Subota, 24 srpnja, 2021

Narodni ‘lijek’: 7 zdravstvenih razloga zašto jesti češnjak (svaki dan)

Dodavanje češnjaka u vaše omiljene recepte, uz druge sastojke može sadržavati veliku raznolikost hranjivih sastojaka i kemikalija koje mogu sinergijski međusobno komunicirati na korisne načine

Sigurni smo kako vam na spomen češnjaka prvo pada na pamet njegov pomalo neugodan miris i zadah koji imate nakon što ga pojedete, ali to ne mora biti tako. Osim toga padne vam na pamet i kako su vam mame i bake oduvijek govorile kako je češnjak zdrav i kako ga treba konzumirati što češće – i to zaista je tako!

“Češnjak pripada obitelji allium”, objašnjava dr. Sudha Raj, profesorica na Sveučilištu Syracuse, Falk College of Sport and Human Dynamics u Syracuse, New York. Allium se odnosi na klasu biljaka koja također sadrži luk, mladi luk, poriluk i ljutiku. “Sadrži fitokemikalije poput alicina i organosumpornih spojeva”, dodaje dr. Raj. Te su fitokemikalije (ili biljni spojevi) odgovorne za  imunološka, protuupalna i hranjiva svojstva biljke.

Preporučuje se svakodnevno ga konzumirati

Mnoga znanstvena istraživanja potvrđuju ono što su nama naši stari oduvijek govori, a to je da je češnjak iznimno zdrav i da ga treba svakodnevno konzumirati i dodavati jelima prilikom kuhanja. Dodavanje češnjaka u vaše omiljene recepte, uz druge sastojke može sadržavati veliku raznolikost hranjivih sastojaka i kemikalija koje mogu sinergijski međusobno komunicirati na korisne načine.

Namjerno redovito uključivanje češnjaka u pripravke hrane može vam donijeti dugoročne koristi, a mi donosimo sedam najbolji!

1/ Češnjak može pomoći u snižavanju krvnog tlaka
Par režnjića dnevno može vam pomoći da držite krvni tlak pod kontrolom. Češnjak potiče sintezu dušikovog oksida koji širi krvne žile i inhibira aktivnost ACE (enzima koji pretvara angiotenzin). ACE inhibitori pomažu u opuštanju krvnih žila. To može podržati zdrav protok krvi i pritisak.

2/ Češnjak može pomoći kod upalnih procesa
Znanstvenici vjeruju da je kronična upala pokretač kroničnih bolesti, uključujući bolesti srca, dijabetes, rak i artritis, navodi Harvard Health Publishing. Češnjak, s druge strane, pomaže inhibirati aktivnost određenih upalnih proteina.
U kontroliranoj, dvostrukoj studiji na 70 žena s upalnom autoimunom bolešću reumatoidni artritis, skupina koja je uzimala 1.000 miligrama dodataka češnjaka dnevno tijekom osam tjedana imala je niže upalne markere, manje boli i umora te manje osjetljivih zglobova s placebo grupom. Istraživači su otkrića objavili u studenom 2020. godine.

3/ Češnjak može pomoći u snižavanju kolesterola
Još jedna potencijalna pogodnost češnjaka za srce: poboljšanje razine kolesterola. Kako? Češnjak može pomoći u smanjenju proizvodnje kolesterola u jetri. 
Iako je potrebno više istraživanja kako bi se utvrdila povezanost između unosa češnjaka i razine kolesterola, pregled studija objavljenih u svibnju 2018. zaključuje kako je uzimanje češnjaka učinkovito u snižavanju ukupnog kolesterola i visoke razine LDL kolesterola, koja su dva čimbenika rizika za bolesti srca.

4/ Češnjak može podržavati imunološku funkciju
S obzirom na našu zajedničku poletnost za učenjem brige o našem imunološkom sustavu tijekom pandemije koronavirusa, evo jednog razloga da večeras dodate češnjak u večeru. Iako nema dovoljno dokaza koji upućuju na to da će, primjerice, češnjak spriječiti ili izliječiti prehladu, on na nekoliko načina može igrati ulogu u obrambenim mehanizmima vašeg tijela. Kao prvo, alicin (jedna od biljnih kemikalija koje Raj ističe) u češnjaku pruža antibakterijska svojstva. Znanstvenici također vjeruju da češnjak ima antivirusna svojstva koja mogu djelovati na dva načina: blokiranjem ulaska virusa u stanice i jačanjem imunološkog odgovora kako bi se mogao učinkovito boriti protiv potencijalnih napadača. Upravo te stvari mogu pomoći u potpori zdravog imunološkog sustava u cjelini.

5/ Češnjak može smanjiti zgrušavanje krvi
Još jedna pogodnost češnjaka za vaše zdravlje srca: Dokazano je da spojevi u češnjaku (i luku) smanjuju ’ljepljivost ‘ naših trombocita i imaju svojstva protiv zgrušavanja. Te stvari mogu pomoći u zaštiti od ateroskleroze, procesa u kojem nakupljanje plaka dovodi do otvrdnjavanja i suženja arterija. Prema Nacionalnom institutu za srce, krv i pluća, ateroskleroza povećava rizik od nastanka krvnih ugrušaka koji mogu izazvati srčani udar i moždani udar. Naravno, jedenje češnjaka ne bi trebalo biti jedina preventivna mjera koju poduzimate kako biste zaštitili svoje arterije. Nacionalni institut za srce, krv i pluća preporučuje poštivanje plana zdrave prehrane za srce, puno vježbanja, upravljanje težinom i izbjegavanje ili odvikavanje od pušenja.

6/ Češnjak je domaćin antioksidansima
Hranjive tvari i biljni spojevi češnjaka daju mu “snažna antioksidativna svojstva”, prema pregledu objavljenom u srpnju 2020. u časopisu Antioxidants. Antioksidanti ne samo da imaju koristi od krvnih žila i smanjuju upalu, već mogu upiti štetne slobodne radikale koji mogu dovesti do bolesti poput raka (premda ovaj potencijal protiv raka treba dokazati u ljudskim istraživanjima, navodi Američki institut za istraživanje raka).

7/ Češnjak čini okuse jela intenzivnijim
Češnjak spada u istu kategoriju hrane kao i crveni luk, začinsko bilje i začini, dodajući da češnjak donosi izvrstan okus hrani, pa ako ga dodamo uz ostale zdrave namirnice pomoći će nam da pojedemo više zdrave hrane, poput povrća, cjelovite žitarice, nemasne bjelančevine i grah. Dodavanje okusa kroz češnjak također vam potencijalno može pomoći da smanjite potrebu za prekomjernom soli u hrani – i to za samo 4 kalorije po klinčiću. Utoliko više razloga da sljedećem obroku dodate malo češnjaka!

Pročitajte još...

Hit namirnice za detoksikaciju: imate ‘legitimno pravo’ jesti čak i češnjak!

'Sprijateljite' se s namirnicama koje potiču čišćenje organizma od toksina i drugih štetnih tvari i olakšajte si donošenje (novogodišnje) odluke o skidanju viška kilograma. Bit ćete uspješniji u naumu, bolje se osjećati, a kada svemu dodate redoviti trening i zdravi jelovnik - gdje će vam biti kraj?

David Skoko i Bruno Vokal otkrivaju zašto ne znaju kuhati bez – češnjaka

Ne samo da češnjak koriste u svježem obliku, nego i fermentirani crni češnjak, kiseljene stapke od cvijeta češnjaka, ponekad naprave i neku kremu od konfitiranog češnjaka ili češnjaka kuhanog na pari, čips od češnjaka a njime čak i plaše - vampire

I psiholozi preporučuju: Podržite lokalne proizvođače hrane. A evo i zašto?

U doba korone odjednom je postala više nego ikada važna zemlja podrijetla hrane, posebno voća i povrća. I to ne samo zbog ekoloških razloga

Juha od kostiju: 7 najukusnijih recepata za tisućljetni eliksir zdravlja

Odlična je za potporu crijevima, a time i imunološkom sustavu, te za smanjenje upala i sprječavanje infekcija. Koštana juha doprinosi i glađoj koži, i sjajnijoj kosi a ujedno olakšava bolove u mišićima. Možete ju i zamrznuti, a kasnije od nje napraviti i puno drugih hranjivih obroka...

Povezano

Pravila higijene: Ovo su jedina 3 dijela tijela koja trebate prati svaki dan

Pretjerano tuširanje ili kupanje zapravo mogu donijeti više štete nego koristi. Sapunom zapravo trebate oprati samo tri dijela tijela, a ostale - dobro ispirati vodom!

Poticaj za uravnoteženiji život: Zdravi ljudi rade ovih 10 stvari drugačije

Ovih 10 navika zajedničke su zdravim ljudima, a nekoliko malih promjena dnevne rutine  sve su što vam je potrebno za (dobar) početak. I ne morate ih provoditi sve odjednom - riječ je o ravnoteži i uvođenju novih navika vlastitim tempom

Matea Hrboka Zekić: Kako se nositi s raznim tegobama tijekom putovanja?

Muči vas zatvor, otečene noge, koža vam je 'buknula'... Kako bi vaš godišnji odmor zasluženo prošao u što upuštenijem i ležernijem ugođaju, upoznajte se s najčešćim zdravstvenim problemima tijekom godišnjih odmora te kako ih možemo prevenirati i liječiti

Dobra vijest: Ljubitelji kave imaju manji rizik od kroničnih bolesti jetre

Ispijanje bilo koje vrste kave povezano je sa smanjenim rizikom od obolijevanja i umiranja od kronične bolesti jetre, u usporedbi s nekonzumiranjem kave. A najveća korist, tvrde stručnjaci, dobiva se ispijanjem tri do četiri šalice kave dnevno!

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime