Utorak, 15 listopada, 2024

Pop Cooltura: 2020 i 2021. – dvije godine koje se nisu dogodile

Glazbenici su, čini im se, najviše nastradali. I koncertno i od autorskih prava. Ni kazalištarcima nije bolje. Muzeji jedva da su postojali i prije. Noć čitanja knjiga i Interliber su sprečavali jednom godišnje da literaturu ne smjestimo pod stare zanate

Dobro, nije baš tako strašno, ali ne potrga li vas minulih vremena osjećaj da se odbrojavanje dva puta po 365 dana, u zadnja dva kruga i zadnja dva navrata činilo ponešto neobičnijim? Kao, sve nešto trebali bi se pretvarat da vjerujemo u spiku and life goes on i da je sve ok, ali opet je sve znatno drugačije.



I kao, ufamo se kad pogledavamo prema gore s čežnjom i željama za povratak old school normala. Onog bez masaka i COVID potvrda za ulazak u kino, na koncerte, izložbe, muzeje, u teatar, ma, kamo god izlazili da popratite tuđe kreativnosti i umjetničke aspiracije. Nije baš da nas se doživljava, jebat ga, nužda ne pita. Državni i znanstveni anticovid aparati i svi oni koji brinu za svog susjeda, malog čovjeka, vox populija i glasača su odredili prioritete.

Crkve da, shopping centri da, glasački skupovi, sprovodi i protestni skupovi da, škole – hmmm, tak tak, malo da, malo ne, ali koncerti, kazalište, izložbe i kina… pop kultura, ček ček, šta je to ono bilo? 0,9% nacionalnog BDP-a. A haaaaa. OK, ok. Nebitno. Svejedno. Whatever.

Uglavnom se sviralo jer se mora

I onda ni sami ne znajući što misliti o mogućnosti širenja korone kad ste cijepljeni ili niste, na tim open air skupovima ili u mraku kino dvorana, ekipica su se zdogovorili u svakoj državi svijeta tražeći svoje modele dilanja s novim normalom. Mi smo tu dobar dio te dvije godine koje se nisu dogodile sisali kiflu ili gulili banane. Od Čakovca do Dubrovnika. Od Umaga do Vukovara. Kris kros. I natrag.

Uglavnom se sviralo jer se mora ili slične humanitarne akcije u kojem Ministarstva kulture i razne glazbene udruge preraspoređuju proračunski novac na isforsane koncerte u svrhu preživljavanja glazbenika i onih koji od ZAMP-a ne dobivaju tantijeme da ne moraju tražiti prekvalifikaciju na par sezona prat benzinske, kopat krumpire, bacat baklje na pješačkim prijelazima 60 sekundi od crvenog do zelenog i slične akrobacije nedostojne umjetnosti koju su sami birali kao zanat alat. Privid je stvoren. Važno da se svira. Kome čemu manje je bitno. To što je publika prepolovljena i psihološki desetkovana na one koji ne računaju više s efektom leptirovih krila, zapravo se nikog ne tiče.

Pop Cooltura: Novo protestno COVID doba – štogod odlučiš, u krivu si

Nestaju ljudi, nestaju simboli, nestaju vremena

Đorđa Balaševića više nema. Zadnje glazbene žnore koja bi bez mržnja sklopila ruke svih ex plemena Juge. Eric Clapton se svađa s mozgom pa onda i šire pod stare dane diže tužbe kontra fanova koji za par dolara na eBayu preprodaju njegove live bootleg albume. Dežurni moralisti i novopečeni borci za ljudska prava, ali zeru više za ljudsku glupost i ograničenost proglašavaju stihove “Do They Know It`s Christmas Time” rasističkim pa zovu na cancel culture. Muje Nadarevića i Vere Zime je isto prošlo. Nestaju ljudi, nestaju simboli, nestaju vremena. Ostaju neka nova pravila.

Pop Cooltura: Đoletova je zadnja

S koje god strane života, pa nastavno na to i pop kulture gledali, tektonski poremećaj zvan korona irus sa svim svojim mutacijama, fino se izreflektirao na sve segmente društva. Doslovno. Od onog najjadnijeg ex forumaškog koji je metamorfozirao u Facebook doktore čija se samoostvarenja dokidaju u online svađanjima i revolucionarizmima, pa sve do činjenice da su sve vaše tercijarne potrebe za (pop) kulturom – srezane u nekim dosad nedokučivim razmjerima. Nešto što je u osamdesetima prolazilo u pretjeranim B SF akcić filmovima koji bi u vrijeme DVD-a izlazili izravno na DVD-ovima, danas je ono što actually živite. Kad Carpenter to snimi i nazove “They Live”, onda bude kultni. A kad postane stvarnost, onda se pretvori u živi labos.

Film je najmanje dobio po repu, samo je promijenio i prilagodio premijerni teren. Posjet kinima se smanjio onoliko koliko se streaming servisima povećao. Prostor za video igrice neovisno od korone raste li raste i otima primat filmskoj industriji kao broj 1 isplativog u industriji zabave. Glazbenici su, čini im se, najviše nastradali. I koncertno i od autorskih prava. Ni kazalištarcima nije bolje. Muzeji jedva da su postojali i prije. Noć čitanja knjiga i Interliber su sprečavali jednom godišnje da literaturu ne smjestimo pod stare zanate. One otužne slike i fotke s premijera pred dvadeset ljudi u zelenim maskama poput liječničkog konzilija pred zadnji operativni zahvat, postale su predmeti tješenja i bitke – do posljednjeg čovjeka. Ili memeova po društvenim mrežama.

Život u leru

Nakon što ste shvatili da je loto za preživljavanje osobito visok pogotovo ako ste pristali dobit male Billove Gatesove pod kožu i mikročipirati se, onda ste dobili kod na kojem vam priznaju sposobnost kretanja i limitiranu mogućnost limitiranih guštanja limitiranih nastupa ne nužno limitiranih glazbenika. Ako ste preboljeli COVID s prve četiri mutacije i pritom uspjeli neumrijeti – i tada ste u sferi malo više zaštićenih. I čekanja što nakon omnikrona nude. Svi ostali, čekaju jenjavanje petog vala i razvoj situacije.

Hoće li doznati do ljeta 2022., kako optimisti pokušavaju prognozirati računajući s vremenom u kojem se stanje normalizira, štogod im to značilo, jako se bojim dizati palac u zrak i pogledavati poput Haustora nekad u BB. Bolju budućnost. U dizanje ručne ovog života u leru i preživljavanja na poček.

Ali, realno, vrijeme je stalo kucati s krajem 2019. Spušio sam ulaznice za povratničku zajedničku turneju Rage Against The Machine i Run The Jewels u Austriji od cca 150 eura i otišao se izubijati na The Chemical Brotherse u Dom sportova. Sve drugo sve svelo na plakanje za Panonskim mornarem otprilike kao što se cmoljilo za Bowiejem par godina prije.

Uz namješteni osmijeh i naivnu vjeru onih koji se nadaju da će 2022. biti drugačije.

Volio bih krajem 2022. ispasti samo preoprezan i biti presretan jer sam ulovio Billie Eilish bilo gdje blizu Rvackoj i skakao na Idlesima na Jarunu idućeg ljeta, urlajući zajedno s Joeom Talbotom – “I’m like Stone Cold Steve Austin, I put homophobes in coffins…”.

U prvoj godini nastavka naših života.

Pročitajte još...

Povezano

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime