Subota, 12 listopada, 2024

RAV 4 kroz povijest: od prvog modela do prvog u svijetu

Kada je prva generacija modela RAV4 bila predstavljena na Ženevskom salonu automobila u ožujku 1994., rijetki su mogli predvidjeti kako će hrabri novi koncept izmijeniti tržište automobila. Uz novi tip vozila i inovativne tehnologije - stvoreno je potpuno novo tržište za kompaktne, okretne i široko primjenljive SUV-ove, idealne za suvremeni život

Od samog početka RAV4 je bio originalan, označavajući novu eru za modele 4×4, a odziv je odmah bio pozitivan. Bio je to globalni model: prodaja je započela u Japanu u svibnju 1994., a u narednim mjesecima su slijedile Europa, Afrika, Australija i Latinska Amerika. U Sjevernu Ameriku je došao u siječnju 1996. 



Početne procjene količina predviđale su prodaju 4.500 vozila mjesečno, ali kada je samo u prvom mjesecu zaprimljeno 8.000 narudžbi, proizvodnja je udvostručena. RAV4 je utro put za potpuno novi segment SUV koji otada stalno raste: više od četvrt stoljeća od predstavljanja, RAV4 je najprodavaniji SUV na svijetu 2018. i 2019. godine, dok je 2019. bio četvrti najprodavaniji putnički automobil uopće. Toyotina politika neprekidnog poboljšavanja u skladu s promjenama ukusa i zahtjeva vozača osigurava da RAV4 nastavlja postavljati standarde kvalitete, performansi i praktičnosti.

Ideja o kompaktnom modelu s pogonom na sve kotače
Zamisli na kojima se temelji RAV4 (Rekreacijsko Aktivno Vozilo s pogonom na 4 kotača) su prvi put bile izražene u konceptnom automobilu RAV-FOUR na Salonu automobila u Tokiju 1989., i ukazivale na Toyotino zanimanje za stvaranjem kompaktnog modela s pogonom na sve kotače. Bila je to samo dizajnerska studija, bez pojedinosti potrebnih za stvarni razvoj modela, ali ju je publika ipak jako dobro prihvatila. Taj projekt je 1991. dobio zeleno svjetlo i pokrenut je razvoj.

Novi koncept, novi izazovi
Glavni inženjer za projekt RAV4, Masakatsu Nonaka, shvatio je da nije lako uvjeriti druge Toyotine odjele da novi automobil za masovnu proizvodnju treba osmisliti za prodaju u tržišnom segmentu koji još ne postoji. Izraz „Sports Utility Vehicle“ (SUV) još nije bio poznat i mnogi unutar Toyote nisu mogli shvatiti koncept takvog kompaktnog 4×4. Zapanjujuće, unutarnji otpori su čak zaustavili projekt u jednom trenutku, ali podrška iz neočekivanog smjera mu je dala novi život. Toyotini odjeli prodaje za Europu i Japan, koji su u direktnom kontaktu s tržištem, vjerovali su da je pravi trenutak za ovaj tip automobila. Zajedno su potaknuli razvoj projekta, te uskoro dobili i potvrdu da su bili u pravu: odmah nakon predstavljanja RAV4 je bio široko prihvaćen kao pionir novog trenda.

Od nišnog modela do globalnog automobila
Tržište kompaktnih SUV-ova koje je Toyota stvorila, brzo je procvalo. Toyota je 1994. prodala oko 53.000 vozila RAV4, a zatim udvostručila, a potom i utrostručila taj broj u sljedeće dvije godine. Prodaja je nastavila rasti sa svakom sljedećom generacijom, čak i kada su gotovo svi konkurenti izbacili svoje modele na tržište. Godine 2019., ukupna prodaja RAV4 je bila preko 17 puta veća od prodaje u prvoj godini modela.
Sa svakom novom generacijom, Toyota je slušala komentare vozača i prilagođavala veličinu vozila, funkcionalnosti, performanse i izgled kako bi zadovoljila promjenljive zahtjeve tržišta.
Primjerice, treća generacija više nije imala rezervni kotač na stražnjim vratima, zbog čega je automobil dobio profinjeniji izgled. S četvrtom generacijom, međuosovinski razmak je standardiziran u cijelom svijetu. Izvedba s troja vrata je izbačena iz proizvodnje već ranije, pa je RAV4 postao isključivo vozilo s pet vrata i prostraniji nego ikada prije.

Tehnička izvrsnost
Toyota je održavala i tehničku naprednost RAV4, uvodeći nove platforme i razvijajući inteligentne sustave pogona na sve kotače koji su se odlikovali boljom upravljivošću i učinkovitijim performansama, na cesti i u terenskoj vožnji. Još tijekom životnog vijeka prve generacije, Toyota je prepoznala da ne žele svi kupci pogon na sve kotače, pa je povećala privlačnost modela mogućnošću odabira izvedbe s pogonom na prednje kotače. Kada je riječ o pogonskim sklopovima, izbor je načinjen tako da odgovara zahtjevima različitih svjetskih tržišta, uključujući i benzinske i dizelske motore, obujma do 3,5 litre. I ovdje je u žarištu bila učinkovitost i performanse koje odgovaraju ulozi vozila kao gradskog SUV-a, spremnog ugostiti obitelji ili kao idealnog partnera za sve koji vode aktivan život.

Prvi hibrid
Toyota je 2016. godine predstavila prvi RAV4 Hybrid, vozilo koje je sačuvalo sve odlike četvrte generacije ovog modela, ali uz dodane prednosti električnog hibridnog pogonskog sklopa. Činjenica da je bio prvi potpuni hibrid u tom segmentu u Europi, ojačala je njegovu privlačnost zahvaljujući najmanjoj potrošnji i emisiji u klasi, profinjenim i snažnim performansama – uključujući visokoučinkoviti električni sustav pogona na sve kotače.

RAV4 danas
Aktualna, peta generacija modela RAV4 je u Europi predstavljena 2019. prvenstveno kao hibrid na zapadnoeuropskim tržištima. To je prvi SUV izgrađen na Toyotinoj modularnoj platformi GA-K koja, zajedno s niskim težištem i značajno većom krutosti karoserije, pridonosi vrhunskoj upravljivosti, udobnosti u vožnji i prostranoj unutrašnjosti kao i najvećem prtljažniku u klasi. Ova nova platforma je dala dizajnerskom timu slobodu u stvaranju privlačnog izgleda s nižim linijama krova i poklopca motora.

Ovaj hibridni sustav se odlikuje 2,5-litarskim benzinskim hibridnim motorom Dynamic Force, koji daje 218 KS u izvedbi s pogonom na prednje kotače, odnosno 222 KS s pogonom na sve kotače, donoseći velike iskorake u pogledu snage, odziva i učinkovitosti. 

Inteligentni sustav pogona na sve kotače (AWD-i) u RAV4 je značajno poboljšan kako bi pružio sposobnost ‘vožnje po svim podlogama’, uz puno izraženije performanse u izazovnim uvjetima i sigurno upravljanje na skliskim površinama.

Sljedeće poglavlje – RAV4 Plug-in Hybrid
Nadovezujući se na uspjeh modela RAV4 kao pionira hibridnog pogona među SUV-ovima, Toyota širi prednosti ove tehnologije uvođenjem novog RAV4 Plug-in Hybrida tijekom druge polovice 2020. Bit će to novi predvodnik palete hibrida, koji obećava da će biti ne samo snažniji nego i da će ispuštati manje štetnih tvari i trošiti manje goriva nego bilo koji drugi automobil u toj klasi.

RAV4 Plug-in Hybrid će kupcima pružati rješenje koje nudi najbolje iz oba svijeta. Odlikuje se Toyotinom najnovijom tehnologijom hibridnih električnih vozila, uz veću snagu i bolju dinamiku vožnje, a ima i istinske sposobnosti vožnje isključivo na električni pogon, bez bojazni o dosegu ili potrebe za zaustavljanjem radi punjenja baterije. 

Toyota je iskoristila skok u performansama koje električna energija može dati u dosezanju značajnog povećanja snage u usporedbi sa standardnim RAV4 Hybridom, koristeći novu litij-ionsku bateriju velikog kapaciteta i dodajući poboljšani konverter pojačanja upravljačkom sklopu snage hibridnog sustava. 2,5-litarski benzinski motor Hybrid Dynamic Force se temelji na motoru koji se ugrađuje u standardni RAV4 Hybrid, uz poboljšanja radi ispunjavanja zahtjeva performansi plug-in hibridnog sustava. 

Zahvaljujući ukupnoj snazi od 306 KS/225 kW*, ovaj sustav može ubrzati vozilo iz mirovanja do 100 km/h za oko svega šest sekundi*, dok Toyotini predhomologacijski podaci na temelju norme WLTP pokazuju najmanji ispust CO2 u klasi. 

RAV4 Plug-in Hybrid će imati i veći doseg u vožnji na električni pogon (EV), uz nultu potrošnju goriva i emisiju štetnih plinova. Vozač će moći nezamjetno prelaziti iz hibridnog na električni pogon, uz mogućnost savladavanja većih udaljenosti od bilo kojeg konkurentskog plug-in hibridnog SUV-a na električni pogon (koliko to napunjenost baterije i uvjeti u prometu omogućavaju), značajno više od 50 km prosječne svakodnevne vožnje u Europi. Povrh toga, brzine do 135 km/h je moguće dosegnuti bez uključivanja benzinskog motora, čak i uz puno ubrzanje.

*Ovisno o konačnoj homologaciji

TOYOTA RAV4: PET GENERACIJA INOVACIJA I USPJEHA

Prva generacija, 1994. – 2000.
RAV4 je predstavljen 1994. kao prvi gradski SUV na svijetu. U izvornom obliku bio je to model s troja vrata, kompaktnih proporcija, dugačak samo 3,69 m. Snagu je davao 2,0-litarski benzinski motor sa 129 KS, postavljen poprečno, koji je stalno pogonio sve kotače, ali bez srednjeg reduktora malog prijenosnog omjera koji je uobičajen na konvencionalnim, grubim SUV-ovima. Druge inovacije koje su bile predodređene da postanu standard uključivale su laganu monocoque karoseriju i neovisni stražnji ovjes. Kompaktne dimenzije i visoki položaj za vožnju činile su RAV4 lakim za manevriranje, dok je njegova upravljivost i udobnost za putnike bila sličnija konvencionalnom kompaktnom automobilu s pet vrata nego vozilu s pogonom na sve kotače. Ponuda je 1996. proširena uključivanjem izvedbe s pet vrata (duljine 4,1 m) i mogućnošću odabira pogona samo na prednje kotače. Slijedila je izvedba s troja vrata i mekanim krovom, te, uvodeći dodatne inovacije, i električni model koji se u ograničenom broju proizvodio od 1997. do 2000.

Druga generacija, 2000. – 2006.
U drugoj generaciji na prijelazu tisućljeća, RAV4 je uživao znanja i iskustva koja je Toyota stekla kroz pionirsku prvu generaciju. Konstruiran na novoj platformi, obje izvedbe, i ona s 3 i ona s 5 vrata bile su neznatno duže – +5,5 odnosno +4cm. U ponudi su bila dva benzinska motora: 1,8-litarski sa 123 KS i 2,0-litarski sa 150 KS. Sustav stalnog pogona na sve kotače je sada imao središnji diferencijal s ograničenim proklizavanjem, dok su kupci mogli specificirati Torsenov stražnji diferencijal kao opciju. Dizelski motor je, na RAV4, po prvi put bio u ponudi 2001.; bio je to 2,0-litarski motor s direktnim ubrizgavanjem D-4D snage 116 KS.

Treća generacija, 2006. – 2012.
RAV4 je i u trećoj generaciji, koja je stigla na tržište 2006., opet uživao u pogodnostima nove platforme. Izvedba s tri vrata više se nije proizvodila, a izvedba s pet vrata je značajno narasla, u skladu sa željama i zahtjevima kupaca. Novi model je bio 19 cm duži preko svega, a proizvodila se i izvedba s dugim međuosovinskim razmakom za prodaju u SAD i Rusiji. Povećana je i ponuda motora, s benzinskim motorima 2,0, 2,4, 2,5 i 3,5 (V6), te novim 2,2-litarskim dizelskim motorom. Ovaj model je označio i početak novog Toyotinog sustava pogona na sve kotače s elektroničkom upravljanom spojkom koja je djelovala automatski, u skladu s brzinom vozila, položajem papučice gasa, zakretom upravljača i G silom. Vozna svojstva RAV4 su dodatno razvijena prvom primjenom sustava pomoći pri spuštanju niz strminu (DAC – Downhill Assist Control) i sustava pomoći pri kretanju na strmini (HAC – Hill-start Assist Control).

Četvrta generacija, 2013. – 2018.
U četvrtoj generaciji, koja je predstavljena 2013., Toyota je usvojila standardni međuosovinski razmak za sva svjetska tržišta, a dužina vozila je ponovno narasla, za 23,5 cm. Ponuda motora je uključivala 2,0 i 2,5-litarske benzinske motore te 2,0 i 2,2-litarske dizelske motore. Uvedena je i naprednija tehnologija pogona na sve kotače (AWD) kroz novi inteligentni sustav dinamičke kontrole momenta (Dynamic Torque Control) i dodavanjem dvije nove funkcije: kontrola prolaska kroz zavoj i program za sportsku vožnju. RAV4 je 2016. godine prošao svoj najradikalniji razvojni korak do sada, uvođenjem prve potpuno hibridne električne izvedbe. Toyotin prvi kompaktni hibridni SUV je nudio ukupnu snagu sustava od 197 KS, uz mirno ubrzanje 0-100 km/h u samo 8,3 sekunde, postižući, s druge strane, najmanju potrošnju goriva u klasi od samo 4,9 l/100 km i emisiju CO2 od samo 115 g/km.

Peta generacija, 2018. do danas
Peta generacija RAV4 predstavljena je 2018., a prodaja u Europi je započela početkom 2019. Bio je to prvi SUV izgrađen na platformi Toyotina nova globalna arhitektura (TNGA – Toyota New Global Architecture), donoseći značajna poboljšanja u pogledu voznih svojstava, sigurnosti i dizajna. Uz potpuno hibridnu paletu u zapadnoj Europi, ova izvedba se odlikuje četvrtom generacijom Toyotine hibridne tehnologije, zajedno s 2,5-litarskim hibridnim motorom Dynamic Force – motorom koji se ističe značajnim iskorakom u pogledu snage, odziva i učinkovitosti. Posljedično, potrošnja goriva i emisija su najmanje u klasi.

Tijekom 2020. peta generacija usvaja dodatne tehničke inovacije uvođenjem prvog RAV4 Plug-in Hybrid. To je najsnažniji RAV4 do sada, snage 306 KS i snažnog ubrzanja, ali istodobno uz izuzetno malu emisiju CO2 i potrošnju goriva.

Krajem listopada na hrvatsko tržište stiže novi model RAV4 Hybrid Black Edition a njegova atraktivnost podignuta je na višu razinu odabirom samo jedne boje za čitavu vanjštinu čime će se crni RAV4 Hybrid itekako isticati u prometu. 

 

Pročitajte još...

Povezano

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime