Subota, 23 ožujka, 2024

Greenwashing – sve je više pokušaja prodaje lažne prirodne kozmetike

Većina će čim ugleda etiketu organsko, prirodno ili vegansko odmah pomisliti kako se radi o dobrom proizvodu. Rijetki će pomisliti kako se radi o marketinškom triku jer je biti 'zelen' sada in. Otkrijte kojim se taktikama proizvođači koriste isključivo zbog - financijske koristi

Proizvode s etiketom zdravog i organskog podrijetla sve češće viđamo na policama trgovina. Osim kod prehrambenih proizvoda, trend povratka prirodi sve je popularniji i kod kozmetičkih proizvoda. Međutim, stručnjaci preispituju stanje organske kozmetike i industrije ljepote koja se temelji na njoj.



Iako rijetko koja trgovina u asortimanu nema barem jedan proizvod koji okvirno zadovoljava kriterije, prije nekoliko godina zbog njih biste morali otići u specijalizirane trgovine koje prodaju prirodne kozmetičke proizvode. U to vrijeme su prirodni proizvodi najčešće bile kreme koje su mirisale na pačuli. Na sreću, industrija ‘prirodne’ kozmetike od tada je jako napredovala.

Danas je trend biti ‘zelen’

Bez obzira kupujete li u supermarketu ili drogeriji, količina proizvoda označenih kao čisti, prirodni, zeleni, netoksični, ili veganski je velika i često je teško odlučiti koji je proizvod najbolji. Većina će čim ugleda etiketu organsko, prirodno ili vegansko odmah pomisliti kako se radi o dobrom proizvodu. Rijetki će pomisliti kako se radi o marketinškom triku jer je biti ‘zelen’ sada in. O ovoj temi se često raspravlja, a u nastavku donosimo razmišljanja dvije stručnjakinje koje će razjasniti što je to greenwashing. I zašto je njegova pojava problematična.

Greenwashing je prodajna taktika kojom se tvrdi da je proizvod prirodan, ekološki prihvatljiv, organski ili ekološki osviješten. A nije ništa od toga”, objašnjava Jenny Duranski, vlasnica i osnivačica tvrtke Lena Rose Beauty u Chicagu. “Može se postići opisom proizvoda, nazivom tvrtke, ili čak upotrebom slika ili dizajna pakiranja zbog kojih bi potrošači povjerovali da je proizvod prirodan.” Izdvaja primjer pakiranja na kojem su cvijeće ili začinsko bilje, nešto što bi potrošača potaknulo da pomisli kako se radi o zdravom i zelenom proizvodu, iako je u mnogo slučajeva prirodno jedino pakiranje. Dodaje kako brendovi to čine iz isključivo financijske koristi jer se prirodna kozmetika bolje prodaje.

‘Prirodno’ kao marketinški trik

Problem nije samo u borbi za potrošače. Da je industrija ljepote gotovo u cijelosti nesređena, smatra Annie Jackson, suosnivačica i direktorica Credo Beauty. Dodaje kako je poseban problem u sektoru američke prirodne kozmetike te ga naziva svojevrsnim Divljim zapadom. “Američka industrija ljepote i njege vrijedi oko 100 milijardi dolara. No, njezina je regulacija izuzetno slaba. Brendovi se najčešće reguliraju sami, bez posebne kontrole”, dodaje Jackson i nastavlja: “Nema zakonskih odredbi za prirodne, obnovljive, održive, sintetičke i slične proizvode. Isto tako nedostaje i onih koji brendove koji krše te standarde kažnjavaju.”

Drugim riječima, gotovo bi svatko mogao riječ ‘prirodno’ koristiti na pakiranju bez obzira koliko je prirodnih sastojaka zapravo u proizvodu. Ovakva vrsta greenwashinga, kako smatra Jackson, pogoršava povjerenje potrošača prema brendovima koji stvarno koriste prirodne sastojke. Komentaru se priključuje Duranski koja smatra kako se lažnom prezentacijom ozbiljno ugrožava pitanje zaštite potrošača. Izdvaja kako je to “varljiva marketinška praksa kojom se riziku izlaže ljude i integritet industrije”.

Kako izbjeći prevaru?

S nedostatkom saveznih propisa (Europska unija zabranila je 1300 kemikalija u proizvodima za osobnu njegu, dok je u SAD-u njih svega 11), bilo bi idealno da potrošači pročitaju što piše na pakiranju i prethodno se informiraju koji su to uistinu prirodni proizvodi. Srećom, sve je više trgovina i drogerija počelo definirati standarde koje brendovi moraju zadovoljiti kako bi bili prirodni. Tako primjerice Sephora ima vlastite ‘čiste’ kriterije, a u Hrvatskoj je trend prirodne kozmetike vidljiv u DM drogerijama koje proizvode vlastite veganske i prirodne proizvode za osobnu njegu. 

U konačnici, za stvarno razvijanje prirodne kozmetike potrebni su i vrijeme i istraživanje. Uz razvoj tržišta i trenutnu ponudu možemo nadodati kako ćemo na policama pronalaziti sve više prirodnih i ‘prirodnih’ proizvoda. Zato nije uzaludno trošenje vremena ako prethodno istražite koji brendovi stvarno jesu zeleni i dobro proučite deklaracije na proizvodima.

Pročitajte još...

Povezano

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime