Petak, 11 listopada, 2024

Život na sjeveru: Sliku svoju ljubimo, samo bez pretjerivanja!

Tu i tamo dopušteno se igrati sa svime, ali treba znati stati kada je kraj i podvući crtu, jer živjeti u virtualnoj laži - jednostavno nema smisla. Jer ona perfektna slika Doriana Graya na kraju bude – uništena!

Dakle, priznajem: volim urediti fotografije koje objavljujem na socijalnim mrežama. Nije mi strano malo pojačati svjetlo, srediti kontrast, dodati mrvu boje i općenito učiniti završni uradak primamljivijim od originala.



Jasno, riječ je o sitnim prepravkama koje ne odstupaju previše od originala, a o pretjerivanju bilo kakve vrste, jednostavno, nema govora. Uostalom, tko se ne voli malo urediti? Znate li nekoga tko tvrdi da na fotografiji želi izgledati gore nego uživo i da još pritom to poželi objaviti?

Kako su stvari izmakle kontroli?

Nismo li se u vremenima dobrih starih fotoaparata bez filtera i fotoshopa namještali pred kamerom i reflektorima u posebnoj odjeći i uz smješak trudili se ispasti što bolje – kako bi nam rođendani i ostale prigode zauvijek ostali lijepa slika u albumu… Zaboga, niti je to nešto neobično niti smo izmislili toplu vodu – nova su samo vremana i tehnologije kojima smo se jednostavno prilagodili, neki bolje, drugi nešto lošije.
No, stvari su izmakle kontroli. Posljednjih godina, naime, svjedočimo dramatičnom trendu upotrebe filtera na društvenim mrežama i obrade fotografija u kojima je objavljeni materijal često miljama svjetlosnih godina daleko od originala.  

Situacija se posebno otela kontroli među takozvanim influencerima koji zahvaljujući obradi ‘siju teror’ ljepote i mladosti, čitaj filtera i fotoshopa, dok im vojska pratitelja slijepo lajka, dijeli i odobrava sve navedeno – usput i kopirajući svaki njihov virtualni potez. Objašnjenje i značenje, ove meni nevjerojatno iritantne riječi, kaže slijedeće: influencer u engleskome jeziku označuje općenito osobu, ili skupinu osoba koja ima kakav utjecaj. U poslovnome jeziku taj naziv nosi osoba, ili skupina koja može utjecati na poslovne odluke zbog svojega ugleda, položaja ili veza, a čije mišljenje i djelovanje ima veću težinu od mišljenja, ili djelovanja njihovih kolega, ili usporedivih skupina.

U hrvatskome se jeziku, u poslovnome žargonu, engleska riječ influencer upotrebljava u tome značenju, ali ona ne pripada standardnomu jeziku. Ta se riječ, također, upotrebljava i u engleskome, hrvatskome i norveškom u vezi s društvenim mrežama i popularnošću koju osoba ili skupina na njima ima. Influenceri su, u tome kontekstu, često poznate osobe, novinari te stručnjaci u pojedinim područjima, tj. osobe koje na društvenim mrežama imaju mnogo sljedbenika.
I to je sasvim pristala definicija iz koje razumljivo proizlazi da je određena osoba utjecajna, zahvaljujući svom radu i djelovanju, a shodno popularnosti uspjela je sakupiti i respektabilan broj sljedbenika koji prate i poštuju njen rad. I tu ništa nije sporno.

Norveški zakon o influencerima konačno uvodi red na društvene mreže

Problem je u tome što se, zahvaljujući eksploziji društvenih mreža, dostupnosti svega i svačega, enormnom srozavanju kriterija na gotovo svim područjima, ali i činjenici da su više-manje svi dosegnuli orginalno proročanstvo Andya Worhola, koji je davne 1968. rekao: “U budućnosti će svatko biti 15 minuta svjetski poznat” – danas baš svatko proglašava utjecajnim. Pri tome se u virtualnoj stvarnosti nude nevjerojatno dobre fotografije, kupuju se sljedbenici i naručuju komentari – i jednostavno se brišu veze sa stvarnošću.

Mladi su opsjednuti lažnim izgledom i očajnički pokušavaju biti nešto što nisu, na libe se pošto-poto postati slavni, ili barem influenceri, a sve to uz minimalan ili gotovo nikakav trud, još manje rad.

Kako bi barem dijelu navedenog kaosa stala na kraj norveška je vlada donijela tzv. zakon o influencerima koji uskoro stupa na snagu, a koji između ostalog nalaže da svaka obrađena fotografija mora imati objašnjenje što je i na koji način izmijenjeno u odnosu na original. Time se, tvrde, želi stati na kraj teroru savršenih tjelesnih proporcija i općenitog pritiska besprijekornog izgleda – posebice kod mladih ljudi. Zakon također ima i za cilj ‘prestanak idealizacije ljudskog tijela u reklamama’.
A kako se ovdje svi revno drže zakona za očekivati je da će navedeni donijeti promjene u načinu objave fotografija, ali i reklamiranja općenito. Tako razmišlja i Madeline Pedersen, 26-godišnja norveška influencerica, tvrdeći kako se i sama susrela s nesigurnošću u vlastito tijelo, pa je svoje fotografije na Instagramu itekako obrađivala.

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

A post shared by MADELEINE PEDERSEN (@madeleinepedersenn)

Zabrinjavajući utjecaj lažnih fotografija na mladu populaciju

“Ono što je najgore jest da niti sama ne znam koliko su i što druge djevojke uređivale na svojim fotografijama, niti kako doista izgledaju u pravom životu. I upravo zato, potreban nam je ovaj zakon”, tvrdi, dajući tako do znanja da je crta između stvarnosti i iluzije na mrežama odavno izbrisana. Zabrinjavajući su, također, i rezultati britanskog istraživanja u kojemu većina djece, dakle onih ispod 18 godina, tvrdi kako su socijalni mediji ekstremno utjecali na sliku o njihovom tijelu, a tek 5% njih ne bih išlo na dijetu, niti na neki kirurški zahvat s kojim bi poboljšali svoj izged.
Dakako, navedena je populacija i najizloženija tom pogubnom utjecaju, s obzirom da u prosjeku prevrti i pregleda cca 50 do 100 isfotošopiranih fotografija tijekom jednog dana.
Svakodnevno viđamo neke nove kince u godinama u kojima se tek formiraju, s tjelesnim manama, pokojim kilogramom viška, aknama preko lica te općenito nesavršenostima s kojima se u toj dobi susreću, kako bulje u socijalne mreže prepune fotografija savršeno dotjeranih vršnjaka, ili nešto starijih influencera od kojih je nemali broj, osim ‘perfektnog’ izgleda zgrnuo i poprilično bogatstvo.

I ne mogu se ne zapitati: Dovraga, kojom smo to (virtualnom) stranputicom krenuli i kako smo stigli tu gdje jesmo? Odgovori nisu uvijek crno-bijeli, ali kada su mladi, a pogotovo djeca u pitanju, uz roditelje, postoje mehanizmi koji su potrebni da bi se ukazalo što je dobro, a što ne, što je ispravno, a što je pogrešno i zašto se nešto smije, a nešto drugo ipak ne.
Također, postoje i uzori, odnosno osobe, koje je potrebno istaknuti i pratiti, jednako kao i one kojih se potrebno kloniti. Potonjih je nažalost puno više jer upravo oni ne biraju sedstva za sada već pet minuta (bilo kakve) slave, najuporniji su u lažima koje ponavljaju stotinu puta nastojeći ih pretvoriti u istinu, i ne libe se upotrijebiti baš sve što će ih prikazati savršenima. I upravo im je sa eksplozijom socijalnih mreža za sve navedeno – sjekira pala u med.

Stvari se ipak kreću na bolje – od Cannesa do #PrirodnaZena

No, čini se kako u posljednje vrijeme stvari ipak kreću na bolje. Primjerice, na nedavno održanom filmskom festivalu u Cannesu glavne zvijezde bile su dame u zrelim godinama. Glumice Jodie Foster, Andie MacDowell i Helen Mirren samouvjereno su paradirale crvenim tepihom kao da poručuju: ‘Da, gledajte naše bore i našu divnu sijedu kosu, tu smo, prirodne i lijepe u svojim zrelim godinama u kojima uživamo’.
Ovih su dana i njihove hrvatske kolegice stale u obranu prirodnog. Uz filter #PrirodnaZena krenule su s masovnim objavama bez šminke, bez filtera i obrade i tako dale do znanja kako je dosta lažnih fotografija.

Ili ćemo sve navedeno samo lagano profiltrirati i pretvarati se kako smo savršeni. Malo čarolije, pogotovo one virtualne, nije na odmet i – da se razumijemo – nema nista loše u tome da čovjek ‘ljubi sliku svoju’, no nemojmo pretjerivati.
Jer granicu je vrlo lako prijeći, a onda i sami počinjemo vjerovati u ono što vidimo, a ne u pravo stanje stvari. Tu i tamo dopušteno se igrati sa svime, ali treba znati stati kada je kraj i podvući crtu, jer živjeti u virtualnoj laži – jednostavno nema smisla.

Ipak ona perfektna slika Doriana Graya na kraju bude – uništena!

________________________________________________________________________

Zoran Šabić rođen je 1977. u Sinju, diplomirani je novinar i medicinski tehničar po zanimanju. Završio je srednju medicinsku školu u Splitu i Fakultet političkih znanosti u Zagrebu, nakon kojeg je ostvario zapaženu novinarsku karijeru te surađivao sa svim istaknutijim hrvatskim lifestyle medijima. Radio je i u UNICEF-u, a s punih 37. godina preselio se u Oslo iako nikad nije planirao živjeti u Norveškoj… Danas tečno govori norveški, obožava modu i putovanja te, unatoč godinama, planira vječno ostati mlad.

Pročitajte još...

Povezano

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime