Ponedjeljak, 10 siječnja, 2022

Nova istraživanja prekomjernu upotrebu Facebooka povezuju s depresijom

Kao i ovisnost o kokainu, nikotinu ili alkoholu, ovisnost o Facebooku, prema zadnjim istraživanjima, povezana je s depresijom, usamljenošću i lošom kvalitetom spavanja

Tijekom rasprava u američkom Kongresu prošle godine, izvršni direktor Facebooka Mark Zuckerberg upitan je vjeruje li da postoji povezanost između mentalnog zdravlja djece i korištenja Facebooka, na što je on odgovorio kako misli da dosadašnja istraživanja nisu relevantna u vezi s tim pitanjem. Slično zataškavanje dugi niz godina nudile su i duhanske tvrtke tijekom saslušanja u Kongresu 70-ih godina prošlog stoljeća kada su govorile kako znanstveni dokazi o povezanosti pušenja i bolesti nisu konačni. No, čini se da znanstvena istraživanja koja se suprotstavljaju tvrdnjama gospodina Zuckerberga svakodnevno rastu.

Vrlo zabrinjavajuća pojava

Ovisnost o Facebooku ili gotovo bilo kojoj drugoj vrsti društvenih mreža postala je uobičajena i vrlo zabrinjavajuća. Takva ovisnost ima iste simptome kao i ovisnost o kokainu, kocki ili alkoholu. Ovisnici troše toliko puno vremena i truda na ovu društvenu mrežu da to negativno utječe na svaki aspekt njihova života. Poput alkohola i kokaina, ovisnici o društvenim mrežama povlače se u sebe kada pokušavaju prestati, a nerijetko slijede mentalni problemi. Kao i ovisnost o kokainu, nikotinu ili alkoholu, ovisnost o Facebooku, prema zadnjim istraživanjima, povezana je s depresijom, usamljenošću i lošom kvalitetom spavanja.

Što se dogodilo prvo, pretjerana upotreba Facebooka, usamljenost, loša kvaliteta sna ili depresija?

Nedavno korelacijsko istraživanje na 354 odrasle osobe, prosječne dobi 25 godina, ispitivalo je poveznanost loše kvalitete sna i usamljenosti na putu s ovisnošću o Facebooku i depresijom. Studija je provedena na University of Education, na Sveučilištu Hoe u Vijetnamu, a provela ju je i objavila profesorica Ho Thi Truc Quynh, u ožujku 2021. godine. Studijom se dokazalo da loša kvaliteta spavanja pridonosi povezanosti ovisnosti o Facebooku i depresiji. Autorica je sugerirala da je loša kvaliteta spavanja vjerojatno posljedica utjecaja plave svjetlosti bilo kojeg električnog uređaja i njezin učinak na cirkadijalni ritam i san. Ovisnici o Facebooku, pokazalo je istraživanje, manje su spavali i imali su općenito lošu kvalitetu sna. Dakle, upotreba Facebooka, sama po sebi, nije bila uzrok depresije, ali je povezana.

Pretjerana upotreba Facebooka bila je povezana i s osjećajem usamljenosti, što je također smanjilo kvalitetu sna, dok je samoća pozitivno korelirala s razvojem depresije. Ispitanici koji su prijavili i visoku razinu ovisnosti o Facebooku i usamljenost imali su najveći rizik od depresije. Suprotno tome, osobe s niskom razinom Facebook ovisnosti i usamljenosti imale su najmanji rizik od depresije. Ova je povezanost zanimljiva, ali ne dokazuje uzročno-posljedične veze.

Ovisnost o internetu dovodi do problema u vezama

Ova otkrića sugeriraju da ovisnost o Facebooku, kao i o bilo kojoj drugoj društvenoj platformi, neizravno utječe na depresiju inducirajući lošu kvalitetu sna. Rezultati ove studije u skladu su s prethodnim studijama koje su također izvijestile da je ovisnost o internetu povezana s kratkim trajanjem spavanja, nesanicom, tendencijom kasnog spavanja, poremećajima spavanja i pospanošću tijekom dana. Studija je također pokazala da je usamljenost znatno moderirala povezanost između ovisnosti o Facebooku i razvoja simptoma depresije. Neka su istraživanja prethodno zaključila da ovisnost o internetu dovodi do problema u vezama, povećava osjećaj usamljenosti i socijalne izolacije, a zatim stvara depresiju. Ostaje za istražiti jesu li određene osobe koje nose nasljedni rizik od depresije osjetljivije na ovisnost o internetu.

Zaključno, prethodne teorije i trenutačni dokazi sugeriraju da bi se rizik od depresije i nesanice mogao smanjiti ako pojedinci ograniče upotrebu svih društvenih medija i izbjegnu izlaganje plavom svjetlu navečer.

Pročitajte još...

‘Vježbanje’ mozga: Kako možete povećati svoj kapacitet za sreću?

Kao što je igranje šaha ili rješavanje križaljki mentalna gimnastika za naš intelekt, 'vježbanje' mozga da osjeti (i ostane) s emocijama sreće, smirenosti i zadovoljstva je mentalna gimnastika za naše emocionalno zdravlje

Nova godina, nova ja: 20 mini izazova za samopomoć koji svaki dan čine boljim

Točno određeni ciljevi mogu biti učinkovit način kako ostvariti vaše snove u budućnosti, ali jednako je važno pronaći i male načine, sitnice kako se svakodnevno brinuti o sebi

7 jednostavnih načina kako se nositi s napadima panike

Puno toga možete učiniti kako biste pomogli svom umu i tijelu te se riješili tjeskobe. Donosimo nekoliko savjeta kako prebroditi napad panike, ako ga ikada doživite

Gubitak pamćenja: Nestaje li naš identitet zajedno sa sjećanjima?

Naša nas iskustva čine onim što jesmo, zar ne? Ako je to uistinu tako, što se događa s onima koji izgube pamćenje? Nestane li njihov identitet zajedno sa sjećanjima?

Povezano

5 činjenica koje dokazuju da se iza jakog karaktera ‘skriva’ osjetljiva osoba

Neke osobe samo naizgled djeluju nedodirljive, no iza te 'fasade' često se kriju vrlo osjetljivi karakteri. Ove se dvije osobine međusobno ne isključuju. Donosimo vam pet karakteristika koje prikazuju da možda baš vi ili netko vama blizak pripada upravo toj skupini ljudi

U novoj godini se riješite neodlučnosti i prihvatite ljepote koje nosi neizvjesnost života

Pokušajte razmišljati na ovaj način: da je život potpuno predvidljiv, ne bi li vam nakon nekog vremena bilo malo dosadno? U ovom brzom društvu, u kojem je šarolik izbor na svakom uglu, žaljenje umjesto donošenje pogrešne odluke je gora opcija. To je sila koja vas može spriječiti da poduzmete akciju, a da bismo joj se suprotstavili, moramo naučiti tolerirati neizvjesnost

Nova godina, nova ja: 20 mini izazova za samopomoć koji svaki dan čine boljim

Točno određeni ciljevi mogu biti učinkovit način kako ostvariti vaše snove u budućnosti, ali jednako je važno pronaći i male načine, sitnice kako se svakodnevno brinuti o sebi

Gotovo je s izlikama: 5 rješenja za vaše klasične meditacijske isprike i strahove

Donosimo vam nekoliko jednostavnih savjeta kako pobijediti sve izlike i opravanja i uz pomoć ovih 'trikova' zavoljeti meditaciju, bez obzira je li riječ o samostalnoj ili vođenoj

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime