Utorak, 26 ožujka, 2024

Dolce vita: Klaudio Tomaz i Motovun Boys – jedna od glavnih snaga istarske vinske scene

Stil vina koje proizvodim dosljedno prati moj karakter. Uvijek slušam svoj instinkt i ne obazirem se previše na to što će netko reći ili misliti. Ta se moja karakterna crta, nazovimo je svojeglavost, preslikava i na karakter mojih vina. Za sada ne mijenjam taktiku jer je pobjednička, ističe Klaudio Tomaz

Tko bi rekao da će vinari iz motovunskog kraja, u vinskim krugovima popularno nazvani “Motovun Boys”, postati jedna od glavnih snaga istarske, pa i hrvatske vinske scene?



Spoj mediteranske i kontinentalne klime u podbrežju Motovuna svakako pogoduje dozrijevanju grožđa te oplemenjuje vina vrlo intenzivnom aromatikom, ali da će Motovunjani biti baš toliko važni, dobri, izvrsni, odlični, posebni, svoji i – izvan okvira… tko bi se tome nadao?!

A dogodilo se upravo to! Ne samo slavne malvazije nego i terani; ne samo roséi nego i pjenušci rađeni klasičnom metodom, pa macerirana vina i “crnjaci” nalik amaroneu…sve se to rađa upravo ovdje. I višestruko nagrađuje kod kuće i u inozemstvu. Priču, naravno, prepoznaju i kritičari i, što je najvažnije, kupci, kušači, uživatelji i poklonici.

Nikad se ništa veliko ne događa ni iznenada ni preko noći

U ovoj priči koju pišem ulogu ima Klaudio Tomaz koji u Motovunu neosporno ima i odlično vinsko susjedstvo. Tu su veterani Benvenuti, mlada snaga Fakin, kao i Roxanich, velikan u svojoj posebnoj klasi. I onda – dogodio se – Tomaz. Ili bolje reći, on je ovdje starosjedilac i, također, svojevrsni veteran. Jer nikad se ništa veliko ne događa ni iznenada, ni preko noći.

Obitelj Tomaz još od davne 1918. njeguje tradiciju proizvodnje istarskih delicija, ponajprije vina, ali i maslinovih ulja i rakija. A Klaudio, koga ja od milja zovem Hemingway, jer me na njega podsjeća i likom i bradom i posebnom energijom – nije književnik, ali svakako jest svojevrsni umjetnik.

“Naša vina nastaju u vinogradu, a ne u podrumu, uz pomoć intervencija… Maksimalno nastojimo iskoristiti blagodati koje pruža motovunski terroir, a to i vina čini drugačijima od drugih m alvazija, muškata ili terana. Svako vino priča svoju priču, a svatko ih čuje na svoj način. Nemoguće se odlučiti koje mi je vino, tj. sorta najdraže, ali ipak su malvazija istarska i teran istarski, kao dvije vodeće sorte, zavrijedile najveću pažnju. Stil vina koje proizvodim dosljedno prati moj karakter. Uvijek slušam svoj instinkt i ne obazirem se previše na to što će netko reći ili misliti. Ta se moja karakterna crta, nazovimo je svojeglavost, preslikava i na karakter mojih vina. Za sada ne mijenjam taktiku jer je pobjednička, što dokazuje veliki broj medalja koje iz godine u godinu pristižu u našu vinariju“, ističe Klaudio koji je vinar (iz)van okvira.

Ljubav je bila presudna

Čini se da njegova osobenost, upornost i ljubav prema vinu, ali i ljubav unutar te prekrasne obitelji presudna za vrhunsku kvalitetu. Jer, u ovoj obitelji Klaudijevim mama i tata Bogomila i Bruno, zgodna supruga Danijela, spektakularno lijepe (i uspješne) kćeri Stefani i Melani te vrlo angažirani sin Antonio, pa čak i mala Klaudijeva unučica Viktorija – vidno dišu kao jedno biće. Ljubav je, rekla bih, ponajprije ta koja je postavila Tomaza na sam vrh vinske karte Lijepe naše, a recept je samo naizgled jednostavan: dugogodišnja obiteljska tradicija i jedinstveni motovunski terroir plus strast i vinsko znanje.

Cijela je obitelj na neki način uključena u vinski posao a vodeću ulogu, uz mene, ima sin Antonio koji će uskoro biti inženjer vinarstva”, ističe Tomaz za kojeg je ovih dana počelo važno novo razdoblje, nova epoha, ali i nastavak svega što godinama rade.

Prvo u hotelu Sheraton u Zagrebu pa onda u Ambasadoru u Opatiji, Tomaz je nedavno predstavio novi dizajn svojih vina, točnije, novi  vizualni identitet i kompletan rebranding vinarije. Dosadašnji grb Motovuna na etiketama zamijenjen je znakom koji predstavlja svojevrstan potpis dvaju glavnih aktera u stvaranju vina – obitelji Tomaz (T) i Motovuna (M), a vizualni identitet upotpunjuje i slogan “vina van okvira” koji naglašava posebnost vina Tomaz te način razmišljanja i djelovanja obitelji.

Upravo dobra kombinacija naše obitelji i terroira  logično je i dovela do novog zaštitnog znaka, tog svojevrsnog potpisa TM, u kojem T stoji za obitelj Tomaz, a M za Motovun, mjesto gdje nastaju vina“, ponosno kaže Klaudio Tomaz, iako bi „T“ slobodno moglo stajati i za terroir.

Dizajn se naslanja na tu posebnost, dok vizualnu poveznicu s etiketom čini impozantan okvir u središtu koji daje dojam umjetničkog djela, izvan čijih granica se šire motivi motovunskog terroira.

“Taj je terroir definitivno inspirirajući, ne samo za mene, nego i za svakoga tko se ovdje nađe. Formula u koju mi vjerujemo, a koja se i pokazala uspješnom je terroir u kombinaciji s obitelji. Specifičnost ovog terroira je da pruža  velik prostor za eksperimentiranje u procesima proizvodnje grožđa  a sve u cilju vrhunska vina, u doslovnom smislu – vina van okvira. Veliki sam prirodnjak i zaljubljenik u prirodu iz koje crpim energiju, pa se bavim i lovom i tratufarenjem. Moglo bi se reći da priroda objedinjuje sva moja ‘zanimanja’.”

Vina van okvira podijeljena su u četiri kategorije

Na novoj etiketi je jasno kao dan da je ovdje nešto (iz)van (da ne kažemo i iznad) uobičajenih okvira. To je prepoznatljiv vizualni identitet koji naglasak stavlja na posebnost, autentičnost i svojevrsnu neukrotivost ovog brenda i ovog vinara. U namjeri da se slogan vizualno poveže s etiketom, svaki je motiv motovunskog terroira prikazan na način da vizualno “izlazi” van okvira. Dodatni grafički element, koji upotpunjuje koncept brenda, predstavlja legenda koja se posebnom tehnikom dodatno lijepi na papir etikete. Svrha je aludirati na legende koje se nalaze pokraj umjetničkih djela na zidovima muzeja.

Na sličan način, legenda na etiketi Tomazevih vina prenosi informacije o njima. “Vina van okvira” podijeljena su u četiri kategorije, tj. linije: pjenušava, svježa, odležana i premium. Svaka je povezana s jednim motivom Motovuna, pa je tako za pjenušava vina motiv rijeka Mirna, u kojoj mjehurići kisika omogućuju život, a za svježa vina specifična kombinacija teškog ilovastog i laporastog tla prošaranog karakterističnim pukotinama, čiji jedinstven sastav daje prepoznatljivu mineralnost i svježinu.

Odležana vina, ukroćena i zaokružena u hrastovim bačvama, naslanjaju se na motiv hrasta lužnjaka koji prevladava bajkovitom Motovunskom šumom, koja je dom i najekskluzivnijoj istarskoj namirnici, ujedno i posljednjem motivu – bijelom tartufu koji Klaudio neumorno traži. Upravo se bogata aroma tartufa prepoznaje u liniji premium vina.

Plod doživljaja motovunskog ambijenta s vinima

Osim što publika cijeni, voli pa i obožava Tomazeva vina, pa je samim kušanjem uvijek u interakciji s vinom, sada se dodatna interakcija postiže skeniranjem QR koda integriranog u etiketu, koji kušača videom instantno “teleportira” u prelijepi Motovun. Po Klaudiovom mišljenju, to je najljepši gradić na svijetu, a sasvim sigurno to i nije daleko od istine. Osim, dakle, što kušate vino i osjećate njegov miris i okus, sada i vizualno postajete dijelom priče koja prikazuje prizore iz svakodnevnog života autora vina.

Za grafički aspekt zaslužan je dizajner Igor Palčić iz Over studija koji za atraktivne vizuale kaže da su “plod doživljaja motovunskog ambijenta s vinima”.  No, to još uvijek nije sve. Na događanjima u Zagrebu i Opatiji Tomaz je najavio i izgradnju impresivne nove vinarije u Motovunu, koja će dizajnom i mogućnostima pratiti motive novih etiketa butelja.

Nada se da će se impozantnu novu vinariju moći posjetiti već iduće ljeto, 2023., a i ona će biti spektakularna, što se vidi na renderiranim fotografijama, baš kao što su i “vina van okvira”. Sam okvir podsjeća na korten, vrstu čelika koji pri dodiru s vremenskim utjecajima stvara čvrsti sloj patine te tako štiti elemente od daljnje korozije, poprimajući ‘hrđavi izgled’. Cilj je stvoriti vizualnu asocijaciju na buduću vinariju čija će fasada biti obložena tim materijalom.

A koja je Klaudijeva vizija? “Vizija za budućnost je, osim stvaranja monosortnih vina, proizvesti i 2 velika cuvée vina, tj. kupaže, te se u potpunosti posvetiti ekološkoj proizvodnji, premda smo već sada na tom putu.”

Dolce vita.

Pročitajte još...

Povezano

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime