Nedjelja, 24 ožujka, 2024

Dolce vita: Pripremite se – stiže ružičasto doba!

Danas su ružičasta vina sve češće proizvedena od vrhunskog grožđa, s dobro promišljenom pričom iza sebe, i slobodno se može reći da smo davno iza sebe ostavili vremena kad se o roséu govorilo kao o drugorazrednom vinu

Ako ste iole zainteresirani za vino, onda znate da je od svih “svjetova“ vinski desetljećima zacijelo prednjačio u konzervativnosti. Na cijeni, ne samo onoj izraženoj u novcu, bilo je samo što starije crveno vino, gotovo isključivo francusko, kupaža odležana u drvu i s etiketom kakvog bordoškog Chateaua ili, pak, skupi burgundijski crni pinot.



Tradicionalno, vinski znalci starog kova i danas će rado lamentirati o tome kako se ni bijela vina ni pjenušci, a ponajmanje ružičasta ni izdaleka ne mogu mjeriti s crnima. No, jednako tako, znate li išta o vinskim kretanjima na tržištu, vjerojatno vam je poznato da su brojke i rast danas na strani pjenušavog vina i – roséa.

Konzumacija porasla za impozantnih 58 posto

I to čak, donedavno nezamislivo, s ledom. Iako se smatralo da je njegova popularnost prolazan trend, proizvodnja, prodaja i konzumacija roséa posljednjih petnaestak godina u cijelom svijetu kontinuirano rastu, pa je tako 2014. oko 30 posto ukupno popijenog vina u Francuskoj bio – rosé, a 2015. u SAD-u je konzumacija porasla za impozantnih 58 posto. Istina je, međutim i da su ružičasta vina (ružice ili u Dalmaciji opoli) oduvijek  bila obljubljena kod dobrih poznavalaca, kao i to da je prema svim podacima izgledno da su prva vina u povijesti bila upravo ružičasta. A potvrđeno je da je 90 posto vina proizvedenog u srednjem vijeku u Bordeauxu bio upravo rosé.

I dalje mislite da se rosé vina dobivaju miješanjem bijelog i crvenog vina? ‘Ajmo ravno u sridu: u krivu ste! Većina roséa proizvodi se od crvenoga grožđa, a podrazumijeva da se ono kratko ostavi u kontaktu s kožicama (što je vrijeme kraće, to će boja vina biti svjetlija i nježnija, a ako je kontakt dulji, može ići do  svjetlorubinske, crvenkaste nijanse). U Provansi koja je i dalje mjerilo kvalitete ružičstih vina (premda ima poprilično konkurencije) o bojama rosé vina se govori ovako: boja mandarine, manga, lososa, dinje, ružičastog grejpa, breskve…

Po boji bliže crnima, a po okusu bijelim vinima

Dalmatinski roséi jače boje i snažnijeg tijela, od plavca malog, donedavno su bili smatrani “precrvenima” i “presnažnima”, no čak i Master of Wine Angela Muir je ustvrdila da znaju biti odlični, bez obzira na boju koja nije ni slična boji lupine luka koja je kod roséa najpoželjnija i naziva se “provansalskom”. Najsvjetlije ružice dobivaju se preradom crnog grožđa na način uobičajen za bijelo vino i ona su po boji bliže crnima, a po okusu bijelim vinima.

Popularnosti roséa svakako ne odmaže ni njihova ne previsoka cijena pa si i jako kvalitetna vina ovog tipa možemo priuštiti za relativno malo novca te spadaju u “value for money” ili “best buy”. Roséi su idelani za ručak na otvorenom, pitki su, najbolji su dobro ohlađeni; idealni za proljetno i ljetnje uživanje – i kao aperitiv, uz orašaste plodove, lagane salate, predjela – ali i sireve, voće, kamenice, tjesteninu, pizzu, pa čak i Thai hranu i lagana mesa.

Neki sommelieri, poput Siniše Lasana, ih osobito preporučuju uz morske plodove, pa i pršut. Sorte koje se najčešće koriste za proizvodnju su pinot noir, syrah, grenache, merlot, malbec, game, cabernet sauvignon, tempranillo, sangiovese i zinfandel. Izbor sorti uglavnom ovisi od regije iz koje dolaze vina, tako da Španjolci vole koristiti tempranillo i garnachu, a Talijani sangiovese, dok Amerikanci često koriste zinfandel. U našoj zemlji rosé se radi od najrazličitijih domaćih (i internacionalnih) sorti.

Aromatski kompleks ovih vina vrlo je raznovrstan

Svakako, ružičasta vina obiluju lepršavim aromama i neodoljivim šarmom a sladunjavi roséi već odavno nisu poželjni, premda, naravno, mogu biti slatki, polusuhi ili potpuno suhi, što i jest sve češći i, naravno, cjenjeniji stil. Aromatski kompleks ovih vina vrlo je raznovrstan i varira u ovisnosti od sorte i podneblja – ima tu divnih voćnih aroma jagoda, malina, trešnje i ribizle, breskve, kandirane naranče, a susreću se i citrusne arome i arome lubenice.

Osim voćnog mirisa prilično je izražen i cvjetni trag, koji može donijeti autentičnu notu ljubičice, proljetnog cvijeća, ruža i ciklame. Ove arome mogu biti i jako ozbiljne i kompleksne kad su u pitanju neki od najboljih provansalskih roséa ali je karakteristično da će dobar rosé gotovo uvijek imati lagano tijelo i delikatnu aromu, izraženu mineralnost i slankastost. Lijepo je i kad ima miris i okus trešnje, sandalovine, riječnog kamenja, orašastih plodova.

Koliko se dugo može čuvati rosé?

Često se govori o tome koliko se dugo može čuvati rosé? O tome je nedavno za Decanter pisala MW Elizabeth Gabay i premda je većinu dobro popiti odmah, postoje ružičasta vina koja se mogu čuvati više godina, nakon čega se mogu piti i na sobnoj temperaturi jer im se arome razvijaju u čaši u dodiru s kisikom, a ne samo rashlađena na 4 – 7 stupnjeva kao što se piju svježi.

U Zagrebu je krajem svibnja, održan 9. po redu međunarodni festival ružičastih vina Pink Day. Iz različitih razloga, ova je manifestacija, koju sam osobno pokrenula 2013. godine, nekoliko puta mijenjala sjedište – od Muzeja za umjetnost i obrt, preko Mimare gdje se najdulje zadržala – do prošlogodišnjeg gotovo ljetnog izdanja u lipnju, u Muzeju suvremene umjetnosti. Ove godine je mjesto održavanja bila Lauba: kuća za ljude i umjetnost.

Mjesto održavanja se mijenjalo, ali je ideja bila i ostala uvijek ista: s obzirom da je rosé dugo bilo podcijenjeno vino a žene u vinskom svijetu gotovo nevidljive, “obrnula sam pilu naopako” i najprije napravila prvu žensku vinsku udrugu “WOW”, a onda i festival roséa, sav u ružičastom. Morao je biti u muzeju ili galeriji, lijepo dizajniran, pun optimizma, dobre volje, ženske energije, cvijeća (bez mirisa, naravno), balobna, ukrasa… ali jednako tako pun odličnih i edukativnih radionica i – posljednje ali ne najmanje važno, izvrsnog vina.

Prvi Pink Day održan 2013. godine

Iako je u svijetu već od 2004. “parkerizacija” vina (ocjenjivanje po Parkerovom sustavu) postalo pomalo zaostalo i sve manje važno, a počela popularizacija i valorizacija rosé vina, veća popularnost  i trending ružičastog “službeno” je započela u lipnju 2014. Tada je u New Yorku rijekom Hudson zaplovio brod na kojem se uz glazbu i DJ-a služio isključivo rosé a posjetiteljima su se dijelile ružičaste Wayfarer naočale. Prvi je brod bio pun za mini-krstarenje. Ali i drugi, pa treći i tako dalje – svi popunjeni. “La Nuit en Rosé” doživio je i svoje izdanje u Miamiju i Los Angelesu, a 2016. je krenuo njujorški “Pinknic” koji je okupio oko 8000 partijanera i ljubitelja ružičastog. A u našoj Hrvatskoj je 1. Pink Day održan tri godine ranije, u ožujku 2013. u Zagrebu. Eto!

Na ovogodišnjem, 9. po redu se ponovno  okupio respektabilan broj od pedesetak izlagača ružičastih vina, mirnih i pjenušavih, i to iz Hrvatske, Srbije, Slovenije, Austrije i Italije s više od 120 etiketa rosé vina, kao i hrvatski proizvođač ekstra djevičanskog maslinovog ulja s pedesetak etiketa ekstra djevičanskih maslinovih ulja, u okviru pod-festivala Green in Pink by Romerquelle. Netko od njih je gotovo začuđeno primijetio da na Pink Dayu nema ni zavisti ni loše volje ili konkurencije među izlagačima i da je atmosfera opuštena, vedra i – smijemo li reći – ženstvena u najpozitivnijem smislu te riječi.

Bogat program i brojne radionice

Ni posjetitelja nije nedostajalo. Tijekom dva dana pojavilo se više stotina vinskih znalaca i znatiželjnika, često odjevenih u ružičasto ili ukrašenih ružičastim, što je svojevrsni spontani dress code festivala. Festival prijatelj svake godine je neki drugi, a ove godine je to bio V.A.P.T. (Vinotrade Acrobat Portfolio Tasting) koji je vrlo uspješno održan 19.veljače u Opatiji. S njima u suradnji je održana i Masterclass radionica “VAPT rosé vina” powered by Premium Visa, koja je bila popunjena do posljednjeg mjesta, kušala su se uistinu vrhunska isključivo provanslaska ružičasta vina, a nadahnuto su je vodili Dino Kušen i Juraj Dusper.

Zanimljiva je bila radionica posvećena ekstra djevičanskim maslinovim uljima, “Autohtone sorte Hrvatske” koju je osmislio i vodio jedan od najvećih znalaca s područja maslinarstva, Edi Družetić. “Pink Mixology”“ powered by Double Dutch / Alca Beverages radionicu vodila je mlada, ali nadarena Natali Borić, prvakinja među mladim barmenima (naš je prijedlog da bi ovu riječ svakako trebalo promijeniti u bar-woman!), a u nedjelju, posljednjeg dana festivala, znalce je zaokupila radionica “Rosé od autohtone sorte svrdlovina” powered by Ministarstvo poljoprivrede, koju je vodila mag. ing agr. Nikolina Paleka.

Uvijek elegantan i lijepo dizajniran Festival

Konačno je, čini se, i Ministarstvo poljoprivrede prepoznalo festival kao mjesto na kojem se osim lijepih žena i lepršavog vina, slavnih osoba i lijepih fotki, doista radi na kontinuirano građenoj priči o vinu i ulju koji su vrhunski hrvatski proizvod.  Za razliku od drugih festivala i vinskih smotri i sajmova, Pink Day se ponosi time što je uvijek elegantan i lijepo dizajniran u svakom segmentu, pa zbog toga dodjeljuje nagrade najkreativnije i najmaštovitije uređenim izlagačkim stolovima.

Žiri je glavnu nagradu, paket vodećeg beauty-tech brenda Foreo koji profesionalne tretmane donosi u domove beauty entuzijasta diljem svijeta, paket pink uređaja u vrijednosti od tisuću eura dodijelio zagrebačkoj Miva galeriji vina koja je na festivalu maštovito premijerno izložila brend najprodavanijeg rosé vina na svijetu, “Whispering Angel”. Drugom nagradom, predivnim ružičastim SMEG kuhalom za vodu (u vrijednosti od 1500 kuna), nagrađen je kreativno uređen kutak vinarije Royal Hill, a bogati paket kozmetike Nikel (u vrijednosti od 600 kuna) osvojio je istarski izlagač Bastiàn.

Posebnu pohvalu dobila je i Enosophia iz Feričanaca, a od izlagača Green in Pink sponsored by Romerquelle, službena voda festivala – kao znak pažnje cvijeće je dobio izlagač extra djevičanskog maslinovog ulja DalFleur, od sorte oblica s položaja u šibenskom zaleđu. Ispred ulaza u Laubu, tijekom festivala bio izložen posljednji model nove Premium marke DS Automobiles i bilo je to premijerno pokazivanje auta hrvatskoj javnosti, uz koji su se rado posjetitelji rado fotografirali.

Na kraju prvog dana festivala održan je, u suradnji s Laubom, After Party na kojem je poslužena posebna Pink ponuda pića uz glazbeni program na kojem su se u odličnoj atmosferi družili izlagači, posjetitelji i svi prisutni!

U Hrvatskoj gotovo više da i nema vinarije koja ne proizvodi rosé

Što reći o rosé vinima danas? Iz svega je više nego jasno da se za rosé vremena mijenjaju nabolje – pa su danas ružičasta vina sve češće proizvedena od vrhunskog grožđa, s dobro promišljenom pričom iza sebe i slobodno se može reći da smo davno iza sebe ostavili vremena kad se o roséu govorilo kao o drugorazrednom vinu.

U Hrvatskoj gotovo više da i nema vinarije koja ne proizvodi rosé, a neskomno se smatram pomalo odgovornom za propagiranje ovog vina u Hrvatskoj. Uostalom, ta su vina doista odličan izbor ne samo kad se ne možete odlučiti između bijelog ili crvenog vina, nego i kad vam, u toplim proljetnim i ljetnim danima nepce željno iščekuje osvježenje. Kad ih naručujete, kupujete ili pijete – priključit ćete se trendesetericama, ali i trendseterima jer je sve više muškaraca koji se nimalo ne ustručavaju naručiti lepršava i svježa ružičasta vina.

Kad su Angelina Jolie i Brad Pitt na tržište izbacili svoj prvi Château Miraval rosé, prvih 6000 boca je bilo raspordano u svega nekoliko sati. On svakako spada među moje favorite, uz koje bih, od francuskih dodala upravo na Pink dayu kušan Domaines Ott Chateau de Selle koji je upravo senzacionalan. A tu je i moj trenutni miljenik – Rock Angel Côtes de Provence Rosé Château d’Esclans, još jedno u nizu vina vinskog “mahera” Sache Lichina.

Premda rodom iz Bordeauxa, Lichine je mnogo radio u Americi, zaljubio se u ružičasta vina i odlučio napraviti najbolji rosé na svijetu. Kad je 2006.kupio Château d’Esclans, Lichine je počeo propagirati “Rosé Renaissance”, a od 2019., kad se dogodilo spajanje s luksuznom korporacijom LVMH, uspjeli su utome tome da njihov “Whispering Angel” uistinu postane jedan od, ako ne i najprodavaniji rosé na svijetu.

Rock Angel je mlađi brat, (ili sestra?) Whispering Angela, a etiketu ovom vrlo elegantnom i po boji blijedom roséu, koji rosé diže na sasvim drugu razinu, dizajnirao je umjetnik Hello Von. Reklo bi se: It started with a Whisper and now we’re ready to Rock!

Dolce vita.

Pročitajte još...

Povezano

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime