Ponedjeljak, 27 rujna, 2021

Autofagija: koje su vrste posta i kako pomažu mršavljenju?

Autofagija dolazi od grčkih riječi 'auto' i 'phagein', a doslovni prijevod bi bio samojedenje. Zvuči poprilično zastrašujuće ali samo na prvi pogled. Pravo značenje je posve drugačije jer autofagija označava procese u organizmu koji potiču samočišćenje i regeneraciju u  stanicama

Regeneracija stanica vrlo je važna za održavanje vitalnosti organizma pa osim što pomaže mršavljenju potenciranjem autofagije vidljiv je i anti age učinak a istodobno smanjujemo razne zdravstvene rizike.

Prva saznanja o dobrobiti autofagiji potječu iz 60-ih godina prošlog stoljeća. Eksperiment s dvije skupine laboratorijskih miševa otkrio je kako je skupina koja je imala isti ritam hranjenja ujedno pokazivala i manju vitalnost i otpornost od druge skupine – one koja je istu količinu hrane jela s intervalnim postom.

Japanski biolog Yoshinori Ohsumi koncem 80-ih godina prošlog stoljeća započeo je istraživanje procesa autofagije, a vrhunac priznanja za njegovo istraživanje stigao je s Nobelovom nagradom za medicinu 2016. godine. 

Osnovni preduvjet za pojačavanje djelovanja autofagije u organizmu jest intervalni post, odnosno određeno vrijeme kada u organizam ne unosimo hranu – kako bi on počeo trošiti svoje zalihe. Više je takvih načina pa ću objasniti ona koja su u praksi, po mom 30-ogodišnjem iskustvu, pokazala kao najjednostavnija i u svakodnevnom životu lakše primjenjiva. 

12/12

Minimalni period koji je potreban za pojačavanje djelovanja autofagije je 12 sati. 12 sati bez hrane zvuči dugo ali kad se u to uračuna 7 ili 8, a kod nekih osoba i 9 sati spavanja onda je to u praksi lako izvedivo. Dovoljno je prestati jesti nekoliko sati prije spavanja ili još jednostavnije ne jesti odmah nakon ustajanja i zadnji obrok konzumirati 3 sata prije odlaska na počinak.

16/8

Ovo je zahtjevnije jer treba interval konzumiranja hrane svesti na 8 sati, ali u praksi za osobe koje rade od doma ili vikendom te za one koji putuju na posao nije teško. Jede se u razdoblju između 11 i 19 sati, ili 12 i 20 sati, a može i između 8 i 16 sati – ako spadate u skupinu kojima je doručak najvažniji obrok u danu. Ovo je osjetno duži interval posta ali zato bolje potiče autofagiju.

20/4

Teoretski bi ovo trebalo biti još bolje ali u praksi ne funkcionira dobro a vrlo je zahtjevno. Ovakav predugi post često dovodi do pregladnjivanja pa se u vremenu kada je dopušteno jesti – konzumira puno više namirnica nego što je to uobičajeno. 

5/2

Ove brojke ne označavaju sate nego dane – 5 dana u tjednu jedete sve što želite, a 2 ne. Pri tome, muškarci mogu unijeti samo 600 kalorija, a žene 500! Ovo se u mojoj praksi pokazalo vrlo neuspješno u svakodnevnim uvjetima. No, može biti uspješno ako ste 2 dana u kojima ne smijete jesti, primjerice, izolirani od svakodnevnih utjecaja i možete se u potpunosti posvetiti sebi.

AUTOFAGIJA I MRŠAVLJENJE

Da bi autofagija potaknula mršavljenje energetski unos mora biti manji od energetskih potreba! Za pojačavanje djelovanja autofagije važno je i jesti nutritivno visokovrijedne namirnice jer ako, primjerice, unosimo ‘junk food’ onda proizvodimo više otpada koji organizam treba ‘reciklirati’.

Kada radimo redukcije u prehrani uvijek je važno osigurati dostatan unos vlakana i tekućine kako ne bi potaknuli nepovoljne učinke na probavni sustav

U vremenskom razdoblju posta ne smijemo ništa jesti jer i najmanji unos kalorija zaustavlja proces autofagije, ali je poželjno unositi energetski neutralnu tekućinu. Voda, nezaslađeni biljni čaj ili kava bez dodataka osim što ne povećavaju energetski unos, ujedno smanjuju i apetit a važno je napomenuti kako su osjećaj gladi i žeđi jako slični i često se pogrešno tumače.

I na kraju, ali ni u kom slučaju najmanje važno, želudac je elastičan organ čija se veličina prilagođava količini konzumiranog. Kada više puta ponovimo intervalni post želudac se smanji pa nam to olakšava kontrolu količine namirnica koju konzumiramo.


Boris Močinić, dr. sc. prirodne medicine i savjetnik za mršavljenje u Studiju za njegu tijela Močinić radi kontinurano kao savjetnik za mršavljenje od početka 90-ih godina prošlog stoljeća kombinirajući aurikoloterapiju, fitoterapiju i personalizirane upute o prehrani. Primjenjujući holističke principe u mršavljenju proširio je područje djelovanja na neinvazivne aparativne tretmane za oblikovanje tijela i pomlađivanje što je sintetizirao u doktorskoj disertaciji iz područja prirodne medicine. Strast mu je traganje za novim neinvazivnim i učinkovitim tehnologijama pa je među prvima počeo primjenjivati akustične (udarne) valove za rješavanje celulita i HIFU (fokusirani ultrazvuk visokog intenziteta) za smanjivanje dubinskih uzroka starenja.

 

Pročitajte još...

Tajne nutricionista: savjeti za zdravu i uravnoteženu prehranu!

Često smo previše zaokupljeni idejom da moramo drastično promijeniti navike ako želimo vidjeti rezultate, ali ne shvaćamo da neke promjene mogu proizaći iz najjednostavnijih radnji.

Trebamo li prestati jesti mliječne proizvode?

Ljudi nemaju biološku potrebu za ovom hranom, a opet neprestano nam se govori kako je mlijeko sjajan izvor kalcija. Što kažu zagovornici teorije da nam mlijeko šteti zdravlju i da je to savršena hrana u prirodi – ali samo ako ste tele!

Ušne sjemenke su najnoviji wellness hit za samoizlječenje!

Unatoč nazivu, ušne sjemenke ne pružaju blagodati samo uhu – ono je tek 'alat' na kojem se nalaze brojne akupresurne točke koje su povezane s ozdravljenjem cijelog tijela i duha

Autofagija: koje su vrste posta i kako pomažu mršavljenju?

Autofagija dolazi od grčkih riječi 'auto' i 'phagein', a doslovni prijevod bi bio samojedenje. Zvuči poprilično zastrašujuće ali samo na prvi pogled. Pravo značenje je posve drugačije jer autofagija označava procese u organizmu koji potiču samočišćenje i regeneraciju u  stanicama

Povezano

Meditacija ili spavanje: Što je zdravije i bolje za naše zdravlje?

Da je meditacija lakša u odnosu na spavanje, više bi ljudi posezalo za ovom aktivnošću. Pa ipak, donosimo odgovore kako meditacija ima više koristi od spavanja

Kako spojiti hranu i sreću, a da ne utječu na naše debljanje?

Od uloge ugljikohidrata do dodataka prehrane koje vrijedi uzeti, donosimo pregled namirnica koje nam mogu pomoći da se osjećamo sretni - a da nemaju štetnih posljedica po našu figuru!

5 recepata koji vam mogu pomoći u jačanju imunološkog sustava

Vrijeme je promjenjivo, a broj zaraženih koronavirusom raste iz dana u dan. Kako bi osnažili svoj imunološki sustav, zavirite u kuhinjske kabinete i ojačajte svoj imunološki sustav uz pomoć hrane

Trebamo li tek kupljenju odjeću oprati prije nego što je počnemo nositi?

Postavlja se pitanje do koje mjere je potrebno ići kako bismo bili čisti ili zaštićeni (kada je riječ o pandemiji)? Jer, ako ćete dotaknuti rukama kvaku vrata ili slično na javnom mjestu, čemu onda vrijedi oprana odjeća nakon kupnje?

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime