Nedjelja, 26 rujna, 2021

Sound & Vision: Scarlett Johansson protiv Walta Disneyja

Tužba Scarlett Johansson, u kojoj tvrdi da ju je Walt Disney Company prevario objavljujući 'Crnu udovicu' istodobno na Disney Plusu i u kinima, mogla bi drastično promijeniti budućnost filmske industrije

Zakulisne pravne bitke gotovo nikad ne postaju ovako velike i javne. No, u četvrtak je jedna od najvećih zvijezda Hollywooda tužila najveći filmski studio na planeti, šaljući vrlo jake poruke kroz koridor industrije zabave koja već jako dugo trpi od višemjesečnih COVID-19 prekida i promjenjivih paradigmi.

Sukob titana

S jedne strane je Scarlett Johansson koja tvrdi da ju je Walt Disney Company prevario objavljujući “Crnu udovicu” istodobno na Disney Plusu i u kinima. S druge strane, Disney, koji je glumicu u četvrtak osudio, nazivajući njezine tvrdnje “tužnima i uznemirujućim” i optužujući je da pokazuje “bešćutno zanemarivanje” učinaka krize COVID-19. Posljedice ovog sukoba titana mogle bi iz temelja preoblikovati način na koji glumci dobivaju naknadu za svoj rad u vrijeme kada su nove streaming usluge i globalna pandemija poremetile način na koji konzumiramo filmove.

“Pametan potez s njezine strane”, rekao je jedan holivudski agent. “Mnogi drugi glumci navijaju za Scarlett. Ona ima veliku moć i to čini ovaj vidljiv način koji Disney stavlja u neugodnu poziciju. Radeći sve ovo javno, možda bi mogla promijeniti pravila igre.” Zasad je zvijezda “Čuvara galaksije” Dave Bautista jedini Marvelov glumac koji je javno komentirao situaciju, a Alec Baldwin podržao je #TeamScarlett na Twitteru.

Agenti su poludjeli

Sporovi oko plaće između vrhunskih talenata i studija postaju sve uobičajeniji u eri streaminga. Agenti su poludjeli kada je Warner Bros. poslao cijelu listu filmova za 2021. godine HBO Maxu, odlučivši objaviti filmove poput “Dune” i “Godzilla Vs. Kong” na streaming platformi u isto vrijeme kada su se pojavili u kinima.

Glumci i agenti su tvrdili da je ovaj potez spriječio njihove klijente da ostvare svoj puni “back-end” potencijal zarade jer su te isplate bile vezane uz rezultate na kino blagajnama. Warner Bros. je nabrzinu učinio sve kako bi popravio stvari, plativši više od 250 milijuna dolara u pozadinskim ugovorima, primjerice Willu Smithu (“Kralj Richard”), Denzelu Washingtonu (“The Little Things”) i Gal Gadot (“Wonder Woman 1984.”).

No, većina cjenkanja odvijala se iza zatvorenih vrata. Johanssonin je slučaj prvi koji je izašao na vidjelo, umjesto da se mirno rješava, bilo pregovorima ili arbitražom. Čini se da njezin potez ohrabruje druge zvijezde, a poznavatelji industrije govore da nekoliko Disneyjevih glumaca također razmatra vlastite pravne korake. To bi moglo stvoriti “domino efekt”, koji bi Disneyju mogao biti vrlo skup ako će glumcima i redateljima morati dati veći dio od ukupne zarade.

Glumičini odvjetnici tvrde da su svi shvatili da to znači ‘ekskluzivno’ kino izdanje prema kojem ‘Crna udovica’ neće biti dostupna na drugim platformama najmanje 90 do 120 dana

U ovom slučaju nešto je pošlo po zlu. Osobno smatram da je apsolutno zapanjujuće i nevjerojatno da nisu riješili ovaj njezin zahtjev. Ni Disneyju nije ovakva situacija u interesu i ne se želi sukobiti sa Scarlett Johansson. Prema tužbi, Johanssonov ugovor jamčio je široku i jako kino distribuciju filma “Crna udovica”, što znači da će se film prikazivati ​​na najmanje 1500 ekrana. Glumičini odvjetnici tvrde da su svi shvatili da to znači “ekskluzivno” kino izdanje prema kojem “Crna udovica” neće biti dostupna na drugim platformama najmanje 90 do 120 dana.

Vrlo veliki bonusi na blagajnama

Kako bi potkrijepili svoju argumentaciju, tužba uključuje e -mail iz  2019. između glumičinog pravnog tima i glavnog savjetnika Marvela Davea Galluzzija, u kojoj je odvjetnik u studiju obećao tradicionalno kino prikazivanje “poput naših drugih filmova”, dodajući: “Shvaćamo da bismo, ako bi se plan trebao promijeniti, morali o tome razgovarati s Vama i doći do kompromisa jer se dogovor zasniva na nizu (vrlo velikih) bonusa na blagajnama.”

Disney je, pak, uzvratio utvrdivši da je ispunio sporazum. Odnosno, “Crna udovica” je ipak dobila široko kino prikazivanje, a nigdje u ugovoru ne stoji da je premijera filma bila isključiva samo za kina.

Iza zakonskih prepirki krije se sve veći konsenzus da je Marvel napravio slab posao s “Crnom udovicom”. Film je postavio rekord u otvaranju za vrijeme pandemije sa zaradom od 80 milijuna dolara u Sjevernoj Americi, ali su prihodi u sljedećim tjednima drastično i nerazumljivo pali. Disney je u početku tvrdio da je film prvog vikenda i na kućnoj Disney Plus platformi zaradio 60 milijuna dolara, ali još nije otkrio koje su brojke u pitanju kad je riječ o sljedećim tjednima, što bi mogao biti znak da su iznosi razočaravajući. Studio vjeruje da film, koji trenutačno ima 320 milijuna dolara bruto globalne zarade u kinima, neće uspjeti zaraditi 500 milijuna dolara u cijelom svijetu, što je, prema njihovu mišljenju, kratkoročni i nedovoljan uspjeh.

‘Nezasitna umjetnica i poslovna žena’

Konteksta radi, prije pandemije mnogi su Marvelovi filmovi na kino blagajnama premašili zaradu od milijardu dolara. Scarlettin tim suradnika spekulira da je kanibalizacija kino rezultata, uzrokovana lansiranjem filma na Disney Plusu, glumicu potencijalno stajala 50 milijuna dolara u dodatnoj naknadi. Studio, pak, smatra da je to prevelik iznos, jer toliko nije zarađivala ni prije pandemije. U cijelom tom metežu njezina agencija CAA kritizirala je Disney zbog otkrivanja da je glumica unaprijed zaradila 20 milijuna dolara, nazivajući to “oružjem da je prikažu kao nezasitnu umjetnicu i poslovnu ženu”.

Johanssonino mjesto na A-listi je sigurno, pa si može priuštiti otuđenje od strane Disneyja i Marvela. Drugi glumci nemaju tu sreću

Kada se Disney odlučio objaviti blockbustere poput “Cruelle”, “Crne udovice” i “Jungle Cruise” i na Disney Plusu, napravio je novu formulu za izračun ponuda za glumačke bonuse. Upućeni kažu da je za neke zvijezde studio pristao dodati prihode od najma filma na Disney Plusu na prihode od ukupnu blagajnu, dajući glumcima mogućnost da zaradeviše. Warner Bros. je, pak, koristio drugačiji pristup – nagrađivao je dodatnu zaradu, pretpostavljajući da je simultano objavljivanje prepolovilo prihode od blagajna, pa je zapravo udvostručio konačni bruto iznos filma za izračunavanje isplate bonusa.

U ovoj matematici bilo je varijacija. Velike zvijezde poput Denzela Washingtona ili Willa Smitha imaju različite vrste bonusa, koji im daju postotak od svih prihoda koje film ostvaruje tijekom svog životnog ciklusa, od televizijskog licenciranja do digitalne posudbe. Warner Bros. dao je zato glumcima na koje je utjecao streaming na HBO Maxu predujam u skladu s njihovom dobiti tijekom isplate.

Tvrtke poput Netflixa i Amazona spremne su platiti 100% potpore glumcima kako bi za svoje projekte dobile zvijezde poput Ryana Reynoldsa ili Dwaynea Johnsona

No, Johanssonino mjesto na A-listi je sigurno, pa si može priuštiti da je odbace Disney i Marvel. Drugi glumci nemaju tu sreću. Marvelovi filmovi jedni su od rijetkih sigurnih izvora prihoda s kino blagajni. Pojavljivanje u takvom filmu može povisiti glumčevu tržišnu cijenu i pomoći mu da dođe i do drugih lukrativnih projekata.

Međutim, ako Johansson uspije, to bi moglo biti jako unosno za zvijezde njezina kalibra. Desetljećima je najveća plaća filmskih zvijezda uvelike zastajala na 20 milijuna dolara. Streaming ima potencijal povisiti te cijene jer su tvrtke poput Netflixa i Amazona spremne platiti 100% potpore glumcima kako bi za svoje projekte dobile zvijezde poput Ryana Reynoldsa ili Dwaynea Johnsona.

Prisiljavanje na arbitražu pomoglo bi Disneyju da svoje poslovne strategije drži dalje od javne domene i zaštitilo bi ga od teške bitke za odnose s javnošću

No, kako su se tradicionalnije tvrtke agresivno preselile u prostor za streaming, pokrenuvši usluge poput HBO Max, Disney Plus i Paramount Plus, tek trebaju uspostaviti vlastite modele kompenzacije. Taj je nedostatak otkriven tijekom COVID-19, kada studiji nisu imali drugog izbora nego istražiti alternativne načine objavljivanja svojih filmova.

Presuda koja će drastično promijeniti filmsku industriju

Scarletina tužba mogla bi poslužiti kao presuda za sva ova pitanja. No, slučaj možda neće dugo ostati u javnoj sudnici. Disney će vjerojatno pokušati natjerati slučaj na arbitražu, gdje se nekoliko sličnih slučajeva već igra u tajnosti. U tužbi nije naznačeno sadrži li Johanssonov ugovor arbitražnu klauzulu, ali takva klauzula bila bi standardna. Prisiljavanje na arbitražu pomoglo bi Disneyju da svoje poslovne strategije drži dalje od javne domene i zaštitilo bi ga od teške bitke da zadrži dobar imidž u javnosti.

Pred nama je još jedno uzbudljivo poglavlje poslovne priče iz Hollywooda koje će vjerojatno drastično promijeniti filmsku industriju.

Pročitajte još...

Zagreb City Style: Prisluškujući ženske razgovore…

U debelom hladu popularnog kafića sjede žene raznih generacija. Moderne, obrazovane, samosvjesne, majke, sestre, prijateljice, u svojoj ispravnosti sutkinje i porota. Taj prijeki sud ima dugu ruku koja će doći do svake od nas

5 lokacija za fotografiranje na Jadranu koje oduzimaju dah!

Hrvatska je zaista prepuna očaravajućih mjesta koja su idealna za fotografiranje, bilo da želite zadiviti prijatelje preko društvenih mreža ili ih želite zadržati samo za sebe kao dragu uspomenu

Go green: 10 fenomenalih modnih brendova koji vode održivo poslovanje!

Održivo poslovanje od trenda srećom postaje imperativ u svim industrijama pa tako i u modnoj. Donosimo 10 kvalitetnih i trendi robnih marki koji vode održivo poslovanje i koje bi se svakako trebale pronaći na vašoj shopping listi

Božidar Domagoj Burić: Uskoci su bili frajerčine per excellence!

Dokumantarno-igrani film Doba uskoka scenarista i redatelja Božidara Domagoja Burića, već je prvoga dana prikazivanja u kino dvoranama ušao u top 5 filmova u svim hrvatskim kinima. Za Mixer.hr Burić otkriva zašto voli povijest, kako je snimio brojne uspješne projekte te o planovima da konačno snimi i film o Dioklecijanu

Povezano

Sound & Vision: Po čemu pamtimo ovogodišnje dodjele Emmy nagrada?

Najveći dio iznenađenja došao je iz glumačkih kategorija u kojima su pobjednici bili isključivo bijelci, što je bio korak u pogrešnom smjeru s obzirom na prepoznavanje širine raspoloživog talenta, a cijelu je aferu vratilo u #EmmysSoWhite moment.

Sound &Vision: Deepfake – od igračke do alata i skupocjenih reklama

Deepfake-ovi su privukli široku pozornost zbog njihove upotrebe u lažnim pornografskim videima slavnih, lažnim vijestima i financijskim prijevarama. To je izazvalo reakcije informatičke i medijske industrije te državnih vlada u nastojanju da otkriju i ograniče njihovu upotrebu

Sound & Vision: Kako je hip hop postao najprofitabilniji glazbeni žanr

U posljednjih nekoliko godina vidjeli smo kako sve više repera postaju sponzori određenih brendova ili posebnih kampanja. Post Malone i Bud Light; Cardi B i Pepsi; kao i Snopp Dogg i Dunkin. Popis se može nastaviti u nedogled, ali poanta je da su robne marke shvatile kako su reperi predvodnici kulture i što je najvažnije - utječu na prodaju

Sound & Vision: Kako je jedan sjajan film pobijedio streaming servise

S obzirom na to da se radi o filmu o križarskom pohodu jednog lika za povezivanje sa stvarnim, postoji nešto u vezi s tim što izgleda gotovo poetično: "Free Guy" je premijerno pušten samo u kinima (to je rijetki film ovog ljeta koji se ne natječe sam sa sobom na streaming platformama)

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime