Petak, 15 listopada, 2021

Da, i to postoji: 4 znaka da biste mogli biti alergični na šećer

Sve je više ljudi koji intolerantni na šećer, a postoji i mali broj onih koji su alergični. Koja je razlika između simptoma jednog i drugog, kako prevenirati i ublažiti simptome te koje sve šećere treba(mo) izbjegavati...

Je li vas ikad bolio trbuh ili ste se osjećali nervozno nakon što ste pojeli nešto slatko? Niste jedini. No jesu li to simptomi alergije na šećer ili nešto drugo?

U mnogim slučajevima loš osjećaj nakon konzumacije slatkiša zapravo je samo ‘mamurluk od šećera’ koji se dogodi ako pojedete tonu šećera. Ali neki su ljudi vrlo osjetljivi i na manju količinu slatkih stvari. U vrlo rijetkim slučajevima možete biti netolerantni na šećer – ili čak imati pravu alergiju na šećer.

Simptomi alergije obično će se pojaviti odmah
Ljudi s alergijom na šećer obično imaju neposredne fizičke simptome koji su slični onima kod drugih alergija na hranu. Prema certificiranoj dijetetičarki-nutricionistici Lisi Moskovitz, R.D., izvršnoj direktorici NY Nutrition Group, ti simptomi uključuju: grčeve, proljev, kožni osip i svrbež u ustima.
Ali postoji razlika između alergije na hranu i intolerancije na hranu. Svatko ima određenu hranu koja mu jednostavno ne sjeda ili koja uzrokuje ne baš poželjne simptome poput probavnih smetnji, nadutosti ili grčeva. No, to ne mora nužno značiti da imate alergiju na tu hranu ili sastojak. I dok se ponekad ova dva izraza koriste kao isto značenje, alergija i intolerancija na hranu zapravo su dvije različite stvari.

Razlike između alergije i intolerancije na hranu
Alergija na hranu je reakcija koja se javlja kada vaš imunološki sustav pretjerano reagira na protein hrane, misleći da je to štetna tvar. Simptomi alergije mogu se kretati od blagih do opasnih po život, a mogu uključivati: osip, bolove u trbuhu ili grčeve, proljev, kihanje, probleme s disanjem.
Netoleranciju na hranu ili sastojak znači da imate problema s probavom te vrste hrane. Općenito, netolerancija na hranu uzrokuje probavne probleme, a simptomi nisu toliko ozbiljni kao alergije na hranu. Postoje brojni razlozi zbog kojih ne možete podnijeti određenu hranu. Ponekad je to zato jer vaše tijelo ne proizvodi enzim potreban za razgradnju te hrane (npr. ako ne podnosite laktozu, nedostaje vam enzim laktaza potreban za razgradnju laktoze, šećera u mlijeku). A ponekad je povezano s osnovnim zdravstvenim stanjem, poput sindroma iritabilnog crijeva (IBS), ili čak sa stresom ili tjeskobom.

Simptomi se ponekad i preklapaju
Prema Američkoj akademiji za alergije, astmu i imunologiju (AAAAI), simptomi intolerancije na hranu uključuju: plinove, bolove u trbuhu, proljev. Lako je pomiješati alergiju i netoleranciju jer se simptomi mogu preklapati (npr. proljev, bolovi u trbuhu). Ali glavna je razlika u tome što netolerancije na hranu nije rezultat poremećaja imunološkog sustava. Štoviše, ljudi s intolerancijom na hranu mogu bez problema pojesti malu količinu hrane (ili mogu uzeti nešto za pomoć probavi), dok s alergijom uglavnom ne možete jesti nijedan alergen na hranu. Češća je intolerancija na šećer nego alergija na šećer. Ljudi su obično netolerantni prema određenim vrstama šećera, a ne prema svim šećerima. Oni s intolerancijom na šećer mogu imati samo gore spomenute gastrointestinalne simptome, možda uz umor, neko vrijeme nakon što pojedu šećere na koje su osjetljivi.

Glavne vrste šećera koje mogu uzrokovati netoleranciju ili osjetljivost
Fruktoza
: prirodno se nalazi u hrani poput voća, nekog povrća, meda i nekih voćnih sokova. Također, nalazi se i u kukuruznom sirupu.
Laktoza: ovo je šećer koji se nalazi u mlijeku i drugim mliječnim proizvodima. Ako ne podnosite laktozu, ne možete je pravilno probaviti. (Ovo nije isto što i alergija na mlijeko, što znači da vaš imunološki sustav reagira na proteine ​​u mlijeku.)
Saharoza: dobiva se iz šećerne trske i vrsta je koja sačinjava obični šećer koji koristimo svakodnevno.
Šećerni alkoholi: vjerojatno ste na oznakama s hranom vidjeli sastojke poput eritritola ili ksilitola. To su zapravo nadomjesci šećera koji se koriste u niskokaloričnim prehrambenim proizvodima ili proizvodima bez šećera. Ali vrijedi ih spomenuti u ovom kontekstu, s obzirom na to da mnogima mogu uzrokovati probleme. Oni također mogu, u rjeđim slučajevima, kod nekih izazvati alergijske reakcije.

U kojim slučajevima ipak nije kriv – šećer?
Međutim, u nekim slučajevima stvarni problem možda nije sam šećer. Umjesto njega, problem može biti neravnoteža mikroba u crijevima zbog prekomjerne količine kvasca. Budući da se kvasac hrani šećerima, to bi moglo pogoršati problem, uzrokujući simptome poput osipa na koži i natečenosti.

Evo kako ublažiti simptome alergije na šećer ili netolerancije
Slučajevi alergijske reakcije na šećer rijetki su, ali događaju se. Ako imate neposrednu reakciju nakon konzumiranja šećera – u grlu vam se stisne, imate poteškoće s disanjem, izbije vas kožni osip itd. – trebali biste posjetiti liječnika ili hitnu pomoć.
Ako je vaša alergijska reakcija blaža, možda će vam trebati samo antihistaminik. Možda će vaš liječnik ili alergolog/imunolog htjeti provesti testove uboda kože kako bi se utvrdio uzrok reakcije i je li šećer doista krivac. Ako vam je dijagnosticirana ozbiljna alergija na šećer, vjerojatno ćete sa sobom morati nositi auto-injektor epinefrina (EpiPen) u slučaju nužde.
Ako primijetite da imate neke od simptoma, nakon konzumacije šećera koji se ne čini neposrednim ili ozbiljnim, preporučuje se izbacivanje dodanih šećera, bijelog kruha, bijelog brašna, energetskih napitaka, voća i voćnih sokova. Također potiče se da jedete puno proteina i pazite da jedete povrće bez škroba, a pritom izbjegavajte krumpir i kukuruz (škrob u njima pretvara se u šećer u vašem tijelu).

Vođenje dnevnika prehrane
Naravno, možda nećete trebati ići u krajnost s prehranom. Registrirana dijetetičarka-nutricionistica Karen Ansel za sebe kaže da je dobra ideja pokušati suziti vrstu šećera za koju mislite da ste alergični ili netolerantni. Preporučuje vođenje dnevnika hrane i bilježenje uzroka pojave. “Sasvim je moguće da vam laktoza smeta, ali da druge vrste šećera ne predstavljaju problem ili da vam previše slatkiša uzrokuje izbijanje alergije”, kaže ona.
U konačnici, zapravo je potrebno shvatiti na što vaše tijelo reagira i koliko loše. Ako sumnjate da imate alergiju na šećer ili netoleranciju, svakako se obratite svom liječniku.

Pročitajte još...

12 trikova da se osjećate sito i fit! Bonus: gubite i višak kilograma!

Otkrijte jednostavne načine kako jesti zdravo i puno praktičnih primjera kako imati vitk(ij)u liniju. I nije uopće teško, kao što neki misle

Autofagija: koje su vrste posta i kako pomažu mršavljenju?

Autofagija dolazi od grčkih riječi 'auto' i 'phagein', a doslovni prijevod bi bio samojedenje. Zvuči poprilično zastrašujuće ali samo na prvi pogled. Pravo značenje je posve drugačije jer autofagija označava procese u organizmu koji potiču samočišćenje i regeneraciju u  stanicama

Savjesno Martinje: Nutricionistički ‘zakoni’ za zdravu konzumaciju vina

Iako alkohol i svijet wellnessa ne moraju nužno ići ruku pod ruku, čaša vina i dalje može biti dio uravnotežene prehrane. Tajna leži u znanju ispijanja pića u cilju zaštite vašeg zdravlja - i bolje linije. Stoga, prije nego krenete slaviti Martinje, proučite ove savjete nutricionista

Što se događa u tijelu (i mozgu) kada miješate alkohol i kofein?

Stručnjaci imaju nekoliko teorija zašto miješanje kofeina s alkoholom može biti opasnije od alkohola samog po sebi, počevši od jednostavne činjenice da što dulje ostajete budni znači da ćete dulje piti i da ćete kasnije ostati vani

Povezano

Dr. Jeanette Gjurić: Zapadna medicina zanemaruje energetsku komponentu u našem tijelu

Placebo efekt je dokazan, ali nam možda govori i o jednoj drugoj stvarnosti koju mi u zapadnim kulturama zanemarujemo. Ja čak ne bih rekla duhovna komponenta, prije svega energetska, ističe dr. Gjurić

Aaaapćiha – zašto kašljemo te kako spriječiti i izliječiti kašalj?

Svatko od nas iskusi kašalj s vremena na vrijeme, no važno je znati razlikovati bezopasni kašalj od onog koji bi mogao upućivati na ozbiljnije zdravstvene probleme

Ono smo što jedemo: Ove namirnice pomažu u posvjetljivanju zuba

Hrana koju jedemo sadrži enzime koji pomažu u proizvodnji kielina koje su nam potrebne, a koje utječu na naše zube i njihov sjaj. Zanimljivo, zar ne? Stoga, zašto ne odabrati namirnice koje su zdrave, a ujedno nam 'daruju' prirodno sjajnije i bjelije zube

Ako imate problema sa štitnjačom, ovu edukaciju ne smijete propustiti

Želimo educirati i informirati pacijentice o zdravim životnim stilovima koji sprečavaju bolesti štitnjače, debljinu, umor, ističe dr. Meri Bura, organizatorica edukacije 'Holistička prevencija i liječenja bolesti štitnjače u žena'

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime