Utorak, 19 listopada, 2021

Kako spojiti hranu i sreću, a da ne utječu na naše debljanje?

Od uloge ugljikohidrata do dodataka prehrane koje vrijedi uzeti, donosimo pregled namirnica koje nam mogu pomoći da se osjećamo sretni - a da nemaju štetnih posljedica po našu figuru!

Izreka kaže da smo ono što jedemo, a sasvim sigurno ste puno puta čuli ili pročitali kako hrana na tanjuru ima moć popravka, ali i pogoršanja našeg raspoloženja!

Od uloge ugljikohidrata do dodataka prehrane koje vrijedi uzeti, donosimo pregled namirnica koje nam mogu pomoći da se osjećamo sretni – a da nemaju štetnih posljedica po našu figuru!

Započnite s razumijevanjem svojih hormona

Hormoni sreće su oni koji nam pomažu da se osjećamo radosno, sretno i smireno. Ti hormoni uključuju serotonin, dopamin, oksitocin i endorfin. Serotonin je hormon o kojem većina ljudi razmišlja u smislu sreće i blagostanja; pomaže u raspoloženju jer omogućuje moždanim stanicama međusobnu komunikaciju i podržava učenje, pamćenje, san i probavu.
U međuvremenu, endorfini pomažu u ublažavanju stresa i boli te mogu izazvati osjećaj euforije, dok je oksitocin povezan s ljubavlju i vezivanjem. Dopamin je hormon koji se oslobađa kada radimo nešto što nam pruža zadovoljstvo; dio je moždanog sustava nagrađivanja. Sve više istraživanja pokazuju da ono što jedemo može utjecati na ove hormone, a zauzvrat i na naše mentalno zdravlje i dobrobit.
Zapravo, ako se osjećate tjeskobno, napeto, razdražljivo ili imate grčeve u mišićima, nesanicu, probavne probleme, zbunjenost ili nemogućnost koncentracije, to bi mogao biti znak da bi vaši hormoni sreće nisu ‘pod kontrolom’.

Ove 3 namirnice nijedan gastroenterolog ne proporučuje za crijeva

Veoma je važno zdravlje crijeva

Devedeset posto našeg serotonina i 50% dopamina proizvodi se u crijevima, pa se isplati razmišljati o zdravlju crijeva kada je u pitanju popravljanje raspoloženja. Cilj je jesti najmanje 30 g vlakana dnevno; prebiotičke namirnice poput luka, šparoga i artičoka koje hrane vaše dobre crijevne bakterije; probiotička hrana koja sadrži zdrave, žive bakterije poput kefira, kimchija, jabučnog octa i kiselog kupusa; i hranu bogatu antioksidansima, koja uključuje lisnato, zeleno povrće, ciklu i bobičasto voće.

90% našeg serotonina i 50% dopamina proizvodi se u crijevima, pa se isplati razmišljati o zdravlju crijeva kada je u pitanju popravljanje raspoloženja

Napunite mozak

Mozak je možda mali dio tijela, ali troši do 30% goriva koje se dobiva iz hrane. Mozak se većinom sastoji od masti i vode pa je potrebno jesti puno zdravih masti, poput avokada, a hidratacija je ključna.
Hrana bogata antioksidansima također je važna za zaštitu moždanih stanica od trošenja. Tamna hrana poput borovnica, crvenog graha, ljubičaste brokule, chia sjemenki, organske kave i kakaa također je prepuna antioksidansa koji su izvrsni za zdravlje mozga, pa ih pokušajte uvrstiti u prehranu što je više moguće.

Budite oprezni s glutenom i mliječnim proizvodima

Prekomjerna konzumacija glutena može uzrokovati probleme s raspoloženjem i radom mozga. Često se misli da će se osjetljivost na gluten pojaviti samo u crijevima ili u simptomima povezanim s kožom, ali kod nekih može izazvati slabo pamćenje, moždanu maglicu i smanjenu kognitivnu obradu, dok drugima može uzrokovati loše raspoloženje i osjećaj depresije.
Istodobno, sir može izazvati blagu ovisnost zbog proteina koji sadrži, nazvanog kazein, koji se u tijelu razgrađuje u kazoomorfini – ti spojevi se vežu za dopaminske receptore u mozgu, što može izazvati želju za sličnom hranom. Kazomorfini imaju opijatski učinak na mozak, što nije dobro. Ako mislite da gluten i mliječni proizvodi imaju negativne učinke na vaše tijelo, razmislite o smanjenju njihove konzumacije.

Anamaria Laslo: Život uz strogu bezglutensku dijetu može biti kvalitetan i zabavan!

Povećajte svoje Omege

Svi smo čuli da je riba odlična ‘hrana za mozak’ i za to postoji razlog. Gotovo 60% mozga sastoji se od masti, a konzumiranje više odgovarajućih masti potaknut će moždane stanice. Omega-3 masne kiseline igraju ključnu ulogu u zdravlju mozga – pomažu moždanim stanicama da ‘pokupe’ neurotransmitere, poput serotonina, tako da se mogu učinkovitije iskoristiti. U idealnom slučaju, trebali bismo jesti nekoliko porcija masne ribe svaki tjedan. 

Uzimajte vitamine B skupine

Vitamini B skupine nazivaju se vitaminima ‘stresa’ zbog svoje sposobnosti da nam pomognu nositi se s pritiscima svakodnevnog života. Posebno je vitamin B6 uključen u proizvodnju neurotransmitera, koji kontroliraju raspoloženje i ponašanje, dok nedostatak B12 može dovesti do promjena raspoloženja i zbunjenosti. 

Gdje sam, pobogu, stavio ključeve? Ili, hranom protiv ‘moždane magle’

Isprobajte mediteransku dijetu

Da treba odabrati jednu dijetu koja podržava zdravlje mozga više od bilo koje druge, to bi bila mediteranska prehrana. Bjelančevine, integralne žitarice, male količine mliječnih proizvoda i mesa, masna riba, mahunarke, veliki broj biljaka i začina te voće i povrće optimalna su prehrana za zdravlje mozga – dodajte puno ekstra djevičanskog maslinovog ulja i ne može bolje.

Pročitajte još...

Nema odricanja: kako ‘hrana za utjehu’ može postati (puno) zdravija?

Zdrava prehrana ne mora značiti salatu u svakom obroku. Bez obzira na to je li vaše omiljeno jelo tjestenina s četiri vrste sira ili lisnato tijesto, nutricionisti kažu kako je moguće svoju omiljenu hranu pripremiti sa zdravim namirnicama

Plemenita gesta Beyoncé! – “BeyGOOD” pomaže ljudima koji su ostali bez domova

Kaže se da uz se uz glazbu prebrode i najteži trenuci, a kada je pomoć najpotrebnija - glazbenici diljem svijeta nastoje pomoći kako god mogu! Među njima je i Beyoncé koja sa svojom zakladom obiteljima koje su uslijed pandemije izgubile domove donira 500.000 dolara

Chez Darling: Umjesto detoxa vrijeme je za comfort food: pohano meso i brownies

Da su normalna sad bi već naveliko miksali smutije za ručak/doručak/večeru; razmjenjivali detox recepte; ispijali hektolitre čaja od koprive; pasli tone salate... S početkom siječnja zdrava prehrana/mršavljenje/vitalnost bili bi imperativ, ali ovaj siječanj je sve drugačije – i tražimo utjehu u hrani...

Bademovo ili zobeno mlijeko: koje je bolje za vaše zdravlje?

Alternativni mliječni proizvodi postaju sve popularniji u svijetu. Konkretno, zobeno mlijeko i bademovo mlijeko pojavili su se kao predvodnici koji zamjenjuju obično mlijeko u receptima i pićima. Je li jedno od njih bolje za vaše zdravlje?

Povezano

Mogu li ove tri biljke pomoći u liječenju nakon srčanog udara?

Čak i suvremena medicina u svoje terapije često uključuje ono što su poznavatelji prirode i liječenja biljkama znali odavno. Prema raznim istraživanj,a ove tri biljke pozitivno utjecati na zdravlje srca nakon doživljenog srčanog udara

Dr. Jeanette Gjurić: Zapadna medicina zanemaruje energetsku komponentu u našem tijelu

Placebo efekt je dokazan, ali nam možda govori i o jednoj drugoj stvarnosti koju mi u zapadnim kulturama zanemarujemo. Ja čak ne bih rekla duhovna komponenta, prije svega energetska, ističe dr. Gjurić

Aaaapćiha – zašto kašljemo te kako spriječiti i izliječiti kašalj?

Svatko od nas iskusi kašalj s vremena na vrijeme, no važno je znati razlikovati bezopasni kašalj od onog koji bi mogao upućivati na ozbiljnije zdravstvene probleme

Ono smo što jedemo: Ove namirnice pomažu u posvjetljivanju zuba

Hrana koju jedemo sadrži enzime koji pomažu u proizvodnji kielina koje su nam potrebne, a koje utječu na naše zube i njihov sjaj. Zanimljivo, zar ne? Stoga, zašto ne odabrati namirnice koje su zdrave, a ujedno nam 'daruju' prirodno sjajnije i bjelije zube

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime