Kultura vina? Da ste ovu sintagmu u nas izgovorili prije samo jednog desetljeća, moglo vam se lako dogoditi da naiđete na podsmijeh i porugu. Kakva kultura vina?! Danas, pak, sve više Hrvata hvata priključak sa svijetom i drži da, doista, kultura vina spada u opću kulturu, osobito stoga što smo zemlja koja proizvodi (sve bolja) vina. No, čak i nevezano za to, ne znati ama baš ništa o vinu danas je jednako kao ne znati kako se koristi pribor za jelo. Shodno tome, Rijeka, treći najveći grad u Hrvatskoj, a drugi na moru, nesumnjivo je i neosporno zaslužila pravu, veliku, dobro opskrbljenu vinoteku; mjesto na kojem će i domaći i turisti moći kupiti kvalitetna, izvrsna, pa i rijetko dostupna vina iz gotovo cijelog svijeta.
Atraktivno, minimalistički uređen prostor koji arhitektonski potpisuje Lara Komadina, smješten je na odličnoj poziciji, preko puta parkirališta Delta, a blizu riječkog HNK Ivana pl. Zajca. Prevladavaju strana vina, osobito talijanska i francuska, ali su svoje mjesto ovdje dobili i vinari Istre, Plešivice, kontinentalne Hrvatske te ponešto kvarnerskih vina. Od talijanskih je tu npr. Bella Vista s pjenušcima, zatim u Hrvatskoj premalo prisutna fantastična Marina Cvetić i sva velika imena talijanske vinske scene kao što su Sassicaia, Ornellaia, Gaja, Amarone, Luce Brunello di Montalcino…Naravno, ovdje je i veliki izbor šampanjaca i, što je meni osobito drago, vrhunskih roséa. Tu su i inače teže dostupni Slovenci kao što su vinarije Gordia, Dolfo, Bjana,Krapež…
Naglasak na vrhunskom vinu
Cijene vina su nešto niže od onih u zagrebačkim vinotekama, a kreću se od 6 pa sve do 2000 eura po boci, jer, kako kažu, teže ići u širinu i ponuditi veliki raspon vina – kako cjenovno i zemljopisno, tako i kvalitativno. S naglaskom na vrhunsko. Uostalom, jedan od trojice suvlasnika, Jadranko Smokrović, uistinu je karijerno vezan samo uz top-brendove. Na kvarnerskom je području ponajprije poznat kao ugostitelj a kasnije je impresivne čak 22 godine bio usko povezan s najvećim proizvođačima šampanjaca na svijetu, koncernom Louis Vuitton Moët Hennessy.
U toj je prestižnoj vinskoj kući obnašao više funkcija, među kojima: direktor tržišta za centralnu i istočnu Europu i vodio brigu o čak 8 zemalja – od Slovenije do Albanije; bio je direktor prodaje, brand manager, high image account manager… a posao je uključivao kontrolu distributera u smislu poštivanja standarda kompanije, cijena, prodajnih mjesta, marketinga i cjelokupnog imagea kuće. Jer, image je sve. Uz kvalitetu, naravno.
Odradio je, prisjeća se, preko 1200 edukacija za oko 6 tisuća ljudi – u svojstvu “training the trainer” uloge. Valja imati na umu da se ovdje radi o brendovima kao što su Krug, Veuve Clicquot, Dom Perignon, Ruinart…kao i konjacima Hennessy. Smokrović se prisjeća kako se u vrijeme kad je 2006. počeo raditi s Moët Hennessy grupacijom nigdje u Hrvatskoj nije mogao naručiti šampanjac na čašu i zadovoljno govori o tome kako su se stvari ipak promijenile nabolje.
Već deset godina, na Fakultetu za menadžment u turizmu i ugostiteljstvu u Opatiji, Smokrović predaje o šampanjcima, pjenušcima i destilatima, a prije otprilike godinu i pol dana je s poslovnim partnerima, nogometnom zvijezdom Igorom Budanom i biznismenom Damirom Krnićem samostalno pokrenuo veleprodaju vina.
Važno je da kupac može dobiti dobar i ozbiljan savjet
Zapravo je Wine&Co primarno distributer vina kojem vinoteka služi kao showroom – Kad smo shvatili da zapravo nemamo gdje prodavati vina koja uvozimo, tj. da u se u Rijeci fino vino dosad prodavalo uglavnom u prodavaonicama koje nisu specijalizirane za vino, uz izuzetak odličnog Fino Vino, koji je ponajprije ipak wine bar, shvatili smo da definitivno moramo otvoriti vinoteku. Nismo željeli da to bude neki mali prostor, nešto stisnuto na nekoliko četvornih metara nego prostran, svijetao prostor s parkingom, a opet blizu središta grada gdje će se uvijek “nešto zanimljivo” vinski događati i gdje će kupac moći dobiti ozbiljan i stručan savjet o kupnji pravog vina – kaže Smokrović.
I doista, nakon impresivnog otvorenja kojem je nazočilo preko 300 gostiju, a kušala su se najbolja vina uz jela s potpisom talijanskog chefa Boba Cerea (čiji je restoran “Da Vittorio” ovjenčan s tri Michelinove zvjezdice).
Domaći proizvodi
Kuhali su ovdje i Ante Božikov iz konobe “Opat” kao i Andrija Kero iz “Smokvice”, a programi su se odmah nastavili. Predstavila se vinarija Radovan kojoj je prisustvovao osobno i vinar. Vinoteku su nedavno posjetile vinski izbirljive članice udruge WOW/Women on Wine kojima je zanimljivo “slijepo” kušanje izvrsnih hrvatskih, slovenskih i talijanskih etiketa priredila sommelierka i predavačica HSK, Lucija Matijević. Kušali su se odreda domaći proizvodi jer baš takvu gastro ponudu njeguju u Wine&Co – pa su WOW-ice probale šunku Buretić iz Bregi, izvrstan sourdough kruh Eci-peci iz Matulja, Učkarski sir s vrha Učke – sve servirano na dizajnerskim tanjurima koje potpisuje Traversa iz Rijeke.
Nedavno je ovdje bila prezentacija izvrsne vinske kuće Ca’ del Bosco iz talijanske Franciacorte najpoznatije po pjenušcima, a kako stiže vrijeme obilježeno mladim francuskim vinom Beaujolais Noveau, u vinoteci će ga predstaviti Lucija Matijević. Uskoro će u Wine&Co i slavni sommelier Klaudio Jurčić javnosti predstaviti svoje vinarske uratke stvorene u suradnji s poznatim hrvatskim vinarima. O tome je Dolce vita već pisala – a radi se o Tomcu, Dobrinčiću, Galiću, Terzolu, Sontacchiju, Agrolaguni i vinariji Mrgudić-Bura. Bit će tu i prezentacija vinarija Amarone Speri, Bella Vista, fantastičnog šampanjca Laurent Perrier…i još puno toga – ritmom od dva puta tjedno. Smokrović živi za promociju vina i tvrdi da ga u poslu najviše veseli dobar i zanimljiv promotivni vinski event.
Veliki uspjesi iz prošlosti
Također, obožava evente pa u svoju bogatu biografiju opravdano s ponosom može ubrojiti događanja poput onog kad je daleke 1998. u oronuloj zgradi zagrebačke tvornice Badel za Moët & Hennessy organizirao event za pamćenje. Ondje je servirano preko 4 kilograma kavijara, a pili su se vintage šampanjci Dom Perignon iz 1996. i 1998. Kao danas se sjećam konobara pod maskama, pladnjeva s kavijarom, baršuna po stepenicama, svijeća kojima je događaj osvijetljen, kristalnih ogledala i čaša punih izvrsnog šampanjca – sve u kontekstu oronule tvornice.
Koja jukstapozicija! 250 godina konjaka Hennessy, Smokrović je proslavio u središnjem zagrebačkom multi –purpose prostoru na Trgu Bana Jelačića, Johanu Francku, a organizacijom je obuhvatio tri zemlje: Hrvatsku, Srbiju i Bosnu i Hercegovinu – pa je svaka sudjelovala sa svojim izvođačima. U Ljubljani je, pak, organizirao finale čuvenog Veuve Clicquotovog Business Woman Awarda, a i danas se najviše “hrusti” na događanja koja će svima zauvijek ostati u pamćenju.
Moderna vinoteka
Nema sumnje da će uspjeti jer Wine&Co je pokazna vježba o tome kako bi trebala izgledati i poslovati moderna vinoteka čiji vlasnici znaju posao. Uskoro će se u ovom 204 četvorna metra velikom prostoru održati večer fantastične vipavske vinarije Sutor, što svi pravi vinski znalci s nestrpljenjem očekuju. Tu je i izdvojena prostorija za pušenje cigara kad se želite odmoriti od razgledanja (i kušanja) impresivne zbirke vina koja zasada broji blizu 500, a zaustavit će se, kažu, na 1110 etiketa. Nema sumnje da će prostor biti tražen za unajmljivanje i organizaciju privatnih večera, evenata, edukacija, timskih buildinga u obliku hedonističkog uživanja, itd.
Osobno nisam brojala, ali netko je rekao da u Zagrebu ima 17 vinoteka, a Rijeci je ovo prva, veća, ozbiljnija. I – svaka joj čast. Tko ima slatki zub i voli vrhunska maslinova ulja, ovdje može potražiti talijanske Panettone (kao i meni omiljene uskrsne Colombe), a ekstra djevičanska maslinova ulja većinom su iz Istre. Ima i nešto žestokih pića, a meni je drago da imaju moj predragi Laurent Perrier šampanjac, premda se ne bih se bunila niti na jedno od ovdje ponuđenih delicija.
Dolce vita.
Fotograf: Ištvan Širola