Ponedjeljak, 4 srpnja, 2022

Greenwashing – sve je više pokušaja prodaje lažne prirodne kozmetike

Većina će čim ugleda etiketu organsko, prirodno ili vegansko odmah pomisliti kako se radi o dobrom proizvodu. Rijetki će pomisliti kako se radi o marketinškom triku jer je biti 'zelen' sada in. Otkrijte kojim se taktikama proizvođači koriste isključivo zbog - financijske koristi

Proizvode s etiketom zdravog i organskog podrijetla sve češće viđamo na policama trgovina. Osim kod prehrambenih proizvoda, trend povratka prirodi sve je popularniji i kod kozmetičkih proizvoda. Međutim, stručnjaci preispituju stanje organske kozmetike i industrije ljepote koja se temelji na njoj.



Iako rijetko koja trgovina u asortimanu nema barem jedan proizvod koji okvirno zadovoljava kriterije, prije nekoliko godina zbog njih biste morali otići u specijalizirane trgovine koje prodaju prirodne kozmetičke proizvode. U to vrijeme su prirodni proizvodi najčešće bile kreme koje su mirisale na pačuli. Na sreću, industrija ‘prirodne’ kozmetike od tada je jako napredovala.

Danas je trend biti ‘zelen’

Bez obzira kupujete li u supermarketu ili drogeriji, količina proizvoda označenih kao čisti, prirodni, zeleni, netoksični, ili veganski je velika i često je teško odlučiti koji je proizvod najbolji. Većina će čim ugleda etiketu organsko, prirodno ili vegansko odmah pomisliti kako se radi o dobrom proizvodu. Rijetki će pomisliti kako se radi o marketinškom triku jer je biti ‘zelen’ sada in. O ovoj temi se često raspravlja, a u nastavku donosimo razmišljanja dvije stručnjakinje koje će razjasniti što je to greenwashing. I zašto je njegova pojava problematična.

Greenwashing je prodajna taktika kojom se tvrdi da je proizvod prirodan, ekološki prihvatljiv, organski ili ekološki osviješten. A nije ništa od toga”, objašnjava Jenny Duranski, vlasnica i osnivačica tvrtke Lena Rose Beauty u Chicagu. “Može se postići opisom proizvoda, nazivom tvrtke, ili čak upotrebom slika ili dizajna pakiranja zbog kojih bi potrošači povjerovali da je proizvod prirodan.” Izdvaja primjer pakiranja na kojem su cvijeće ili začinsko bilje, nešto što bi potrošača potaknulo da pomisli kako se radi o zdravom i zelenom proizvodu, iako je u mnogo slučajeva prirodno jedino pakiranje. Dodaje kako brendovi to čine iz isključivo financijske koristi jer se prirodna kozmetika bolje prodaje.

‘Prirodno’ kao marketinški trik

Problem nije samo u borbi za potrošače. Da je industrija ljepote gotovo u cijelosti nesređena, smatra Annie Jackson, suosnivačica i direktorica Credo Beauty. Dodaje kako je poseban problem u sektoru američke prirodne kozmetike te ga naziva svojevrsnim Divljim zapadom. “Američka industrija ljepote i njege vrijedi oko 100 milijardi dolara. No, njezina je regulacija izuzetno slaba. Brendovi se najčešće reguliraju sami, bez posebne kontrole”, dodaje Jackson i nastavlja: “Nema zakonskih odredbi za prirodne, obnovljive, održive, sintetičke i slične proizvode. Isto tako nedostaje i onih koji brendove koji krše te standarde kažnjavaju.”

Drugim riječima, gotovo bi svatko mogao riječ ‘prirodno’ koristiti na pakiranju bez obzira koliko je prirodnih sastojaka zapravo u proizvodu. Ovakva vrsta greenwashinga, kako smatra Jackson, pogoršava povjerenje potrošača prema brendovima koji stvarno koriste prirodne sastojke. Komentaru se priključuje Duranski koja smatra kako se lažnom prezentacijom ozbiljno ugrožava pitanje zaštite potrošača. Izdvaja kako je to “varljiva marketinška praksa kojom se riziku izlaže ljude i integritet industrije”.

Kako izbjeći prevaru?

S nedostatkom saveznih propisa (Europska unija zabranila je 1300 kemikalija u proizvodima za osobnu njegu, dok je u SAD-u njih svega 11), bilo bi idealno da potrošači pročitaju što piše na pakiranju i prethodno se informiraju koji su to uistinu prirodni proizvodi. Srećom, sve je više trgovina i drogerija počelo definirati standarde koje brendovi moraju zadovoljiti kako bi bili prirodni. Tako primjerice Sephora ima vlastite ‘čiste’ kriterije, a u Hrvatskoj je trend prirodne kozmetike vidljiv u DM drogerijama koje proizvode vlastite veganske i prirodne proizvode za osobnu njegu. 

U konačnici, za stvarno razvijanje prirodne kozmetike potrebni su i vrijeme i istraživanje. Uz razvoj tržišta i trenutnu ponudu možemo nadodati kako ćemo na policama pronalaziti sve više prirodnih i ‘prirodnih’ proizvoda. Zato nije uzaludno trošenje vremena ako prethodno istražite koji brendovi stvarno jesu zeleni i dobro proučite deklaracije na proizvodima.

Pročitajte još...

9 YouTube kanala koji nas inspiriraju na odgovorniji (i zeleniji) život

Postoje tisuće vlogera koji promoviraju održivi razvoj i odgovoran način življenja stvarajući koristan sadržaj za svoju publiku. A kako predviđamo da ćemo ove godine provoditi puno vremena gledajući i učeći izabrali smo devet njih koji su nas oduševili praktičnim i korisnim savjetima

Dunja Mazzocco Drvar: Onečišćenje zraka je uzrok i brojnih psihičkih bolesti!

Dunja se s početkom klimatološke jeseni pridružila stručnjacima u Društvu za oblikovanje održivog razvoja (DOOR) koji se bave ublažavanjem klimatskih promjena i suzbijanjem energetskog siromaštva. Jedna je od najboljih sugovornica koja nam može objasniti klimatske promjene i održiv razvoj, u Hrvatskoj i u svijetu.

Živjeti green prilikom kupnje namirnica nije više izbor – nego potreba!

Kako unaprijed isplaniranim odlaskom u trgovinu možete dati svoj doprinos zaštiti okoliša i smanjenju nepotrebnog gomilanja otpada?

Kontroverze prilikom odabira kože – veganska ili životinjska?

Brojne su pozitivne, ali i negativne strane odabira kože kao materijala izrade raznih proizvoda. No, je li sve tako 'crno-bijelo' i postoji li najbolji izbor što se tiče održivosti i smanjenja zagađenja i otpada?

Povezano

Vinko Filipić (Greencajt): Imamo priliku biti zapamćeni kao generacija koja je napravila preokret!

S osnivačem Greencajt Festivala i portala green.hr, Vinkom Filipićem, razgovarali smo o cilju osnivanja festivala, o budućnosti koja nas očekuje te što svatko od nas može napraviti kako bi doprinio zelenijoj i održivijoj svakodnevnici

Putujte zeleno: 5 savjeta za ekološki održiva putovanja

Pojedinačno, svaki od ovih izbora čini samo malu razliku u široj slici, ali kolektivno,  svjesnost o ovim malim stvarima može imati ogroman kumulativni učinak

Otkrili smo pametna rješenja za spas pčela i ekosustava!

Projektu GigaBEEtno cilj je očuvati kvalitetu života solitarnih pčela u urbanim sredinama, educirati i podizati svijest o njihovoj važnosti za naš ekosustav te poticati pozitivan odnos prema okolišu. A1 Hrvatska provodi ga u partnerstvu s Go2Digitalom

EU Youth Cinema / Green Deal: Pokreni film za zelenu Europu

Novo EU Youth Cinema: Green Deal predstavlja iznimne europske filmove o temama kao što su održivost, zaštita klime i društvena odgovornost. Prvi filmovi bit će prikazani na Danima Europe do 9. svibnja

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime