Crveni tepih je prostran. Rosé se ohladio. A filmske ekipe i njihovi uradci djeluje impresivno. Sve ukazuje da se Canneski filmski festival vratio u svoj uobičajeni kolosijek. Za svjetsku filmsku industriju koju je pogodila i druga godina pandemije koronavirusa, otvaranje 74. festivala u Cannesu 6. srpnja je konačno došlo.
“Cannes i slični festivali sada su važniji nego ikad“, izjavio je Jeffrey Greenstein, predsjednik producentsko-prodajne grupe Millennium Media te dodao: “Moramo vratiti glamur na crveni tepih. To ima svojstvenu vrijednost za naše poslovanje.”
Ništa se ne vraća na staro, ali se definira što je to ‘novo’
Cannes je svoje tradicionalne datume trajanja pomaknuo sa sredine svibnja na srpanj, kako bi se prilagodio francuskim smjernicama o sigurnosti od koronavirusa, ali i u vrijeme kada bi se mogao pokazati sveobuhvatni rekordni broj filmova.
Sudeći po prvim projekcijama i reakcijama, Cannes bi mogao biti prekretnica kojoj se nadala filmska industrija. Od skraćenih vremenskih razmaka početka prikazivanja između kina i VOD servisa do streaming divova s većom kupovnom moći više nego ikad, filmski se krajolik radikalno promijenio u posljednjih godinu dana.
Da, ništa se ne vraća na staro. Ali se još definira što je to ‘novo’. Kina u SAD-u i velikom dijelu Europe ponovno se otvaraju, a postoje i ozbiljni znakovi povratka publike u kinodvorane te punjenja kino blagajni. ‘Brzi i žestoki 9’ i ‘Black Widow’, primjerice, postižu predpandemijske rekorde u rezultatima. I sve počinje sličiti na 2019. godinu. Ali…
Najznačajnije promjene u filmskoj industriji kao posljedica koronavirusa
COVID-19 inicirao je nekoliko bitnih promjena u filmskoj industriji – od proizvodnje i financiranja do distribucije i prikazivanja, i sve to samo u zadnjih 12 mjeseci. Beskrajne su rasprave oko ‘windowa’ – koliko dugo bi kino trebalo imati ekskluzivna prava na prikazivanje filma prije nego što on postane dostupan na internetu. Dugogodišnje granice naglo su se pomakle u samo nekoliko dana u trenutku kada su se kina zatvarala, a studiji počeli razmišljati o brzim i alternativnim rješenjima. Universal je potpisao ugovor s američkim kinima u ljeto 2020. godine kako bi smanjio ‘prozor’ između kina i premium VOD-a na između 17 i 45 dana, ovisno o prihodu na kino blagajnama. Disney je najavio paralelna kino i on-line izdanja u SAD-u za neke od svojih najvećih naslova na platformi Disney+, a, slično tome, Warner Bros. je sve svoje kino naslove najavio paralelno s kinima i na platformi HBO Max.
Kako se kina ponovno otvaraju, a kupci procjenjuju filmove koji se nude u Cannesu ove godine, postavlja se pitanje mogu li kino prikazivači ponovno financijski investirati u te nove poslovne modele.
Ključan vremenski razmak prikazivanje filma u kinima i na streaming servisima
Filmski market u Cannesu trebao bi dati prvu naznaku koliko bi taj odskok mogao biti velik i kakav će oblik imati oporavak nakon COVID-a. Ono što se drastično promijenilo jest da je sada kino industrija u puno boljem stanju i počinje stvarati ozbiljne pred-pandemijske prihode za sebe i za distributere. Imaju više argumenata na svojoj strani, ali imaju europsku publiku koja je gladna kino naslova velikih studija, festivala i ozbiljnih autora: i još uvijek nemaju konkurenciju u obliku Disney+ ili HBO Max. Ne smijemo zaboraviti i na listopadski Cine Europe u Barceloni; najveće profesionalno okupljanje distributera i prikazivača – gdje će se pričati samo o jednoj stvari: vremenskom razmaku između početka prikazivanja filmova u kinima i na VOD streaming servisima.
Ovogodišnje izdanje festivala u Cannesu usred srpnja označilo je i započelo novo poglavlje u kino industriji. Dvorane su se otvorile, počeli su ‘fizički festivali’, filmovi kreću u distribuciju bez daljnjeg odgađanja, vratila se publika, rezultati na blagajnama rastu…
No kako i kada ćemo gledati filmove još uvijek nije do kraja definirano. Publike za sve oblike distribucije ne nedostaje, i ona će biti uvijek na dobitku. Zato se i dalje držite kino dvorana, jer će i dalje biti primarni i najvažniji oblik uživanja u sedmoj umjetnosti.