Kritika filma: FABELMANS (Steven Spielberg): Autobiografija jednog od najvećih redatelja svih vremena

Spielberg snima zaraznom strašću koja njegova djela čini epskim i monumentalnim tragovima jedne od najvećih filmografija svih vremena. One jednako vrijedne Hitchcockovima, Fordovim, Scorseseovim, Allenovim i sličnim trademarkovima filmske umjetnosti. Gledanja Fabelmansa je, ako ni do čega drugoga, pitanje opće kulture

Nakon svih okršaja s morskim psima, poludjelim vozačima na autoputu, bliskim susretima treće vrste, susretanja s predivnim i nježnim vanzemaljcima, avanturističkih zgoda mrzovoljnog lika s bičem i šeširom, humanih epopeja o rasama, robovima i drugom svjetskom ratu, novih avantura s dinosaurima i drugih skakanja od bajki, preko zabavnih krimi trilera, sve do prilagođavanja novom dobu kroz permutacije video igara s realnošću, jedan od najvećih redatelja današnjice Steven Spielberg snimio je obiteljsku dramu. Biopic o odrastanju baziran na vlastitom životu do susreta s Johom Fordom u filmskim studijima.

Nikad ne gubeći niti zanemarujući dijete u sebi, svi njegovi su filmovi zadržavali iznimno humanu varijantu te uspijevali kao rijetko tko podcrtavati onu iskrenu dozu patetike i upravljanja emocijama na način da se nakon gledanja njegovih filmova ne osjećate izigrano nego nadopunjeno.

Romantizirana priča o redateljevom životu

“Fabelmanovi” su romantizirana i prilagođena priča o dinamici obitelji Spielberg i odrastanju Sama Fabelmana alias Stevena (u odličnoj izvedbi Gabriela LaBellea) pored sestara i razvodnjavanja ljubavi, finalnog rastanka oca i majke te posljedicama koje je njihovo polako okopnjavanje ostavljalo na djecu. Riječ je o jednom od tipskih imaginativnih filmova u kojem se interes praćenja međuodnosa među karakterima gradi prvenstveno iz saznanja kako je riječ o Spielbergovoj prošlosti.

Toplina pristupa svojim likovima i puno razumijevanja za njihove emotivne ili racionalne postupke ne ostavlja prostora za osude. Tek pratnju razvoja ljubavi samoukog Sama koji će otkriti film u sebi i potrebu za svojevrsnim ovladavanjem mašte unutar projekcijske kamere. Od sudara vlakova do prvih školskih i izviđačkih pokušaja, kaubojada i sličnih stilskih filmskih vježbi, suočavanja s diskriminacijom okoline zbog njihova židovska porijekla, priča odrastanja Fabelmanovih između vrsnog ali pomalo sterilnog i skrbnog stručnjaka oca i majke zaljubljene u njihova obiteljskog prijatelja, ostavlja nostalgičarski ali vrlo gledljiv i pitak, tečan dojam.

Otkrivanje svijeta jednog od najvećih redatelja svih vremena

Za ljubitelje skica i slika kakve je na ovim prostorima znao lijepo knjižiti Đorđe Balašević, filmski prosede životne priče Fabelmanovih Stevena Spielberga je apsolutno razumljivi spori tok i otkrivanje svijeta jednog od najvećih američkih filmskih redatelja svih vremena. Čak i kad ne radi remek djela kakvima su bile “Ralje”, “ET”, zabavne franšize poput “Indiane Jonesa” ili “Jurskog parka”, ratnih drama “Schindlerova lista”, “Carstvo sunca” i “Spašavanje vojnika Ryana”, rasnih drama “Boja purpura” ili “Amistad”, avanturističkih sve do “Ready Player One”, Spielberg snima zaraznom strašću koja njegova djela čini epskim i monumentalnim tragovima jedne od najvećih filmografija svih vremena. One jednako vrijedne Hitchcockovima, Fordovim, Scorseseovim, Allenovim i sličnim trademarkovima filmske umjetnosti. Gledanja Fabelmansa je, ako ni do čega drugoga, pitanje opće kulture.

7/10