu i stvarati potražnju s avio tržišta poput skandinavskih zemalja, Velike Britanije… i upravo tu vidimo potencijal za daljnji rast, posebno u dijelu zdravstvenog turizma.
Kako je s ponudom nakon sezonskog dijela godine? Utihne li grad ili se stalno događaju razne akcije TZ-a?
Kako bismo smanjili sezonalnost, prije svega radimo na osmišljavanju ciljanih atraktivnih programa u razdoblju van glavne turističke sezone. Tu su i već ranije spomenuti segmenti ponude koji mogu produljiti sezonu ̶ zdravstveni turizam te sadržaji pet friendly, outdoor i ljubavne tematike, jer nisu u tolikoj mjeri ovisni o vremenskim uvjetima. Trudimo se i da brojna kulturna, zabavna, sportsko-rekreativna i ostala događanja raspoređena tijekom cijele godine privuku različite interesne grupe i budu jedan od motiva dolaska.
Osim toga, treba naglasiti da je potrebna još bolja koordinacija i suradnja svih koji u manjoj ili većoj mjeri sudjeluju u turističkom životu destinacije, dakle institucija, hotelijera, agencija, ugostitelja, klubova, udruga itd. Zajedničkim se djelovanjem trebaju stvoriti novi sadržaji, poboljšati imidž rivijere te podignuti kvaliteta ponude u destinaciji.
Vraćanje korijenima i kulturno-povijesnoj baštini
A s obzirom na vlastitu poziciju, imate li želja i planova kako uvesti još nekih noviteta i turističkih mamaca koji bi privlačili posjetitelje mimo zemljopisnih i povijesnih i kulturoloških zadatosti – blizine mora i ustaljenih lokacijskih prednosti? Ili je dovoljno održavati postojeće i zatečeno jer naprosto prirodne ljepote Jadrana određuju i način rukovanja njima…
Uz ljudski faktor, ključ uspjeha kvalitetnog turizma svakako počiva i na razvoju pojedine destinacije u skladu s aktualnim svjetskim trendovima. Itekako smo svjesni važnosti navedenoga. Upravo zato kontinuirano pratimo najnovije trendove u turizmu, usavršavamo se na stručnim edukacijama, skupovima, seminarima i radionicama, a usvojena znanja i vještine primjenjujemo u svakodnevnom radu. U tom kontekstu stvaramo nove turističke proizvode, sadržaje i vrijednosti za naše goste i posjetitelje.
Naravno, veoma je važno i ostati svoj, istaknuti specifičnosti i kvalitete koje nas čine drugačijima i predstavljaju potencijalan motiv dolaska gostiju. Iz tog se razloga u našemu radu nastoji održati sklad između prethodno spomenutih aktualnosti u turizmu s jedne i tradicije s druge strane, odnosno mogli bismo reći između “staroga” i “novoga”. Uvijek se rado vraćamo našim korijenima, istražujemo kulturno-povijesnu baštinu, osluškujemo naše sugrađane i njihove priče. Dobri su temelji nastali pred više od stotinu godina, i stoga uvijek nastojimo da bogata tradicija čim više bude dio naše ponude.
Naravno da nije dovoljno zadržavati postojeće i zatečeno, destinacijom treba upravljati, pratiti trendove, ali ponekad treba biti i “pionir” u nekim segmentima. TZG Crikvenice priprema nove aktivnosti koje će ugledati svjetlo dana u nadolazećem vremenskom razdoblju. Na vrijeme ćemo Vas obavijestiti o njima.
Kreću li već sada polako pripreme za sljedeću sezonu i u kojim smjerovima je pointirate?
Nastojimo svake godine ponuditi nove sadržaje, a zadržati postojeće, koji su se pokazali zanimljivima i posjećenima. Ono što radimo proizlazi iz strategije razvoja naše rivijere, a obuhvaća aktivnosti u segmentu zdravstvenog, sportsko-rekreativnog, gastronomskog i kulturnog turizma.
Što se tiče promotivnih aktivnosti, pripremamo plan provođenja udruženih tržišnih aktivnosti (online i offline) na domaćem i inozemnom tržištu, daljnje jačanje suradnje s medijima i ciljane promotivne aktivnosti na najvažnijim emitivnim tržištima (sajmovi, prezentacije, poslovne radionice). Posebnu pažnju usmjeravamo na studijska putovanja novinara i agenata te organizaciju besplatnih edukacija za turističko gospodarstvo i privatne iznajmljivače. Jako puno ćemo i u idućem raditi na digitalnim kanalima, a isto tako pripremamo i neka nova tiskana izdanja.
Fotografije i video: TZG Crikvenica