Subota, 23 ožujka, 2024

IN MEMORIAM Phil Spector: Genijalni producent ‘zvučnog zida’ i poremećeni zločinac

...genije i ekscentrik, glazbeni vizionar i lukrativni biznismen kojeg je još 1965. u sjajnom eseju u New York Heraldu pisac (i velikan new journalisma) Tom Wolf nazvao 'Prvim tinejdžerskim tajkunom'. Ili prvim tajkunom tinejdžerskog popa. Zašto? Zato jer je i sam bio tinejdžer i savršeno dobro znao što njegovim vršnjacima treba

Vijesti da je u 81. godini u kalifornijskom zatvoru preminuo Phil Spector već u prvoj rečenici isticale su da je riječ o pravomoćno osuđenom poremećenom ubojici koji je već 11 godina služio kaznu zbog ubojstva glumice Lane Clarkson 2003. godine.



Tek u nastavku teksta spomenut će se ono zbog čega je Phil Spector bio poznat. Točnije, kao jedan od najvećih glazbenik producenata u 20. stoljeću, genijalni tvorac studijskog ‘wall of sound’, dobitnik Grammyja, jedan od velikana uključenih u Rock & Roll Hall of Fame i Songwriters’ Hall of Fame. 

Prvi tinejdžerski tajkun

Spector je doista bio – da parafraziram popularan domaći slogan iz vremena suđenja Gotovini i hrvatskim generalima u Haagu – i heroj i zločinac. I genije i ekscentrik, glazbeni vizionar i lukrativni biznismen kojeg je još 1965. u sjajnom eseju u New York Heraldu pisac (i velikan new journalisma) Tom Wolf nazvao ‘Prvim tinejdžerskim tajkunom’. Ili prvim tajkunom tinejdžerskog popa. Zašto? Zato jer je i sam bio tinejdžer i savršeno dobro znao što njegovim vršnjacima treba. 

“Sa dvadeset i četiri godine on je vlasnik niza korporacija pod imenom Phil Spector Production. (…) Glavni dio korporacije su Phillies Records. Spector je od listopada 1962. (dakle tokom tri godine – op.Z.G.) producirao 21 singl koji su prodani u nakladi od 13 milijuna primjeraka. Svi sa rock and roll pjesmama. Njegov aktualni hit ‘Walking In The Rsin’ u izvedbi Ronettes, uspeo se do 20. mjesta liste Cashboxa i prodao u više od 250 tisuća primjeraka. Njegova posljednja snimka ‘You’ve Lost That Lovin’ Feeling’ u izvedbi Righteous Brothers vrtoglavo se pak uspinje rang ljestvicom. Producirao je i sedam albuma. On je prvi tinejdžerski tajkun!”, pisao je Wolfe.

Početak karijere i prestižan posao u Atlantic Recordsu

Sve je počelo kad je sedamanaestogodišnji Phil napisao ‘To Know Him Is To Love Him’ (zanimljivo je da mu je naslov i ideju za pjesmu dao natpis sa očeva groba), otpjevao je i svirao gitaru na snimci grupe Teddy Bears. Zaradio je 20 tisuća dolara. Kraće vrijeme je  studirao na UCLA i povremeno radio kao sudski činovnik no kad je dobio mogućnost za posao kao prevoditelj s francuskog u Ujedinjenim narodima, vratio se u rodni New York. No večer prije stupanja na posao u nekom se baru družio s tamošnjim glazbenicima, zacijelo zaključio da je samo glazba ono čime se želi baviti te preskočio zakazani razgovor. Vratio se skladanju i te godine napisao još jedan hit – ‘Spanish Harlem’.

Uspjeh je bio golem a tada devetnaestogodišnjem Spectoru donosi i prestižan posao u Atlantic Recordsu kao čelnik njihovog Artist & Repertoire odjela. Već 1961. radi kao producent-slobodnjak  surađujući s Connie Francis, Elvisom Presleyem, Rayom Petersonom, Paris Sisters… te piše nove skladbe. Zapravo, drži čvrsto u rukama sve faze u nastanku ploče: piše skladbe, osigurava izvođače, rukovodi studijskim sessionima… Kad je u listopadu 1962. osnovao vlastitu kompaniju Phillies Records posao se još više zahuktao. Prvi hit na vlastitoj etiketi donijela mu je ‘He’s A Rebel’ Chrystalsa koja je pokazala svu djelotvornost Spectorovog sustava.

‘Spectorov sound’ ili pak ‘wall of sound’

Za razliku od velikih kompanija koje bi istodobno snimili na desetke rock and roll pjesama računajući da će neka od njih proći na tržištu, Spector je radio/snimao jednu po jednu no uz maksimalan angažman. Iz pune snage jer pisao je i tekstove i glazbu, pronalazio nove talente (posebice ženske vokalne skupine), odveo ih u studio i sam vodio sva snimanja koja su – za singl od dvije do tri minute – znali trajati i tjednima. Koristeći gomile svih mogućih glazbala (po dva klavira ili tri gitare uključeni su u jednu snimku), gudače, puhače, nasnimavanja, zvučne efekte… stvarao je doslovno moćan zvučni zid kojeg je industrija (i kritika) nazvala ‘Spectorov sound’ ili pak ‘wall of sound’

Fraza veli – ostalo je povijest jer u ranim šezdesetima svi su kopirali njegov zvuk. Konačno, rade to i danas kad god se netko želi nasloniti na ‘wall of sound’ i osebujni ‘chamber pop’ šezdesetih. Uostalom Spectorov božićni album iz 1963. ‘A Christmas Gift For You By Phil Spector’ do danas je u samom vrhu najboljih ‘christmas’ albuma svih vremena s vrhunskim aranžmanima, produkcijom i izvedbama Philovih pulena Ronettes, Crystals, Darlene Love te Boba B. Soxxa & the Blue Jeans.

Producent za ‘posthumni’ album ‘Let It Be’

U svakom pogledu unatrag na povijest rocka i popularne glazbe nezaobilazan je i Spectorov box ‘Back To Mono’ ili pak (za štedljivije) kompilacija ‘Phil Spector’s Wall Of Sound Retrospective’ sa izvanvremenim pjesmama objavljenim na singlicama s etiketom Phillies Records od 1961. do 1966. Među njima su naravno ‘River Deep Mountain High’ koja je proslavila Ikea & Tinu Turner, ‘Da Do Ron Ron’, ‘Be My Baby’, ‘Baby I Love You’, ‘Unchained Melody’,’Spanish Harlem’, ‘(Today I Met) The Boy I’m Gonna Marry’…

Uzlet Beatlesa, britanska ‘invazija’ koja je Americi predstavila Beatlese, Rolling Stonese, Animalse, Herman’s Hermitse… te pomak u produkciji prema ‘bendovskom zvuku’ Spectorov su nauk gurnuli u drugi plan. No, mnogo je simbolike u činjenici da su upravo Beatlesi izabrali Spectora kao producenta za svoj ‘posthumni’ album ‘Let It Be’, a John Lennon i Harrison kao suradnika na samostalnim projektima. Baš kao i Ramones – veliki fanovi Spectorovog rada sa ‘ženskim grupama’ – za album ‘End Of The Century’ iz 1980. Jer, ostavština Phila Spectora je – pa ma kakav bio aktualni ukus publike – izvanvremena. 

Pročitajte još...

Povezano

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime