Utorak, 28 ožujka, 2023

Punk’s not dead: Dvadeset godina od objavljivanja albuma Electro Istra, Tito’s Bojsa

Tito's Bojs su perjanica jučerašnjeg i današnjeg osebujnog istarskog antifa-punka. Odnosno, banda koji gazi putem kojeg su – svaki u svom žanrovskom polju alternative – utrli KUD Idijoti i Franci Blašković

Tito’s Bojs mirne su duše na remasterirano reizdanje albuma “Electro Istra” mogli zalijepiti sticker: punk’s not dead. Naravno ne samo zbog posvete Clashu (i Nenadu Miliću tako milom Joeu Strummeru) coverom “London Burning”(preimenovanom dakako u “Rovinj gori”) ili prizivanjem energije, pa i izravnih utjecaja Dead Kennedysa i bliskih im punk rođaka, već zbog stava i izravnosti tekstova. Kojima je, kao pravom punk proizvodu kontroliranog geografskog porijekla banda čiji su članovi iz Rovinja i Sv. Lovreča, dodan i istarski tradicijski začin. Očit već u prvom “pravom broju” albuma – koji slijedi nakon “Tito’s Bojs intra”. “Bez komentara” kreće s Nedinom frulom iznad funkoidne gitare, ljutih riffova i baraže ritam sekcije. Kombiniranje punkerskih udara i posezanja za drugim žanrovskim predlošcima (pa i zaključnom dionicom na tragu Zappe) važan je adut i banda i albuma.



Tekst je pak izravan da izravniji (gnjevno ispovjedni) ne može ni biti: “Došli su od niotkud, sjebali su naš unutrašnji mir / ja u šoku, zbunjen i totalno lud, ispadam lutak i prolazni hir / nisam njihov, uopće nisam đir/ bez komentara!!!”. Slijedeća “Mast i vlast” prava je dijagnoza i “state of the nation”: “Sve demagozi debeli, cijedi im se mast / samo pune džepove, to je naša vlast”. Zamišljena i odrađena kao rasni punkerski brzac kao i “Čika plavi” – tipičan punkerski komentar na brutalnost policije o kojem su pjevali i mnogi drugi prije Tito’s Boysa. Uz gotovo repersko izgovaranje teksta. “HTV vikend” – i on s frulom u “kontri” s mahnitim dionicama – još jedna je analiza hrvatskog svagdana uz brzoprsti gitarski solo i punkerska himnička višeglasja te promjene ritma.

Perjanica jučerašnjeg i današnjeg osebujnog istarskog antifa-punka

Još očitije su u “Ovako završe svi” ; skladbi koja je i prava pokazna vježba brzine (i žestini) svirke. Ono zaključno “sickmotherfucker” djeluje pak kao hommage znanom uskliku MC5 sa “Klick Out The Jams”. Cover “London Calling” preimenovan u “Rovinj gori” je odrađen by the book, a zaključna skladba na A strani vinila “Nonotova pjesma” nova je vješta posveta clashovskom punk brzacu uz štektanje gitare i razigranu vožnju upečatljivog basa.

Drugu stranu otvara blaškovićevska minijatura “Moštružo”, a za njom “Tajkob”: lucidan spoj kola i ljutog punka uz bas u dijalogu s gitarskim riffom. Nastavak donosi melodiozna “Bily, bily” s elementima ska gitarskog fraziranja i etnoom obojenim solom… Nakon “Ja sam tvoj” s punky jazzy/reggae stilizacijom (koja vuče i na Šarla akrobatu) slijedi “programsko” predstavljanje banda i njegovog razloga postojanja u “Tito’s Bojs Song”. Uz uvodni citat “Hej Slaveni”, agresivna punkoidna jurnjava prava je osobna karta punk antifa banda. “Ugasi pogon” je pak novi klimoglav prema Clashu i funku križanom s brzacima a la Butt Trumpet, a na istom brzinskom tragu je i zaključna “Osjećam se”.

“Electro Istra” izvorno objavljena 2002. u novom remasteriranom izdanju – na kaseti i crvenom vinilu – dobila je i jednako zanimljivu pratnju: dokumentarac o nastanku albuma i banda. Dijeleći estetiku punkerskih DIY projekata te uspjelim kolažiranjem dokumentarnih zapisa, novih izjava, animacije i crteža, ovaj video pratitelj “Electro Istre” dodatno će osnažiti tezu o Tito’s Bojs kao perjanica jučerašnjeg i današnjeg osebujnog istarskog antifa-punka. Odnosno, banda koji gazi putem kojeg su – svaki u svom žanrovskom polju alternative – utrli KUD Idijoti i Franci Blašković.

Pročitajte još...

Parangall / Brain Holidays: Reggae im je mila majka – Jamaican Connection

Najbolji i najzreliji projekt Brain Holidaysa (koji ujedno pokazuje da je izvorna vizija lidera benda Marka Gaćine bila vraški točna) mirne duše može pod ruku s bilo kojim aktualnim albumom globalne reggaeom nadahnute produkcije

EKSKLUZIVNO: Parangall / Gibonni ‘U po ure’ – Po ure bravure

Pet skladbi s 'U po ure' – koliko i traje album – novi su Gibonnijev zgoditak te ga po tko zna koji put cementiraju kao jednog od perjanika hrvatskog (pa ma što to značilo) rock mainstreama, a Nikšu Bratoša kao idealnog, rekao bih i nezamjenjivog, partnera i u studiju i na sceni

Parangall / Benston, Sad sam tu – izvrsni galop svemirskih kauboja

Zaključna 'Vrijeme je stalo' je rutinski skockana laganica slabija od vrtoglavo visokog prosjeka ostatka albuma no, kvragu, nimalo ne umanjuje zaključno ocjenu projekta Benston: odlično! I – dobro došli!

PARANGALL / ALEJUANDRO BUENDIJA, Škrinja – Najbolji domaći album u korona sezoni

Da nije bilo lockdowna i zamiranja koncertne djelatnosti te da je ovoga ljeta i rane jeseni TBF radio ustaljenim ritmom, sigurno je da svjetlo dana ne bi (još) ugledao album Saše Antića iliti Alejandra Buendije. ... za okorjele fanove benda koji žele korak naprijed no bez paljenja mostova za sobom te za fanove (sjajnih) Sašinih rima album stiže kao blagovijest

Povezano

Kritika pjesme: DEPECHE MODE: My Cosmos Is Mine

Dave Gahan i Martin Gore se mogu dalje upuštati u otkrivanje stvari s albuma, kao onih s kojima neće razvaljivati top ljestvice, ali će zasigurno zadržavati ne samo ortodoksne fanove

PARANGALL: DEPECHE MODE – Veći od života i smrti

'Memento Mori' je pokazao da je bend itekako dobro svjestan svih faza i zvučnih pečata koji su obilježili dugovječnu karijeru te da  vraški  dobro zna što s njima uraditi i danas. A – dao bih se kladiti – i u budućnosti

Kritika pjesme: Parni Valjak feat Igor Drvenkar – Moja glava, moja pravila

Akijeva sjena je previše nadvijena nad Husov autorski rad s Valjkom da bi mu itko osim eventualno sina Kikija Rahimovskog mogao sjesti u stolicu, zato su pri odluci nastavka s novim pjevačem, kao i Queen u post Mercury pojavama odvajali novi vokal od benda

Kritika videospota: Nika Turković- Sam(a)

Odabir balade 'Sam(a)' kao spot/singla za aktualni album ovog joj, odraslog, dijela karijere, čini se više nego dobro izvedenim postavljanjem na pozicije prve linije nekih novih imena hrvatskog urbanog popa

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime