Subota, 16 listopada, 2021

Savjet psihologice: Zašto nam je tako teško reći drugima – oprosti?

S obzirom na to da je jedan od najčešćih obrambenih mehanizama koje koristimo kako bismo se zaštitili upravo projekcija, odnosno okrivljavanje drugih za vlastite neprihvatljive osobine, sklonosti i ponašanja, nije čudno da su iskrene i autentične isprike zapravo rijetkost

Riječ ‘oprosti’ ne vrijedi ništa ako je izgovaramo automatski, za svaki slučaj, samo zato jer je druga osoba to od nas tražila ili ako se većinu vremena osjećamo krivi što uopće postojimo, pa hodamo svijetom govoreći ‘oprosti’ i kada jesmo i kada nismo učinili nešto pogrešno.

U školi su nas učili zbrajati, čitati i pisati, a ako smo imali sreće, onda nas je poneki profesor učio i tome kako kritički razmišljati. Nažalost, emocionalna pismenost i komunikacija gotovo se nikad ne nalaze na popisu važnih vještina koje trebamo usvojiti tijekom svog obrazovanja, pa se negdje u kasnim dvadesetim i ranim tridesetim godinama nađemo u situaciji da bjesomučno pretražujemo blogove i web stranice u potrazi za odgovorima kao što su: Je li normalno ovako se osjećati? Jesam li pretjerala? Kako da razgovaram s njim/njom? Ali i: tko je u pravu?

Sitnice koje život znače: 14.000 stvari zbog kojih vrijedi živjeti

Najčešći obrambeni mehanizam
Strah od izlaganja zapravo je strah od ranjivosti, od mogućnosti da budemo povrijeđeni. Isprika često znači priznanje da smo u nečemu pogriješili, da nismo savršeni. S obzirom na to da je jedan od najčešćih obrambenih mehanizama koje koristimo kako bismo se zaštitili upravo projekcija, odnosno okrivljavanje drugih za vlastite neprihvatljive osobine, sklonosti i ponašanja, nije čudno da su iskrene i autentične isprike zapravo rijetkost.

oprostiti
U školi su nas učili zbrajati, čitati i pisati, a ako smo imali sreće, onda nas je poneki profesor učio i tome kako kritički razmišljati

Međutim, bez spremnosti za ispriku nema niti spremnosti da preuzmemo odgovornost za vlastito ponašanje, ali i emocije, misli, pa konačno i svoj život. Bez spremnosti za ispriku teret naših postupaka nosit će druge osobe – naša djeca, naši prijatelji, partneri, kolege. Ako se takvo što događa unutar obitelji, onda je posljedica potpuna konfuzija osobnih granica, identiteta i uloga.

Svatko treba naučiti kako – prestati živjeti tuđe živote!

Emocionalno prisutni, otvoreni i ranjivi
A za promjenu je dovoljno samo jedno: oprosti. Ali iskreno, odgovorno i ranjivo oprosti.
I zato…
Prvo: reci da ti je žao i za što ti je točno žao.
Drugo: pokaži razumijevanje prema osobi koju su tvoji postupci povrijedili.  
Treće: ako možeš, popravi štetu riječima i djelima (ili pitaj što možeš učiniti da se osoba osjeća bolje ako ne znaš).

I ne zaboravi, isprika nije isprika ako pri tome nismo emocionalno prisutni, otvoreni i ranjivi!

Kako se nositi s neizvjesnošću koju nam donose sljedeći mjeseci?


Andrea Gerčar rođena je 1986. godine. Diplomirala je psihologiju na Filozofskom fakultetu u Zagrebu 2010., a nakon toga je završila četverogodišnju edukaciju iz gestalt psihoterapije prema kurikulumu Instituta za integrativnu gestalt terapiju iz Würzburga pri IGW centru Zagreb. Dodatno se usavršavala u području art terapije, transakcijske analize, kognitivno-bihevioralne terapije te terapije usmjerene na samo-suosjećanje.
Ciljne skupine s kojima radi su adolescenti i odrasli s poteškoćama kao što je anksioznost, depresija, nisko samopoštovanje, izloženost traumatskim iskustvima, problemi u komunikaciji i bliskim odnosima, sagorijevanje i/ili konflikti na poslu, problemi identiteta i životnih faza.

Pročitajte još...

5 stvari koje će vam pomoći da lakše prebrodite pandemijsku zimu

Strah, neizvjesnost, ekonomska kriza, bolest... toliko je strahova povezanih sa zimom i koronavirusom. A zima je i bez pandemije za mnoge teško razdoblje, pogotovo ako pate od sezonske depresije. Ovi savjeti stručnjaka neka vam pomognu da što bezbolnije prebrodite ovo teško razdoblje

Događaju li se i vama mnoge stvari pred nosom, ali ih ne primjećujete?

Jeste li opterećenim opsesivnim razmišljanjima o nečemu što se dogodilo u prošlosti ili stalno brinete o budućnosti, a zapravo ste vrlo malo prisutni u sadašnjosti

Je li rad od kuće krivac što postajemo ‘gori roditelji’?

Danas, kada toliko roditelja radi od kuće zajedno s djecom koja se školuju online, svaki je dan postao 'Obiteljski dan na poslu'. A u tome djeca ne vide nikakvu zabavu, posebno ako su roditelji nervozni jer od djece ne mogu normalno ni raditi

Kako se u jeku pandemije oduprijeti – crnim mislima?

Kada ste se pobrinuli za stvari nad kojima imate kontrolu, vježbajte toleranciju na stvari nad kojima nemate kontrolu. Briga je korisna samo kada imamo konkretan problem na kojeg možemo utjecati. U suprotnom, briga privlači još brige, i to je onda priča bez kraja

Povezano

Tako je malo potrebno: 4 geste koje naš život čine – sretnijim

Sreću treba i izazvati, kaže stara narodna poslovica, pa vam stoga donosimo 4 univerzalna 'recepta' kako potaknuti sretne osjećaje u svakodnevnom životu!

Zašto nam nostalgične misli koriste i zašto je dobro sjetiti se starih dana?

Pandemija nas je definitivno učinila nostalgičnijima nego inače. Prisjećanjem na dobre stare dane mnogim ljudima pomaže u podizanju raspoloženja. Donosimo nekoliko razloga zašto je nostalgija dobra, i kako nam nostalgične misli zapravo koriste

Kako se manjak vremena reflektira na naše mentalno zdravlje?

Ponekad je za više slobodnog vremena potrebno odrediti priorite, možda se odreći u nekom trenu nečega i biti dosljedan raspoređivanju vremena. Za postizanje cilja, naime, potrebno je promijeniti način razmišljanja, a ne besmisleno trošiti svoje vrijeme

Svatko ima svoj kotačić života – a što je ono što tebe uistinu pokreće?

S ciljem promocije kvalitetnog života i širenja poruke o tome kako moramo pronaći i probuditi #onostomepokrece, Mixer.hr i organizatori kostimirane humanitarne utrke Zagreb Advent Run pokrenuli su kampanju istoimenog naziva koja će se predstaviti na 14. Weekend Media Festivalu, koji počinje danas u Rovinju

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime