Utorak, 30 studenoga, 2021

10 stvari koje trebate znati o PMS-u

Većina žena pati od neke vrste PMS-a, a iako je jasno da je određeni stupanj hormonskog poremećaja normalan, nekima život čini prilično neugodnim. Dakle, što možete učiniti za smanjenje neugodnosti i kako upravljati simptomima?

1/ Koliko je čest PMS?
Otprilike 90% žena doživjet će neki oblik PMS-a (predmensturalnog sindroma) a najčešći simptomi su bol, anksioznost, nadutost, osjetljivost dojki, akne, depresija i žudnja. Velika većina žena doživljava kombinaciju ovih simptoma. Ostali tjelesni simptomi mogu uključivati ​​debljanje zbog zadržavanja vode (čak između 1 i 5 kg!), zatvor, bolove u mišićima i umor, dok emocionalni simptomi mogu uključivati ​​razdražljivost i tjeskobu. Većina žena osjeća spomenute neugodnosti tjedan ili dva prije menstruacije, a one se poboljšavaju nakon što menstruacija započne. Ako simptomi postanu toliko ozbiljni da ometaju vašu dnevnu rutinu, mogli biste patiti od PMDD-a, zvanog predmenstrualni disforični poremećaj. On se može javiti kod 3-8% žena koje imaju menstruaciju, a posljedica su varijacija u određenim genima zbog kojih na njih negativno utječe porast estrogena i progesterona koji se događa nakon ovulacije. Simptomi PMDD-a uključuju tešku depresiju i anksioznost koja počinje nakon ovulacije, pa čak i razmišljanja o samoubojstvu. Ako ste to doživjeli, znajte da niste sami i što prije razgovarajte sa svojim liječnikom opće prakse.

2/ Zašto neke žene imaju gore simptome od drugih?
Hormonska neravnoteža, osobito između estrogena i progesterona, kao i poremećaj regulacije hormona štitnjače mogu imati veliku ulogu kod PMS-a. Problemi sa zatvorom i crijevima također mogu povećati neugodnosti PMS-a jer to utječe na način na koji se estrogen metabolizira u crijevima i jetri, što dovodi do neravnoteže hormona. Također, i nedostatak hranjivih sastojaka očituje se u grčevima, a studije sugeriraju da niske razine cinka, bakra, magnezija, vitamina B6, B12, B9 i D mogu povećati žudnju, bol, anksioznost i nadutost. Dodajte tome i da stres povećava upalu u tijelu, što može povećati ili pogoršati bol, nadutost, anksioznost i depresiju. Osjećate li da ste pod većim stresom za vrijeme PMS-a, u relaksaciji će vam pomoći vježbe istezanja i disanja, joga i pilates.

3/ Koja se razina PMS-a smatra normalnom?
Potpuno je normalno da razina energije opada kako se bližite kraju ciklusa, što znači da osjećate promjene raspoloženja i možda se nećete osjećati dobro kao tijekom ovulacije. Ovo je prirodan način na koji nas tijelo ‘tjera’ da usporimo dok se ono sprema izbaciti sluznicu maternice. Ne moramo nužno očekivati da se osjećamo loše uoči perioda, iako je PMS postao kulturološki fenomen. A zapravo je vrlo moguće i da uopće nemate simptome PMS-a, ali se na kraju ciklusa možete osjećati kao da vam nedostaje energije –  i to je potpuno normalno.

4/ Jeste li skloniji PMS-u kad ste mlađi?
Ne nužno. Može proći i do tri godine da se menstrualni ciklus regulira nakon menarhe, prvog ciklusa. Tijelo još uvijek ‘traži’ odgovarajuću razinu hormona, pa je uobičajeno da u to vrijeme imate bolnije i teže menstruacije, a PMS će vjerojatnije bit izraženiji kako starite. Studije sugeriraju kako simptomi PMS-a mogu postati jači (i ružniji) tijekom menopauze, kada žene osjećaju navale hormona s kojima se prije nisu suočavale. Kako ulazite u menopauzu, jajnici sve više ‘rade’ na stvaranju jajašaca, zbog čega u perimenopauzalnim godinama raste razina estrogena, a zatim opada. Ti vrhunci i padovi mogu kod nekih žena izazvati akutnije simptome PMS-a u ovoj fazi života.

5/ Zašto žudite za hranom prije i za vrijeme menstruacije?
Ako se prije mjesečnice ulovite da žudite za čokoladom, niste jedini. Možda zato što čokolada, posebno tamna, sadrži visoku razinu magnezija, minerala koji je u deficitu kod više od 50% žena. Magnezij može poboljšati raspoloženje i smanjiti bol u menstruaciji, što može biti razlog zašto se osjećamo bolje nakon što konzumiramo, recimo – čokoladni napitak. Nedostatak određenih hranjivih sastojaka u organizmu javlja se iz nekoliko razloga: zbog loših prehrambenih navika, slabe probave, zbog želučane kiseline ili drugih zdravstvenih stanja koja utječu na apsorpciju hranjivih tvari, primjerice Crohnove bolesti ili ulcerativnog kolitisa.”
Isto tako, jedenje čokolade može poboljšati raspoloženje zbog aminokiseline triptofan, koja je važna u proizvodnji hormona serotonina – hormona sreće.

6/ Koji su drugi savjeti o prehrani kada je u pitanju pomoć kod PMS-a?
Vratite se na osnove: Preskačete li obroke? Kolika je raznolika vaša prehrana? Koliko porcija povrća pojedete svaki dan?… Odaberite prehranu bogatu povrćem, voćem, kvalitetnije bjelančevine i dobre masti kako biste bili sigurni da dobivate ono što vam treba za podršku hormona i menstrualnog zdravlja.
Što se tiče specifičnih namirnica, uz lisnato zeleno povrće poput rukole, kelja, blitve, zelenjave, kupusa i špinata treba uključiti i povrće poput brokule, cvjetače, šparoga, prokulica, kelerabe i rotkvica – jer podržavaju jetru da razgrađuje estrogen. Ovo povrće također će povećati unos vlakana kao potporu probavi i dobrom zdravlju crijeva te poboljšati ravnotežu između estrogena i progesterona.

7/ Što je ‘seed cycling’ – pomaže li ili su sve to gluposti?
U svijetu je sve popularniji tzv. seed cycling (eng. seeds – sjeme; cycling – kružni proces), a radi se o obogaćivanju prehrane sjemenkama koje dopridonose uspostavljanju hormonske ravnoteže (a time i ublažavanju simptoma PMS-a) tijekom različitih faza menstruacijskog ciklusa. Točnije, u folikularnoj fazi ciklusa preporuča se jesti 1-2 jušne žlice sjemenki lana i bundeve jer podižu razinu estrogena, dok u lutealnoj fazi bolje ‘pašu’ sjemenke suncokreta i sezama jer pomažu regulirati lučenje progesterona. No, postoje i oni liječnici koji zagovaraju potrebu konzumiranja spomenutih sjemenki zbog njihovih dobrobiti tijekom cijelog perioda, po vlastitoj želji i bez krutog držanja pravila.

8/ Utječe li alkohol na simptome PMS-a?
Nažalost da. Alkohol može imati značajan utjecaj na naše hormone zbog opterećenja jetre. Naime, jetra je ta koja razrađuje alkohol, ali istodobno i odgovorna za razgradnju hormona poput estrogena, kada tijelo završi s njihovom upotrebom. S obzirom da je alkohol vrlo toksičan za tijelo, jetri je prioritet da ga metabolizira prije ostalih funkcija, uključujući metabolizam hormona. To može pridonijeti neravnoteži hormona i problemima s crijevima, što dovodi do pogoršavanja simptoma PMS-a.

9/ Mogu li vježbe pomoći kod PMS-a?
Definitivno da, ali treba biti oprezan s intenzitetom vježbi. Naime, tijelo ima drugačije ‘potrebe’ i mogućnosti tijekom perioda pa, primjerice, prema kraju ciklusa ne bi smjeli inzistirati na osobnim rekordima – što god da vježbate. Slušajte tijelo – dajte mu ono što mu je potrebno, ne probijajte svoje granice. Naime, vježbanje može pogoršati neke simptome PMS-a jer povećava stres, a stres povećava upalu. Recimo, joga može biti vrlo korisna jer vas ‘tjera’ da s više pažnje pomičete tijelo i koristiti vlastitu energiju. Pranayama ili duboko disanje smiruje naš živčani sustav, a time i ublažava sve tegobe.

10/ Još nešto?
Ako patite od PMS-a i želite to promjeniti, ne očekujte ​​rezultate preko noći. Prema nekim studijama, potrebna su čak tri ciklusa da bi se vidjela razlika u simptomima. Tražite li holističku alternativu lijekovima protiv bolova, isprobajte akupunkturu – nedavna istraživanja sugeriraju da pomaže uravnotežiti hormonalne fluktuacije i ukloniti blokade iz tijela!

Pročitajte još...

5 najboljih esencijalnih ulja koja nam pomažu da zaspimo poput – bebe!

Koliko god bili svjesni da je san od vitalne važnosti za naše zdravlje, zapravo je često ili podcjenjen ili nam je teško uspostaviti zdrave navike koje bi utjecale na kvalitetu spavanja. A zašto ne biste pokušali problem riješiti uz pomoć eteričnih ulja?

Tajne nutricionista: savjeti za zdravu i uravnoteženu prehranu!

Često smo previše zaokupljeni idejom da moramo drastično promijeniti navike ako želimo vidjeti rezultate, ali ne shvaćamo da neke promjene mogu proizaći iz najjednostavnijih radnji.

Corona-cuffing: Koliko je pandemija promijenila ljubavni život samaca?

Jesmo li se zbog pandemije više otvorili i pružili priliku ljudima kojima prije ne bismo dali šansu? Je li se pojam druženja zauvijek promijenio i hoće li takozvani zločesti dečki pokazati svoje pravo lice kada se (nadamo se) pronađe cjepivo?

Erotsko štivo u doba koronavirusa postalo je još pohotnije

istraživanja pokazuju da priče o seksualnim zabavama ili sklonostima sve više dobivaju na značenju zbog činjenice da je uslijed koronavirusa fizički kontakt gotovo postao tabu. A ljudi traže inspiraciju koja će im pomoći da vrijeme karantene brže prođe...

Povezano

Oči su ogledalo duše, no znate li kako sačuvati dobar vid?

Oči trebate kontrolirati onoliko često koliko vam to preporuči vaš liječnik ili otići na pregled ako se nešto u vašem vidu promijenilo. Kao što je važno održavati svoje tijelo zdravim, tako je važno održavati i oči zdravima. Donosimo savjete kako što dulje održati dobar vid

9 najboljih načina da zaustavite prehladu prije nego što ona i počne

Od pravilnog pranja ruku do dovoljnog sna, otkrijte provjerene savjete liječnika kako možete izbjeći bolest. Jer, osim koronavirusa, ovo je vrijeme zapravo 'rezervirano' za razne viroze, prehlade i respiratorne bolesti

Spavanje kao prioritet: Zašto je 8 sati sna najzdravija preporuka?

Saznajte kako su i zašto stručnjaci utvrdili koliko nam je sati sna neophodno za optimalno zdravlje te koje su preporuke za najkvalitetnije spavanje tijekom noći

Situacija s koronavirusom je ozbiljna: Pridržavajte se ovih mjera i ostanite negativni

Sada je važnije nego ikada pridržavati se mjera! Zbog sebe, sebi bližnjih, zbog osoba s kojima dolazimo u susret. Kao i zbog svih radnika u zdravstvenom sustavu koji se posljednje gotovo dvije godine bore na prvim linijama za živote ljudi u našoj okolini! 

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime