Mnogi ljudi križaju dane do godišnjeg odmora. S obzirom na tešku godinu iza nas, čini nam se da ljetni odmor ne može doći dovoljno brzo. No, kad se približi, imate li osjećaj da je gotov prije nego što je i započeo? Ako je tako, niste sami.
U nedavnim studijama koje su proveli Gabriela Tonietto, Sam Maglio, Eric VanEpps i Selin Malkoc, otkrili su da je skoro pola anketiranih osoba naznačilo kako imaju osjećaj da će njihovo nadolazeće putovanje završiti čim započne.
Efekt mreškanja
Ovaj osjećaj poznat je kao ripple effect tj. efekt mreškanja. Kad se ljudi nečemu raduju, obično žele da se to dogodi što prije i da traje što je duže moguće.
Učinak ovog stava istraživači su istražili u kontekstu Dana zahvalnosti. Odabrali su Dan zahvalnosti jer ga gotovo svi u SAD-u slave, ali ne očekuju ga svi s nestrpljenjem. Tako su u ponedjeljak prije Dana zahvalnosti anketirali 510 ljudi i zamolili ih da im kažu vesele li se produženom vikendu. Tada su ih pitali koliko im se ovaj kratki odmor čini daleko i koliko dugo misle da će potrajati. Oni koji su se najviše veselili proslavi Dana zahvalnosti, njima se činilo da će kraće trajati. Ironično, čini se da čežnja za nečim smanjuje njegovo trajanje.
Vrijeme leti kada se zabavljate…
Većina ljudi vjeruje u uzrečicu da ‘vrijeme leti kad se zabavljamo’. Spomenuto je istraživanje, doista, pokazalo da kad se čini da vrijeme brzo prolazi, ljudi pretpostavljaju da je razlog tome zabava i ugoda. Utvrdili su kako ljudi možda pretjerano primjenjuju svoju pretpostavku o odnosu vremena i zabave kad prosuđuju trajanje događaja koji se tek trebaju dogoditi. Kao rezultat toga, mnogi imaju tendenciju refleksno pretpostaviti da će zabavni događaji – poput odmora – proći vrlo brzo. U međuvremenu, žudnja za nečim stvara osjećaj da vrijeme uoči tog događanja – nikako ne prolazi!
U drugoj studiji zamolili su sudionike da zamisle odlazak na vikend putovanje za koje su očekivali da će biti zabavno. Zatim su ih pitali kako im se daleko čini početak i kraj tog putovanja na skali od 0 do 100. Čak 46% sudionika ocijenilo je kako je vikend koji su iščekivali – prošao u trenu.
Razmišljanje u satima i danima
Cilj im je bio pokazati kako ove dvije prosudbe događaja – činjenica da se istodobno nešto čini dalekim i pretpostavka da traje kraće vrijeme – mogu gotovo eliminirati trajanje događaja u umu.
Ovu su teoriju testirali i u drugoj studiji, u kojoj su sudionicima rekli da će gledati dva petominutna videozapisa. Jedan video su opisali kao šaljiv, drugi kao dosadan, a zatim su ih pitali koliko dugo misle da svaki video traje. Otkrili su kako su sudionici predvidjeli da će smiješni videozapis trajati kraće od dosadnog.
Iako zvuči trivijalno i očito, često se oslanjamo na svoje subjektivne osjećaje, a ne na objektivne mjere vremena, naročito kada razmišljamo koliko će dugo odmor trajati i kako ćemo ga iskoristiti. Stoga, kada se radujete dugo očekivanim događajima poput odmora, važno je podsjetiti se koliko će dana trajati! Shvatit ćete koliko je to uistinu vremena i bolje ćete ga iskoristiti.
Fotografije: Unsplash