Srijeda, 26 siječnja, 2022

Narodni ‘lijek’: 7 zdravstvenih razloga zašto jesti češnjak (svaki dan)

Dodavanje češnjaka u vaše omiljene recepte, uz druge sastojke može sadržavati veliku raznolikost hranjivih sastojaka i kemikalija koje mogu sinergijski međusobno komunicirati na korisne načine

Sigurni smo kako vam na spomen češnjaka prvo pada na pamet njegov pomalo neugodan miris i zadah koji imate nakon što ga pojedete, ali to ne mora biti tako. Osim toga padne vam na pamet i kako su vam mame i bake oduvijek govorile kako je češnjak zdrav i kako ga treba konzumirati što češće – i to zaista je tako!

“Češnjak pripada obitelji allium”, objašnjava dr. Sudha Raj, profesorica na Sveučilištu Syracuse, Falk College of Sport and Human Dynamics u Syracuse, New York. Allium se odnosi na klasu biljaka koja također sadrži luk, mladi luk, poriluk i ljutiku. “Sadrži fitokemikalije poput alicina i organosumpornih spojeva”, dodaje dr. Raj. Te su fitokemikalije (ili biljni spojevi) odgovorne za  imunološka, protuupalna i hranjiva svojstva biljke.

Preporučuje se svakodnevno ga konzumirati

Mnoga znanstvena istraživanja potvrđuju ono što su nama naši stari oduvijek govori, a to je da je češnjak iznimno zdrav i da ga treba svakodnevno konzumirati i dodavati jelima prilikom kuhanja. Dodavanje češnjaka u vaše omiljene recepte, uz druge sastojke može sadržavati veliku raznolikost hranjivih sastojaka i kemikalija koje mogu sinergijski međusobno komunicirati na korisne načine.

Namjerno redovito uključivanje češnjaka u pripravke hrane može vam donijeti dugoročne koristi, a mi donosimo sedam najbolji!

1/ Češnjak može pomoći u snižavanju krvnog tlaka
Par režnjića dnevno može vam pomoći da držite krvni tlak pod kontrolom. Češnjak potiče sintezu dušikovog oksida koji širi krvne žile i inhibira aktivnost ACE (enzima koji pretvara angiotenzin). ACE inhibitori pomažu u opuštanju krvnih žila. To može podržati zdrav protok krvi i pritisak.

2/ Češnjak može pomoći kod upalnih procesa
Znanstvenici vjeruju da je kronična upala pokretač kroničnih bolesti, uključujući bolesti srca, dijabetes, rak i artritis, navodi Harvard Health Publishing. Češnjak, s druge strane, pomaže inhibirati aktivnost određenih upalnih proteina.
U kontroliranoj, dvostrukoj studiji na 70 žena s upalnom autoimunom bolešću reumatoidni artritis, skupina koja je uzimala 1.000 miligrama dodataka češnjaka dnevno tijekom osam tjedana imala je niže upalne markere, manje boli i umora te manje osjetljivih zglobova s placebo grupom. Istraživači su otkrića objavili u studenom 2020. godine.

3/ Češnjak može pomoći u snižavanju kolesterola
Još jedna potencijalna pogodnost češnjaka za srce: poboljšanje razine kolesterola. Kako? Češnjak može pomoći u smanjenju proizvodnje kolesterola u jetri. 
Iako je potrebno više istraživanja kako bi se utvrdila povezanost između unosa češnjaka i razine kolesterola, pregled studija objavljenih u svibnju 2018. zaključuje kako je uzimanje češnjaka učinkovito u snižavanju ukupnog kolesterola i visoke razine LDL kolesterola, koja su dva čimbenika rizika za bolesti srca.

4/ Češnjak može podržavati imunološku funkciju
S obzirom na našu zajedničku poletnost za učenjem brige o našem imunološkom sustavu tijekom pandemije koronavirusa, evo jednog razloga da večeras dodate češnjak u večeru. Iako nema dovoljno dokaza koji upućuju na to da će, primjerice, češnjak spriječiti ili izliječiti prehladu, on na nekoliko načina može igrati ulogu u obrambenim mehanizmima vašeg tijela. Kao prvo, alicin (jedna od biljnih kemikalija koje Raj ističe) u češnjaku pruža antibakterijska svojstva. Znanstvenici također vjeruju da češnjak ima antivirusna svojstva koja mogu djelovati na dva načina: blokiranjem ulaska virusa u stanice i jačanjem imunološkog odgovora kako bi se mogao učinkovito boriti protiv potencijalnih napadača. Upravo te stvari mogu pomoći u potpori zdravog imunološkog sustava u cjelini.

5/ Češnjak može smanjiti zgrušavanje krvi
Još jedna pogodnost češnjaka za vaše zdravlje srca: Dokazano je da spojevi u češnjaku (i luku) smanjuju ’ljepljivost ‘ naših trombocita i imaju svojstva protiv zgrušavanja. Te stvari mogu pomoći u zaštiti od ateroskleroze, procesa u kojem nakupljanje plaka dovodi do otvrdnjavanja i suženja arterija. Prema Nacionalnom institutu za srce, krv i pluća, ateroskleroza povećava rizik od nastanka krvnih ugrušaka koji mogu izazvati srčani udar i moždani udar. Naravno, jedenje češnjaka ne bi trebalo biti jedina preventivna mjera koju poduzimate kako biste zaštitili svoje arterije. Nacionalni institut za srce, krv i pluća preporučuje poštivanje plana zdrave prehrane za srce, puno vježbanja, upravljanje težinom i izbjegavanje ili odvikavanje od pušenja.

6/ Češnjak je domaćin antioksidansima
Hranjive tvari i biljni spojevi češnjaka daju mu “snažna antioksidativna svojstva”, prema pregledu objavljenom u srpnju 2020. u časopisu Antioxidants. Antioksidanti ne samo da imaju koristi od krvnih žila i smanjuju upalu, već mogu upiti štetne slobodne radikale koji mogu dovesti do bolesti poput raka (premda ovaj potencijal protiv raka treba dokazati u ljudskim istraživanjima, navodi Američki institut za istraživanje raka).

7/ Češnjak čini okuse jela intenzivnijim
Češnjak spada u istu kategoriju hrane kao i crveni luk, začinsko bilje i začini, dodajući da češnjak donosi izvrstan okus hrani, pa ako ga dodamo uz ostale zdrave namirnice pomoći će nam da pojedemo više zdrave hrane, poput povrća, cjelovite žitarice, nemasne bjelančevine i grah. Dodavanje okusa kroz češnjak također vam potencijalno može pomoći da smanjite potrebu za prekomjernom soli u hrani – i to za samo 4 kalorije po klinčiću. Utoliko više razloga da sljedećem obroku dodate malo češnjaka!

Pročitajte još...

Hit namirnice za detoksikaciju: imate ‘legitimno pravo’ jesti čak i češnjak!

'Sprijateljite' se s namirnicama koje potiču čišćenje organizma od toksina i drugih štetnih tvari i olakšajte si donošenje (novogodišnje) odluke o skidanju viška kilograma. Bit ćete uspješniji u naumu, bolje se osjećati, a kada svemu dodate redoviti trening i zdravi jelovnik - gdje će vam biti kraj?

David Skoko i Bruno Vokal otkrivaju zašto ne znaju kuhati bez – češnjaka

Ne samo da češnjak koriste u svježem obliku, nego i fermentirani crni češnjak, kiseljene stapke od cvijeta češnjaka, ponekad naprave i neku kremu od konfitiranog češnjaka ili češnjaka kuhanog na pari, čips od češnjaka a njime čak i plaše - vampire

I psiholozi preporučuju: Podržite lokalne proizvođače hrane. A evo i zašto?

U doba korone odjednom je postala više nego ikada važna zemlja podrijetla hrane, posebno voća i povrća. I to ne samo zbog ekoloških razloga

Juha od kostiju: 7 najukusnijih recepata za tisućljetni eliksir zdravlja

Odlična je za potporu crijevima, a time i imunološkom sustavu, te za smanjenje upala i sprječavanje infekcija. Koštana juha doprinosi i glađoj koži, i sjajnijoj kosi a ujedno olakšava bolove u mišićima. Možete ju i zamrznuti, a kasnije od nje napraviti i puno drugih hranjivih obroka...

Povezano

Nova godina, nove navike: 6 rituala za uspješniji san koji će vam promijeniti dan

Čuli smo za dobrobiti plavog svjetla, znamo da je dobro prije spavanja piti čaj za opuštanje, ali postoji još nekoliko malih promjena koje će nam pomoći da što brže, i kvalitetnije, utonemo u tako potreban san

Kada dijete ne djeluju, pokušajte s vremenski ograničenom prehranom!

Postoji strategija koja bi se mogla pokazati izrazito učinkovitom za svačije dugoročno zdravlje, a pritom nije riječ o brojanju kalorija, rezanju kolača od sira ili nečem tome sličnom

Spavajte slatko: TOP 3 glazbene aplikacije za spavanje

U teoriji, zaspati bi trebao biti apsolutno najlakši zadatak koji naše tijelo mora ispuniti svaki dan. Legnete, zatvorite oči, onesvijestite se… - u čemu je problem? Pa ipak, nije uvijek tako lako, no zato si možemo pomoći glazbom

Bojite se korone? Iskušajte Wim Hof metodu za bolji imunitet koji prakticira sve više ljudi

Istraživanja pokazuju da nije potrebno biti superčovjek ili u odličnoj fizičkoj kondiciji kako bismo prakticirali ovu metodu kojom ćemo osnažiti  tijelo i um te aktivirati prirodne procese samoizlječenja

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime