Četvrtak, 4 travnja, 2024

Kritika pjesme by Anđelo Jurkas: Beyonce: Jolene

Jolene se doticao i Jack White i nema tko nije, pa će kao pucačica na sigurno pri prevođenju soula na country istu odabrati i Beyonce. Ali neće se poput cover girl Miley zadovoljiti samo na rezonancama vibrata u glasu već će poželjeti dodati novu 'vrijednost' mimo glasovne razlike

Jedina legitimna pretendentica na titulu, zapravo ponosna vlasnica iste, Tine Turner 21. stoljeća, već neko vrijeme održava i podržava Queen B a ka Mrs. Knowles. Svojim diskografskim potezima i glazbenim renesansama od modernog soula i r`n`b-a Destiny`s Child preko legitimate solo karijere bez zavisnosti od Jay Z-a i svog menadžera oca činili su Beyonce referentnu svako toliko kad osjeti potrebu objaviti novi album.

Nema tog terena kojeg se u vidu mainstreama i komercijalne varijante r`n`b-a nije dotakla i svaki put je to činila s dobrim diskografskim razlogom. Ili bi ispitivala teren ili surađivala s producentskim vrhovima od Pharella nadalje, ili bi se stalno dokazivala od debitantskog ‘Dangerously In Love’ preko više ili manje kreativno uspješnih ali uvijek komercijalnih blockbustera i preklanjske ‘Renneisance’, sve do aktualnog ‘Cowboy Carter’ kojim je legitimno kročila na country teren, namignuvši Taylor Swift u lovu na titulu najveće pop zvijezde današnjice. By any means.

Solidna svakako, iznimna nikako

Uz pregršt autorskih pjesama, sjajnih dvostrukih opening singlova ‘Texas Hold Em’ i ’16 Carriages’ kojima je dokazala kako i ovi na prvo uho ‘neprirodni’ žanrovski spojevi kraljice nu soula i modernog countryja itekako leže uz prave melodije, aranžmane i interpretacije, B Girl se drznula obraditi klasik ‘Jolene’. I ne samo prepjevati ga poput Miley Cyrus, već mu mijenjati tekst. Dolly Parton je preklinjala i molila suparnicu da joj ne otima čovjeka, B girl ne moli već prijeti u Rihanna bitch stilu – takni ga, taknem te. Puritanci će uvijek imati problema s bilo kakvim renoviranim čitanjima klasike, pritom zanemariti aranžmanske i ine momente.

Ono što je najveći problem ove i svih obrada odnosnog klasika je činjenica zbog koje se uvijek valja riskirati drvlje i kamenje lynch mase. Naime, sama ‘Jolene’ kao original nije naročita pjesma. Solidna svakako, iznimna nikako. Cijela ta ljubavna saga u interpretaciji kraljice countryja Dolly Parton je dobila mitološke dimenzije nekritičkim sisanjem isto takve publike kojoj je dovoljno da pročitaju i da im netko kaže kako je to genijalno, automatski postaje instantnom. Pa, poklopite uši nadalje, ‘Jolene’ nije remek djelo niti ima bitnih opravdanja biti smatrana klasikom.

Promijenila i preživjela…

Ako je do Dolly Parton, njena izvedba i prenašanje ‘I Will Always Love You’ na još maestralniju Whitney Houston je bila bitno efektnija. Jolene se doticao i Jack White i nema tko nije, pa će kao pucačica na sigurno pri prevođenju soula na country istu odabrati i Beyonce. Ali neće se poput cover girl Miley zadovoljiti samo na rezonancama vibrata u glasu već će poželjeti dodati novu ‘vrijednost’ mimo glasovne razlike.

U kontekstu one stare Bajagine prilagodbe prekrasne Melanine ‘Vidi što sam ti uradio od pjesme, mama’. U ovom slučaju, unaprijedila je, promijenila, pročitala drugačije. I preživjela. Sve drugo su priče za old school konzervativce ili pak TikTok publiku, isti nivo površnosti ih krasi. A Beyonce, samo naprijed, autoritete i mitove treba svaki puta iznova izvrgavati novim kutovima gledanja i propitivati.

Ocjena: 7/10