Da Nikolu Zeca sretnete negdje na ulici vjerojatno biste pomislili kako je ovaj simpatični mladić student ili čak i neki srednjoškolac. Kovčava kosa i nestašni osmijeh daju mu i manje godine od njegovih – 20! No, Nikola je zapravo iznimno nadaren mladi poduzetnik koje je, vjerovali ili ne, svoju prvu privatnu tvrtku pokrenuo sa samo 17 godina.
U srednjoj je školi pokrenuo svoj prvi startup World Food Box, a potom su uslijedile Gooder News, prvi portal s pozitivnim vijestima, te agencija za poduzetničko savjetovanje Nikola Zec Business.
Ideju za prvi posao dobio na putovanju s roditeljima
“Meni je kao djetetu bila fora isprobavati drugačije okuse i hranu. Naime, još kao mali puno sam putovao s roditeljima i volio isprobavati slatkiše i grickalice na putovanjima. U Khuala Lumpuru su me, primjerice, oduševile alge. Oni te alge osuše, pa na njih stave neki okus i ispadne – kao čip. To mi je bilo skroz fora i na tom sam putovanju i dobio ideju za WorldFood Box”, ispričao nam je Nikola.
Bio je to ujedno i njegov prvi startup, a u trenutku pokretanja biznisa imao je samo 17 godina. Radi se o tvrtki koja se bavi uvozom hrane iz raznih dijelova svijeta. Uvoze slatkiše i grickalice iz Japana, Kine, Amerike… U početku poslovanja njihovi su se kupci mogli mjesečno pretplatiti i na kućnu adresu dobiti kutiju s proizvodima, a postojala je i mogućnost narudžbe bez pretplate. No, s vremenom su se prebacili isključivo na veleprodaju. Jedan od razloga je i taj što su shvatili da se, primjerice, u ljetnim mjesecima neki proizvodi, poput čokolada, otope kada se šalju poštom. Nikola nam objašnjava kako o tome na početku nije razmišljao, ali je brzo shvatio kako je učenje – dio poslovanja.
Koronavirus je stopirao rad dviju Nikolinih tvrtki
Gooder News je pokrenuo u sklopu Udruge za razvoj kreativnog razmišljanja, a cilj je bio pratiti odaziv javnosti na projekt pozitivnih vijesti. Naime, Nikola je Gooder News pokrenuo uočivši kako u Hrvatskoj javnosti ima previše negativnih i tužnih vijesti, a vijest ne mora nužno biti u tom obliku da bi bila zanimljiva, poput primjerice putopisa. Osobno ne voli loše vijesti i smatra da one moraju biti u javnosti kako bi se pokrenule promjene, ali u moru loših često nema ni jedne dobre vijesti. No, pandemija je i njega natjerala da krene u postupak reorganizacije, pa je zbog nedostatka resursa (većinu novca u projekt je uložio iz vlastitih sredstava) odlučio obustaviti poslovanje, odnosno traži investitore kako bi ponovno pokrenuo posao.
Zbog koronavirusa se i njegova prva tvrtka World Food Box našla u problemima oko uvoza hrane. Naime, preveliki je rizik uvoziti hranu, a na stopiranje poslovanja utjecao je i izlazak Engleske iz EU. NAime, jedan od glavnih Nikolinih distributera je u Velikoj Britaniji. S obzirom da se pravila poslovanja mijenjaju i uvoz više ne može proći bez carine, u tvrtki pokušavaju pronaći distributera unutar EU.
Video sadržaj je budućnost poslovanja
Njegov trenutno najuspješniji projekt je agencija Nikola Zec Business koje pomaže tvrtkama da u svoj rad inkorporiraju video sadržaj.
“Osobno smatram da će se u sljedećim godinama u marketingu video produkcija jako razvijati, a to možemo vidjeti već sad u vrijeme Covida. Dionice Netflixa primjerice trenutno rastu, dok dionice ostalih kompanija koje proizvode mobitele i ostala tehnološka pomagala padaju. Video produkcija nam je u rukama uvijek dostupna putem mobitela, a prema istraživanjima s područja neuromarketinga video je vrlo efektivan u marketingu. Također možemo vidjeti i s influencerima i njihovim pristupom marketingu. Mi radimo nešto slično poput njih. Kreiramo zabavan video sadržaj kroz koji naši klijenti mogu stvarati brend awerness i planirati njihov proizvod ili brend. Video je i izvrstan način za product placement. Kroz razne video zapise potrošačima se u podsvijest plasiraju proizvodi koje će na kraju i kupiti, a da ni sami nisu svjesni što ih je potaknulo da izaberu baš taj proizvod u odnosu na druge”, objašnjava Nikola.
U poslu nema hijerarhije, ali se zna kad se radi, a kad se zabavlja
Njihovi su klijenti većinom stranici, ali se nada kako će potencijal video produkcije prepoznati i u Hrvatskoj, pa da će ovdje imati više posla. Trenutno ima više od 15 kooperanta, koji rade na ugovor o djelu.
“Projekt otprilike traje dva do tri mjeseca, pa se može dogoditi da onda mjesec dana nemamo novih. Zato nema potrebe nekoga zapošljavati da dolazi svaki dan na posao od 9 do 5 jer ima dana kada ta osoba ne bi imala posla, dok za vrijeme projekta snimanja znaju trajati i do 12 sati. Imati nekoga stalno zaposlenog ne bi bilo dovoljno efektivno jer se kreativnost ne može prisiliti. Kreativnost nije nešto što se može raditi od 9 do 5. To je proces koji traje nekoliko sati kad ste jako skoncentrirani na nešto i tada dajete najbolje od sebe”, kaže mladi poduzetnik.
Zato radi s freelancerima jer nema hijerarhije i svi se trude napraviti projekt što bolje. “Kada radite s kreativcima hijerarhija šefa i radnika ne postoji, ali se zna kad se radi, a kad se zabavlja. Oni također znaju da ako ne odrade svoj posao neće biti ponovno angažirani, pa nema potrebe za šefovanjem”, ispričao nam je Nikola o svom načinu poslovanja.
Prioritet je vrijeme za sebe i društveni život
Poput pravog poslovnjaka i Nikola dan započinje oko 6 ili 7 ali si prvi sat nakon buđenja posvećuje – sebi.
“Ne palim mobitel prvih sat vremena. Uvijek si dan prije napravim popis obveza za sljedeći dan i pokušavam ih sve obaviti. Dogodi se nekad da si zadam previše stvari, pa onda ne stižem. No, trudim se uvijek pronaći balans jer je jako bitno imati društveni život. U srednjoj školi sam ga totalno zanemario, a to dugoročno nije dobro. Ne smijemo zaboraviti uzeti vrijeme za sebe, jer mi smo ti koji radimo posao i ako nismo odmorni i zadovoljni sa sobom, posao koji ćemo odraditi neće biti kvalitetan. Zato je važno imati i društveni život. Svaki dan prošetam krug oko Jaruna i mobitel stavim na mute te slušam klasičnu glazbu ili jazz. To je moje vrijeme za opuštanje”, otkriva nam Nikola.
S obzirom na to da je prvi posao pokrenuo još u srednjoj školi nitko nije vjerovao da će nešto napraviti i da će to biti ozbiljno, pa kada i sam pogleda kako je radio na početku i kako radi sada, uočava velike promjene.
“Kada vidim kako sam vodio društvene mreže World Food Boxa zaboli me glava, ali opet je projekt radio i imali smo dobru prodaju”, iskreno priznaje.
Podrška obitelji od samih početaka
Njegovi roditelji su mu uvijek bili podrška, iako su u početku bili malo i skeptični i nisu mislili da će nešto konkretno napraviti. No, s vremenom su se počeli događati ozbiljni projekti i shvatili su da je njihov sin uspješan u tome što radi. No, baš kao i svi roditeljima – na prvom mjestu im je želja da Nikola bude sretan.
A Nikola, baš poput svakog mladog poduzetnika koji svaki dan radi na sebi i razvoju svog poslovanja, otkriva kako mu je trenutno ‘neznanje najveći izazov’: Naime, iako je u poduzetništvu već četiri godine smatra kako mu nedostaje znanja iz komunikacije, prodaje i odnosa s javnošću. Stoga je upisao dva fakulteta – trenutno je student treće godine ekonomije u Valenciji u Španjolskoj i prve godine MBA na Swiss School of Management.
“Trenutno možda nemam dovoljno iskustva i mislim da mi treba neka iskusna osoba koje bi mi pomogla oko projekata na kojim radim. U poduzetništvu je izvrsno to što se svaki dan nešto može naučiti. Mogu slobodno reći i da su me kao osobu izgradili moji projekti i zahvalan sam što imam mogućnost pokretati ih”, otvoreno priznaje.
Dobra organizacija i jednostavan koncept su ključni za uspjeh
Na pitanje koji bi savjet dao svima koji tek kreću u poslovanje Nikola nam odgovara: “Svedi sve na najlakši način i na najjednostavniji mogući koncept. Ne mora stranica biti savršena, niti prodaja, ali s vremenom – kako će projekt rasti – tako će i to napredovati. Ljudi si stave previše problema odjednom i zato odustanu od pokretanja projekta. Vrtite se u krugovima poduzetnih i uspješnijih ljudi koji vam mogu pomoći u onome što želite ostvariti”, savjetuje mladi poduzetnik.
Dodaje i kako se uz dobru organizaciju vremena sve može obaviti.
“Puno je bitnije ono što radimo kada smo budni. Mi smo strojevi koji rade, pa kao i svi strojevi, moramo se ‘servisirati’ s vremena na vrijeme. Moramo uzeti vremena za sebe i naspavati se, jer u protivnom ni projekt na kojem radimo neće biti dobar. Uz dobru organizaciju sve se može stići”, zaključuje Nikola.