Srijeda, 18 svibnja, 2022

Mixer jednog imidža: Marlene Dietrich i njezina senzualna drčnost

Marlene je bila biseksualna glumica koja je na vrhuncu svoje moći pomicala granice i ženstvenosti i suzdržanosti, prkoseći pritom ne samo ustaljenim normama društvenih običaja, nego i prijetnji Trećeg Reicha

Meni je Merliyn Monore bila bezvezna, a Marlene Dietrich mi je bila bomba, s onim nekakvim šeširima i u tim odijelima. Ja ti sad ne mogu reći ni jedan film, niti jednu radnju, ništa o tome gdje sam ja nju točno gledala. Vjerojatno sam bila puno premala da bih te filmove ozbiljno doživjela. Mama ju je obožavala i kod nas su se stalno vrtjeli njezini filmovi, pa sam ih valjda i ja onda s njom onda gledala. Samo se sjećam tih nekih scena i da mi je bila bomba. I sad imam te flashblackove iz djetinjstva”, kaže mi prijateljica na jutarnjoj kavi na poslu, nakon što sam joj spomenula o kome pišem kolumnu ovaj tjedan.

Priča o ženi koja je imala hrabrosti biti drugačija u svom vremenu



Moja asocijacija na Marlene Dietrich je pjesma Lili Marlene. Od trenutka kad sam je počela istraživati za kolumnu, ne izlazi mi iz glave. Moji flashbackovi su mene vratili na satove njemačkog jezika u gimnazijskim danima i kako smo na toj pjesmi ponavljali padeže i preterit. Znam, zvuči bizarno, ali eto, svatko ima neku svoju priču. A priča o Marlene Dietrich je priča o ženi koja je imala hrabrosti biti drugačija u svom vremenu. Jedna je od prvih glumica koja je prkosila industriji u kojoj su muškarci vodili glavnu riječ, bila je neovisna i izražajna, kako u otvorenosti vezano uz svoju biseksualnosti, tako i u  hrabrosti da postavi nove modne standarde.

No, krenimo od početka.  Marlene Dietrich je rođena kao Marie Magdalena Dietrich 27. prosinca 1901. u Berlinu. Glumačko obrazovanje je započela 1922. u Berlinu (Deutsche Theaterschule Max Reinhardt upisala ju je iz drugog pokušaja). Tamo je upoznala Rudolfa Siebera, za kojeg se i udala godinu poslije, a u braku su dobili kćerku Mariju. Taj je brak trajao šest godina, iako se zapravo nikada nisu formalno razveli.

Marlenein proboj na scenu dogodio se je 1930. s filmom Josefa von Sternberga Der blaue Engel. Redatelj je za Marlene namijenio ulogu Lola Lole, koju je ona prvo odbijala, no na kraju ju je ipak prihvatila. I ta ju je uloga vinula doslovno u svjetske razine. Zahvaljujući tom filmu, potpisala je ugovor s američkim filmskim studijem Paramount Pictures te se preselila u Ameriku. U konačnici, svijet je pamti kao jedinu njemačku filmska glumicu koja je  30-ih godina 20. stoljeća postala svjetskom zvijezdom, i to zahvaljujući životu u Americi. Tamo joj je prva uloga bila uloga Amy Jolly u filmu Marocco (1930.). Potom je glumila u Dishonored (1931.), Blonde Venus (1932.), Shanghai Express (1932.), The Devil Is a Woman (1935.), I Love a Soldier (1936.), Manpower (1941.) i The Lady is Willing (1942.). I to su samo neki od filmova iz njezina životnog opusa.

Mixer jednog imidža: Rosalind Franklin – dokaz da nikada ne treba odustati od cilja

Taj strašni čovječuljak

No, o njezinim filmski i inim ulogama sigurno puno znate.  No, jeste li i znali da je u jednom intervjuu, dakle javno, rekla da je Hitler idiot? I to u vrijeme dok je žario i palio (nažalost, u njegovom slučaju ne samo metaforički, nego i doslovno).

“‘Kod nas ćete imati sve što poželite’, rekao je Marleni moleći je da se vrati u domovinu. ‘Imat ćete posve odriješene ruke. Podrazumijeva se da ćete biti prva i naveća filmska zvijezda. Samo se vratite. Radite za novu Njemačku! Hitler će osobno ispuniti sve vaše želje!’

Marlene ga je odmjerila pogledom. Mislila je na tolike oporbenjake koji su u Njemačkoj već bili progonjeni. Slutila je da je na djelu strašan teror koji nacisti nastoje prešutjeti i ježila se pri pomisli da ‘strašni čovječuljak’ – kako je potajno zvala Hitlera – pokazuje zanimanje za nju. ‘Ne!’ rekla je odlučno. ‘Nikada! Za vas i vama slične ne mogu raditi!’ (Schulz, 1992., Marlene, Biographie einer Legende).

Mixer jednog imidža: Clelia Duel Mosher i razgovori sa ženama o seksu

Kada je, dakle, Joachim von Ribbentrop, glavni diplomat nacističke Njemačke, prišao 1937. godine Marlene Dietrich sa zamolbom da glumi u Führerovim nacističkim propagandnim filmovima, vjerojatno niti u snovima nije očekivao ne kao odgovor. No, to je dobio. Posljedica je bila da su je potom proglasili izdajicom, a njezini su filmovi u tadašnjoj Njemačkoj zabranjeni.

Biseksualka koja pomiče granice

No, ona zbog toga nije nestala sa scene, nego upravo suprotno. Marlene je već sedam godina živjela u Americi. U međuvremenu je podnijela zahtjev za američko državljanstvo, preselila se u Hollywood, a nedugo potom, nakon njemačke objave rata Americi, javio joj se odvjetnik William J. Donovan. Donovan je angažirao Marlene za snimanje antinacističkih propagandnih pjesama za Ured za strateške usluge (OSS). Snimila je pjesme Time on My Hands, Mean to Me i Taking a Chance on Love na njemačkom jeziku . Cilj je bio demoralizirati njemačke i talijanske trupe. Za angažman tijekom Drugog sviestkog rata odlikovana je Predsjedničkom medaljom slobode te francuskom Legijom časti. Nakon rata je nastavila i snimati i pjevati.

Marlene Dietrich je iza sebe ostavila rad i stav. Umrla je nakon kraće bolesti 1992. godine u Parizu. Publika ju je doživljavala kao nedodirljivu božicu seksa i grešnicu koja je prikazivala utjelovljenje ženstvenosti. Suvremenici su je opisivali kao vjernu, srdačnu, spremnu pomoći i pouzdanu. Njegovala je imidž misteriozne, moćne, dominantne i senzualne osobe.

Marlene je bila biseksualna glumica koja je na vrhuncu svoje moći pomicala granice i ženstvenosti i suzdržanosti, prkoseći pritom ne samo ustaljenim normama društvenih običaja, nego i prijetnji Trećeg Reicha. Priče o njoj su brojne, često i proturječne. Mogla bih sada cijelu kolumnu napisati samo o njezinim ljubavnicima ili dijelovima mračnog karaktera o kojem je u jednoj o knjizi o njezinom životu govorio njezin unuk. No, ja sam danas izabrala perspektivu žene koja pomiče granice. Nekako mi je ta perspektiva najdraža.

Pročitajte još...

Mixer jednog imidža: Beyoncé – život kao spektakl za publiku 

Ona je savršena menadžerica svojih javnih prispodoba i to u maniru arhetipa Jungove velike majke koja je 'snažna, jaka i braniteljica dobra'. Čak i svoje ranjivosti i/ili ranjivosti svojih korijena Beyonce predano pakira u medijski spektakl

Mixer jednog imidža: BTS – krv, suze i znoj i korejsko čudo novog doba

U maniri slijeđenja kultova velikih vođa, tako i fanovi BTS-a slijepo konzumiraju njihove trendove. Pa se tako nemojte čuditi ako čujete nekog iz te vojske fanova kako si međusobno izgovaraju I purple you - umjesto I love you. Jer da, oni to uistinu čine. Meni je to pomalo scarry

Mixer jednog imidža: Fellinijevim stopama po današnjem Riminiju 

Upravo je zato muzej u Riminiju oživotvorena pozivnica za korak u maštu, raskoš i bizarnost tog imaginarno realnog Fellinijevog svijeta. Filmska ostvarenja u muzejskom okruženju pozivaju tako i mlade i stare na sanjanje u maniri Fellinijevog otiska u kojem korak od uzvišenog do smiješnog postaje realnost

Mixer jednog imidža: Es Devlin – dizajnerica koja pomiče granice poznatih okvira

Poznata dizajnerica, scenografkinja, umjetnica nevjerojatne kreativnosti stvara principom urona poznatog u nepoznato i novo. Nevjerojatan talent, ali i hrabrost i umješnost u komuniciranju svojih ideja, vinula ju je daleko izvan poznatih okvira prosječnosti

Povezano

Mixer jednog imidža: Žena koja nije pristajala na tuđa očekivanja – Lou Andreas Salomè

Iako se priča o Salomè uglavnom priča iz muške optike žene koja je imala imidž nedostupne fatalne žene, ona je bila puno više od pukog pratitelja utjecajnih muškaraca, prerađivala je djela svojih kolega uz svjetlost svijeća, zauzimala je stavove o temama kao što su erotika i gubitak vjere, anticipirala je nalaze psihoanalize i pisala o rodnim razlikama

Mixer jednog imidža: Viola Davis i Finding me u ruševinama djetinjstva

Viola Davis ističe kako u životu nije imala puno opcija – kad jednom lupite o dno, i to duboko dno – ili skupljate sve atome snage i borite se za izlaz iz tog mraka ili ste gotovi

Mixer jednog imidža: Amber vs. Johnny i opsceno buljenje u bizaran raspad tuđe intime

Čini se da su u današnje vrijeme jadnost, bizarnost, sirova surovost i unižavanje svake vrijednosti i ljudske kvalitete najprodavanija roba na tržištu pažnje. Ali, što to zapravo govori o nama? I što može mlada osoba naučiti od takvih sadržaja, osim eventualno potku - razvali brate na najjače, pa će biti pažnje, lajkova i para. Jadno...

Mixer jednog imidža: Indira Gandhi – hrabrost u sjeni autokracije

Indira Gandhi bila je kompleksna žena čije vodstvo u Indiji i danas ima posljedice. A žena se uvijek mora dokazivati. I dok se uspinje na vlast i kada vlada, a posebno u trenutku kada pada. Pritom su priče o političarima i političarkama njihovog i našeg doba, priče o ljudima na moći

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime