Utorak, 26 ožujka, 2024

Reduce, reuse, recycle: Stara odjeća i obuća zaslužuju – drugu šansu!

U Hrvatskoj je reciklaža odjeće sve popularnija, a osim što njezinom kupnjom čuvate prirodu i okoliš, takvi proizvodi su i unikatni - o tome nam svjedoče i hrvatski brendovi Humana Nova, Neha Neha i Recyle and Wear

Reduce, reuse, recycle ili – smanji upotrebu, ponovno iskoristi i recikliraj, tri su najpopularnije riječi ekološki osvještenih osoba posljednjih godina. U svijetu raste svijest o održivom razvoju, no sve više se shvaća kako odvajanje plastike od papira nije jedini način da sačuvamo Planet.



Ponovna uporaba i recikliranje puno su više od industrije reciklaže plastike i papira. Tekstilna industrija jednako je važna za recikliranje, jer ljudi kupuju sve više, pa je brza moda postaja gorući problem. Jer, nagli razvoj brze industrije mode i pretrpani ormari doveli su do prepunih odlagališta otpada.

Odjeća – jedan od najvećih ekoloških problema

Možda je vaša novogodišnja odluka bila donijeti ekološki prihvatljivije izbore ili ste osvijetili kako trebate smanjiti količinu svoje odjeće, ali niste sigurni što učniti s viškom ili starom odjećom. Prije nego što neželjenu odjeću bacite, razmislite o posljedicama koje će njezino gomilanje imati na odlagalište recikliražnog tekstila.
U Hrvatskoj je reciklaža odjeće sve popularnija, a osim što njezinom kupnjom čuvate prirodu i okoliš, takvi proizvodi su i unikatni. Darivanjem svoje odjeće na reciklažu smanjujete stakleničke plinove, pomažete onima kojima je odjeća potrebna i smanjujete konzumerizam.

Klimatski pokret ‘The Jump’: 6 stvari koje svi trebamo napraviti za spas Planeta

Ako se odlučite za doniranje odjeće, ovim brendovima se uvijek možete obratiti!

Recyle and Wear

Iza ovog brenda stoji Nina Iris Bešlić – akademska slikarica. Nina od reklamnih plakata izrađuje torbe i vjetrovke, a materijali koje koristi su poliester plakati.
“Zalihe koje trenutno posjedujem su donirane. Kako sam ograničena u korištenju određenog materijala uglavnom donacije dobijem od tvrtki ili udruga koje koriste takve i slične materijale. U mom slučaju proces reciklaže je vrlo jednostavan. Radim sa sirovinama koje nisu previše oštećene, a dolaze u velikim dimenzijama pa je priprema materijala za ponovnu uporabu vrlo jednostavna. Materijale prvo moram oprati i ako ima nekih oštećenja odstraniti. Onda slijedi krojenje i šivanje. Najslađi dio procesa je onaj kada od jednog materijala koji je služio nečemu drugom napravite potpuno novu stvar”, s ponosom nam priča Nina.

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

A post shared by Recycle And Wear (@recycleandwear)

Godine 2011. godine sudjelovala je na izložbi pod nazivom ‘Od transparenta do modnog dodatka’ u organizaciji HDLU.
“Kada sam dobila taj materijal u ruke odmah mi se svidio jer me asocirao na papir, a bio je dovoljno elastičan. Budući da se bavim vizualnom umjetnošću, Recycle and Wear je jedan od projekata koji ulazi u područje dizajna i primijenjenih umjetnosti – materijal je savršeno povezao dvije moje strasti – podsjećao me na papir koji koristim u radu, a dovoljno je bio elastičan da se mogao trodimenzionalno oblikovati po mojoj želji”, ispričala nam je Nina.

Reciklirani dizajnerski proizvodi – po povoljnijim cijenama

Iako je pretpostavka da je reciklirana odjeća skuplja, to u Nininom slučaju nije istina. Kako nam objašnjava, zbog nižih ulaznih troškova, doniranih materijala, u cijenu ulazi samo njezin rad i troškovi energije. Tako kupci mogu zanimljive dizajnerske proizvode kupiti po povoljnijim cijenama.

“Ljudi dosta dobro reagiraju na moje torbe i vjetrovke. Ako je proizvod dobro realiziran, oblikovan i ako su se poštivali procesi izrade, taj proizvod izgleda identično kao i bilo koji drugi. Iz mog iskustva mali broj ljudi ima nepovjerenje prema recikliranim proizvodima. Kupci uglavnom gledaju dizajn, materijal, praktičnost i cijenu. Ako materijal zadovolji njihove standarde bez obzira radi li se o recikliranom proizvodu oni će proizvod kupiti. Unatoč tome, mislim kako još uvijek nedovoljno pozitivno pričamo o recikliranim proizvodima”, otkrila nam je Nina.

Humana Nova

Humana Nova ne bavi se samo reciklažom, već sakupljanjem, sortiranjem, prenamjenom, oporabom i ponovnom uporabom tekstila, dok preostali tekstil odlazi u proces reciklaže. 
Humana Nova je osnovana 2011. godine u travnju, kao rezultat jednog projekta koji je sproveo Autonomni centar ACT iz Čakovca, ali i iz potrebe ili izazova u lokalnoj zajednici gdje je bio naglasak na zapošljavanju osoba s invaliditetom i drugih društveno isključenih osoba kroz procese sakupljanja, reciklaže i oporabe starog tekstila odnosno proizvodnje novih tekstilnih proizvoda, ali od ekološki prihvatljivih materijala”, objašnjavaju nam iz Zadruge.

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

A post shared by Humana Nova (@humananova)

Odjeća, odnosno tekstil pristiže u Humanu Novu kroz donacija građana, koje oni izravno donose na njihovu adresu i ostavljaju u kutijama ili ostavljaju u nekom od njihovih spremnika. Isto tako, odjeća im dolazi i iz reciklažnih dvorišta komunalnih poduzeća s kojima imaju ostvarenu suradnju.

Svatko može donirati odjeću – na tri načina

“Donirati tekstil može svatko tko to želi na tri načina: direktno k nama, u spremnik, u reciklažno dvorište poduzeća s kojim imamo ostvarenu suradnju, a neki pakete šalju i poštom. Tekstil koji dolazi u Humanu Novu ide najprije na sortiranje, iz njega se izdvaja nosiva odjeća koja zatim ide u ponovnu uporabu u second hand shop (trenutno zatvoren, no planiramo ga uskoro otvoriti). Iz preostalog tekstila izdvajamo pamuk koji režemo na industrijske krpe i zatim plasiramo na tržište, pa je tako riječ o oporabi tekstila, tj. u tom dijelu tekstilu dajemo novu vrijednost. Usput izdvajamo i repromaterijal, zanimljiv tekstil za izradu novih proizvoda, tzv. proizvoda od recikliranog materijala. Tek nakon svega toga, tekstil ide u proces reciklaže u Regeneraciju Zabok gdje iz tog materijala nastaje filc ili netkani tekstil koji Regeneracija Zabok plasira u Bauhaus i Lux centre diljem Europe. Filc se, primjerice, koristi kao izolacijski materijal”, objašnjavaju nam. 

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

A post shared by Humana Nova (@humananova)

Plemenita misija rada i poslovna budućnost

Ono po čemu se rad udruge Human Nove razlikuje od drugih je to što njihove proizvode izrađuju osobe s invaliditetom, a njihovi proizvodi nastali su iz kombinacije recikliranih i novih materijala.
“Bitno je napomenuti da imamo i širok asortiman proizvoda koji nastaju u našoj šivaonici od novih materijala, a za potrebe poslovnog sektora. U ponudi imamo platneni promo materijali (platnene torbe, ruksaci, etui za laptope…), pamučne majice: T-Shirt, Polo, Dux i Hoodie, zastave, odjevni asortiman za poslovni sektor (radna odijela, jakne, radne hlače…). Budući da kupnjom naših proizvoda tvrtke imaju mogućnost ispuniti zamjensku kvotu, odnosno obvezu kvotnog zapošljavanja, sve se više tvrtki odlučuje na ulaganje u kvalitetne tekstilne proizvode. Ovisi o interesu, kupcima najprije pokazujemo uzorke koje imamo, dogovaramo dizajn itd. Radimo na izradi novih kutica za odgojiteljice u vrtiću te prilagođavamo proizvodnju prema određenom dobu godine (npr. Valentinovske papuče). Trenutno nam stižu i nove majice kratkih rukava od 100% pamuka”, najavljuju iz Humana Nove.

Brza moda – štetna i za okoliš i za vaš novčanik

Predrasuda prema nošenju reciklirane odjeće kažu nam da ima, no sve manje.
“Koliko raste brza moda s jedne strane, toliko ima i struja koje misle kako je odjeći potrebno dati drugu šansu. Kao i svijest da se na taj način može puno uštedjeti i spasiti okoliš od štetnih posljedica koje nastaju odlaganjem tekstila na odlagalištu ili nepromišljenom proizvodnjom novih odjevnih predmeta radi mode. Ako izrađujemo proizvode, npr. torbe od recikliranog materijala, uzimamo dio materijala koji je netko odbacio, kombiniramo ga s novim materijalima prema potrebi i tako nastaje, primjerice, nova funkcionalna torba. To je nešto što ljudi vole kupovati te za tim postoji interes”, zaključuju naši sugovornici.

 

Neha Neha: Oslikavanjem stara odjeća dobija

“Odjeću nabavljam iz više izvora i to je zapravo lov na vintage blago. Prije korone sam stalno obilazila buvljake i second hand shopove, ali u zadnje vrijeme sam aktivnija na Mojim krpicama, Njuškalu i sličnim online platformama. Na Instagramu se nalazi također veliki broj vintage sellera iz Hrvatske ili curki koje sa rješavaju viška iz ormara pa često tamo nalazim fantastične komade. Pojedinci mi također mogu donirati odjeću, ali najvažnije mi je da je riječ o lijepim vintage komadima jer je to okosnica mog brenda”, objasnila nam je Nela Klicek, osnivačica Neha Neha brenda.

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

A post shared by Neha Neha (@nehanehaclothing)

Od detaljnih skica i razrađenih ideja do spontanih crteža

Staru odjeću prvo pošalje na kemijsko čišćenje i onda ju – oslikava. Prilikom oslikavanja koristi različite boje kojima postiže različite efekte, pa čak i teksture. Oslikavanje ponekad traje i do par dana jer se boja mora fiksirati prije nego Nela nanese novi sloj. Ponekad prije samog oslikavanje ima spremne detaljne skice i razrađenu ideju, ali često dobije spontani nalet kreativne energije pa ruka sama krene crtati.
Takve sponatane komade joj je najzabavnije raditi i tada nema osjećaj da radi nego uživa u flowu. Osim oslikavanja, koristi i patchwork metodu, drugi tekstil i komadiće nakita, različite privjeske, perlice i resice… 

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

A post shared by Neha Neha (@nehanehaclothing)

“Ne koncentriram se na kolekcije i više sam usredotočena na izbacivanje pojedinih komada koji su u skladu sa sezonom. Drago mi je da sam dio slow fashion pokreta koja se bazira na izradi manjih kolekcija, održivosti i podupiranje lokalnih dizajnera. Jako mi je drago da se u Hrvatskoj dosta senzibilizirala ideja o second hand odjeći i općenito o održivom načinu života te primjećujem povećani interes za vintage i recikliranom odjećom”, s ponosom zaključuje Nela.

Kako su biljke postale novi ‘kućni ljubimci’, ali i unosan posao?

Pročitajte još...

Povezano

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime