Nedjelja, 16 siječnja, 2022

Posebna kategorija skrivena u rolicama: Koliko je sushi zdrav?

Bilo da ga jedete u najotmjenijem restoranu ili kupljenog iz supermarketa - oba iskustva zasigurno zaslužuju svoje vrijeme i mjesto, no nutritivno su vrlo različita! Koliko je i je li uopće sushi zdrav?

Postoji uvriježeno mišljenje da je sushi zdrav – i da se u tim rolicama skriva ‘tona’ hranjivih tvari, no je li to doista tako?

Neki više vole otići u vrhunski restoran i provesti sate uživajući u pojedinim zalogajima neke od najsvježijih i najukusnijih riba na svijetu, a drugi pak sjediti u malom uličnom restoranu i naručiti bezbroj rolada napravljenih od svih vrsta sastojaka – od začinjene tune preko tempure od škampa do kremastog sira. Bez obzira na to što preferirate, oba ova iskustva zasigurno zaslužuju svoje vrijeme i mjesto, ali i nutritivno su vrlo različita!

Koliko je sushi hranjiv?

Profil hranjivih tvari u sushiju – odnosno, kombinacija makronutrijenata (proteina, ugljikohidrata i masti) i mikronutrijenata (vitamina i minerala) – doista ovisi o sastojcima koji se koriste. Ali općenito, sushi obrok ‘jamči’ nekoliko stvari: “Jedenje sushija može biti izvrstan način da se opskrbite zdravim mastima (poput omega-3 masnih kiselina), visokokvalitetnim proteinima, selenom i mnogim drugim ključnim hranjivim tvarima“, objašnjava Lauren Manaker, autorica knjige ‘Fueling Male Fertility’. 

Losos i skuša su glavni izvori dvije od tri najčešće omega-3 masne kiseline: eikozapentaenske kiseline (EPA) i dokozaheksaenske kiseline (DHA). Konzumacija najmanje 1,6 grama omega-3 masnih kiselina svaki dan (za muškarce starije od 18 godina) pomaže podržati zdrav razvoj stanica i može smanjiti rizik od kroničnih bolesti – poput bolesti srca i određenih vrsta raka.

Naručivanje raznih vrsta ribe kada dobijete sushi znači da jedete i razne hranjive tvari. Primjerice, oko 85 grama žute tune sadrži 92 mikrograma selena, što je 167% preporučene dnevne vrijednosti. A selen djeluje kao antioksidans i važan je za reprodukciju, proizvodnju hormona štitnjače i sintezu DNK. Konzumacija sushija također jamči i dodatnu prehranu morskih algama. Primjerice, alge kelp, koje se koriste za salatu, bogate su antioksidansima poput vitamina C, mangana i cinka, koji mogu smanjiti oksidativni stres i poboljšati zdravlje srca. “Osim toga, određene vrste sushija rade se s norijem, algom koja je prirodni izvor joda”, kaže Manaker.

Ima li sushi puno ugljikohidrata?

Ako se bojite jesti sushi zbog ugljikohidrata – posebno bijele riže rafiniranog zrna – Manaker objašnjava da se ne trebate brinuti

“Bijela riža je postala loša tijekom godina, ali riža može biti zdrav dio cjelokupne prehrane. Riža je izvor ugljikohidrata i pruža organizmu obilje energije. Ovisno o vrsti, može se obogatiti važnim hranjivim tvarima poput folne kiseline i drugih vitamina B“, ističe Manaker.

Budući da rižu jedete uz visokokvalitetne proteine ​​i zdrave masti (oboje iz ribe), malo je vjerojatno da će vam se razina šećera u krvi previsoko popeti.

Koliko je zasitan sushi?

Iako vas kombinacija ugljikohidrata, proteina i masti definitivno može držati sitima, Manaker predlaže da sushi uparite sa salatom (morske alge ili na neki drugi način) ili s povrćem. Oni obogaćuju vlaknima koja pomažu kod sitosti, kao i dodatnim vitaminima i mineralima.

Postoje li zdravstveni rizici povezani sa sushijem?

Određene vrste ribe mogu sadržavati velike količine metil žive, teškog metala koji je povezan s nekim neugodnim nuspojavama kada se konzumira u velikim količinama. Odlučite se stoga za vrste koje sadrže manje žive kao što su losos i škampi kako biste smanjili ovaj rizik. Budući da sushi općenito sadrži sirovu ribu, svježina je također ključna. Provjerite je li vaš sushi svjež te iz kojeg restorana dolazi. Ako izgleda sumnjivo, ne riskirajte. Dakle, ako riba nije svježa, a prepoznatljiv je znak mutnjikava boja i jaki miris po ribi – ni slučajno je ne jedite!

Pročitajte još...

Kuhača i telecaster / Od sushija do mediteranskog rižota

Riža je neutralna i trpi baš sve od začina i namirnica s kojima se u pravilu savršeno sparuje. Stoga je rižota (i orzota, dakle jela od orza/ječma) kol'ko volite. Evo i nekoliko prijedloga iz kućne radinosti

Sushi rolls ili poké bowls, što birate za današnji ručak ili večeru?

Japanska i havajska kuhinja vrlo su komplementarne, sa sličnim namirnicama i iznimnom svježinom okusa, a posebno su omiljene kod ljubitelja zdravih zalogaja

Novi trendovi u prehrani: znate li što su postbiotici, mikrozelenje, kelp…

Naši odabiri hrane mogu pomoći u suzbijanju učinaka klimatskih promjena u svijetu. A tome u prilog idu i neke nove, jedinstvene namirnice. Upoznajte superzvijezde koje (polako, ali sigurno) mijenjaju svijet gastro scene

Odabrao Michellin: Ovo je top 5 najskupljih restorana na svijetu

Jeste li ikad skupo večerali? Ako da, kolika je onda bila cijena jelovnika po osobi? Vjerojatno ćete se iznenaditi kada pročitate koliko iznos treba izdvojiti jelovnika po osobi u ovih 5 izvanrednih restorana diljem svijeta

Povezano

Zdravije je i održivije: Top 5 Instagram profila koji će vam pomoći da zavolite kuhati!

Kuhanje kod kuće pomaže u mentalnom i fizičkom zdravlju, održivije je i puno kreativnije. Donosimo 5 Instagram gastro profila kao odličnu inspiraciju da zaboravite na izlike i napokon počnete kuhati

Zeleni smoothie: Najbolji recepti za vitaminsku bombu za bustanje imuniteta i detox

Jednostavan način za unijeti dodatne vitamine u organizam jest 'zeleni' sok. Sadrži vitamine, antioksidanse i vlakna koja vam daju energiju i čuvaju organizam. Primjerice, sok od celera pomaže u probavi i nadutosti, a sastojci poput đumbira koriste se tisućama godina zbog svojih ljekovitih moći

Nova godina, nova ja: 5 brzih i zdravih ideja za doručak – u 5 minuta!

Ne budite lijeni, ne preskačite doručak i izbjegavajte pekare u širokom luku pa se poslije nećete pitati od kuda vam višak kilograma i loša zdravstvena slika!  

Sladoledni sendviči: Birajte konfete ili brownie – a možete i obje verzije!

Osim što su izvrsni desert, sendviči sa sladoledom su fantastični za svaku priliku i ukus. Ohlađeno tijesto za kolačiće možete kombinirati s drugim okusima i aromama

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime